Energieleveranciers

Nieuwe Comfyflex online
September nog aan 32 en 21ct met dag nacht, nu aan 57 en 40 dag nacht. Even verdubbelen maar!

Injectie nu aan 29ct en 14ct, mogen we aannemen dat dit de injectie tarieven zijn voor de maand september dan voor de Optifix contracten?

Nieuwe Comfyflex online
September nog aan 32 en 21ct met dag nacht, nu aan 57 en 40 dag nacht. Even verdubbelen maar!

Injectie nu aan 29ct en 14ct, mogen we aannemen dat dit de injectie tarieven zijn voor de maand september dan voor de Optifix contracten?
😥

Niemand toevallig een mail gehad van Luminus?
Ik zou als trouwe klant een automatisch berekende korting toegekend krijgen op mijn volgende eindfactuur.

Ik durf gewoon niet op die link klikken…😅

Bijlagen

• 52B55204-299D-4804-9B3D-865E959D45E4.jpeg
    52B55204-299D-4804-9B3D-865E959D45E4.jpeg
    380,8 KB · Weergaven: 21
Vraagje aan de kenners hier. De engie direct prijsfiche van oktober staat online. Gasprijs is gezakt met 7 cent per kWh tov de prijsfiche van september. Nu staat in de voetnoot van de oktoberfiche volgende:

De aangeboden variabele prijs kan in de loop van de maand wijzigen (bv. door schommelingen in beschikbaarheid van elektriciteit op de markt). De prijs die wordt geafficheerd op engie.be op de datum van intekening op het contract geldt. De prijzen zijn geldig voor alle contracten die afgesloten worden in Oktober 2022 en die ten laatste ingaan de laatste dag van de 6de maand na intekening op het contract. De prijs voor aardgas wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren (hierna ZIG DAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen ZIG DAM (Natural Gas Price Assessment Mid) worden uitgedrukt in Pence/Therm en omgezet naar €/MWh op basis van de dagelijkse wisselkoers gepubliceerd door Thomson Reuters (WM/Reuters 2PM CET FX Benchmark) en de eenhedenconversie Therm/MWh (1.000 Therms = 29,3071 MWh). De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden berekend op basis van de laatst gekende waarde van ZIG DAM ( September 2022: 115,2958€/MWh). De historiek van de ZIG DAM waarden is raadpleegbaar op engie.be De formule exclusief btw van toepassing voor Oktober 2022 is: Afname: 1,5130 + 0,1000 x ZIG DAM

Hoe zit dat nu als je intekent in oktober op engie direct? Krijg je voor verbruik oktober de prijs vanop die prijsfiche of weet je pas de prijs begin november voor je verbruik van oktober? En hoe zit het dan voor je verbruik van november, welk tarief zal daar op toegepast worden?

Vraagje aan de kenners hier. De engie direct prijsfiche van oktober staat online. Gasprijs is gezakt met 7 cent per kWh tov de prijsfiche van september. Nu staat in de voetnoot van de oktoberfiche volgende:

De aangeboden variabele prijs kan in de loop van de maand wijzigen (bv. door schommelingen in beschikbaarheid van elektriciteit op de markt). De prijs die wordt geafficheerd op engie.be op de datum van intekening op het contract geldt. De prijzen zijn geldig voor alle contracten die afgesloten worden in Oktober 2022 en die ten laatste ingaan de laatste dag van de 6de maand na intekening op het contract. De prijs voor aardgas wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren (hierna ZIG DAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen ZIG DAM (Natural Gas Price Assessment Mid) worden uitgedrukt in Pence/Therm en omgezet naar €/MWh op basis van de dagelijkse wisselkoers gepubliceerd door Thomson Reuters (WM/Reuters 2PM CET FX Benchmark) en de eenhedenconversie Therm/MWh (1.000 Therms = 29,3071 MWh). De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden berekend op basis van de laatst gekende waarde van ZIG DAM ( September 2022: 115,2958€/MWh). De historiek van de ZIG DAM waarden is raadpleegbaar op engie.be De formule exclusief btw van toepassing voor Oktober 2022 is: Afname: 1,5130 + 0,1000 x ZIG DAM

Hoe zit dat nu als je intekent in oktober op engie direct? Krijg je voor verbruik oktober de prijs vanop die prijsfiche of weet je pas de prijs begin november voor je verbruik van oktober? En hoe zit het dan voor je verbruik van november, welk tarief zal daar op toegepast worden?
Dit zegt het voor mij volledig :

De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand/ Dus in november weet je de prijs van oktober.

De prijs van november wordt dan gebaseerd op de zig dam prijs van december ingevuld in de formule van oktober.

Dus stel dat de zigdam op 175 staat eind oktober. Dan betaal je voor gas : 1.5 + (0.1 * 175) = 19cent/kwh
Historiek vind je hier : https://www.engie.be/nl/energie/ele.../indexatieparameters/indexatieparameters-gas/

Wel opvallend dat die prijs zodanig veel verschilt van de TTF index. Of van de prijszetting in Nederland.
Het enigste wat wel kan, en daar ben ik niet zeker van, is dat men voor de eerste maand de aangeboden prijs vast houdt ( en zij de bluts met de buil nemen), maar dat die daarna effectief fluctueert conform het principe van de index.

Zo interpreteer ik het dus momenteel ook. De enige maand waarvan je zeker bent van je prijs is dus de maand van intekening. Maar in praktijk ga je dat nooit zeker zijn want intekenen op bijv. 15 oktober --> vroegste start is 15 november door de maand opzeg... En je verbruik van november zal aangerekend worden volgens de index bekend begin december toch?

Wat bedoel je precies hiermee?
"De prijs van november wordt dan gebaseerd op de zig dam prijs van december ingevuld in de formule van oktober."
Er is maar een formule en voor verbruik november gebruikt men zig dam begin december (want pas dan zijn waardes november gekend). Wat bedoel je met formule oktober? Oktober heeft daar toch niets meer mee te zien?

Edit: ik zie nu dat ze die formule zelf ook alle maanden aanpassen. Is die formule dan (die 1.5 in ons voorbeeld van oktober) dan wel vast voor heel het jaar?

Wel smerig dat ze daar ook mee spelen, maakt het helemaal onoverzichtelijk.

Laatst bewerkt:
😥

Niemand toevallig een mail gehad van Luminus?
Ik zou als trouwe klant een automatisch berekende korting toegekend krijgen op mijn volgende eindfactuur.

Ik durf gewoon niet op die link klikken…😅
Gewoon niet op klikken. Veel mensen die op deze link klikken gaan hun factuur zien stijgen van 500€/maand naar 2000€/maand.
Lees: Dit is een phishing email en deze komt NIET van Luminus.

Volgens mij niet. Ik denk dat die injectietarieven bij variable Luminus contracten een gemiddelde zijn van de vorige 3 maanden en bij Optifix kijken ze naar afgelopen maand. Dat is hoe ik het begrijp in ieder geval, maar ik kan fout zijn.

Volgens mij niet. Ik denk dat die injectietarieven bij variable Luminus contracten een gemiddelde zijn van de vorige 3 maanden en bij Optifix kijken ze naar afgelopen maand. Dat is hoe ik het begrijp in ieder geval, maar ik kan fout zijn.

Klopt, belpex voor september is nog niet gepubliceerd op luminus zelf (https://www.luminus.be/-/media/gene...hash=5A0373B8F6DE4202E947CC0C00466F0A7CC6D6C4), maar wel al te berekenen via deze link:

Injectie dag is dan 36 cent/kWh en injectie nacht 23.9 cent/kWh voor september.

Laatst bewerkt:
ik probeer mijn eindafrekening van 09/2021 tot 09/2022 te ontcijferen :lol:

variable contract... maar ze hebben 2 periodes aangeduid
1 stuk winter en 1 stuk zomer precies

Verbruik 29-09-2021 tot 31-03-2022 Aardgas, Easy 35,00 EUR/jaar Vaste vergoeding 0,0079800 + 0,0010000 x TTF103 EUR/kWh
Verbruik 1-04-2022 tot 22-09-2022 Aardgas, Easy 35,00 EUR/jaar Vaste vergoeding 0,0079800 + 0,0010000 x TTF103 EUR/kWh

bovenste hebben ze aangerekend aan € 0,1032316 per kWh
onderste aan € 0,1032302

denk dat de gasprijs toch wel meer geschommeld heeft dit jaar, nee? Amper 0,0000014 euro verschil tussen zomer en winter.

Hoe interpreteer je hier 346,51 => 36 ct en waar haal je dat nachttarief dan uit?

Zijn dit dan de tarieven die je voor de komende maand moet tellen of de voorbije maand? (Uit de comments hier begrijp ik de komende maand?)

als ik in mijn afrekening kijk van Luminus nu, zie ik het volgende (Optifix sinds april, in juni (startdatum juli) overgegaan nog eens naar Optifix met de nieuwe voorwaarden) :
- Injectievergoeding dag 0,2187203 €/kWh
- Injectievergoeding dag (vanaf 11.07.2022): 0,4222383 €/kWh

Maar ik zie hier dus geen aparte post voor vanaf 1 augustus of vanaf 1 september (afrekening was tot 13 september, dan heb ik maandelijkse facturatie aangevraagd)

De injectie is dus wel variabel (want in mijn voorwaarden van juni/juli staat 18.33dag en 12.16nacht injectie).

Laatst bewerkt:
Heeft nog iemand dit soort e-mail al gehad van Luminus? (Neen, het is 100% zeker geen spam.)

Ik vraag mij toch af waar de catch zit. :thinking: Hoewel ze geen aanpassing van contract en/of voorschot beloven. Side note: wij zijn nu ongeveer 1 jaar klant bij Luminus op ons nieuw adres en hadden wel recht op wat promo's bij het aangaan van het contract 1 jaar geleden, bijv. 1000 kWh gratis gas, maar die korting is automatisch verrekend vorige maand... Dus ik vind het wat vreemd dat ze bij deze korting een "call to action" gebruiken...

Screenshot-2022-10-05-at-09-37-00.png

Laatst bewerkt:
Heeft nog iemand dit soort e-mail al gehad van Luminus? (Neen, het is 100% zeker geen spam.)

Ik vraag mij toch af waar de catch zit. :thinking: Hoewel ze geen aanpassing van contract en/of voorschot beloven. Side note: wij zijn nu ongeveer 1 jaar klant bij Luminus op ons nieuw adres en hadden wel recht op wat promo's bij het aangaan van het contract 1 jaar geleden, bijv. 1000 kWh gratis gas, maar die korting is automatisch verrekend vorige maand... Dus ik vind het wat vreemd dat ze bij deze korting een "call to action" gebruiken...

Screenshot-2022-10-05-at-09-37-00.png
Een beetje naar boven scrollen.

Zie ik ooit nog de afrekeningsfactuur van mega voor ogen voor de periode maart-augustus waar ze mij met een grenzende waarschijnlijkheid van 99,9% geld moeten dokken?

Wat denken jullie? :D

Terug
Bovenaan