Energieleveranciers

Ik heb dankzij de digitale meter een sprong gemaakt van 24.000kWh (eindsom analoge) stroomverbruik naar 999.890kWh

Hoop dat ze mij die ook niet aanrekenen. :laugh:
Ook luminus. Voorschotten blijven gelukkig hetzelfde.
Tussen uw laatste meteropname van analoge meter en de meterstand bij plaatsen digitale meter zat 110kwh verschil. Vandaar dat ze 999890 zetten. Bij uw volgende afrekening reset die teller op 1000000 naar 0 van digitale meter. Ge betaalt dus 110kwh van analoge meter + verbruik op digitale meter.

Loont het al de moeite om een vast contract af te sluiten, of toch maar bij Engie direct blijven? Geruchten doen de ronde dat China weer wat meer gas gaat opvreten om hun plastic brol te produceren die onze planeet al 30 jaar stuk maakt.

Er is nog niets te zien dat de marktprijs voor gas structureel zal stijgen. Momenteel staat de prijs op 42 per MWh.

Verwacht dat de prijs voor vaste tarieven volgende maand weer daalt.

Vaste tarieven worden een maand lang aangeboden, je hebt tijd genoeg om te wisselen als de markt verandert.

Ging de overheid de gasprijs niet meer lager dan 4,5 cent/kwh laten zakken? Dan zou men de accijns verhogen tot die prijs. Anders zou men weer teveel gaan verbruiken. Als de vaste prijs in die buurt komt zou ik niet twijfelen.

Hier ook net gekeken om mijn Engie Direct die ingegaan is maandelijks te laten afrekenen. Je kan voor elektriciteit trouwens een aanpassing vragen om niet meer onder SLP te zitten.

image.png

Hier ook net gekeken om mijn Engie Direct die ingegaan is maandelijks te laten afrekenen. Je kan voor elektriciteit trouwens een aanpassing vragen om niet meer onder SLP te zitten.

image.png
Let wel dat dat niet gratis is:
Heeft mijn leverancier kwartierwaarden uit mijn digitale meter nodig voor een elektriciteitscontract met maandafrekening?

Nee, die heeft uw leverancier niet nodig. U moet dus geen ‘meetregime 3’ aanvragen bij uw leverancier.

Met meetregime 3 geeft u Fluvius de toestemming om kwartierwaarden uit uw digitale meter uit te lezen en die door te sturen naar uw leverancier. Dat is bijvoorbeeld wel nodig wanneer u een dynamisch prijscontract afsluit of aan energiedelen of persoon-aan-persoonverkoop wil doen.

Met meetregime 3 betaalt u € 1,19 (incl. btw) extra per jaar voor het tarief databeheer. Dat tarief databeheer is een onderdeel van de nettarieven.

Nu, echt veel kost het natuurlijk ook weer niet...

Er is nog niets te zien dat de marktprijs voor gas structureel zal stijgen. Momenteel staat de prijs op 42 per MWh.

Verwacht dat de prijs voor vaste tarieven volgende maand weer daalt.

Vaste tarieven worden een maand lang aangeboden, je hebt tijd genoeg om te wisselen als de markt verandert.
Stel dat je eind van de maand van tarief wijzigt, bv. eind maart naar Optifix vast maart (nieuw tarief gaat dan pas in werking 20 dagen later). Kan je dan begin april (tijdens overgangsperiode nog met tarief van bv. februari 2022) ook al kiezen voor Optifix vast april (dat opnieuw 20 dagen later in voege gaat) of moet je wachten tot het verstrijken van de termijn van 20 dagen vooraleer naar een nieuwe Optifix vast te kunnen wisselen?

Stel dat je eind van de maand van tarief wijzigt, bv. eind maart naar Optifix vast maart (nieuw tarief gaat dan pas in werking 20 dagen later). Kan je dan begin april (tijdens overgangsperiode nog met tarief van bv. februari 2022) ook al kiezen voor Optifix vast april (dat opnieuw 20 dagen later in voege gaat) of moet je wachten tot het verstrijken van de termijn van 20 dagen vooraleer naar een nieuwe Optifix vast te kunnen wisselen?
Wachten.

Het is tegenwoordig ook niet meer gemakkelijk om te gaan vergelijken.
Klopt... jaren geleden veranderde ik ook élk jaar.Was super makkelijk.

Maar nu maken ze het u gewoon zodanig moeilijk, dat die vreg en vtests , dat je er niet meer aan uit geraakt ....

Nu ging er wel een nieuwe, transparante website komen zeiden ze in de regering, maar goed.... Ook al weer even niets meer van vernomen...

In mijn klantenzone (Engie, contract is Engie Direct overigens) staan volgende tarieven:

EnkelvoudigEnkelvoudig
MaandAfnameInjectie
mar 20230,175 €/kWh0,098 €/kWh
feb 20230,196 €/kWh0,113 €/kWh

Hoeveel moet ik waar bijtellen om aan de werkelijke tarieven te komen zodat mijn P1 Homewizard mij een iets of wat correct tarief kan inschatten?
(Engie app geeft info altijd pas 1 of 2 dagen later, vandaar de P1 meter)

In mijn klantenzone (Engie, contract is Engie Direct overigens) staan volgende tarieven:

MaandAfnameInjectie
EnkelvoudigEnkelvoudig
mar 20230,175 €/kWh0,098 €/kWh
feb 20230,196 €/kWh0,113 €/kWh

Hoeveel moet ik waar bijtellen om aan de werkelijke tarieven te komen zodat mijn P1 Homewizard mij een iets of wat correct tarief kan inschatten?
(Engie app geeft info altijd pas 1 of 2 dagen later, vandaar de P1 meter)
Er is een stuk per kWh, een stuk capaciteitstarief, en deze zijn allemaal afhankelijk van waar je woont.
Er staat normaal een tabel op je tarieffiche met al deze kosten.

Persoonlijk smijt ik er altijd een tiental centen bij zonder het echt uit te rekenen.

Er is een stuk per kWh, een stuk capaciteitstarief, en deze zijn allemaal afhankelijk van waar je woont.
Er staat normaal een tabel op je tarieffiche met al deze kosten.

Persoonlijk smijt ik er altijd een tiental centen bij zonder het echt uit te rekenen.
Via mijnenergie even mijn gegevens ingevuld en bij het voorstel krijg ik dit voor Engie Direct.
Komt ongeveer overeen met de Engie app (paar dagen van vorige week vergeleken)
Ik zal er dan ook altijd maar iets bijkletsen.
Injectie is echt wel bijzonder laag tegenwoordig :cautious:

Totale kost verbruik33,68 c€/kWh
kWh injectie zonnepanelen-10,48 c€/kWh

Injectie is echt wel bijzonder laag tegenwoordig
En dat gaat niet snel beteren hoor...
In januari heeft bvb Luminus de injectieformule nagenoeg gehalveerd.
Positieve kant is dat de injecte vs afname delta altijd wel ongeveer hetzelfde is gebleven (op 20% na ofzo). Maar in absolute getallen is dat natuurlijk een ander verhaal, want als je zoals zovelen veel meer injecteert dan dat je in totaal afneemt, geeft dat wel een stevig inkomen.

Deels waar. Online heb je het recht uw contract binnen de 14 dagen te annuleren. Dat is gewoon wettelijk zo vastgelegd. Dwz je kan begin april uw contract van Optifix maart annuleren en doodleuk voor Optifix April gaan ;)

Ik zie daar het nut niet van in, maar het kan wel. :tongue:

Wat Steven zegt, wachten.

Tenzij je uw contract van maart annuleert binnen de 14 dagen (en Luminus dit tijdig verwerkt). MAAR dan kan je natuurlijk niet genieten van Optifix Maart als resultaat :D

Vandaag is Optifix van Maart actief geworden. Begin volgende maand nog eens overstappen want dat zal weer goedkoper zijn :p

Daarnaast nog eens gesmeekt bij Engie om te mogen betalen. Al sinds november overgestapt naar maandelijkse betalingen maar dat is nog steeds niet in orde.

Vandaag is Optifix van Maart actief geworden. Begin volgende maand nog eens overstappen want dat zal weer goedkoper zijn :p

Daarnaast nog eens gesmeekt bij Engie om te mogen betalen. Al sinds november overgestapt naar maandelijkse betalingen maar dat is nog steeds niet in orde.
Same plan over het gas, ik schakel gewoon iedere keer over vanaf het goedkoper wordt.

Nu pas? Dat kon gisteren al, volgende keer dus dagje sneller zijn he! 😄

18 april gaat mijn contract gas optifix in.
Kan ik dan al vanaf 1 april intekenen op de nieuwe prijs van april of moet ik wachten tot de 18e vooraleer ik iets kan ondertekenen/aanpassen?

Terug
Bovenaan