Energieleveranciers

Nogal een bevreemdend artikel in de standaard dat vaste contracten die nu aangeboden worden veel te duur zijn, inclusief optifix. (Volgens test aankoop)
 
Je betaalt 18% meer vergeleken met het goedkoopste variable dan vast (mega en optifx).
Dat is best een groot verschil. Maar met de huidige onzekerheden op de markt is dat te verklaren. Zekerheid kost nu eenmaal iets.

En tja, testaankoop. Die kan je best links laten liggen.
 
Je betaalt 18% meer vergeleken met het goedkoopste variable dan vast (mega en optifx).
Dat is best een groot verschil. Maar met de huidige onzekerheden op de markt is dat te verklaren. Zekerheid kost nu eenmaal iets.

En tja, testaankoop. Die kan je best links laten liggen.

Voila, leveranciers spelen ook geen sinterklaas en bouwen een marge voor onzekerheid in in die vaste prijzen, die vaste prijs moet wel de komende winter overbruggen wanneer de energieprijzen in een logische markt hoger zullen zijn dan nu.
 
Je betaalt 18% meer vergeleken met het goedkoopste variable dan vast (mega en optifx).
Dat is best een groot verschil. Maar met de huidige onzekerheden op de markt is dat te verklaren. Zekerheid kost nu eenmaal iets.

En tja, testaankoop. Die kan je best links laten liggen.
Gas of stroom?
18% minder met de huidige optifix is hoeveel? 1,3€c?
In september 2022 met optifix aan 33€c zou dat wel een groter verschil maken inderdaad

Dit kost me (met jaarverbruik van 7300 kwh) 95€ op jaarbasis
 
Ik heb nu Engie Easy direct (nieuw voorschot gebaseerd op verbruik van vorig jaar is gezet op 215 (komende van 400 eur)). (gas+elektriciteit) Ik heb uit nieuwsgierigheid eens gekeken om mijn contract aan te passen, en het vaste contract bij Engie komt nu ook te voorschijn. (ze zetten het op 240 EUR voorschot)

Wat ook niet irrelevant is: later dit voorjaar ga ik 10 zonnepanelen installeren.

Ik ben dus een beetje in twijfel wat ik momenteel moet doen. (blijven bij Easy Direct, of overschakelen naar het vaste contract). Ik weet dat er niemand een glazen bol heeft, maar meningen zijn altijd interessant.

Edit: als ik mijn actuele verbruikscijfers van het afgelopen jaar gebruik voor de simulatie, dan komt Engie Direct op 177 EUR per maand, en Easy vast op 214 EUR voorschot. Dus 37 EUR voor gemoedsrust zeker.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben naar Engie Direct gegaan sinds mijn zonnepanelen liggen. Dat is een van de formules waarbij afname en injectie dichtst bij elkaar liggen omdat ik veel meer injecteer dan afneem momenteel.
Bij een prijsstijging balanceren die elkaar uit als je genoeg injecteert.
Ecopower, Bolt, energie.be zien er ook wel OK uit voor zonnepanelen eigenaars met digitale meter maar ik wou liever bij een grote speler blijven. Al spreekt Ecopower me ook wel serieus aan, maar ze accepteerden geen nieuwe klanten toen ik aan het kijken was. Ondertussen sinds kort wel terug.
Ik denk dat je vooral moet kijken waarbij je u het beste voelt. En als dat zekerheid is, dan pak je best een vaste formule. Dan staat er in ieder geval een plafond op en heb je geen verrassingen.
 
Ik ben naar Engie Direct gegaan sinds mijn zonnepanelen liggen. Dat is een van de formules waarbij afname en injectie dichtst bij elkaar liggen omdat ik veel meer injecteer dan afneem momenteel.
Bij een prijsstijging balanceren die elkaar uit als je genoeg injecteert.
Ecopower, Bolt, energie.be zien er ook wel OK uit voor zonnepanelen eigenaars met digitale meter maar ik wou liever bij een grote speler blijven. Al spreekt Ecopower me ook wel serieus aan, maar ze accepteerden geen nieuwe klanten toen ik aan het kijken was. Ondertussen sinds kort wel terug.
Ik denk dat je vooral moet kijken waarbij je u het beste voelt. En als dat zekerheid is, dan pak je best een vaste formule. Dan staat er in ieder geval een plafond op en heb je geen verrassingen.
Om die reden zit ik bij energie.be. Daar is verschil tussen aankoopprijs en injectieprijs volgens mij het kleinst.

Bij ecopower blijf ik voorlopig weg omdat ze nogal snel spelen met de formules voor injectie. Een vast bedrag van 0,20 cent tot 30/4 en dan naar 0,11 cent... Bij energie.be zit ik tenminste een jaar vast aan een formule.
 
Om die reden zit ik bij energie.be. Daar is verschil tussen aankoopprijs en injectieprijs volgens mij het kleinst.

Bij ecopower blijf ik voorlopig weg omdat ze nogal snel spelen met de formules voor injectie. Een vast bedrag van 0,20 cent tot 30/4 en dan naar 0,11 cent... Bij energie.be zit ik tenminste een jaar vast aan een formule.
Inderdaad. Dat is het enige wat ik ook minder vind aan ecopower. Ik vooral geen klant worden om dan 2 maand later te horen te krijgen dat ze hun injectie weer gaan minderen.
Het verschil tussen energie.be en Engie Direct was klein toen ik geswitched ben. En gezien de onzekere tijden toen, heb ik voor een grote speler gekozen.
 
Wij hebben net onze jaarrekening ontvangen.. Met voorschotten Inc toch een slordige ~4000€.
We wonen 'helaas' in een oudere woning met een verbruik van 2,5k kwh electriciteit en 19k kwh gas.
Ik zie de afgelopen energiecrisis als een soort waarschuwing voor de toekomst zonder dan dat er nog eventuele overheidssteun (thank god voor de free 900€) aan te pas gaat komen.
Ik heb me hier wat belezen en ik denk dat het bijna een nobrainer gaat worden op voor optifix te kiezen? Zou uitkomen op een ~3k€/jaar zekerheid voor de komende 2 jaren. Jullie akkoord hiermee? Heb eventjes extra zekerheid hierover nodig. Via de vregtest zou goodkoopste variabele nu ongeveer voor 2,5k€/jaar gaan maar dat het terug allemaal gaat stijgen, zeker in de winterperiode, lijkt me logisch?! Alvast merci
 
Ik ben naar Engie Direct gegaan sinds mijn zonnepanelen liggen. Dat is een van de formules waarbij afname en injectie dichtst bij elkaar liggen omdat ik veel meer injecteer dan afneem momenteel.
Bij een prijsstijging balanceren die elkaar uit als je genoeg injecteert.

Die redenering klopt toch ook niet echt ? Aangezien je ofwel de prijszetting gaat krijgen volgens het slp profiel, inclusief voor teruglevering of anderzijds de prijs gaat krijgen voor de effectieve teruglevering.

Dus in de zomer vb 25 cent betalen voor afname en 5 cent krijgen voor teruglevering. En in de winter 60 cent betalen voor afname en 20 cent krijgen voor teruglevering. Bij slp gaat dit een percentage zijn. Bij afrekening op maandbasis gaat dat de hoeveelheid zijn die je teruggeleverd hebt. Dus zelfs al heb je 3x zoveel teruggeleverd. Als dan 70% ervan aan 5 cent is, terwijl 30% aan 20 cent. Maar uw verbruik effectief 50% aan 25 cent is en 50% aan 60 cent.

Dan is die prijsstijging toch helemaal niet gebalanceerd?

Of anders gezegd, er zijn zoveel parameters die op dit moment kunnen veranderen, dat ik persoonlijk daar niet op zou rekenen. Om die reden ga ik dan ook eerder inzetten op een vast tarief. Al zal er een risico zijn dat ik teveel betaal. Maar liever teveel en zekerheid over de prijs dan onzekerheid maar toch minder te betalen.
Ik houd niet van onzekerheid, desondanks dat ik mij financieel om die onzekerheid echt geen zorgen zou moeten maken.
 
Die redenering klopt toch ook niet echt ? Aangezien je ofwel de prijszetting gaat krijgen volgens het slp profiel, inclusief voor teruglevering of anderzijds de prijs gaat krijgen voor de effectieve teruglevering.

Dus in de zomer vb 25 cent betalen voor afname en 5 cent krijgen voor teruglevering. En in de winter 60 cent betalen voor afname en 20 cent krijgen voor teruglevering. Bij slp gaat dit een percentage zijn. Bij afrekening op maandbasis gaat dat de hoeveelheid zijn die je teruggeleverd hebt. Dus zelfs al heb je 3x zoveel teruggeleverd. Als dan 70% ervan aan 5 cent is, terwijl 30% aan 20 cent. Maar uw verbruik effectief 50% aan 25 cent is en 50% aan 60 cent.

Dan is die prijsstijging toch helemaal niet gebalanceerd?

Of anders gezegd, er zijn zoveel parameters die op dit moment kunnen veranderen, dat ik persoonlijk daar niet op zou rekenen. Om die reden ga ik dan ook eerder inzetten op een vast tarief. Al zal er een risico zijn dat ik teveel betaal. Maar liever teveel en zekerheid over de prijs dan onzekerheid maar toch minder te betalen.
Ik houd niet van onzekerheid, desondanks dat ik mij financieel om die onzekerheid echt geen zorgen zou moeten maken.
Ik volg 100% dezelfde denkwijze.
 
Die redenering klopt toch ook niet echt ? Aangezien je ofwel de prijszetting gaat krijgen volgens het slp profiel, inclusief voor teruglevering of anderzijds de prijs gaat krijgen voor de effectieve teruglevering.

Dus in de zomer vb 25 cent betalen voor afname en 5 cent krijgen voor teruglevering. En in de winter 60 cent betalen voor afname en 20 cent krijgen voor teruglevering. Bij slp gaat dit een percentage zijn. Bij afrekening op maandbasis gaat dat de hoeveelheid zijn die je teruggeleverd hebt. Dus zelfs al heb je 3x zoveel teruggeleverd. Als dan 70% ervan aan 5 cent is, terwijl 30% aan 20 cent. Maar uw verbruik effectief 50% aan 25 cent is en 50% aan 60 cent.

Dan is die prijsstijging toch helemaal niet gebalanceerd?

Of anders gezegd, er zijn zoveel parameters die op dit moment kunnen veranderen, dat ik persoonlijk daar niet op zou rekenen. Om die reden ga ik dan ook eerder inzetten op een vast tarief. Al zal er een risico zijn dat ik teveel betaal. Maar liever teveel en zekerheid over de prijs dan onzekerheid maar toch minder te betalen.
Ik houd niet van onzekerheid, desondanks dat ik mij financieel om die onzekerheid echt geen zorgen zou moeten maken.
Ik verwarm met warmtepomp, dus een deel van mijn winterverbruik wordt via het SLP profiel verschoven naar de zomer. Voor injectie klopt het SLP profiel wel ongeveer. Maar injectie is bijna altijd variabel en nog slechter bij andere leverancier. Ik injecteer momenteel 3x zoveel als mijn afname, dus injectietarief is belangrijk voor mij. Het is wachten op een elektrische wagen om mijn zelfverbruik te laten stijgen en dan doe ik de oefening opnieuw.
 
Zat van eind '21 tot eind '22 op vast contract bij eneco, toen een 18,.. cent/kwh,
Midden '22 ingetekend op optifix voor '23, sindsdien elke maand de prijsdaling mee gevolgd naar huidige 22,59 cent/kwh.
Als ik dan naar de day-ahead prijzen voor de elektriciteitsmarkt kijk lijken de prijzen mij redelijk conform.
Ga dat voorlopig zo blijven doen (genomen dat luminus aanpassing zonder kosten blijft toestaan).
Als het niet stijgt betaal ik een beetje te veel, indien het wel stijgt doe ik mogelijk zelfs winst met de stijgende injectietarief.
Voor het verschil met een variabele moet je vindt ik toch al veel vertrouwen hebben in de stabiliteit van de markt.
 
Wij hebben net onze jaarrekening ontvangen.. Met voorschotten Inc toch een slordige ~4000€.
We wonen 'helaas' in een oudere woning met een verbruik van 2,5k kwh electriciteit en 19k kwh gas.
Ik zie de afgelopen energiecrisis als een soort waarschuwing voor de toekomst zonder dan dat er nog eventuele overheidssteun (thank god voor de free 900€) aan te pas gaat komen.
Ik heb me hier wat belezen en ik denk dat het bijna een nobrainer gaat worden op voor optifix te kiezen? Zou uitkomen op een ~3k€/jaar zekerheid voor de komende 2 jaren. Jullie akkoord hiermee? Heb eventjes extra zekerheid hierover nodig. Via de vregtest zou goodkoopste variabele nu ongeveer voor 2,5k€/jaar gaan maar dat het terug allemaal gaat stijgen, zeker in de winterperiode, lijkt me logisch?! Alvast merci
Nu naar Optifix gaan en dan steeds naar beneden toe updaten indien mogelijk. De maanden van lager gasverbruik komen er nu aan dus nu komt het eropaan zo laag mogelijk vast te kunnen vastklikken. De gazverbruiken zijn nu toch naar de lagere kant de volgende maanden. Dat klein beetje meer betalen voor Optifix gaat dan peanuts zijn.
 
Heb een klacht gestuurd naar de energie ombuds over Engie.

In November maandelijkse afrekening elektriciteit aangevraagd maar dat is nog steeds niet in orde. Als antwoord krijg ik van hun 'ik geeft het nog eens door'. Ondertussen heb ik geen enkel voorschot of rekening ontvangen.

Prutsers. Gebruikt er hier al iemand maandelijkse afrekening?
 
Welke energieleverancier heeft momenteel de interessantste tarieven voor teruglevering?


Ik ga overstappen naar Bolt Go denk ik.

 


Ik ga overstappen naar Bolt Go denk ik.


Die prijzen zijn per Megawatt, dus geen zotte prijs :D.
 
Terug
Bovenaan