Renegadexxripxx
Well-known member
Kunnen wij niet voor u beslissen. Jij bepaalt uw eigen risicobepaling en wat je budgettair aankan. Je hebt in het verleden gekozen voor variabel, dus je kan het verschil tussen hetgeen je bespaard hebt in het verleden aan de kant gezet hebben voor potentiële stijgingen in de toekomst.Hoi,
zit sinds begin van het jaar bij Engie voor stroom en gas variabel.
Wat is nu wijsheid? Ik twijfel echt wat te doen, blijven of overschakelen en naar wie?
Mijn voorkeur is om zeker te zijn wat ik betaal, en ik betaal daar dan het supplement voor dat gekoppeld zit aan een vast contract. Juist omdat ik liever zekerheid heb over wat het mij gaat kosten, ook al betaal ik iets meer. Al zal het natuurlijk ook afhangen van hoeveel dat iets meer is.
Sowieso doordat je begin van het jaar een contract bent aangegaan kan je niet kosteloos dit contract herzien. Dus je hebt normaliter de vaste kost al dan niet pro rata aan uw rekker. Als je welkomstkortingen hebt gekregen, dan ben je die ook kwijt. Al ben ik onzeker hoe die nieuwe wetgeving betreffende welkomstkortingen pro rata van toepassing geacht is of zal zijn op oudere contracten.
Wat een no brainer zou zijn voor mij is echter kijken wat het huidige tarief is van uw variabel contract. Zien op basis waarvan deze de variabele berekening maakt. Gebruikt die de huidige, verleden of toekomstige index. En voor welke termijn. Vroeger waren er die een index gebruikte die op kwartaal niveau bepaald werd om dan voor de volgende 3 maanden de kost te bepalen. Al is dit al wat ingewikkelder natuurlijk.
Maar wat je zeker zou kunnen doen is kijken hoe ver in de toekomst je een contract kan afsluiten en dit vergelijken met uw variabel contract. Dan kan je al direct de meerkost berekenen om over te stappen op een vast contract of een ander variabel contract. Vergeet wel niet in rekening te houden, zoals hoger vermeld, een eventuele welkomstkorting die je gehad hebt bij uw ander contract.
Maar als je een nieuw contract kan afsluiten dat kan ingaan op de datum van de vernieuwing van uw huidig contract. Dan maakt dat het natuurlijk veel makkelijker om te beslissen.
Het vast of variabel en voor welke termijn is natuurlijk wel iets dat je zelf moet bepalen.