Federale regering biedt 400 euro energiekorting. Wie krijgt dat energiepakket? Moet ik het apart aanvragen en wat als ik meer verbruik?
© BELGA
Om de impact van de energiecrisis te verlichten krijgen zowel gezinnen als alleenstaanden een basispakket gas en elektriciteit, goed voor een kleine 400 euro. Wat moet ik doen om de korting te krijgen? En heeft iedereen er recht op?
Wat biedt de overheid nu aan?
Iedereen krijgt voor de maanden november en december 5.000 kWh gas en 1.500 kWh elektriciteit aan verlaagd tarief. Dat basispakket levert elke maand een korting van respectievelijk 135 en 61 euro op. Samengeteld is dat dus 392 euro korting.
Voor gezinnen die met stookolie verwarmen, wordt de bestaande stookoliecheque opgetrokken van 225 euro naar 300 euro.
Stijgt dat basispakket als ik met meerdere mensen samenwoon?
“Voor mensen die feitelijk samenwonen staat de factuur van het huis altijd op één naam. Het gevolg daarvan is dat er ook zal gekeken worden naar het inkomen van de persoon aan wie er gefactureerd wordtt”, zegt de woordvoerder van premier De Croo.
Wat als ik meer of minder verbruik dan het basispakket? Mensen die energiezuinig leven of alleen koken op gas?
“Het zal al heel straf zijn als je minder verbruikt”, zegt de woordvoerder van premier De Croo. Dan verbruik je maar ongeveer een derde van wat er gemiddeld verbruikt wordt. Verbruik je meer, betaal je wat je extra verbruikt aan markttarief.
Ik ben alleenstaand: hoeveel mag ik maximum verdienen om in aanmerking te komen?
Je krijgt het basispakket sowieso. Bij mensen met een netto belastbaar inkomen tot 62.000 euro zal een bijzondere heffing worden geheven aan een gemiddelde aanslagvoet maal 1,5. Dat gebeurt via het aanslagbiljet.
En als koppel?
Voor een koppel zonder personen ten laste ligt de grens op 125.000 euro netto belastbaar inkomen.
Stijgt het bedrag dat ik mag verdienen als ik kinderen heb?
Zeker. Per persoon ten laste stijgt het bedrag met 3.700 euro (zie grafiek). Concreet: Verdien je als koppel 125.000 euro netto en heb je drie kinderen komt de grens op 136.100 euro te liggen. Dat geldt overigens voor alle personen ten laste.
Wat betekent dat netto?
Volgens het kabinet Van Peteghem gaat het om bedragen van ongeveer 3000 euro netto voor een alleenstaande en van 5000 euro netto voor koppels. Ook de premier sprak op de persconferentie over een bedrag van 5000 euro netto per maand per koppek. Het ACV maakte intussen heel gedetailleerde berekeningen. Voor de berekeningen wat een koppel of een gezin betreft, gingen ze van het scenario uit dat beide partners evenveel bijdragen.
Wat als ik te veel verdien?
“Zelf wie te veel verdient, zal maar ongeveer 50 procent tot 70 procent van de premie terugbetalen via de belastingen en houdt dus toch nog 30 tot 50 procent over”, zeggen Erik Van Laecke en Ive Rosseel van ACV. “Zelfs bij een gezinsinkomen waarbij beide partners samen 40.000 euro bruto per maand ontvangen houden ze volgens onze berekeningen nog steeds 124 euro over.”
Ik krijg nu al en sociaal tarief. Heb ik dan ook recht op dat basispakket?
Neen. Mensen met een sociaal tarief betalen sowieso al minder.
Ik heb een vast energiecontract. Wat nu?
Het basispakket geldt voor alle variabele contracten en alle vaste contracten die werden afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021. De redenering van de regering is dat wie een vast contract afsloot voor de energiecrisis zijn of haar factuur niet heeft zien stijgen.
De energieleveranciers zullen de nieuwe tegemoetkoming van de federale regering “relatief snel” kunnen toepassen, laat sectorfederatie Febeg weten.
Hoe krijg ik de korting?
De korting zal automatisch verrekend worden via de voorschotfactuur. Je hoeft er dus zelfs niets voor te doen.
Indien je voorschotfactuur lager is dan de 135 euro (gas) en 61 euro (elektriciteit) dan krijg je een creditnota van je leverancier. Dat wil dus zeggen dat wie recht heeft op de 135 euro en de 61 euro het volle bedrag krijgt. Ook al hebben ze bijvoorbeeld zonnepanelen.
Wat met iemand die een managementvennnootschap heeft?
“Wie een managementvennootschap heeft – bijvoorbeeld een dokter, beenhouw of notaris - en zichzelf maar het minimumloon van 45.000 euro uitbetaalt per jaar – het fiscaal meest voordelige – zal dus ook de premie krijgen. Ook als ze 50.000 euro reserve boeken en die zich pas later bijvoorbeeld dividend uitkeren. Die zal zelfs meer overhouden dan iemand die iets meer dan 3000 euro netto verdient”, legt Ive Rosseel (ACV) uit.