Energieleveranciers

Je zit waarschijnlijk op een relatief/heel duur contract als relatief grote afnemer.
Zo proberen ze je te paaien zodat je niet gaat rondkijken.

Of zo zou ik het toch doen als energieleverancier.
Zoals @TNTim zegt, ik zit ook op Optifix van maart '22 en ben denk ik geen echte grootverbruiker, zeker de laatste maanden minder dan daarvoor. Heb de korting ook geactiveerd en zit ook te wachten op de prijzen voor Optifix van maart '23.

Zelfs als het morgen 8,8 cent is, is het nog interessant om te hernieuwen om opnieuw 2 jaar aan deze prijs te betalen of zie ik dit verkeerd?
Kan nooit kwaad nee. Ik verlaag morgen ook (iedere maand als het daalt), ook al ben ik ervan overtuigd dat het nog wel lager kan de komende maanden. Wil tegen volgende winter(s) een “goede” prijs.

Vraagje voor de kenners hier😀. Ik ben momenteel klant bij Eneco, maar op 10/02/23 een nieuw optifix contract bij Luminus online aangegaan, systeem gaf / geeft nog steeds 20/03/2023 als startdatum.

1/ wie gaat me de energiepremie (hopelijk) betalen?
2/ Kan ik morgen bij een beter tarief opnieuw optifix aangaan online, of moet ik wachten tot na 20/03/23, de startdatum bij Luminus voor mijn optifix aangegaan op 10/02/23?

Bedankt voor de verheldering🙏😀

Vraagje voor de kenners hier😀. Ik ben momenteel klant bij Eneco, maar op 10/02/23 een nieuw optifix contract bij Luminus online aangegaan, systeem gaf / geeft nog steeds 20/03/2023 als startdatum.

1/ wie gaat me de energiepremie (hopelijk) betalen?
2/ Kan ik morgen bij een beter tarief opnieuw optifix aangaan online, of moet ik wachten tot na 20/03/23, de startdatum bij Luminus voor mijn optifix aangegaan op 10/02/23?

Bedankt voor de verheldering🙏😀
Eneco

Ook benieuwd naar de nieuwe tarieven optifix. Voorlopig blijf ik elke maand teveel betalen tov Engie direct... Maar het is terug 'betaalbaar'.
Al vind ik elektriciteit wel 'duur', aan de andere kant zit ik in April in mijn nieuwbouw, incl zonnepanelen en terugdraaiende teller. Dan maakt het allemaal niets uit voorlopig.

De nieuwe tariefkaarten voor maart Optifix staan online.

Gas:
8,20

Elektriciteit:
25,38 enkel
31,09 dag
20,73 nacht
Als je van Optifix Jan komt toch een stevige daling (4c voor gas en 10c voor elek). Eens in orde brengen!

Bij mij staat bij Luminus trouwens nog altijd geen energiepremie, en sinds 6/12 ben ik daar klant (Optifix aug). Nog iemand?

Gas:
8,20

Elektriciteit:
25,38 enkel
31,09 dag
20,73 nacht
Komende van in februari

Gas:
9,40

Elektriciteit:
26,14 enkel
32,72 dag
21,06 nacht

Klein verschil. Ik weet niet, precies niet de moeite om al over te schakelen. Of toch doen?

Komende van in februari

Gas:
9,40

Elektriciteit:
26,14 enkel
32,72 dag
21,06 nacht

Klein verschil. Ik weet niet, precies niet de moeite om al over te schakelen. Of toch doen?
Ik had ook het tarief van februari maar ga toch switchen. Ook al is't verschil niet zo heel groot, minder is minder. En op zich verlies je er toch niets op (buiten 2min tijd om effe op dat nieuw tarief te klikken in ly luminus).

Ik had ook het tarief van februari maar ga toch switchen. Ook al is't verschil niet zo heel groot, minder is minder. En op zich verlies je er toch niets op (buiten 2min tijd om effe op dat nieuw tarief te klikken in ly luminus).
Eigenlijk wel. Ga het straks eens bekijken.

Gas:
8,20

Elektriciteit:
25,38 enkel
31,09 dag
20,73 nacht

50 euro per jaar voordeel komende van optifix februari...

er zijn toch écht geen verborgen kosten voor zo maandelijks opnieuw in te tekenen hé? :lol:

Enige wat ik zie is dat de bijzondere bijdrage 0,05c/kWh gestegen (verdubbeling) is in Vlaanderen, geen idee waaraan dat te wijten is?

En te bedenken dat de prijs van gas enkele jaren geleden rond de 1,8 €c/kWh schommelde, incl. promo's wel. Maar een verschil van 1,2 €c is nu blijkbaar al niet meer de moeite :)
Voor gas kan het verschil toch al tellen. 1,2 €c/kWh verschil. Pak een verbruik van 15.000 kWh en dat is € 180.

In mijn contract van februari staat duidelijk hoe het nu juist zit met die vaste vergoeding bij Luminus wanneer je een overstap maakt:

De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per gasaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt bij Luminus (= in het eerste jaar na de start van levering), is de klant de jaarlijkse vaste vergoeding verschuldigd per gasaansluiting. Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus
voor gas. (hetzelfde voor elektriciteitsaansluiting)

Als ik het goed begrijp zal je dus toch 2x 17 euro moeten betalen als je nog niet langer dan 1 jaar een contract hebt en nu de overstap maakt. Dat maakt het, voor mij, niet echt interessant om van tarief van februari naar maart over te stappen.

Gas:
8,20

Elektriciteit:
25,38 enkel
31,09 dag
20,73 nacht
Vorig jaar was ik nog heel blij dat ik een vast contract had bij Elegant. Getekend in oktober 2021 voor 1j:

Gas: 9,00
Elek.: 18,00

Nooit gedacht dat ik zo snel een goedkoper vast gastarief zou krijgen. Nu nog hopen dat de elektriciteit prijzen wat zakken.

In mijn contract van februari staat duidelijk hoe het nu juist zit met die vaste vergoeding bij Luminus wanneer je een overstap maakt:
Als ik het goed begrijp zal je dus toch 2x 17 euro moeten betalen als je nog niet langer dan 1 jaar een contract hebt en nu de overstap maakt. Dat maakt het volgens mij niet echt interessant om van tarief van februari naar maart over te stappen.
Maar is dit ook zo van Optifix naar Optifix?
Ik heb al een jaar of 5 Optifix dus ik stap in principe niet over, ik teken gewoon in voor het nieuwere tarief.

Maar is dit ook zo van Optifix naar Optifix?
Ik heb al een jaar of 5 Optifix dus ik stap in principe niet over, ik teken gewoon in voor het nieuwere tarief.

Ik weet niet hoe Luminus het juist hanteert, maar theoretisch gezien teken je wel gewoon een nieuw contract bij een wijziging van tarief en zeg je het oude op.

Terug
Bovenaan