Engels Voetbal 2023-2024 (& Fantasy PL)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Was puur gezien wel penalty, je kan vooral discussiëren waarom hij wat later gaat liggen ipv bal binnen te tikken.
Geen vertrouwen in zichzelf? schrik dat ze hem nog miraculeus van de lijn halen? Akkoordje om Salah de held te maken voor hij vertrekt naar de Afrika Cup?

Je weet toch dat de keeper zelf heeft toegegeven dat er contact was?

Jota moest hem gewoon binnentikken in een open goal, waarom zou je daar dan niet gewoon scoren.

Contact met speler en niet met de bal, daar zijn de regels heel duidelijk over..
Het is niet omdat er contact is dat het automatisch penalty is. Voetbal is en blijft een contactsport. Niet elk contact is een fout. De keeper streelt letterlijk de kuit van Jota en dat nog niet eens met zijn volledige hand. Voor mij echt wel onvoldoende om een penalty te rechtvaardigen.

Het vetgedrukte is voor mij denk ik de reden waarom de scheids 'm fluit. "Ah Jota gaat daar liggen ipv zelf te scoren, er zal wel duidelijk contact zijn geweest dan."

Het is niet omdat er contact is dat het automatisch penalty is. Voetbal is en blijft een contactsport. Niet elk contact is een fout. De keeper streelt letterlijk de kuit van Jota en dat nog niet eens met zijn volledige hand. Voor mij echt wel onvoldoende om een penalty te rechtvaardigen.

Het vetgedrukte is voor mij denk ik de reden waarom de scheids 'm fluit. "Ah Jota gaat daar liggen ipv zelf te scoren, er zal wel duidelijk contact zijn geweest dan."
Euhm. Wablief?
Toch gewoon 100 procent correcte strafschop.

“Ja maar hij raakt ‘m maar lichtjes”. Wat maakt dat nu uit?

Het is niet omdat er contact is dat het automatisch penalty is.
Het is niet omdat er geen contact is, dat het automatisch geen penalty is.

Het contact was inderdaad licht, maar het was toch een enorm belemmerende actie van de doelman ten nadele van de speler. Had totaal geen bal. Hierdoor moest Jota enorm uitwijken naar links, (wat bovendien nefast is voor een rechtsvoetige speler, al helemaal op die snelheid, waardoor Jota zich misschien wat bewust theatraal laat vallen).
Dat is toch exact wat ze bedoelen met "impeding the process of the play" in (of iets in die aard, ken het nu ook niet woord voor woord van buiten) zoals beschreven in the laws of the game, niet?

Euhm. Wablief?
Toch gewoon 100 procent correcte strafschop.

“Ja maar hij raakt ‘m maar lichtjes”. Wat maakt dat nu uit?
We zullen vanaf nu elk licht contact in de zestien fluiten. Dan zit je met tientallen penalty's per wedstrijd.

Het is niet omdat er geen contact is, dat het automatisch geen penalty is.

Het contact was inderdaad licht, maar het was toch een enorm belemmerende actie van de doelman ten nadele van de speler. Had totaal geen bal. Hierdoor moest Jota enorm uitwijken naar links, (wat bovendien nefast is voor een rechtsvoetige speler, al helemaal op die snelheid, waardoor Jota zich misschien wat bewust theatraal laat vallen).
Dat is toch exact wat ze bedoelen met "impeding the process of the play" in (of iets in die aard, ken het nu ook niet woord voor woord van buiten) zoals beschreven in the laws of the game, niet?
Je eerst zin begrijp ik niet?

Enorm belemmerende actie? Sorry maar dat kan ik oprecht niet serieus nemen. Dat Jota rechtsvoetig is is ook totaal niet relevant.

Jota kan hier gewoon de bal binnen schieten ipv zich te laten vallen, dat heeft iemand van jullie hier zelf gezegd, dus waar de belemmering hier precies in zit is mij dan toch de vraag.

Ik ben verbaasd door de tegenreacties hier, want ik zie toch meer reacties int algemeen die het met mij eens zijn (zelfs Lpool-fans).

Gisteren weer 90min weg van mijn leven die ik niet terugkrijg.
Was niet om aan te zien, bevestigd dat Paqueta en Kudus enorm belangrijk zijn en mss al eens tegen Moyes zijn richtlijnen ingaan?
30% balbezit en 2 schoten op doel ofzo.

Benrahma hint op een vertrek, awel laat hem maar gaan. Goeie speler op zich maar maakt teveel foute keuzes, wil teveel nog een actie doen, toch maar zelf (proberen) trappen,...

MoM: Areola, wat die weer heeft uitgehaald, miljaar.

Op naar de volgende.

Je eerst zin begrijp ik niet?
Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, is dat dan toch zo een kromme zin? Wat ik zeg is: contact is geen noodzakelijke vereiste voor een penalty te geven.

Enorm belemmerende actie? Sorry maar dat kan ik oprecht niet serieus nemen. Dat Jota rechtsvoetig is is ook totaal niet relevant.

Jota kan hier gewoon de bal binnen schieten ipv zich te laten vallen, dat heeft iemand van jullie hier zelf gezegd, dus waar de belemmering hier precies in zit is mij dan toch de vraag.

Als de doelman niet zo in de voeten duikt moet hij niet zo zwaar naar links uitwijken. Dat uitwijken naar links op die snelheid, met die hoek, met de terugkomende verdedigers, als rechtsvoetige... Dat lijkt me alles behalve een zekere goal zoals jij beweert en zeker het ontnemen van een eenvoudigere doelkans. En over dat laatste gaat het nu eenmaal.

Ik begrijp echt oprecht niet hoe je naar die beelden kan kijken, kan zien hoe die doelman in de benen duikt en denken: dat is toch geen belemmering!

Zelfs als het erna nog een goal zou geweest zijn, blijft de fout bestaan hé.

Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, is dat dan toch zo een kromme zin? Wat ik zeg is: contact is geen noodzakelijke vereiste voor een penalty te geven.

Als de doelman niet zo in de voeten duikt moet hij niet zo zwaar naar links uitwijken. Dat uitwijken naar links op die snelheid, met die hoek, met de terugkomende verdedigers, als rechtsvoetige... Dat lijkt me alles behalve een zekere goal zoals jij beweert en zeker het ontnemen van een eenvoudigere doelkans. En over dat laatste gaat het nu eenmaal.

Ik begrijp echt oprecht niet hoe je naar die beelden kan kijken, kan zien hoe die doelman in de benen duikt en denken: dat is toch geen belemmering!

Zelfs als het erna nog een goal zou geweest zijn, blijft de fout bestaan hé.
Dus eigenlijk vind je het dan ook een penalty, mocht de keeper hem nét niet geraakt hebben? Want het is de belemmering die jij een fout waard vindt?

Ik vind dit oprecht een interessante discussie. Voor mij is het geen fout, los van al dan niet (zeer licht) contact, omdat de keeper daar mijn inziens het recht heeft om zijn doel af te schermen. Ookal streelt hij daarbij Jota's been, want dat contact op zich heeft totaal geen invloed op Jota (buiten het feit dat hij iets voelt en zich laat vallen :unsure:). Wel het "in de voeten duiken" uiteraard. Maar ik vind dat geen fout (in dit geval). Het kan zijn dat het volgens de offciële regels wel zo is, ik geef gewoon mijn mening.

Dus eigenlijk vind je het dan ook een penalty, mocht de keeper hem nét niet geraakt hebben? Want het is de belemmering die jij een fout waard vindt?
Inderdaad, het contact doet er niet zoveel toe voor mij in deze fase. Kan ook zijn dat ik gewoon een brakke interpretatie van de regels in mijn hoofd heb en dat Gavin hier sebiet komt lachen met mij, maar dat boetekleed trek ik dan toch graag aan.

Algemeen denk ik dat supporters, zeker in dit soort fases, soms te veel gefixeerd zijn op het contact, of hoe zwaar het contact is. De regels zijn er niet zozeer om ongeoorloofd contact tegen te gaan as such, maar wel negatieve spelbeïnvloeding. En dat gaat breder dan contact.

Neem nu het volgende: Als Jota niet zo snel was, was hij allicht zwaarder aangetikt geweest. Bij een trage speler is het dan penalty, maar bij een snelle speler niet. Dat is toch niet logisch want de doelman doet dezelfde actie met dezelfde intensiteit. Anders zit je snelle spelers toch impliciet te benadelen als supporter.

Ik heb het even opgezocht en het wordt beschreven in law 12:

DENYING A GOAL OR AN OBVIOUS GOAL-SCORING OPPORTUNITY (DOGSO)

Where a player commits an offence against an opponent within their own penalty area which denies an opponent an obvious goal-scoring opportunity and the referee awards a penalty kick, the offender is cautioned if the offence was an attempt to play the ball or a challenge for the ball; in all other circumstances (e.g. holding, pulling, pushing, no possibility to play the ball etc.), the offending player must be sent off.

Where a player denies the opposing team a goal or an obvious goal-scoring opportunity by a handball offence, the player is sent off wherever the offence occurs (except a goalkeeper within their penalty area).

A player, sent-off player, substitute or substituted player who enters the field of play without the required referee's permission and interferes with play or an opponent and denies the opposing team a goal or an obvious goal-scoring opportunity is guilty of a sending-off offence.

The following must be considered:

• distance between the offence and the goal
  • general direction of the play
  • likelihood of keeping or gaining control of the ball
  • location and number of defenders

Lijkt mij dat op basis hiervan een penalty toch gerechtvaardigd is, niet?

@Gavin

heyyy.gif

Algemeen denk ik dat supporters, zeker in dit soort fases, soms te veel gefixeerd zijn op het contact, of hoe zwaar het contact is. De regels zijn er niet zozeer om ongeoorloofd contact tegen te gaan as such, maar wel negatieve spelbeïnvloeding. En dat gaat breder dan contact.
100% akkoord! Niet alleen supporters trouwens, ook scheidsrechters (althans, zo lijkt het, we kunnen alleen maar gissen wat ze denken/bespreken).

Thoh, dat stuk gaat vooral over het ontnemen van een doelkans via een "offence" (overtreding), zonder in the gaan wanneer iets nu juist een overtreding is of niet. Dat de keeper met zijn actie een doelkans (deels) ontneemt is wel duidelijk hier. Of het ook een overtreding is... ik ben in dubio.

Inderdaad, het contact doet er niet zoveel toe voor mij in deze fase. Kan ook zijn dat ik gewoon een brakke interpretatie van de regels in mijn hoofd heb en dat Gavin hier sebiet komt lachen met mij, maar dat boetekleed trek ik dan toch graag aan.
Er moet wel absoluut contact zijn om een penalty te geven? Zonder contact kan je toch nooit een penalty fluiten. Hoe vaak komt een keeper wel niet uit om zich vervolgens op het laatste nippertje in te houden en het contact te mijden. Ik heb voor zo'n dingen toch nog nooit een scheidsrechter een penalty zien fluiten. Ik kan nu uw mening wel beter plaatsen als jij vindt dat het contact in deze fase er weinig tot niets toe doet, maar is voor zover ik weet niet correct. Gavin mag mij hier gerust wederom voor onder mijn klote geven als dit toch blijkt te kloppen, maar ik heb zoiets alleszins niet teruggevonden in de regels.

Zie hierboven.

Neem nu het volgende: Als Jota niet zo snel was, was hij allicht zwaarder aangetikt geweest. Bij een trage speler is het dan penalty, maar bij een snelle speler niet. Dat is toch niet logisch want de doelman doet dezelfde actie met dezelfde intensiteit. Anders zit je snelle spelers toch impliciet te benadelen als supporter.
Dit is niet relevant hé. Het gaat nu eenmaal om deze fase met Jota. Bij een tragere speler is het contact wellicht een stuk dikker (als hij de bal niet heeft) en zal ik absoluut toegeven dat een penalty terecht zou zijn. Keepers moeten ook gewoon inschattingen maken op basis van de kwaliteiten van hun tegenstanders natuurlijk.

Ik heb het even opgezocht en het wordt beschreven in law 12:

Goh ja, maar er wordt hier inderdaad zoals @Dyer Hunt zegt over een offence gesproken. Ik vind ook in geen geval dat de keeper hier 'an obvious goal-scoring opportunity denies', want zoals ik eerder al zei: Jota kan de bal gewoon binnentikken als hij niet valt?

Neem nu bv. deze thread (random uitgekozen): de overgrote meerderheid spreekt hier gewoon van een schande. Een paar enkelingen brengen wat nuance aan de fase en voor degene die het een terecht penalty vinden moet je al goed scrollen/zoeken.

Dat Jota belachelijk valt, staat toch los van het feit dat hij aangetikt wordt door de doelman? Hij kon mssn nog scoren maar dat is voor zover ik weet niet relevant. Stel dat hij naast trapt omdat hij uit balance was, is het dan wel penalty en als ie wel zou scoren niet?

Hij wordt toch gewoon (licht) aangetikt door de elleboog op de kuit => fout => penalty. Hoe kan dat nu geen fout zijn?

Dat Jota belachelijk valt, staat toch los van het feit dat hij aangetikt wordt door de doelman? Hij kon mssn nog scoren maar dat is voor zover ik weet niet relevant. Stel dat hij naast trapt omdat hij uit balance was, is het dan wel penalty en als ie wel zou scoren niet?

Hij wordt toch gewoon (licht) aangetikt door de elleboog op de kuit => fout => penalty. Hoe kan dat nu geen fout zijn?
Jullie vonden de penalty veroorzaakt door Tielemans in de 2021 finale Nations League tegen frankrijk dan ook een logische en terechte penalty?

Ik zeg ook niet dat het geen penalty is omdat Jota valt ipv te scoren, ik haalde dat enkel aan als tegenargument omdat men hier zei dat hij belemmert werd door de doelman, hetgeen in mijn opinie al zeker niet het geval is.

En hoe kan dat nu geen fout zijn? Wel ja, voor mij simpel: ik vind het veel te licht om daar voor te fluiten. Niet elk contact is per definitie een fout in het voetbal. Anders kunnen we beginnen met voor elke corner een penalty of vrije trap te fluiten, want daar wordt toch altijd (licht) geduwd en getrokken.

Ik zeg ook niet dat het geen penalty is omdat Jota valt ipv te scoren, ik haalde dat enkel aan als tegenargument omdat men hier zei dat hij belemmert werd door de doelman, hetgeen in mijn opinie al zeker niet het geval is.

En hoe kan dat nu geen fout zijn? Wel ja, voor mij simpel: ik vind het veel te licht om daar voor te fluiten. Niet elk contact is per definitie een fout in het voetbal. Anders kunnen we beginnen met voor elke corner een penalty of vrije trap te fluiten, want daar wordt toch altijd (licht) geduwd en getrokken.
En idd niet ieder contact is fout zie bvb schouderduw. Maar in dit geval is er geen bal geraakt en enkel de tegenstander

Daar moeten ze ook veel strenger in zijn en mogen ze van mij iedere keer penalty voor fluiten. Hoe sneller hoe liever trouwens. Ik heb zowaar heimwee naar de truitjes van Zwitserland enige tijd geleden die scheurden omdat er aan getrokken werd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan