Energieleveranciers

Dat wil dan wel zeggen dat de variabele contracten daar nog onder zitten, toch de komende weken.
Lijkt mij logisch. Vaste contracten nemen meer “risicopremie” in rekening.
Aan 7,4€cent kom ik omdat het 31 daags gemiddelde van de gasprijs TTF op 01/02/2023 rond 70€/MWh lag, en dit op 01/03/2023 rond 55€/MWh. (9,4€cent/70)*55 = 7,4€cent.

Iemand hier die de Homewizzard P1 heeft? Ik zie op Tweakers heel wat slechte commentaren dus ik twijfel of het het wel waard is?

Iemand hier die de Homewizzard P1 heeft? Ik zie op Tweakers heel wat slechte commentaren dus ik twijfel of het het wel waard is?
Ik denk wel dat ze hier goed vertegenwoordigd zijn.
Het is de moeite als je Realtime verbruik wil zien. Al het andere heb je op een of andere manier ook via mijn fluvius met een dagje vertraging.
Hier werkt dat ding als een trein. Het hebben van een lokale API maakt het enkel nog handiger zodat je niet per se gebonden bent aan de app.

Ik heb heel wat spullen van hen en ben er zeer tevreden over.
Ik heb de reviews eens nagelezen en de 2 sterren reviews zijn vooral over de klanten service die ze te traag vinden. De chat is meestal niet bezet, maar je krijgt achteraf wel per mail een antwoord op jouw vraag. Ook op Tweakers kan je vragen stellen en daar zit iemand van HomeWizard.

Ik had zelf eens een levering waar een kabeltje ontbrak. Vrijdagavond chat ingevuld en maandag kreeg ik een mailtje terug dat ze het opgestuurd hebben. Dus ik vind dat wel schappelijk.

Ook is hun product in 2022 enorm populair geworden en ze hadden wat issues met de servers door teveel gebruikers. Die zijn ondertussen upgescaled en die problemen zijn nu van de baan.

Ik denk dat dit een van de betere prijs/kwaliteit P1 meter is.

Dat wil dan wel zeggen dat de variabele contracten daar nog onder zitten, toch de komende weken.

Lijkt mij logisch. Vaste contracten nemen meer “risicopremie” in rekening.
Aan 7,4€cent kom ik omdat het 31 daags gemiddelde van de gasprijs TTF op 01/02/2023 rond 70€/MWh lag, en dit op 01/03/2023 rond 55€/MWh. (9,4€cent/70)*55 = 7,4€cent.
Inderdaad logisch, vorig jaar rond deze periode waren de variabele contracten ook goedkoper, maar tegen de winter was de Optifix die ik in maart ondertekend had veel goedkoper dan de variabele contracten.

Ik zit momenteel nog op Optifix van maart 2022, maar als de prijs onder die van toen zakt morgen, teken ik direct voor een nieuwe Optifix.

Wat verwacht je precies er van?
Ik vind het heel makkelijk om in realtime mijn verbruik op te volgen en pieken te detecteren.

Ja ok, goed punt!

Waar hebben jullie die gekocht? Via bol? Of via de site zelf?
Hier ook de Homewizard P1 i.c.m. Home Assistant, werd direct herkend en kan zo realtime verbruik zien van stroom, gas kan je per uur zien.

Heb je zonnepanelen? Want dan speelt het moment van overschakeling in het jaar toch een beetje mee. Liefst dan dicht bij je jaarlijkse afrekeningsperiode laten installeren. Vergeet ook niet als e de digitale meter laat plaatsen je kan vragen over te schakelen naar bvb dubbeltarief. Mogelijks kan je daar nog profijt uit halen op ee energiecomponent. Vergeet niet nadat de installatie is afgerond naar de website van fluvius te gaan en dan de P1 poort open te zetten als je verbruik wil monitoren.

betreft octa+… btw je hebt volledig gelijk. Helemaal niet transparant. Hun afrekening trekt op niks. Dat zeg ik als ex engie en essent medewerker.

Impact op je maandelijkse is mogelijk niet veel. Het capaciteitstarief zal meer meespelen voor jou. Distributiekost zal minder zijn.
Nee zonnepanelen heb ik dus niet. Een dag/nacht teller wel. Kan ik dat veranderen wanneer de digitale komt en hoeveel gaat dat schelen?
Ik heb sinds november ook een e-moto die ik soms 1 a 2 KW 's avonds oplaad. Ik probeer dat te doen in de daluren maar meestal doe ik een korte (1KW) refill na thuis komen, wanneer de batterij/motor nog warm is .

Heel lang ga ik toch niet meer wachten. De prijzen van zowel engie als optifix afwachten en dan het meest goedkope nemen denk ik.

Laatst bewerkt:
Nee zonnepanelen heb ik dus niet. Een dag/nacht teller wel. Kan ik dat veranderen wanneer de digitale komt en hoeveel gaat dat schelen?
Ik heb sinds november ook een e-moto die ik soms 1 a 2 KW 's avonds oplaadt. Ik probeer dat te doen in de daluren maar meestal doe ik een korte (1KW) refill om de volgende dag op het werk te geraken.

Heel lang ga ik toch niet meer wachten. De prijzen van zowel engie als optifix afwachten en dan het meest goedkope nemen denk ik.
Goh hoeveel dat gaat schelen hangt compleet van uw verbruikspatroon af. Wij verbruikten hier voor de digitale meter al vooral overdag (en nu met zonnepanelen nog meer) dus wij hadden bewust al voor de enkelvoudige meter gekozen.

Als je nu gewend bent om bv. 's nachts/in het weekend de wasmachine, droogkast, vaatwas op te zetten, kan je dat dan gewoon doen wanneer je wil. Voor ons was dat sowieso de beste optie, omdat mijn vrouw in het onderwijs werkt (en dus overdag vaker thuis is) en ik veel thuis werk.

Kan ik dat veranderen wanneer de digitale komt en hoeveel gaat dat schelen?
Ja, je kan dat veranderen. Kost 12.5euro om te switchen van enkelvoudig naar dag/nacht.

Ik heb nu enkelvoudig, maar sinds januari liggen er zonnepanelen. In de maand februari heb ik 2x zoveel 's nachts als overdag verbruikt.
We verwarmen met een warmtepomp en door de zon warmt de woning vanzelf op en slaat de thermostaat af. Enkel 's nachts gaat de verwarming voor een uur of 3.

In januari was het wel 50/50 omdat er dan minder zon is. Ik ga een jaartje afwachten en dan zien als dag/nacht interessanter zou zijn voor mij.

Ik ben benieuwd. Ik heb momenteel de Optifix uit maart '22 aan 8,8 cent. Dat zou een serieuze daling zijn en mogelijk een goed moment om het contract te hernieuwen.
Indien het lager dan 8,8 cent uitkomt is het voor u sowieso een goed moment om te hernieuwen.

Nog iemand deze mail van Luminus gekregen?

"Als trouwe klant van Luminus willen we jou in deze moeilijke marktsituatie graag een extraatje schenken. Daarom bieden we je als cadeau een korting!"

Gaat over 70 euro eenmalige korting.

Nog iemand deze mail van Luminus gekregen?

"Als trouwe klant van Luminus willen we jou in deze moeilijke marktsituatie graag een extraatje schenken. Daarom bieden we je als cadeau een korting!"

Gaat over 70 euro eenmalige korting.
Je zit waarschijnlijk op een relatief/heel duur contract als relatief grote afnemer.
Zo proberen ze je te paaien zodat je niet gaat rondkijken.

Of zo zou ik het toch doen als energieleverancier.

@exCite
Hier ook gekregen en meteen ingetekend op dat 'extraatje', ook Optifix van maart '22 hier.
Aan het contract wijzigt het volgens de omschrijving niets, het is een korting van 70€ op jaarbasis en je krijgt het pro rata.

Toevallig onlangs onze afrekening gekregen en bij het nakijken merkte ik dat elektriciteit van feb 23 wél goedkoper is dan tarief voor elektriciteit van maart '22.
Ik lig op vinkenslag om morgen in te tekenen als het tarief voor gas/elektriciteit onder dat van maart '22 zou duiken.
In principe ben ik goedkoper af om nu al in te tekenen voor elektriciteit, maar geen zin om teveel te wisselen. :tongue:

Terug
Bovenaan