Energieleveranciers

18 april gaat mijn contract gas optifix in.
Kan ik dan al vanaf 1 april intekenen op de nieuwe prijs van april of moet ik wachten tot de 18e vooraleer ik iets kan ondertekenen/aanpassen?
 
18 april gaat mijn contract gas optifix in.
Kan ik dan al vanaf 1 april intekenen op de nieuwe prijs van april of moet ik wachten tot de 18e vooraleer ik iets kan ondertekenen/aanpassen?
Stel dat je eind van de maand van tarief wijzigt, bv. eind maart naar Optifix vast maart (nieuw tarief gaat dan pas in werking 20 dagen later). Kan je dan begin april (tijdens overgangsperiode nog met tarief van bv. februari 2022) ook al kiezen voor Optifix vast april (dat opnieuw 20 dagen later in voege gaat) of moet je wachten tot het verstrijken van de termijn van 20 dagen vooraleer naar een nieuwe Optifix vast te kunnen wisselen?


Deels waar. Online heb je het recht uw contract binnen de 14 dagen te annuleren. Dat is gewoon wettelijk zo vastgelegd. Dwz je kan begin april uw contract van Optifix maart annuleren en doodleuk voor Optifix April gaan ;)

Ik zie daar het nut niet van in, maar het kan wel. :tongue:


Wat Steven zegt, wachten.

Tenzij je uw contract van maart annuleert binnen de 14 dagen (en Luminus dit tijdig verwerkt). MAAR dan kan je natuurlijk niet genieten van Optifix Maart als resultaat :D
 
Ik ben aan het twijfelen om over te schakelen naar een enkelvoudige meter. Wij hebben nu een dag-nachtteller, maar hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen, dus nu weet ik niet wat het voordeligste is.
 
Ik ben aan het twijfelen om over te schakelen naar een enkelvoudige meter. Wij hebben nu een dag-nachtteller, maar hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen, dus nu weet ik niet wat het voordeligste is.
Neem je tarieffiche en je verbruik- en opwekcijfers er bij. Of doe een simulatie op mijnenergie, vregtest of de klantenzone van je leverancier voor beide situaties. Wij weten toch niet bij welke leverancier je zit met welk contract en welke prijzen? Beetje moeite doen hé, niet alles moet voorgekauwd worden.
 
Ik ben aan het twijfelen om over te schakelen naar een enkelvoudige meter. Wij hebben nu een dag-nachtteller, maar hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen, dus nu weet ik niet wat het voordeligste is.
Ik heb sinds begin januari zonnepanelen en verbruik momenteel ongeveer 2x zoveel 's nachts als overdag. Ik heb enkelvoudig tarief, maar misschien is dag/nacht beter in mijn situatie. Maar ik ga nog een jaartje afwachten tot ik data van een volledig jaar heb. Het verschil zou maximaal 50euro per jaar zijn.
 
Ik ben aan het twijfelen om over te schakelen naar een enkelvoudige meter. Wij hebben nu een dag-nachtteller, maar hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen, dus nu weet ik niet wat het voordeligste is.
Hier overgeschakeld naar enkelvoudige meter sinds het capaciteitstarief. Het verschil tussen dag- en nachttarief qua distributiekosten is verdwenen, dus je hebt enkel nog voordeel bij nachttarief op de kale kostprijs van energie als je leverancier deze nog geeft. Nu denk ik niet dat het zoveel verschil maakt in ons geval, maar nu hebben we wel de vrijheid van te verbruiken wanneer we willen in plaats van altijd te focussen op 's nachts te verbruiken.
 
Halverwege januari de meterstanden doorgegeven aan Fluvius voor de eindafrekening bij Mega (en voor de opstart bij Engie begin deze maand, alles verloopt zoals het hoort bij Engie).
Mega zaagt dak mijn voorschotfacturen moet betalen. Ik weiger omdat ik al sinds juni geen klant zou moeten geweest zijn bij hen. Na een zoveelste herinnering heb ik ze gezegd dat ze alles in 1 rekening moeten verrekenen zodat ik nog maar 1 betaling moet doen. Nu geven zij antwoord dat ze nog maar net de gegevens verwerkt hebben van Fluvius en de finale afrekening pas voor ten vroegste eind maart zal zijn.

Het allerlaatste en dan eindelijk définitief verlost van Mega :wallbash:
We zijn een maand later. Ondertussen veel herinneringen gekregen van Mega en zelfs een aangetekende brief, maar ik weiger van mijn geld nog te geven aan hen.

Gisteren mail gekregen met de slotfactuur van elektriciteit: we krijgen €150 terug. Nu nog die van gas afwachten...
 
Ach troost u. Mijn onterecht dossier bij Mega staat al open sinds januari 2022. De dagvaarding ligt al klaar sinds juli, maar Mega heeft zichzelf volledig vastgereden.

Ik had na de zoveelste discussie, de gerechtsdeurwaarder letterlijk gezegd per email, dat ze de hoogste boom in kunnen en sindsdien is het akelig stil gebleven.
 
Luminus die mij een stevige eindfactuur bezorgd voor gas en elektriciteit (1.200 euro) nadat ik overgestapt ben naar een andere leverancier.
Ze zijn daarbij wel vergeten rekening te houden met een promotie waar ik bij start van het contract op ingetekend had (eerste 1.500 kWh gratis voor zowel gas als elektriciteit als ik minstens een jaar klant bleef).

Met een jaarverbruik van pakweg 1.100 kWh elektriciteit en 6.000 kWh aan gas is dat dus een belachelijk eindfactuur.
Via de chat duid ik op de fout en zeg ik dat ik wacht op een gecorrigeerde factuur vooraleer te betalen. De medewerker geeft aan dat ze het doorgeeft aan dienst facturatie, maar zegt dat het veiliger is om het bedrag toch gewoon te betalen. Lol, nee dat doe ik niet. Fix de factuur maar gewoon.
Intussen nog enkele keren contact gehad met Luminus. Nog steeds in afwachting van mijn gecorrigeerde factuur. Ze hebben er wel al de overheidstegemoetkoming van afgetrokken. En het had al geregeld moeten zijn tegen begin maart.
 
We zijn een maand later. Ondertussen veel herinneringen gekregen van Mega en zelfs een aangetekende brief, maar ik weiger van mijn geld nog te geven aan hen.

Gisteren mail gekregen met de slotfactuur van elektriciteit: we krijgen €150 terug. Nu nog die van gas afwachten...
Ach troost u. Mijn onterecht dossier bij Mega staat al open sinds januari 2022. De dagvaarding ligt al klaar sinds juli, maar Mega heeft zichzelf volledig vastgereden.

Ik had na de zoveelste discussie, de gerechtsdeurwaarder letterlijk gezegd per email, dat ze de hoogste boom in kunnen en sindsdien is het akelig stil gebleven.
Vandaag dan toch eindelijk (!) een definitief antwoord verkregen na net géén 14 maand.
Mega heeft de rechtzaak laten vallen (ze hadden sowieso geen kans op slagen) en ze hebben mijn slotfactuur geannuleerd.

Kort gezegd: de volhouder wint. (Toch als je gelijk hebt) Dus niet afgeven hé! :tongue:
 
Vandaag dan toch eindelijk (!) een definitief antwoord verkregen na net géén 14 maand.
Mega heeft de rechtzaak laten vallen (ze hadden sowieso geen kans op slagen) en ze hebben mijn slotfactuur geannuleerd.

Kort gezegd: de volhouder wint. (Toch als je gelijk hebt) Dus niet afgeven hé! :tongue:
Ook al had je sowieso gelijk, toch een leuke geruststelling dat je na 14 maanden eindelijk van de frustratie af bent 😀. 👏
 
En de slotfactuur is er ook voor aardgas: krijgen €400 terug :)

Nu nog het geld op onze rekening en dan is alles définitiéf gedaan met Mega!
 
Eindafrekening gas ontvangen: oktober - februari aan optifix: 66 euro terug te trekken. Zo goed als perfect ingeschat dus! 😇
 
Marktprijs update

Gas blijft rond 40 € per MWh schommelen. De prijs voor Engie direct komt daardoor vermoedelijk voor maart op 6,3 tot 6,4 c€ per kWh.

Elektriciteitsprijzen zijn door de winderige dagen ook stevig gedaald. Voor morgen betaal je bijvoorbeeld nog geen 20 € per MWh.
De EPEX prijs is nu 111,41 € per MWh. Engie direct komt daarmee vermoedelijk voor maart op 18 tot 19 c€ voor dag en 13 tot 13,5 c€ voor nacht.
 
Marktprijs update

Gas blijft rond 40 € per MWh schommelen. De prijs voor Engie direct komt daardoor vermoedelijk voor maart op 6,3 tot 6,4 c€ per kWh.

Elektriciteitsprijzen zijn door de winderige dagen ook stevig gedaald. Voor morgen betaal je bijvoorbeeld nog geen 20 € per MWh.
De EPEX prijs is nu 111,41 € per MWh. Engie direct komt daarmee vermoedelijk voor maart op 18 tot 19 c€ voor dag en 13 tot 13,5 c€ voor nacht.

Mijn frituur was er snel bij om hun prijzen op te trekken door de verhoogde energieprijzen, maar dat werkt ook maar in één richting precies :sop:

Soit, on-topic: hier nog altijd niks energiepremie 2 van Luminus.
 
Marktprijs update

Gas blijft rond 40 € per MWh schommelen. De prijs voor Engie direct komt daardoor vermoedelijk voor maart op 6,3 tot 6,4 c€ per kWh.

Elektriciteitsprijzen zijn door de winderige dagen ook stevig gedaald. Voor morgen betaal je bijvoorbeeld nog geen 20 € per MWh.
De EPEX prijs is nu 111,41 € per MWh. Engie direct komt daarmee vermoedelijk voor maart op 18 tot 19 c€ voor dag en 13 tot 13,5 c€ voor nacht.
Ik volg het niet zo extreem, maar zouden de Luminus Optifix tarieven voor april lager liggen dan die voor maart rekening houdend met de huidige prijzen op de markt? Mijn contract Optifix februari is gisteren gestart, en vind het zo idioot om nu over te stappen naar de lagere tarieven van maart terwijl het slechts een week meer is tot het april is…
 
Ik volg het niet zo extreem, maar zouden de Luminus Optifix tarieven voor april lager liggen dan die voor maart rekening houdend met de huidige prijzen op de markt? Mijn contract Optifix februari is gisteren gestart, en vind het zo idioot om nu over te stappen naar de lagere tarieven van maart terwijl het slechts een week meer is tot het april is…

Luminus heeft de eindverantwoordelijkheid, maar de kans is groot.

De marktprijzen zijn deze maand weer stevig gedaald en er zijn weinig onregelmatigheden te zien.
 
Daarnaast nog eens gesmeekt bij Engie om te mogen betalen. Al sinds november overgestapt naar maandelijkse betalingen maar dat is nog steeds niet in orde.
Hier hetzelfde verhaal bij Engie. Laatste voorschotfactuur dateert van september (!)
Al verschillende keren contact gelegd via chat, altijd hetzelfde verhaal. Technische problemen.
 
Terug
Bovenaan