Energieleveranciers

Ik zal het doorgeven aan mijn werkgever! :thumb:

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Als het zich beperkt tot die 340€. Dan kan dat interessanter zijn dan een andere woning te huren aan een huur + 300-400 voor een besparing naar 100€/mnd in de energiekost.

Het beste wat je dan wel kan doen is de temperatuur verlagen in de andere kamers naar 15 -16°C. En 1 kleine ruimte naar een aangename temperatuur brengen. Zodanig dat je daarmee uw factuur zonder wijziging al kan verlagen. Zonder dat je daarvoor dan een extra job moet doen.

Voor de rest : welkom in de nieuwe wereld :p.
 
Nieuwe variable tarief na mijn afsluiting vast contract 3 jaar Engie... 340 ipv 185 voorschot...
Ik kreeg nog 200 euro terug van de afsluiting berekend op die 185.

340 man.. alleenstaande hier, en nog in een huurhuis met alles op electriciteit.
Dus ik weet dat mijn elekrische verwarming en de mindere isolatie de dooddoener is... maar zal maar een job gaan bijzoeken zeker bovenop mijn werkweek :wtf:

En zelf naar beneden brengen heeft nu ook een limiet merk ik, ik kan niet lager gaan dan 240...zal dat dan toch worden en we zien wel.
Deel eens hoeveel je effectief verbruikt per jaar (gas en elek). 340eur is met de huidige prijzen te veel voor een gemiddelde woning.
 
Inderdaad. 1kWh elektriciteit kost 3-4x zoveel als 1kWh gas. Elektrische verwarmen is dus zeer duur. Enkel een warmtepomp die een rendement heeft van ongeveer 450% kan concurreren met verwarming op gas.
 
Deel eens hoeveel je effectief verbruikt per jaar (gas en elek). 340eur is met de huidige prijzen te veel voor een gemiddelde woning.
Zoals ik al zei is verwarming elecktrish + weinig/slechte isolatie in deze woning.
Ik heb geen gas.
Is ook een huis met gelijkvloers + eerste verdiep + zolderkamer/slaapkamer, waar alles zo goed al open is.
Ik heb enkel een deur tussen de woonruimte/gang op eerste, en eentje naar wc en garage.
Al de rest is open van de voordeur beneden tot aan mijn bed boven (bel-etage)

Alsook heb ik langs beide buren geen warmte.
Links van mij een opslagplaats van een atelier en rechts van mij de wasruimte en opslagplaats van een oudere madam.

Dus denk niet dat dat overeenkomt met wat men een "gemiddeld huis" noemt in die berekeningen anno 2023? :)

Maar bij deze verbuik 2022 (4/5 thuiswerk sinds covid):

1256 piek
1987 dal
8075 exlusief nacht

En ik zit hiermee meer dan toch al 2k lager dan de 2 jaren ervoor, door zoals de meesten zeker, toch nog wat meer te letten op alles.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei is verwarming elecktrish + weinig/slechte isolatie in deze woning.
Ik heb geen gas.
Is ook een huis met gelijkvloers + eerste verdiep + zolderkamer/slaapkamer, waar alles zo goed al open is.
Ik heb enkel een deur tussen de woonruimte/gang op eerste, en eentje naar wc en garage.
Al de rest is open van de voordeur beneden tot aan mijn bed boven (bel-etage)

Alsook heb ik langs beide buren geen warmte.
Links van mij een opslagplaats van een atelier en rechts van mij de wasruimte en opslagplaats van een oudere madam.

Dus denk niet dat dat overeenkomt met wat men een "gemiddeld huis" noemt in die berekeningen anno 2023? :)

Maar bij deze verbuik 2022 (4/5 thuiswerk sinds covid):

1256 piek
1987 dal
8075 exlusief nacht

En ik zit hiermee meer dan toch al 2k lager dan de 2 jaren ervoor, door zoals de meesten zeker, toch nog wat meer te letten op alles.
Zou verhuizen naar een energiezuiniger appartement niet goedkoper uitkomen? Of is dat geen optie? (Wegens locatie, belachelijk lage huur, echt wel alle ruimte nodig,...)
 
Zou verhuizen naar een energiezuiniger appartement niet goedkoper uitkomen? Of is dat geen optie? (Wegens locatie, belachelijk lage huur, echt wel alle ruimte nodig,...)


Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Als het zich beperkt tot die 340€. Dan kan dat interessanter zijn dan een andere woning te huren aan een huur + 300-400 voor een besparing naar 100€/mnd in de energiekost.

Het beste wat je dan wel kan doen is de temperatuur verlagen in de andere kamers naar 15 -16°C. En 1 kleine ruimte naar een aangename temperatuur brengen. Zodanig dat je daarmee uw factuur zonder wijziging al kan verlagen. Zonder dat je daarvoor dan een extra job moet doen.

Voor de rest : welkom in de nieuwe wereld :p.
De andere kamers hebben geen verwarming. Niet slaapkamer. niet in de badkamer, ENKEL in de living. Zelfs met de deur open van de living naar de gang word het tussen november en maart niet warmer dan max 15 graden in andere ruimtes. Als het vriest zelfs maar max 10 in badkamer en slaapkamer ;)


Geloof mij, hier kan je niet nog zuiniger doen dan wat ik nu al doe. Mijn buurvrouw vroeg onlangs of ik hier nog woonde aangezien het hier altijd donker is 😁 Op kerstperiode ben ik ook enige huis zonder verlichting.

Maar verhuizen inderdaad... meerdere redenen dat ik dat nog niet gedaan heb maar zal er inderdaad wel van komen tss nu en 2 jaar verder.
 
... Maar bij deze verbuik 2022 (4/5 thuiswerk sinds covid):

1256 piek
1987 dal
8075 exlusief nacht

En ik zit hiermee meer dan toch al 2k lager dan de 2 jaren ervoor, door zoals de meesten zeker, toch nog wat meer te letten op alles.

Met dat verbruik is grootte-orde €275 per maand aan elektriciteit wel een realistisch bedrag (volgens VREG inschatting)
Verhuizen klinkt als een goed plan, zeker omdat je situatie nu niet echt comfortabel klinkt met 10° in de badkamer ondanks die hoge maandelijkse energierekening... Bij voorkeur voor de komende herfst/winter omdat dan het grootste deel van je verbruik zal komen.
 
Met dat verbruik is grootte-orde €275 per maand aan elektriciteit wel een realistisch bedrag (volgens VREG inschatting)
Verhuizen klinkt als een goed plan, zeker omdat je situatie nu niet echt comfortabel klinkt met 10° in de badkamer ondanks die hoge maandelijkse energierekening... Bij voorkeur voor de komende herfst/winter omdat dan het grootste deel van je verbruik zal komen.

Dit zal idd het enige goede advies zijn, maar het moet wel mogelijk zijn.
Door de hoge huur (1365 euro), gecombineerd met de hoge energieprijs, waardoor we effectief 4k hebben betaald om met laag/geen comfort te leven heeft ons er toe aangezet te verhuizen naar mijn woning en uiteindelijk een grotere nieuwbouw te kopen.

Maar dat geld moet er liggen, je moet iets vinden in de omgeving waar je wilt wonen etc. Al die puzzelstukjes moeten wel een beetje goed vallen.
 
Verhuizen klinkt als een goed plan, zeker omdat je situatie nu niet echt comfortabel klinkt met 10° in de badkamer
Het hangt er natuurlijk ook wel af van wat je gewoon bent. Ik heb een aantal hoog-opgeleide, goed verdienende collega's hier op het werk die van buitenlandse afkomst zijn. Zij begrijpen niet dat wij onze huizen tot 21°C verwarmen in de winter, en zo geld "verbranden" :) Bij hen staat de verwarming meestal uit, ze zetten die pas op als de temperatuur in de leefruimte onder de 14°C zakt.
 
Het hangt er natuurlijk ook wel af van wat je gewoon bent. Ik heb een aantal hoog-opgeleide, goed verdienende collega's hier op het werk die van buitenlandse afkomst zijn. Zij begrijpen niet dat wij onze huizen tot 21°C verwarmen in de winter, en zo geld "verbranden" :) Bij hen staat de verwarming meestal uit, ze zetten die pas op als de temperatuur in de leefruimte onder de 14°C zakt.
Vanwaar komen die? Nepal?
 
Het hangt er natuurlijk ook wel af van wat je gewoon bent. Ik heb een aantal hoog-opgeleide, goed verdienende collega's hier op het werk die van buitenlandse afkomst zijn. Zij begrijpen niet dat wij onze huizen tot 21°C verwarmen in de winter, en zo geld "verbranden" :) Bij hen staat de verwarming meestal uit, ze zetten die pas op als de temperatuur in de leefruimte onder de 14°C zakt.

Klopt, daarom dat ik het ook voorzichtig verwoord als "klinkt", ik ga geen conclusies trekken. Maar 10° in een badkamer lijkt me onaangenaam fris.
Maar inderdaad iedereen ervaart dat anders - ik heb nog een buitenlandse collega gehad die tot 25° verwarmde (voor de energiecrisis, met toen al een torenhoge gasrekening). En anderzijds 1 van mijn beste vrienden die ook als hij volk uitnodigt, zijn woonkamer niet verwarmt ook als het maar 13° of zo is :oops:
 
Hier staat het altijd op 19 graden, als mijn gasten het te koud vinden zet ik het met plezier hoger. We gaan ook niet de gierige pin uithangen.
 
Amai, ik begin al lastig te worden als het 20 in huis is. 20.5 is net randje aanvaardbaar, maar graag gewoon 21.
 
Terug
Bovenaan