Energieleveranciers

Toch eens uitrekenen of het nu wel een goeie switch is tov optifix elektriciteit van 03/22.
 
Ik ga nog tot maandag wachten om eventueel over te schakelen naar optifix april want Engie zal zijn vast contract vanaf maandag publiceren.
 
Electriciteit is toch weer een daling van 200 euro per jaar tov optifix februari waar ik nu opzit.. de daling met maart was de moeite niet, nu ga ik precies toch wel weer intekenen.
De moeite niet? Elke daling is toch 10sec moeite waard?
 
Ik ga nog tot maandag wachten om eventueel over te schakelen naar optifix april want Engie zal zijn vast contract vanaf maandag publiceren.
Optifix = 2j tov 1j vast Engie, los van het tarief is het een product met andere voorwaarden waaruit je moet kiezen.
 
Optifix is nu 7,65€ voor gas (voor diegenen die nog twijfelden of Optifix wel lager zou zijn dan maart - het antwoord is ja)
Optifix april:
Gas 7.65
Elektriciteit: enkel 22.59. Dag 27.45 nacht 18.61
Ik had tem gisteren Optifix Vast aan 8.8 cent / kwh en vanaf vandaag heb ik Basic Variabel.

An sich geen slechte move "vermits ik toch moest switchen anders was ik sowieso duurder af" maar ik overweeg om vanaf mei gewoon terug Optifix Vast te nemen (aan die 7.65 c / kwh). Gewoon voor de gemoedrust.

En dan heb ik toch weer een relatief goed terug tem mei 2025 (tem gisteren nog vast tem april 2024).
 
Hoe schommelen die prijzen met een variabel contract?
Ik heb nu Pixel Blue van Total. Momenteel 80€ vaste vergoeding + 21,52/15,81 voor elektriciteit en 7,82 voor gas. Dan lijkt me Optifix wel een goede deal, nee?
 
Ook terug overgeschakeld naar de optifix april voor zowel gas als elec. Kom van de februari.

Dinsdag komen ze de zonnepanelen installeren. Zijn andere tariefplannen dan niet interessanter owv de injectie?
 
Hoe schommelen die prijzen met een variabel contract?
Ik heb nu Pixel Blue van Total. Momenteel 80€ vaste vergoeding + 21,52/15,81 voor elektriciteit en 7,82 voor gas. Dan lijkt me Optifix wel een goede deal, nee?
Optifix begint nu inderdaad wel interessant te worden. Ik heb natuurlijk wel geen glazen bol.

Ik zou vanaf nu deze tabel regelmatig in het oog houden
 
Code:
Afname (enkelvoudige teller)

Optifix Mrt 22
29,52 cent per kWh

VS

Optifix Apr 23
22,59 cent per kWh

Injectie (enkelvoudige teller)
Berekend met Belpex van Mrt 23

Optifix Mrt 22
0,1007 x 109,59 - 1,0500
9,99 cent per kWh

VS

Optifix Apr 23
0,0660 x 109,59 - 1,0500
6,18 cent per kWh

Een verschil van 3,81 cent per kWh voor injectie (in voordeel van Optifix Mrt 22) vs 6,93 cent per kWh voor afname (in voordeel van Optifix Apr 23).
Nu begint het voor ons interessant te worden om over te schakelen naar een nieuwe Optifix voor elektriciteit, gezien de extra injectievergoeding van het oude contract het verschil in afname niet meer compenseert met onze hoeveelheid injectie.

Ik ga toch effe afwachten wat de formule voor injectievergoeding bij het vast contract van Engie is voor ik overschakel. Voor gas heb ik meteen ingetekend op de nieuwe Optifix, omdat ik graag 2j een vaste prijs heb en ik ook een korting zal krijgen volgende afrekening als ik genoeg bespaard heb.
 
Laatst bewerkt:
Die accijzen zijn toch niet afhankelijk van je tarief? Die zijn toch hetzelfde voor een contract van 1 maart of van 1 april?

Edit: het staat hier eigenlijk wel helder uitgelegd: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...nsverhoging-op-onze-energiefacturen-wat-bete/
Dat "basisverbruik" van elektriciteit voor lagere accijnzen is weer gebaseerd op mensen met een laag elektriciteitsverbruik (dus geen elektrische auto en geen warmtepomp).

Mij hoor je niet klagen, want wij zitten onder de 12k kWh gas en 3k kWh elektriciteit per jaar, maar vind het gewoon vreemd.
 
Terug
Bovenaan