Energieprijzen voor maart van Luminus Basic:
Gas 6,83 c€/kWh
Elektriciteit afname 15,4 c€/kWh
Elektriciteit injectie 7,36 c€/kWh

Deze getallen komen van mijn maandafrekening van maart. Het kan maar helpen vergelijken natuurlijk, aangezien de vtest met prijzen van vorig kwartaal rekent voor bvb Luminus Basic.
Bedankt voor de exacte tarieven! :)

Vorige maand had ik nog Optifix Vast (8.8 c€/kWh). Ik heb voor gas een maandje ook Luminus Basic genomen, maar ik ga vanaf 1 mei terug naar Optifix Vast (Ditmaal aan 7.65 c€/kWh).

Het verschil is mij te klein, en het zou ook maar 30€ schelen op jaarbasis (Ik heb niet zo erg veel verbruik).

Voor elektriciteit zit ik aan 10 en 13 c€/kWh (dag/nacht) - 3 jaar vast dus dat is voorlopig nog altijd een no brainer voor mij.
 
EPEX eerste helft april ligt 3% lager dan vorige maand, ZIGDAM minder dan 1% verschil.
De prijzen stabiliseren voor gas rond 6 c€/kWh, elektriciteit dag en nacht rond 18 en 13 c€/kWh.
 
EPEX eerste helft april ligt 3% lager dan vorige maand, ZIGDAM minder dan 1% verschil.
De prijzen stabiliseren voor gas rond 6 c€/kWh, elektriciteit dag en nacht rond 18 en 13 c€/kWh.
Ik denk dat we als consument wel kunnen leven met deze prijzen. Zelfs voor slecht geisoleerde woningen.

Voor de industrie is het een andere vraag. Onze gasprijs ligt 4x hoger dan in Amerika. Probeer maar eens de concurreren op vlak van productie.
Overvloedig en goedkope energie is de basis van welvaart.
 
Gisteravond weer ingegeven.

Geschatte eindafrekening nog maar een goede 2200 euro.
Terugtrekken: al > 1000 euro.
Advies om te verlagen naar 130ish per maand.

Geschatte eindafrekening: 1828 euro
Terugtrekken: 1460 euro
Advies om te verlagen naar 47 euro per maand

Situatie genormaliseerd.
 
Ik probeer een contract af te sluiten voor Bolt Go omdat ze een hoger injectietarief hebben en redelijke prijzen.
Het is al 2 weken geleden dat ik de aanvraag heb gedaan en ik hoor nog altijd niets van hun kant.
Net even gebeld naar Bolt en het moet blijkbaar nog verwerkt worden...
Precies alsof ze hun betere contracten niet willen verkopen en enkel de slechtere...
 
Ik denk dat we als consument wel kunnen leven met deze prijzen. Zelfs voor slecht geisoleerde woningen.

Voor de industrie is het een andere vraag. Onze gasprijs ligt 4x hoger dan in Amerika. Probeer maar eens de concurreren op vlak van productie.
Overvloedig en goedkope energie is de basis van welvaart.

Zelfde voor elektriciteitsprijzen, die liggen voor de industrie nog altijd veel hoger vergeleken met VS, Azië,...

Nu ja, de Europese energieprijzen in de industrie waren al rond 2015 veel hoger dan in de VS en Azië, het probleem was al groot en is nu alleen nog een stuk erger.
 
Bedankt voor de exacte tarieven! :)

Vorige maand had ik nog Optifix Vast (8.8 c€/kWh). Ik heb voor gas een maandje ook Luminus Basic genomen, maar ik ga vanaf 1 mei terug naar Optifix Vast (Ditmaal aan 7.65 c€/kWh).

Het verschil is mij te klein, en het zou ook maar 30€ schelen op jaarbasis (Ik heb niet zo erg veel verbruik).

Voor elektriciteit zit ik aan 10 en 13 c€/kWh (dag/nacht) - 3 jaar vast dus dat is voorlopig nog altijd een no brainer voor mij.
De Optifix prijs voor april is 7.65 c€/kWh, pas dus op, want die zou op 1 mei terug (lichtjes) kunnen stijgen.
 
De Optifix prijs voor april is 7.65 c€/kWh, pas dus op, want die zou op 1 mei terug (lichtjes) kunnen stijgen.
Ik heb de overschakeling naar Optifix ondertussen al aangevraagd, dus dan krijg ik voor mei de prijs van april.
(Je krijgt -voor vast- namelijk het vast tarief van het moment van de aanvraag, dan wordt deze al vastgelegd)

Het risico / nadeel voor mij is aldus als het tarief voor Optifix voor mei ietsje daalt. (ipv stijgt), maar ja dan is dat maar zo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de overschakeling naar Optifix ondertussen al aangevraagd, dus dan krijg ik voor mei de prijs van april.
(Je krijgt -voor vast- namelijk het vast tarief van het moment van de aanvraag, dan wordt deze al vastgelegd)

Het risico / nadeel voor mij is aldus als het tarief voor Optifix voor mei ietsje daalt. (ipv stijgt), maar ja dan is dat maar zo.
Dan heb ik niks gezegd, uit uw post leek het alsof je op 1 mei Optifix ging aanvragen.
 
Ik ben gewoon maand op maand aan het switchen. Als 1 mei weer goedkoper is, switch ik wederom.

Met 60kWh verbruik gas over de laatste maand en een terugdraaiende teller met meer opgewekte elektriciteit dan verbruik is het switchen maand na maand weinig zinvol. Dus ik wacht af.
 
Wordt er met een analoge teller telkens op 0 gezet elke keer je wisselt van tarief binnen één zelfde leverancier? Mijn dagteller staat op ongeveer 3 weken tijd al op -300 :unsure:
 
Wordt er met een analoge teller telkens op 0 gezet elke keer je wisselt van tarief binnen één zelfde leverancier? Mijn dagteller staat op ongeveer 3 weken tijd al op -300 :unsure:

Enkel als Fluvius de meterstand komt noteren, dat is bij mij vorige week gebeurd. Op 1 maand ook 300kWh kwijtgespeeld... Gelukkig is dat nog mar om de 4 jaar.
 
De Optifix prijs voor april is 7.65 c€/kWh, pas dus op, want die zou op 1 mei terug (lichtjes) kunnen stijgen.

De gasprijs is nog altijd aan het dalen, maar veel minder sterk. Ligt nu 1-2% onder maart.

Met wat zonnige warmere dagen kan dat nog lager gaan. Deze voormiddag waren de Belgische gascentrales goed voor 1/3 van de totale elektriciteitsproductie. Deze namiddag was dat nog 10% en nam de zon de taak over.

Dat in combinatie met stijgende concurrentie voor vaste tarieven kan de prijs nog lager trekken.
 
Na bijna 2 volledige maanden aan data te hebben wou ik eens horen of een gemiddeld verbruik van 20 kWh per dag aanvaardbaar is voor een nieuwbouw?
Het betreft een open bebouwing, quasi BEN, L/W warmtepomp, 7000 Wp zonnepanelen en 2 (+2 kleine kinderen) personen met veel thuiswerk.
Verder geen grootverbruikers (laadpaal komt nog).

Algemene vraag: de afname op de grafiek bij fluvius is effectief afgenomen? Dus het verbruik dat gedekt wordt door de gelijktijdige opwekking van de zonnepanelen is hier al van afgetrokken?
Dat lijkt me veel. Als ik verwarm met onze lucht / lucht warmtepompen (beneden 80m2, boven 80m2) verbruik ik in putje winter ongeveer 12kWh per dag, laatste weken is dat max 8kWh per dag.

Bij ons is er bijna constant iemand thuis.

Temperatuurvraag boven 20,5gr, beneden 22,0gr.
 
Dat lijkt me veel. Als ik verwarm met onze lucht / lucht warmtepompen (beneden 80m2, boven 80m2) verbruik ik in putje winter ongeveer 12kWh per dag, laatste weken is dat max 8kWh per dag.

Bij ons is er bijna constant iemand thuis.

Temperatuurvraag boven 20,5gr, beneden 22,0gr.

Bedankt voor de input!

Het huis is wel iets groter (heb post aangepast) en ik vermoed dat onze gewoonte van de kiepramen in alle slaapkamers open te laten (bij aanwezigheid) ook niet bevorderlijk is voor het verbruik.
Zal eens testen om alles te sluiten overdag.

Overdag vragen we trouwens 20 graden en 's nachts 18.
 
Bedankt voor de input!

Het huis is wel iets groter (heb post aangepast) en ik vermoed dat onze gewoonte van de kiepramen in alle slaapkamers open te laten (bij aanwezigheid) ook niet bevorderlijk is voor het verbruik.
Zal eens testen om alles te sluiten overdag.

Overdag vragen we trouwens 20 graden en 's nachts 18.

Maar koelt het ook 2 graden af?
Ik ga slapen met 21,5 graden en dan is het s’morgens nog 20,7 graden. Ik verwarm va. 6-22h, daarbuiten niet. Het is wel overal 21,5 graden, badkamer schommelt rond de 23 graden. Wel kleinere woning (155m2) uit 2016.
 
Maar koelt het ook 2 graden af?
Ik ga slapen met 21,5 graden en dan is het s’morgens nog 20,7 graden. Ik verwarm va. 6-22h, daarbuiten niet. Het is wel overal 21,5 graden, badkamer schommelt rond de 23 graden. Wel kleinere woning (155m2) uit 2016.

Ongeveer, na een "zonnige" dag als nu is het zo'n 21 graden als we gaan slapen en 's morgens 19-19,5. Maar dus met 3 ramen op kiepstand en deuren open

In de slaapkamers blijft het rond de 20
 
Terug
Bovenaan