Energieleveranciers

Een beetje naar boven scrollen.

Jikes, ik was er bijna echt mee weg. :oi22: Als je doorklikt op de link, kom je op een pagina op "cloud.luminus.be". In de mail staat "korting tot 1 nov" en op de pagina "korting tot 2 nov" - vond ik al raar. Het klantnummer in de mail zag er legit uit, maar is toch ook niet mijn klantnummer...

Zie ik ooit nog de afrekeningsfactuur van mega voor ogen voor de periode maart-augustus waar ze mij met een grenzende waarschijnlijkheid van 99,9% geld moeten dokken?

Wat denken jullie? :D

Bij mij hebben ze alles correct afgesloten en op korte termijn een terugbetaling gedaan, dus het is mogelijk. Jammer genoeg ook mensen waarbij dit helemaal niet het geval is...

Ik heb voor mijn elektriciteit Optimal van Luminus. Het tarief wordt per kwartaal aangepast en maakt gebruikt van de zogenaamde EMarketCWE, die ze netjes publiceren. Te vinden onder deze link bij Optimal: https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/indexen/

Voor mijn tarief wordt nu vanaf 1 oktober gerekend met 210.33 euro ipv 119.42 voor het afgelopen kwartaal. Nu begrijp ik alleen niet hoe ze aan die 210.33 komen. In dezelfde tabel staat de formule voor de EMarket CWE:
deze is 1/3*Y-2+1/3*Y-1+1/3*Q-1

Als ik mbv https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx de data download en de gemiddelden bereken kom ik tot volgende tabel:

Q2(=data Q1)Q3(=data Q2)Q4(=data Q3)
Y-1
2021​
104.12​
104.12​
104.12​
Y-2
2020​
31.88​
31.88​
31.88​
Q-1Q
207.49​
192.2​
373.3​
EmarketCWEberekend
114.50​
109.40​
169.77​
EMarketCWEvolgens Luminus
115.60​
119.42​
210.33​

Voor Q2 en Q3 kleine verschillen, maar voor het laatste kwartaal is het verschil in uitkomst enorm.
Iemand een idee wat ik hier mis doe, of hoe deze Index wordt berekend? Moet ik voor de Y-1 bv niet een kalenderjaar nemen, maar de voorbije 12 maanden? Of wordt deze wellicht ergens gepubliceerd door een onafhankelijke bron?

Jikes, ik was er bijna echt mee weg. :oi22: Als je doorklikt op de link, kom je op een pagina op "cloud.luminus.be". In de mail staat "korting tot 1 nov" en op de pagina "korting tot 2 nov" - vond ik al raar. Het klantnummer in de mail zag er legit uit, maar is toch ook niet mijn klantnummer...
Hier klopt het klantnummer wel.

Het zou al zot zijn dat ze ook nog de website van luminus hebben overgenomen. Het lijkt mij dus wel echt.

Laatst bewerkt:
Het zou al zot zijn dat ze ook nog de website van luminus hebben overgenomen. Het lijkt mij dus wel echt.
Ik ga het zo nog eens dubbelchecken, maar bij inloggen op Luminus stond er daarstraks bovenaan ook wel een melding van fraduleuze e-mails.

Edit

Het klantnummer is hier dan toch ook juist; ik had daarstraks verkeerd vergeleken met een factuur op ons oud adres...

Ik krijg deze melding in de klantenzone van Luminus:

Screenshot-2022-10-05-at-22-47-02.png

Laatst bewerkt:
Up to date bijven in deze thread blijkt lastiger dan gedacht met de hoeveelheid berichten die er de laatste tijd bijkomen. Wat is de situatie vandaag voor de optifixers uit augustus? Nog blijven zitten of stilaan kijken om te veranderen naar bv Engie Direct?

Ik heb Optifix genomen om mij in te dekken tegen te grote stijgingen maar ik wil ook niet met een te duur contract blijven zitten.

Up to date bijven in deze thread blijkt lastiger dan gedacht met de hoeveelheid berichten die er de laatste tijd bijkomen. Wat is de situatie vandaag voor de optifixers uit augustus? Nog blijven zitten of stilaan kijken om te veranderen naar bv Engie Direct?

Ik heb Optifix genomen om mij in te dekken tegen te grote stijgingen maar ik wil ook niet met een te duur contract blijven zitten.
Voorlopig nog blijven.

Ga ook nog blijven bij Optifix! Ga zeker de winter afwachten.

Nieuwe maand bij Engie Direct 1,05€/kWh voor elektriciteit en 0,34€ voor gas.
Ik dacht dat gas het probleem ging zijn maar die prijzen voor elektriciteit zijn toch te zot aan het worden.

Ik dacht dat gas het probleem ging zijn maar die prijzen voor elektriciteit zijn toch te zot aan het worden.
En dat is dan nog zonder alle heffingen. Die prijs maakt maar een fractie van de totaalprijs uit natuurlijk.

Ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt...

Ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt...
Op de Smart app van Engie die gelinkt is aan mijn digitale tellers gecombineerd met mijn huidig Engie Direct contract.

Bvb op 4 oktober heb ik 6,64kWh elektriciteit verbruikt en dat kost me nu 6,99€.

Easy variabel staat anders wel op 25 c zonder heffingen😮
2 en 3 october stond het nog 13,... hoe kan een mens dat nog allemaal controleren.

Hopelijk heb ik de 13,...voor 3 maand toen ZIJ mij vanaf 17/9 op variabel gezet hebben

Ik zal mijn factuur in februari maar goed controleren.

2 en 3 october stond het nog 13,... hoe kan een mens dat nog allemaal controleren.

Hopelijk heb ik de 13,...voor 3 maand toen ZIJ mij vanaf 17/9 op variabel gezet hebben

Dat gaat sowieso 25€cent zijn voor oktober-november-december, of je nu vanaf 17/09 of later of vroeger op variabel gezet bent. Als je dezelfde formule hebt zal het 25€cent zijn. Heet niet voor niets "variabel". De 13€cent dateert nog van de settlements van juni.

Vanaf oktober zijn we Q4 in gegaan. Als je kwartaal indexeringen hebt, dan is de prijs voor Q4 gebasseerd op Q3. En net op dat moment waren de prijzen zo hoog. Nu zijn de prijzen iets aan het zakken, maar jij komt altijd een kwartaal achter met jouw formule.
Engie Direct is goedkoper voor Easy momenteel zolang de prijzen terug niet stijgen.

Terug
Bovenaan