Dan is het dus niet iets dat te maken heeft met een warmtepomp, of noodzakelijk ondersteunend aan de energietransitie. Alhoewel we wel eerlijk moeten zijn en zeggen dat het nog altijd beter is dan de initiële 21% BTW die we anders zouden betaald hebben.
Nu, bon, als je veel verbruikt kan het helpen. Maar ik weet niet welke batterij jij gaat zetten waarmee je alle zonnewinsten gaat opgebruiken?
Ik genereer op een zomerdag vlot 34kwh, en dan heb ik maar iets van een 6kwp staan. En nog geen installatie van 10kwp of meer (waardoor je een meervoud daarvan hebt).
Ik verbruik op een nacht 4kwh, tops - met actieve koeling actief. Wat verminderd is naar 2.5kwh aangezien ik die koeling overdag aanzet. Ik weet het niet hoe jij dat ziet... of welke toestellen jij in de zomer dan nog actief hebt opstaan. Maar mijn zonnewinsten zijn dan nog altijd een meervoud van wat ik in de batterij kan steken, en mijn verbruik dekt dan zelfs niet dag na dag de toekomstige verbruiken.
Dus alle zonnewinsten opgebruiken? Misschien als je uw EV alle dagen dan kan bijladen? Al lijkt het mij dan nog beperkt dat het mogelijk is.
Een thuisbatterij zetten om de EV op te laden snachts ? Met 10kwh (minus de laadverliezen) maak ik geen deuk in een batterij van 72kwh als ik tijdens de dag weg zou zijn. Dus de meerwaarde van de batterij daarvoor is die beperkt.
Of anders gezegd de crux van het probleem dat je met een batterij uw zomerwinsten niet kan verschuiven naar de winter of voor langer dan wat 3 dagen (als je een kleine verbruik hebt), blijft aanwezig. En daar doet die accijns niets aan.
Waardoor uw berekening dan ook effectief moet gaan over de hoeveelheid die je effectief kan gaan doorschuiven, al de rest ga je toch nog van het net moeten halen.
Waarbij uw EV (elektrisch voertuig) eigenlijk ook al voor een stuk de functie van thuisbatterij gaat vervullen, zonder het doorschuif gedeelte. Maar wel al voor het verhogen van het eigen verbruik (EV2

).
Ik zou mij persoonlijk niet te snel rijk rekenen. Maar het kan mogelijks wel een bijdrage leveren in het voordeel van de thuisbatterij. Maar:
sinds gisteren
De Vlaamse regering heeft beslist om de subsidies voor thuisbatterijen volgend jaar versneld stop te zetten. Mensen met een keuringsattest na 31 maart 2023 zullen niet meer in aanmerking komen voor een premie. De middelen die vrijkomen, zullen gaan naar hogere premies voor warmtepompboilers, om...
www.vrt.be
Is die dus afgeschaft, waardoor de investering dus al defacto duurder is. En het dus een langere terugverdientermijn heeft. Die 33€ per 1000kwh (bij gas 7.8€/1000kwh of zoiets), gaat dan iets kunnen helpen. Maar om het voordeel van wat 1500€ aan premie terug te verdienen dan moet hetgeen je kunt doorschuiven toch al tegen de richting van 4800kwh zijn die je nu uit zonnewinst kan trekken om het equivalent uit te sparen in de accijns over 10 jaar... wat mij toch al wel enorm hoog lijkt.
Dus het daarom doen... nope... ik zie het niet echt.
Als het enkel is omdat je een thuisbatterij wilt, en dat het u niet uitmaakt dat het u wat meer geld zou kunnen kosten... meh ok dan is dat een keuze. Omdat het economisch interessanter is... sorry ik zie het voorlopig niet.
Maar bon, veel heeft dit dan wel niet meer te maken met de energieleverancier

.