Energieleveranciers

Vanaf oktober zijn we Q4 in gegaan. Als je kwartaal indexeringen hebt, dan is de prijs voor Q4 gebasseerd op Q3. En net op dat moment waren de prijzen zo hoog. Nu zijn de prijzen iets aan het zakken, maar jij komt altijd een kwartaal achter met jouw formule.
Engie Direct is goedkoper voor Easy momenteel zolang de prijzen terug niet stijgen.
Klopt niet helemaal. De prijs voor Q4 is gebaseerd op de settlements van september (excl. laatste dag), dus niet op Q3.
De settlements van december zullen bepalende zijn voor de prijs van Q1 2023.

Klopt niet helemaal. De prijs voor Q4 is gebaseerd op de settlements van september (excl. laatste dag), dus niet op Q3.
De settlements van december zullen bepalende zijn voor de prijs van Q1 2023.
Welk contract (startend in november) voor elektriciteit zou je aangaan? De meeste leveranciers gebruiken de Belpex als indexatieparameter in hun formule, het enige verschil ligt in de verhouding dag/nacht, dus best kiezen op basis van je persoonlijk dag/nacht verbruik? Of heb je een ander idee hierover?

Vraagje. Ik had dit jaar nog geen voorschotfactuur verkregen voor de VME (5 appartementen). Vandaag krijg ik meteen de voorschotfacturen voor de periodes jan - april / mei - aug / sept - dec voor een totaalbedrag van 750€ (3*250€). Dwz alle voorschotten voor heel 2022 op 1 dag tijd door de grote achterstand. :rofl: Te betalen binnen de 14 dagen. Mmm ..

Normaal kreeg ik deze maand ook mijn afrekening. Maar deze is dus nog niet binnen. Dus ik weet ook niet goed of dit bedrag wel klopt.

Probleem is dat dit dus de VME is. Ik heb geen zin die 750€ voor te schieten (+-1/5de is voor mij, de rest voor de mede-eigenaars). Is het wel rechtsgeldig om te eisen dat ik dit bedrag binnen 14 dagen betaal zonder dat de afrekening al binnen is? Ik heb toch een maandje nodig om dit geld te verzamelen van alle andere eigenaars (3 zijn net nu op verlof lol .. :unsure: ), en ik ga dit echt niet zelf allemaal voorschieten he.

Laatst bewerkt:
Vraagje. Ik had dit jaar nog geen voorschotfactuur verkregen voor de VME (5 appartementen). Vandaag krijg ik meteen de voorschotfacturen voor de periodes jan - april / mei - aug / sept - dec voor een totaalbedrag van 750€ (3*250€). Dwz alle voorschotten voor heel 2022 op 1 dag tijd door de grote achterstand. :rofl: Te betalen binnen de 14 dagen. Mmm ..

Normaal kreeg ik deze maand ook mijn afrekening. Maar deze is dus nog niet binnen. Dus ik weet ook niet goed of dit bedrag wel klopt.

Probleem is dat dit dus de VME is. Ik heb geen zin die 750€ voor te schieten (+-1/5de is voor mij, de rest voor de mede-eigenaars). Is het wel rechtsgeldig om te eisen dat ik dit bedrag binnen 14 dagen betaal zonder dat de afrekening al binnen is? Ik heb toch een maandje nodig om dit geld te verzamelen van alle andere eigenaars (3 zijn net nu op verlof lol .. :unsure: ), en ik ga dit echt niet zelf allemaal voorschieten he.

Je bent zelf ook wel op de hoogte van alle facturatieproblemen die er zijn. Als de problemen opgelost zijn, moet nu eenmaal de achterstand ingehaald worden en komen alle facturen ineens uit. Computersystemen houden geen rekening met het feit dat ze x-aantal maanden te laat zijn en elke factuur heeft een betaaldatum van factuurdatum + 14 dagen.

UITERAARD heeft elke leverancier begrip voor de situatie en weten ze ook dat jij er niets aan kan doen. Laat hen gewoon weten dat je meer tijd nodig hebt of een afbetalingsplan wil. Als ze toch aanmaningen sturen mag je deze negeren. Ook het aanmaningsproces is een automatisch proces en een lock hierop moet manueel gebeuren. Doordat callcentra overbevraagd zijn kan het zijn dat de lock pas gezet wordt nadat de betalingstermijn is overschreden. Maar dus geen paniek, leveranciers hebben alle begrip hiervoor en crediteren de kosten.

Wij hebben 2 weken geleden de 100 euro energiepremie toegekend gekregen. Bij Luminus stond dus een bedrag open van 680 euro, debiteren ze toch 780 euro en staan we op -100 euro. De factuur veranderen naar 680 euro (zou een automatisch systeem moeten kunnen) was wss teveel gevraagd...

De futures voor aardgas blijven dalen… Q1 2023 op 170€/MWh. De futures voor november 2022 staan op 157€/MWh.

Mja, ik ga toch voor een winter optifix voor ik durf te wisselen. Als we deze winter goed doorkomen met onze voorraden zie ik de gasprijs inéénstuiken volgend jaar.

Voor mensen met variabel tarief zou het beter zijn om voor een maandelijkse afrekening te kiezen. Omdat energie besparen in de winter dan meer opbrengt.
Zijn er voor mensen met een vast tarief dan geen voordelen of mis ik iets?

Voor mensen met variabel tarief zou het beter zijn om voor een maandelijkse afrekening te kiezen. Omdat energie besparen in de winter dan meer opbrengt.
Zijn er voor mensen met een vast tarief dan geen voordelen of mis ik iets?
elke kwh die je niet verbruikt, bespaart u het vaste tarief.

Of anders gezegd, die besparing is ook een voordeel.

elke kwh die je niet verbruikt, bespaart u het vaste tarief.

Of anders gezegd, die besparing is ook een voordeel.
Ja dat snap ik. Ik probeer te bepalen of het in mijn geval slim zou zijn te kiezen voor een maandelijkse afrekening.
Voor mensen met een variabel tarief is dit denk ik een no brainer. Zo vermijd je namelijk dat bij de afrekening de standaard verdeling wordt toegepast (veel verbruik in de winter als de energie duur is, weinig in de zomer).
Maar voor mensen met een vast tarief is er denk ik geen voordeel, buiten het feit dat je geen gratis lening geeft aan de leverancier. Of mis ik iets?

Ons contract bij onze huidige leverancier loopt tot 8/12/2022. We hebben daarbij een injectietarief, maar nog nooit "gebruikt" want onze zonnepanelen zijn recent geplaatst, maar nog niet gekeurd. (We wachten tot ze ons contacteren om langs te komen, dit kon naar eigen zeggen tussen 2 dagen en 2 maand duren).

Wanneer kijken wij best om over te gaan naar een nieuw contract?

Ik had gedacht evt te wachten tot onze zonnepanelen gekeurd zijn, maar dat kan naart schijnt een paar maand duren vooraleer Fluvius alles geregeld heeft?

Ja dat snap ik. Ik probeer te bepalen of het in mijn geval slim zou zijn te kiezen voor een maandelijkse afrekening.
Voor mensen met een variabel tarief is dit denk ik een no brainer. Zo vermijd je namelijk dat bij de afrekening de standaard verdeling wordt toegepast (veel verbruik in de winter als de energie duur is, weinig in de zomer).
Maar voor mensen met een vast tarief is er denk ik geen voordeel, buiten het feit dat je geen gratis lening geeft aan de leverancier. Of mis ik iets?
Die standaard verdeling is niet per se slecht he, dat hangt heel hard af van je situatie.
Stel je verbruikt meer dan gemiddeld meer in de winter, dan is zo'n uitgemiddeld standaard verbruiksprofiel misschien zelfs in je voordeel, omdat je werkelijk hoger winteverbruik uitgesmeerd wordt over de goedkopere zomermaanden (hoewel de normale prijszettingen enorm verstoord zijn en deze standaard prijzenschommeling niet meer opgaat). In het huidige prijzenklimaat is het nog lastiger te zeggen wat het beste is.

Ik zou in mijn persoonlijk geval eerder een maandelijkse afrekening willen om al die zever niet te moeten hebben, en dus puur psychologisch pay for what you use verkiezen boven een abstract uitgesmeerd verbruik. Dat is dus geen economische of financiële overweging. Ons verbruik is nu ook niet dermate hoog dat er in de winter een onevenredige hoeveelheid dineros naar energie zal gaan (denk ik, hoop ik, we zijn nog maar pas verhuisd...).

Laatst bewerkt:
Ons contract bij onze huidige leverancier loopt tot 8/12/2022. We hebben daarbij een injectietarief, maar nog nooit "gebruikt" want onze zonnepanelen zijn recent geplaatst, maar nog niet gekeurd. (We wachten tot ze ons contacteren om langs te komen, dit kon naar eigen zeggen tussen 2 dagen en 2 maand duren).

Wanneer kijken wij best om over te gaan naar een nieuw contract?

Ik had gedacht evt te wachten tot onze zonnepanelen gekeurd zijn, maar dat kan naart schijnt een paar maand duren vooraleer Fluvius alles geregeld heeft?
Eerste vraag om te beginnen.
Heb je al een digitale meter?

Want anders duurt het nog even ja voor fluvius dat komt zetten.

Bij mij komen ze 25 october keuring v d PV doen,
Heb nog een terugdraaiende teller maar dat is nog altijd het beste dus ik vraag er zelf niet achter.(en al zeker niet omdat je dan ergens 80 euro betaald)

Dacht ook dat fluvius zelf je leverancier iets laat weten i v m de injectie

Eerste vraag om te beginnen.
Heb je al een digitale meter?

Want anders duurt het nog even ja voor fluvius dat komt zetten.

Bij mij komen ze 25 october keuring v d PV doen,
Heb nog een terugdraaiende teller maar dat is nog altijd het beste dus ik vraag er zelf niet achter.(en al zeker niet omdat je dan ergens 80 euro betaald)

Dacht ook dat fluvius zelf je leverancier iets laat weten i v m de injectie
Sinds oktober '21 een digitale meter ja.

Heb einde augustus nog ingetekend op optifix.
Maar als ik het goed heb begrepen verandert het injectietarief wel elke maand. Waar kan ik het tarief voor oktober vinden?

Heb einde augustus nog ingetekend op optifix.
Maar als ik het goed heb begrepen verandert het injectietarief wel elke maand. Waar kan ik het tarief voor oktober vinden?
Zelf uitrekenen met de indexatieparameters die op Luminus staan. Oktober heb ik deze week uitgerekend en staat enkele pagina's terug

op dit moment bij ENGIE en ik betaal €155 voor elec en gas en als alleenstaande kan ik daar mee leven. En dit wanneer luminus mij €350 wou laten betalen

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan