Energieleveranciers

Luminus heeft me 20euro cadeau gegeven omdat ik vorig jaar in maart Optifix klant ben geworden.
Voor zover ik weet was dat helemaal geen promo toen :laugh: hebben andere dit ook gehad?
 
Gemiddelde Belpex staat nu op 110euro voor maart, want terug een stukje lager is als februari. Dus ik gok dat de elektricteitsprijzen wel zullen dalen in april voor Optifix.
De gas volg ik niet

Gas met nog 1 onbekende dag een 16% goedkoper dan vorige maand.
 
Ik krijg via de website of chat van Engie geen vast contract. Ben nochtans al enkele jaren klant. Hoe kom je hieraan?
Zo'n injectie tarief zou ik graag vastzetten voor komende zomer. Wij hebben vanaf nu tot eind oktober ongeveer 5k kWh injectie en amper 1k kWh afname. Die injectieprijs is dus zeer bepalend voor mijn jaarfactuur. De verbrekingsvergoeding van 50 euro neem ik er dan graag bij als ik eind oktober zou kunnen overschakelen naar een tarief met een lagere afname prijs. Ik ben wat bang dat die variabele tarieven in de zomer max een paar cent zullen geven per kWh injectie.

Hier wat meer info over engie die terug een vast contract aanbied voor klanten.
Ik zit echt in twijfel wat te doen.
 

Hier wat meer info over engie die terug een vast contract aanbied voor klanten.
Ik zit echt in twijfel wat te doen.
Ik zag het ook net. Mevrouw gisteren via de chat zei nochtans dat ze niet direct vaste contracten zouden aanbieden 🙄.

Vraag mij af of de injectie tarieven wel altijd variabel zijn?
 

Hier wat meer info over engie die terug een vast contract aanbied voor klanten.
Ik zit echt in twijfel wat te doen.

Ik moet pas over een half jaar beslissen, maar met de huidige vaste tarieven en het feit dat de gasprijzen nog steeds dalen, zou ik nu kiezen voor variabel. Worst case stap je over op een vast tarief wanneer je de prijzen wat ziet stijgen na de zomer, met goeie kans dat de vaste prijs dan nog altijd lager is dan nu. Af te wegen tegen de eventuele kortingen die sommige leveranciers nu terug lijken te geven aan klanten die overstappen en een jaar blijven.
 
Misschien een domme vraag maar ik heb momenteel dag en nachttarief. Ik zou willen omschakelen naar enkel dag. Dit moet via fluvius heb ik begrepen maar wat gebeurt er met mijn contract bij energieleverancier? Betaal ik dan het tarief voor enkel dag of moet ik hiervoor een nieuw contract afsluiten?
Je leverancier zal je gewoon aan dag tarief factureren. Fluvius geeft dat netjes door. Niet nodig om een ander contract te tekenen.
 
Ik moet pas over een half jaar beslissen, maar met de huidige vaste tarieven en het feit dat de gasprijzen nog steeds dalen, zou ik nu kiezen voor variabel. Worst case stap je over op een vast tarief wanneer je de prijzen wat ziet stijgen na de zomer, met goeie kans dat de vaste prijs dan nog altijd lager is dan nu. Af te wegen tegen de eventuele kortingen die sommige leveranciers nu terug lijken te geven aan klanten die overstappen en een jaar blijven.
Probleem is dat vorige keer bij sterke stijgingen de leveranciers al snel waren om hun vaste contracten niet meer aan te bieden. Als je dan bij stijging wil overstappen naar vast ben je er aan voor de moeite…
 
Voor mij is het contract van Engie geen optie.

Dat is namelijk een contract van 1j. ik heb nog voor 1j vanaf 1 mei een vast contract waarbij de formule van de injectie beter is dan de nieuwe aangeboden formule van Optifix. En ik verwacht ook niet dat Engie daar een enorm verschil in gaat maken.

Dus ik wacht verder af hoe de evolutie van de prijzen gaat zijn en ga proberen toehappen na de zomer. Al ga ik wel eerst bekijken of de regels betreffende boete etc op vaste contracten op dat moment niet gewijzigd zijn.
 
Voor gas hoop ik een daling, maar ook de marktprijs begint te stabiliseren.
De direct variabele prijs staat nu op 6,3 c€ voor maart.

Voor elektriciteit moet de vaste prijs echt nog veel zakken.
De direct variabele prijs dag/nacht is nu 18,3/13,2 c€ voor maart.

Voor kwartaal 1 kan je nu wel vergelijken tussen vast en variabel, bijvoorbeeld Optifix en Engie Direct:
Had je Optifix elke 1e van de maand hernieuwd, kostte je dat 17 c€/kWh voor elektriciteit dag, 11,7 c€/kWh voor elektriciteit nacht en 4 c€/kWh voor gas meer dan Engie direct.
Had je Optifix januari nog steeds, kostte je dat 21,1 c€/kWh voor elektriciteit dag, 15,7 c€/kWh voor elektriciteit nacht en 5.5 c€/kWh voor gas meer dan Engie direct.

Je merk een afname in verschil per maand.
 
Probleem is dat vorige keer bij sterke stijgingen de leveranciers al snel waren om hun vaste contracten niet meer aan te bieden. Als je dan bij stijging wil overstappen naar vast ben je er aan voor de moeite…

Terecht punt, al zou ik hopen dat we komende winter niet meer die extreme stijgingen krijgen nu Duitsland niet meer zo afhankelijk is van Rusland.
Een vast contract is een zekerheid, maar de huidige prijzen zijn hoog, leveranciers gaan die onzekerheid daar ook inbouwen.
 
We hebben onze eindafrekening binnen van Luminus. Deze is blijkbaar op basis van geschatte waardes en niet op de exacte meterstanden. We hadden namelijk wel een briefje in de bus gekregen dat ze de meterstanden gingen komen opnemen, maar dat was on two day notice en midden tijdens de dag in een werkweek. 🙄

Long story short: hun geschatte waarde qua elektriciteitsverbruik ligt bijna 25% hoger dan het werkelijk verbruik. En het bedrag houden ze gewoon af van het basispakket.

Factuur aangevochten/betwist. Klantendienst zegt dat dat ongeveer 40 dagen duurt om te behandelen.
Dat ze dat doen met je voorschotten kan ik nog inkomen, maar met je effectieve meterstanden wtf.

Mijn verbruik hebben ze ook wel mis geplaatst voor gas zit ik er 75 procent onder en voor elektriciteit zit ik er 40 procent onder

Ik neem elke maand een foto van mijn meterstanden just in case.
 
Dat ze dat doen met je voorschotten kan ik nog inkomen, maar met je effectieve meterstanden wtf.

Mijn verbruik hebben ze ook wel mis geplaatst voor gas zit ik er 75 procent onder en voor elektriciteit zit ik er 40 procent onder

Ik neem elke maand een foto van mijn meterstanden just in case.
Ze gebruiken een schatting wanneer ze geen officiële verificatie van uw meetgegevens hebben kunnen nagaan. Het is niet omdat jij op een papiertje de metergegevens noteert, dat die daarom die waarde ook in de realiteit hebben als men eens per ongeluk toevallig toch bij u binnengeraakt omdat de madam, de kuisvrouw,... hebben open gedaan.

En als jij defacto weigert om hen binnen te laten om per toeval niet thuis te zijn en dat briefje te hebben hangen of iets online in te vullen, dan hebben zij het recht om een schatting te nemen. Een beetje als pressiemiddel zodanig dat jij hen de volgende keer wel binnenlaat.

Ik noem dat nu niet noodzakelijk verkeerd. Ergerlijk ja. Maar zoiets komt er nu eenmaal niet als er geen misbruiken geweest zijn. En laat ons eerlijk zijn, in de laatste paar decennia met de zonnepanelen zou het mij echt verbazen als er nooit iemand eens niet minstens een beetje gejokt heeft op de exacte stand van de meter.
Wat ook 1 van de expliciete redenen nu is van de digitale meter... dat is juist om dergelijke manipulaties objectief gezien te kunnen vermijden zonder dat men zich effectief toegang moet verschaffen of u op heterdaad betrappen.
Elke 15 minuten kan men u namelijk op heterdaad betrappen.
 
Uw leverancier zal u nooit factureren op basis van verbruiksgegevens die jij naar hen doorstuurt. Zij zullen énkel factureren op de meterstand die ze van de netbeheerder doorkrijgen.

Achterliggend wordt een leverancier ook gefactureerd voor zijn onbalansen op basis van het verbruik dat bij de netbeheerder bekend is.
 
Hier in maart (enkel voor elektriciteit) omgeschakeld naar Optifix 03/23 (van 03/22) en heb net een afrekening gekregen.
Morgen schakel ik waarschijnlijk weer over, dus weer een afrekening daarna dan?
 
Ze gebruiken een schatting wanneer ze geen officiële verificatie van uw meetgegevens hebben kunnen nagaan. Het is niet omdat jij op een papiertje de metergegevens noteert, dat die daarom die waarde ook in de realiteit hebben als men eens per ongeluk toevallig toch bij u binnengeraakt omdat de madam, de kuisvrouw,... hebben open gedaan.

En als jij defacto weigert om hen binnen te laten om per toeval niet thuis te zijn en dat briefje te hebben hangen of iets online in te vullen, dan hebben zij het recht om een schatting te nemen. Een beetje als pressiemiddel zodanig dat jij hen de volgende keer wel binnenlaat.

Ik noem dat nu niet noodzakelijk verkeerd. Ergerlijk ja. Maar zoiets komt er nu eenmaal niet als er geen misbruiken geweest zijn. En laat ons eerlijk zijn, in de laatste paar decennia met de zonnepanelen zou het mij echt verbazen als er nooit iemand eens niet minstens een beetje gejokt heeft op de exacte stand van de meter.
Wat ook 1 van de expliciete redenen nu is van de digitale meter... dat is juist om dergelijke manipulaties objectief gezien te kunnen vermijden zonder dat men zich effectief toegang moet verschaffen of u op heterdaad betrappen.
Elke 15 minuten kan men u namelijk op heterdaad betrappen.

Exact. Maar zoals hierboven al gezegd, ik wil deze gerust bewijzen met een foto of dergelijke. Er zijn toch alternatieven voor 'het papiertje' tegenwoordig?
 
Ja maar het rare is dat mijn afrekening normaal in mei/juni komt wanneer de oude Optifix toen is ingegaan (mijn gasafrekening komt dan bv. pas) en toch heb ik nu een elektriciteitsafrekening gekregen.

Mijn eindafrekening was dit jaar exact 1 maand vroeger, wel gas en elektriciteit samen.
 
Terug
Bovenaan