Energieleveranciers

Arhg, fuckers van Luminus.

Ik zit daar al 10y of zo, laatste 2 y met variabel contract. Ik heb dus recht op de energiepremie. Die voor jan feb maa 2023 heb ik gekregen. Die van nov dec niet... Ik stuur een bericht, zoveelste, om te vragen hoe dat komt.

Krijg ik zo'n bullshit antwoord "misschien is je naam of adres niet gematch met de info die we hebben". Wel ja, I didn't move or change my name. Hoe ze er in slagen om jan feb maa in orde te krijgen, maar nov dec niet, het zal voor altijd een mysterie blijven...

Je kan het eerste basispakket via de FOD aanvragen. Zij doen dan de communicatie naar Luminus dat de uitbetaling moet gebeuren.

Wedden dat 99% van de mensen niet neut dat een factuur automatisch gemaakt wordt en er eerst 100euro weg gaat en dan 400 terugkomt.
Goed mogelijk.
Maar het is 270€ ipv 100€.
En het is nie vandaag betalen, overmorgen terug. Het is februari betalen en half april pas terug, maw bankje spelen voor Luminus.

En ja het is nu "maar" 270€ en ja wij kunnen het wel betalen.

Maar die regel is er dus ook voor mensen die het niet breed hebben en pakweg eerst 600€ moeten betalen om er 400€ terug te krijgen na 2maand, ipv nu het meer haalbare bedrag van 200€ te betalen.
Kan toch nog wat mensen in de problemen brengen

Je kan het eerste basispakket via de FOD aanvragen. Zij doen dan de communicatie naar Luminus dat de uitbetaling moet gebeuren.

Dat weet ik wel. Maar er is niks veranderd tussen november en nu. Als ze Jan feb maa kunnen doen, dan zouden ze toch de info moeten hebben om het in Nov Dec ook gedaan te hebben... but that's just me.

Dat weet ik wel. Maar er is niks veranderd tussen november en nu. Als ze Jan feb maa kunnen doen, dan zouden ze toch de info moeten hebben om het in Nov Dec ook gedaan te hebben... but that's just me.

Je zou denken van wel, maar dat is duidelijk niet het geval... Er loopt gegarandeerd iets mis als er info vanuit de overheid moet gematcht worden met info van een leverancier zelf.
Mijn vader had exact hetzelfde aan de hand. Hij heeft ondertussen zijn premie gewoon al gekregen na het invullen van het formulier bij de FOD.

In principe is dat ook maar een potje maandelijks opzij leggen en zeker nu met die steun van de overheid moet dat zeker lukken.
Hier denk ik toch ook om bij mijn jaarlijkse afrekening in mei dat te laten omzetten naar maandelijkse facturatie. En gewoon de huidige voorschotten op de rekening laten staan.

Hier denk ik toch ook om bij mijn jaarlijkse afrekening in mei dat te laten omzetten naar maandelijkse facturatie. En gewoon de huidige voorschotten op de rekening laten staan.
Exact en met alle premies van de overheid moet mijn eerste factuur nog komem waar een betaling tegenover staat. Ik heb dat in december aangevraagd.

Het is te zot om energiemaatschapijen in deze periode een gunstige lening toe te kennen.

Ik heb de mijne eens nagekeken via Fod Economie

Mijn vast contract startte 23/10/2021(staat hier zwart op wit)....Volgens website van Fod Economie startte mijn contract op 15/09/2021. Vast contracten met startdatum vóór 1/10/2021 komen niet in aanmerking, vandaar dat ik maar geen geld kreeg. Vandaar dat ik dus een aangifte bij Fod Economie heb ingediend. Dan kunnen ze dit opnieuw bekijken en rechtzetten. Geen idee hoe ze aan de 15/09/2021 komen, zal wss datum zijn dat ik mijn aanvraagformulier destijds heb ingevuld om klant te worden bij Engie?

Doen wij nu ook zo. Voorschot aangepast naar een 20€ meer dan voor de zotte prijzen en iets opzij zetten.

Al denk ik zelfs niet eens dat we dat gaan nodig hebben, maar dan doen we er wel iets geestig mee in de plaats.

Ja, maar besef dan ook dat je die 45% van je jaarbedrag ook op die 3 maand zal moeten leggen ipv uitgespreid over 12 maand.
Doordat we een EV hebben blijft dat redelijk consistent op maandbasis. En tegen de zomer gaan we een airco hebben, wat de zonnepanelen wat zal compenseren vermoed ik.

Voor gas blijf ik het op jaarbasis houden, daar zou het verschil zomer/winter te groot worden en heb ik liever niet.

Doordat we een EV hebben blijft dat redelijk consistent op maandbasis. En tegen de zomer gaan we een airco hebben, wat de zonnepanelen wat zal compenseren vermoed ik.

Voor gas blijf ik het op jaarbasis houden, daar zou het verschil zomer/winter te groot worden en heb ik liever niet.

Ik ga 1 jaar digitale meter exports samen met de sma csv files vergelijken daarvoor.

Excel will decide for me :p

Ben al een tijdje aan het lurken in deze thread. Ik heb géén digitale meter maar een analoge met dag/nacht teller.
Op dit moment ben ik niet ontevreden van mijn huidige leverancier, OCTA+ , maar aangezien ze helemaal niet transparant zijn met hun voorschotten en ik kan niet verlagen wanneer ik wil, ben ik eigenlijk van plan om ook een vast contact aan te gaan (opitix lijkt me op dit moment goed te gaan voor maart).
Mijn vraag nu, als ik één dezer maanden verplicht word verplicht om over te stappen op een digitale meter, hoe gaat dat impact hebben op mijn maandelijks voorschot? Ik neem aan dat de tarieven hetzelfde blijven?

Zolang je niet kiest voor maandelijks factureren. Niet. Enigste wat ze eventueel eens kunnen doen, is om de 3 - 6 maanden eens een update doen om te zien of hun verbruiksraming nog ongeveer klopt en dan het voorschot lichtjes aanpassen. Maar zie ze toch eerder gewoon het bedrag ophalen dat je hebt ingesteld en daar voor de rest niet echt meer aan wijzigen tot op het moment van de jaarvordering.

Ben al een tijdje aan het lurken in deze thread. Ik heb géén digitale meter maar een analoge met dag/nacht teller.
Op dit moment ben ik niet ontevreden van mijn huidige leverancier, OCTA+ , maar aangezien ze helemaal niet transparant zijn met hun voorschotten en ik kan niet verlagen wanneer ik wil, ben ik eigenlijk van plan om ook een vast contact aan te gaan (opitix lijkt me op dit moment goed te gaan voor maart).
Mijn vraag nu, als ik één dezer maanden verplicht word verplicht om over te stappen op een digitale meter, hoe gaat dat impact hebben op mijn maandelijks voorschot? Ik neem aan dat de tarieven hetzelfde blijven?
Heb je zonnepanelen? Want dan speelt het moment van overschakeling in het jaar toch een beetje mee. Liefst dan dicht bij je jaarlijkse afrekeningsperiode laten installeren. Vergeet ook niet als e de digitale meter laat plaatsen je kan vragen over te schakelen naar bvb dubbeltarief. Mogelijks kan je daar nog profijt uit halen op ee energiecomponent. Vergeet niet nadat de installatie is afgerond naar de website van fluvius te gaan en dan de P1 poort open te zetten als je verbruik wil monitoren.

betreft octa+… btw je hebt volledig gelijk. Helemaal niet transparant. Hun afrekening trekt op niks. Dat zeg ik als ex engie en essent medewerker.

Impact op je maandelijkse is mogelijk niet veel. Het capaciteitstarief zal meer meespelen voor jou. Distributiekost zal minder zijn.

Aangezien de tarieven pas aan het einde van de maand bekend zijn, welke tarieven hanteert Engie (en anderen) dan in hun app? Die van de maand ervoor? Een schatting?

Terug
Bovenaan