Energieleveranciers

De premie voor jan - maart bij Luminus staat er al even (maar deze is nog niet uitbetaald). Echter bij Engie zie ik de premie nog niet staan.
Heeft iemand deze bij Engie al zien staan? Of moet Engie dit nog doen?

Hier nu ook persoonlijk aanbod ontvangen voor de Groepsaankoop West-Vlaanderen, gewonnen door Mega.

Lollig detail: mijn persoonlijk aanbod komt HOGER uit dan wanneer ik gewoon op aanbieders.be een prijsvergelijking doe.

Groepsaanbod: totaal 2845/jaar (geschat natuurlijk, want variabel)
Tarief elektriciteit: 20.88 eurocent/kWh
Tarief gas: 7.67 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: 30 euro voor elektriciteit, 30 euro voor gas.

Aanbieders (ook Mega): totaal 2720/jaar
Tarief elektriciteit: 19.83 eurocent/kWh
Tarief gas: 7.36 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: 68,88 euro voor elektriciteit, 68,90 euro voor gas.
Extra korting: 58,30 voor elektriciteit, 58,30 voor gas

Ook energie.be zit onder groepsaankoop tarief van Mega, terwijl TotalEnergies quasi gelijk zit.

Het nut van een groepsaankoop is me de afgelopen jaren wel wat ontgaan.

Als je zonnepanelen hebt is de groepsaankoop deal van Mega een zeer slechte zaak.
Je injectietarief is echt zeer laag en je dient ook nog eens €3 per kWh inverter vermogen per maand te betalen!

Ik heb de Engie easy indexed 1 jaar, maar kzie dat Luminus basic toch goedkoper uitkomt. Vandaag afrekening gekregen. Niks van premie gekregen van Engie/overheid tot nu toe.

Verbruik nu meten en vergelijken is extra vervelend. Ze hebben de anologe tellers vervangen door digitale(sinds 24/02/2022)
Dus bij het vergelijken heb ik 24/02/2022 als startpunt genomen, anders zit ik met optelsommen en dergelijke. pfff

Stel ik sluit nu aan bij optifix voor ingang ergens in april, en de tariefkaart voor begin maart is beter... Is dat zowat praktisch om te annuleren en het tarief te wijzigen?

Arhg, fuckers van Luminus.

Ik zit daar al 10y of zo, laatste 2 y met variabel contract. Ik heb dus recht op de energiepremie. Die voor jan feb maa 2023 heb ik gekregen. Die van nov dec niet... Ik stuur een bericht, zoveelste, om te vragen hoe dat komt.

Krijg ik zo'n bullshit antwoord "misschien is je naam of adres niet gematch met de info die we hebben". Wel ja, I didn't move or change my name. Hoe ze er in slagen om jan feb maa in orde te krijgen, maar nov dec niet, het zal voor altijd een mysterie blijven...

Hier ook Luminus

Deze middag via die chat een vraag gesteld.
Ik heb 2 facturen open staan (voorschot stroom & gas en afrekening stroom) 282,26€ te betalen
Er staat ook Basispakket stroom -183€ en gas -405€ (Het bedrag wordt automatisch verrekend staat hierbij)
Totaal = 305,74€ in mijn voordeel

Die aan de chat zegt "Bel naar de klantendienst, zij gaan dit koppelen, dat moet je niet eerst betalen en dan terug krijgen"
Ik bel de klantendienst
"Nee dat gaat niet, die te betalenfacturen zijn van 09 & 10 februari en het basispakket van 23 februari, met de factuur van Maart kunnen we het wel verrekenen, maar voor die van Februari is het nu te laat"

Ik stel de vraag of dit niet wat voorbij gaat aan het STEUNpakket van de overheid?
Eerst mensen laten betalen en dan 2 maand nadien het geld n keer terug storten is niet echt handig voor mensen die in geldnood zouden zitten.

Kerel werd wat ambetant en zegt nogmaals dat het niet gaat.
Ik reageer erop dat ik zwart op wit op papier heb dat zij dat kunnen/moeten doen.

Nog ambetanter dat "ze op die chat niet weten wat ze zeggen"
Heb ik hem maar gezegd dat als hij geen zin heeft om moeite te doen op vrijdag hij beter verlof kan pakken int vervolg.

Es zien wat ze gaan doen als die facturen nog wat onbetaald blijven

Ik reageer erop dat ik zwart op wit op papier heb dat zij dat kunnen/moeten doen.
Die kerel aan de lijn, gaat dit waarschijnlijk zelf niet kunnen. Maar er is altijd iemand met meer of gewoon admin rechten die dat gewoon wel kan.
Desnoods rechtstreeks op de database, gewoon een paar SQL scriptjes uitvoeren op PRD. (mits voldoende goedkeuringen, hier gaan heel strenge veiligsheidscontroles aan vooraf)

Of dat die mensen die produktie support leveren of admin rechten hebben, dat mogen doen is een ander verhaal, maar het kan wel allemaal. Er kan best veel.

Laatst bewerkt:
Wedden dat 99% van de mensen niet neut dat een factuur automatisch gemaakt wordt en er eerst 100euro weg gaat en dan 400 terugkomt.

Wedden dat 99% van de mensen niet neut dat een factuur automatisch gemaakt wordt en er eerst 100euro weg gaat en dan 400 terugkomt.
Dat klopt maar bij Argenta bijvoorbeeld hebben we ooit een "High priority" produktie issue moeten oplossen.
Alles moest wijken hiervoor.

Wat was het probleem? Een belangrijke klant, had gemerkt dat hij 1 fucking cent te weinig interest had verkregen door een berekeningsfout in het systeem. En die mens eiste dus, dat dit meteen werd opgelost.

I am not kidding here. Triestig maar het was wel zo. Zo'n bug vergeet ik nooit lol. Dus afhankelijk van wie zaagt, kan je wel zeggen: Zaag eens minder en 99% zaagt niet, maar ja 1x de verkeerde klant (ene met veel geld of invloed), en dan krijg je echt soms absurde 'real time' situaties. :tongue:

Opmerking: Maar ja, Silence is ne onbelangrijke klant. :unsure:

Hier (ook Luminus) staat bij die federale premie toch dat die vanaf voorschotfacturen van februari verrekend zal worden.

Mijn betaling voor februari stond klaar voor volgende week dus ik heb die maar geschrapt.

Wel een goeie, het overblijvend saldo gaan ze rond half april terugstorten.
Indien het vermelde rekeningnr. niet klopt heb je tijd tot half juni om dit te melden :unsure:

Dat klopt maar bij Argenta bijvoorbeeld hebben we ooit een "High priority" produktie issue moeten oplossen.
Alles moest wijken hiervoor.

Wat was het probleem? Een belangrijke klant, had gemerkt dat hij 1 fucking cent te weinig interest had verkregen door een berekeningsfout in het systeem. En die mens eiste dus, dat dit meteen werd opgelost.

I am not kidding here. Triestig maar het was wel zo. Zo'n bug vergeet ik nooit lol. Dus afhankelijk van wie zaagt, kan je wel zeggen: Zaag eens minder en 99% zaagt niet, maar ja 1x de verkeerde klant (ene met veel geld of invloed), en dan krijg je echt soms absurde 'real time' situaties. :tongue:

Opmerking: Maar ja, Silence is ne onbelangrijke klant. :unsure:

Ik geloof zulke cowboy verhalen niet. Alst hij zo belangrijk is, geef hem 10k commercieel korting op een ander product. Of, ik zeg maar wat, schrijf 1 cent over van een marketing budget potje.

Nee, laten we volk in een productie omgeving, van een bank notabene, getalletjes aanpassen. Sounds very legit. Wie zou daar ooit op aftekenen qua controls?

Nee, laten we volk in een productie omgeving, van een bank notabene, getalletjes aanpassen. Sounds very legit. Wie zou daar ooit op aftekenen qua controls?
Bij oa migratieprojecten (ik ga niet in detail treden)

Maar goed, het maakt verder niet zoveel uit. Jij als klant zal nooit uw spaarcentjes plots zien verdwijnen want op vlak van security zijn er zoals je zegt heel erg strenge regels. Dat moet door meerdere hoge piefen worden goedgekeurd en gaat door meerdere veiligsheidscontroles.

Laten we het hierbij laten.

Engie direct gas zal deze maand vastgelegd worden op ongeveer 7.25 c€.
Optifix februari is 30% duurder. Optifix januari is 75% duurder.

Voor elektriciteit is Optifix tegenover Engie direct voor dag 41% duurder en voor nacht 29% duurder.

Ik verwacht dat Optifix maart weer daalt, maar voor gas heb je de maanden met een hoge coefficient steeds heel duur betaald.
Januari tot maart telt voor de leverancier voor 46,5% van het totaalverbruik.

Januari tot maart telt voor de leverancier voor 46,5% van het totaalverbruik.

Dt is wat me erg stoort in de energiewereld. Het SLP profiel. Zelfs met een digitale meter blijven ze hieraan vasthouden in tegenstelling tot wat je zou denken. Er is wel geopperd dat dit “binnenkort” zal afgeschaft worden wanneer zo goed als iedereen een digitale mete heeft. Dan gaan ze effectief kijken wanneer je wat verbruikt. De enige contracten die hieraan ontsnappen zijn de dynamische. We hebben nog een lange weg te gaan..

Dt is wat me erg stoort in de energiewereld. Het SLP profiel. Zelfs met een digitale meter blijven ze hieraan vasthouden in tegenstelling tot wat je zou denken. Er is wel geopperd dat dit “binnenkort” zal afgeschaft worden wanneer zo goed als iedereen een digitale mete heeft. Dan gaan ze effectief kijken wanneer je wat verbruikt. De enige contracten die hieraan ontsnappen zijn de dynamische. We hebben nog een lange weg te gaan..
Bij maandelijks betalen zou je hier in principe toch ook aan moeten ontsnappen?

Terug
Bovenaan