Energieleveranciers

Bekijk het detail dan eens verder waarom het zo weinig is? Mss al de overheidspremies..

Denk dat ik het gevonden heb. Die 1100kwh is verdeeld op de digitale teller maar dan int negatief. Dag staat op 999.682 en nacht op 999.183 als ik die 2 optel kom ik aan de som van dag en nacht van de analoge (1038 dag en 104 nacht) maar ze hebben dus een pak meer op de nacht gezet terwijl de hoofdmoot op de dagteller stond. Bizarre manier van verwerken. Wat wel duidelijk is dat ik die 300 euro die ik terugkrijg volgend jaar zal mogen terugstorten. Wel aan verminderd tarief want ben naar een goedkopere optifix gegaan. Raar.

Ik zit voor 12000 kwH gas en 3000 kwh momenteel bij Engie Direct. Ik heb via de groepaankoop W-VL nu een voorstel gekregen van Mega voor een tarief van 7.67 /kwh voor gas en 2.59 kwh voor elektriciteit. Een variabel tarief voor groepsaankoop, blijft die prijs dan voor één jaar geldig? Ik weet begod niet welke keuze te maken nu ...

De prijs voor elektriciteit zal niet kloppen. Bedoel je 25,9 cent per kwh?
Het is belangrijker om de formule te kennen dan de prijs die ze geven.

Prijs voor Engie direct voor februari tot vandaag is:
Elektriciteit dag - nacht: 23,1 - 16,4
Gas: 7,37

Laatst bewerkt:
Dit is het ontvangen detail: (1 jaar variabel contract voor Gas/Elektriciteit)
Wat mij niet duidelijk is of die tarieven dan 1 jaar hetzelfde blijven of onder het "variabel" karakter toch binnen dat jaar kunnen wijzigen.

2023-02-20-11-47-24.jpg

Het is een variabel contract, maar er staat niet bij hoe vaak ze het tarief aanpassen. Maandelijks of driemaandelijks of andere tijdstippen.

Ook de gebruikte formule staat er niet bij, dus tegen dat het contract goed en wel loopt kunnen de prijzen al helemaal anders liggen.

Je betaalt 20,88 cent voor elektriciteit.

Prijs voor Engie direct voor februari tot vandaag is:
Heb je ook toegang tot de Belpex day ahead waarden die Luminus gebruikt voor hun injectie/Basic/... tarieven?
De overheid schiet zijn eigen toch stevig in de voet door de premie nog toe te kennen voor januari - maart dit jaar?
Ja en nee.
Ergens schieten die premies voor sommigen volledig hun doel voorbij, anderzijds zijn er mensen die door de nog steeds gestegen prijzen nog altijd amper boven water kunnen blijven.

Voor mijn situatie persoonlijk (woning gebouwd in 2021 die voldoet aan de normen van 2023) is het eigenlijk gewoon belachelijk; We krijgen op 350 euro voorschot voor december/januari 75 euro terug (405+185 euro voor januari-februari-maart). Natuurlijk moeten daar nog twee maanden bij (maandelijkse afrekening vanaf nu), maar toch, de kostprijs voor de overheid voor dit cadeautje is echt waanzinnig immens.

Dit is het ontvangen detail: (1 jaar variabel contract voor Gas/Elektriciteit)
Wat mij niet duidelijk is of die tarieven dan 1 jaar hetzelfde blijven of onder het "variabel" karakter toch binnen dat jaar kunnen wijzigen.

2023-02-20-11-47-24.jpg
2.59 is enkel het gedeelte voor groene stroom.

Ik zou bij Engie direct blijven.

Heb je ook toegang tot de Belpex day ahead waarden die Luminus gebruikt voor hun injectie/Basic/... tarieven

De prijzen zijn online te vinden op https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/#stockchart_belpex

Ook TTF gas kan je gratis online vinden.

Ik had al andere bronnen gevonden, maar geen een die duidelijk de "day ahead" vermelding maakten. Ik ga deze zeker opvolgen en vergelijken met de feitelijke prijs/indexwaarde die Luminus dan gebruikt op mijn afrekeningen.
Ook TTF gas kan je gratis online vinden.
Deze is dus al moeilijker he: er staat om te beginnen "Mar23", wat mij niet de prijs van februari lijkt weer te kunnen geven bijvoorbeeld.
Iemand moet echt gewoon een dashboard maken die de lopende waarden meeneemt en dan toelaat om je formules van je contract in te geven om zo op de prijsinschatting te komen, die hopelijk dan nog de echte prijs en index geen onrecht aandoet 😅.

Ik had al andere bronnen gevonden, maar geen een die duidelijk de "day ahead" vermelding maakten. Ik ga deze zeker opvolgen en vergelijken met de feitelijke prijs/indexwaarde die Luminus dan gebruikt op mijn afrekeningen.

Deze is dus al moeilijker he: er staat om te beginnen "Mar23", wat mij niet de prijs van februari lijkt weer te kunnen geven bijvoorbeeld.
Iemand moet echt gewoon een dashboard maken die de lopende waarden meeneemt en dan toelaat om je formules van je contract in te geven om zo op de prijsinschatting te komen, die hopelijk dan nog de echte prijs en index geen onrecht aandoet 😅.
Hier kunt ge de Belpex waardes downloaden. Kies voor 1 maand bereken dan het gemiddelde in Excel. Dat is uw Belpex parameter voor die maand. Heb ook gezien dat dit altijd overeen komt met EPEX DAM van Engie.

Voor gas ben ik niet op de hoogte want dat hebben we niet.

Het zijn de DAM prijzen. Kies als voorbeeld 3 months en je krijgt de DAM prijzen per dag.

ZIGDAM voor Engie direct gas kan ik niet delen.

Hier nu ook persoonlijk aanbod ontvangen voor de Groepsaankoop West-Vlaanderen, gewonnen door Mega.

Lollig detail: mijn persoonlijk aanbod komt HOGER uit dan wanneer ik gewoon op aanbieders.be een prijsvergelijking doe.

Groepsaanbod: totaal 2845/jaar (geschat natuurlijk, want variabel)
Tarief elektriciteit: 20.88 eurocent/kWh
Tarief gas: 7.67 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: 30 euro voor elektriciteit, 30 euro voor gas.

Aanbieders (ook Mega): totaal 2720/jaar
Tarief elektriciteit: 19.83 eurocent/kWh
Tarief gas: 7.36 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: 68,88 euro voor elektriciteit, 68,90 euro voor gas.
Extra korting: 58,30 voor elektriciteit, 58,30 voor gas

Ook energie.be zit onder groepsaankoop tarief van Mega, terwijl TotalEnergies quasi gelijk zit.

Het nut van een groepsaankoop is me de afgelopen jaren wel wat ontgaan.

Lastig om zo'n groepsaankoop te vergelijken als het om variable tarieven gaat...
Los daarvan zou ik zelf nooit bij Mega gaan gezien de slechte ervaringen van andere forum leden.

Lastig om zo'n groepsaankoop te vergelijken als het om variable tarieven gaat...
Los daarvan zou ik zelf nooit bij Mega gaan gezien de slechte ervaringen van andere forum leden.

Ik en schoonouders hebben er van 2021 tot 2022 gezeten voor een jaar. Verliep vlot, maar idd gezien imago ga ik dat niet meer doen.

Ikzelf ga sowieso nog even bij Direct blijven denk ik. Situatie hier gaat binnenkort wel veranderen, met zonnepanelen die ik richting eind maart verwacht en dan ook nog een PHEV die ergens in de zomer moet aankomen.

Ik en schoonouders hebben er van 2021 tot 2022 gezeten voor een jaar. Verliep vlot, maar idd gezien imago ga ik dat niet meer doen.

Ikzelf ga sowieso nog even bij Direct blijven denk ik. Situatie hier gaat binnenkort wel veranderen, met zonnepanelen die ik richting eind maart verwacht en dan ook nog een PHEV die ergens in de zomer moet aankomen.
Voorlopig zijn de prijzen vrij stabiel. Direct is een van de contracten met de kleinste delta tussen injectie en afname. Interessant voor zonnepanelen eigenaars. Vorige zomer was Luminus de winnaar.
Je moet het momenteel allemaal goed bijhouden want elke paar maanden veranderd het weer...

Het nut van een groepsaankoop is me de afgelopen jaren wel wat ontgaan.
Het nut? Voor de energiebedrijven heeft het wel nog NUT he ;) Mensen die geen besef hebben van de prijzen denken dan nog steeds een 'goeie' deal te doen (NOT).

Vorige zomer was er een heel grote groepsaankoop van mazout toen het echt zotte prijzen waren. Iedereen die erop in gegaan is, was zwaar bescheten. Helaas waren er toen enorm veel kennissen die erop in gegaan zijn. :frown:

Voor mijn moeder heb ik niet de goedkoopste prijs kunnen verkrijgen (foutje van mijzelf dat geef ik toe), MAAR nog altijd veel goedkoper dan die groepsaankoop. Dat zegt genoeg he.

Naar mijn mening is een groepsaankoop voor (nieuwe) klanten, alleen nuttig als er veel concurrentie is en de prijzen al erg laag zijn.
En dan is het nog steeds het beste om de vergelijking te doen, want gegarandeerd de goedkoopste prijs, is het dan ook niet.

Ik wacht nog steeds op mijn dagvaarding van de gerechtsdeurwaarder die samenwerkt met Mega.
Volgens de deurwaarder ging hij deze ASAP versturen (Ondertussen volgens mijn historiek, al 4,5 maand geleden), wegens mijn koppig halstarrige weigeringen het betwiste bedrag (+ extra kosten) te betalen.

Volgens mij weten ze heel goed dat hun slaagkansen 'nihil' zijn en blijft het daarom akelig stil.

---

Onderstaande is mijn laatste email naar de gerechtsdeurwaarder, en ja die is vrij bot (en iedereen mag ook gewoon weten wat ik neergeschreven heb)

Geachte,

Bedankt om eindelijk inhoudelijk te reageren op mijn emails.
De uitleg van Mega waarom ik 140€ ipv 180€ korting verkrijg, is gebaseerd op drijfzand of is gewoon zuiver klantenmisleiding / boerenbedrog voor het lokken van nieuwe klanten.
Ik betwist het bedrag van 40€ voor de laatste keer en wens verder niet meer te reageren.

Dit weekend stuur ik tevens een officiele klacht door naar de ombudsdienst van energie, want ik heb echt genoeg van dit alles.

Veel geluk met mijn zaak

Have a nice day.

Laatst bewerkt:
Heb de papieren om de meterstanden in te vullen reeds aangekregen. Vorige meterstanden hebben we 21 maart ingevuld. Ze zijn dus een maand te vroeg.

Valt wel mooi samen met het nieuw contract dat vandaag in gaat dan. Kunnen we vanaf vandaag de verwarming terug hoger zetten aangezien de prijs ‘laag’ is en we de tijd dat we bespaarden niet mee omhoog trekken :).

De cijfers spreken hier wel boekdelen.
52704644200_758bb96c62_z.jpg

Half April wonen we terug in onze nieuwbouw met een gasverbruik van 600m3 per jaar en zonnepanelen met terugdraaiende teller. Feest! (en gewoon terug 22 graden de klok rond :)).

Laatst bewerkt:
Hier 580 m3 gasverbruik sinds 17/06/2022. Andere jaren 1600-1700 m3 per jaar. Met nog 4 maanden te gaan zullen we ongeveer op een halvering van het verbruik uitkomen ten opzichte van andere jaren, denk ik.

Terug
Bovenaan