Energieleveranciers

Ook op jaarbasis?
Ik zit boven die 3100€ op maandbasis. Dan zit ik er gegarandeerd boven op jaarbasis lijkt mij (moet geen belastingen betalen ;) - wordt correct afgehouden). En nog geen rekening gehouden met vakantiegeld, eindejaarsgeld in dat maandbedrag... dus ik ga er ook vanuit dat dat er ook nog bijgeteld dient te worden.

(zit aan iets van een 3260, dankzij de indexatie - wat natuurlijk met de komende indexaties nog wat gaat stijgen)

Ik zit boven die 3100€ op maandbasis. Dan zit ik er gegarandeerd boven op jaarbasis lijkt mij (moet geen belastingen betalen ;) - wordt correct afgehouden). En nog geen rekening gehouden met vakantiegeld, eindejaarsgeld in dat maandbedrag... dus ik ga er ook vanuit dat dat er ook nog bijgeteld dient te worden.

(zit aan iets van een 3260, dankzij de indexatie - wat natuurlijk met de komende indexaties nog wat gaat stijgen)

Bij VRT leggen ze uit waar je het bedrag kan vinden op je aanslagbiljet. Ik lees net dat ze zich gaan baseren op aanslagjaar 2022, dat houdt dus in je inkomen van 2021 als ik het goed heb. Gelukkig, dan telt de hoge index van volgend jaar niet mee.

Bij VRT leggen ze uit waar je het bedrag kan vinden op je aanslagbiljet. Ik lees net dat ze zich gaan baseren op aanslagjaar 2022, dat houdt dus in je inkomen van 2021 als ik het goed heb. Gelukkig, dan telt de hoge index van volgend jaar niet mee.

Mogelijks dat ik dan toch in aanmerking kom omdat ik in 2021 door ziekte minder inkomsten (60% ipv 100%) gehad heb dan dit jaar... allez bon mijn kanker heeft een voordeel gebaard :p.

Ach we zien wel. Ik heb het echt niet nodig. Zoals @cege melde : floep naar de spaarrekening.

Aanslagjaar 2022 is inkomen 2022 toch?
2021 is al stuk verwerkt normaal dus dat gaat niet meer he

Ik begrijp die "kijk of je er recht op hebt niet goed"
Ze geven het toch aan iedereen, om het nadien gedeeltelijk terug te vragen

Een groot gedeelte van de bevolking zal zijn aanslagbilet ook gewoon pas in 2023 krijgen

Aanslagjaar 2022 is inkomen 2021 eh.
Niet volgens wat ik op website overheid krijg van info

Vanaf 27 april 2022 kon u de belastingaangifte 2022 (aanslagjaar 2021) zelf indienen op 2 manieren:

• online via MyMinfin.be((opent in nieuw venster)), uiterlijk op vrijdag 15 juli 2022.
  • op een papieren aangifteformulier. Het ingevulde formulier moest uiterlijk op woensdag 30 juni 2022 bij het plaatselijke scanningscentrum van de FOD Financiën toekomen.
Allee ze weten het daar zelf niet goed

Niet volgens wat ik op website overheid krijg van info

Vanaf 27 april 2022 kon u de belastingaangifte 2022 (aanslagjaar 2021) zelf indienen op 2 manieren:

• online via MyMinfin.be((opent in nieuw venster)), uiterlijk op vrijdag 15 juli 2022.
  • op een papieren aangifteformulier. Het ingevulde formulier moest uiterlijk op woensdag 30 juni 2022 bij het plaatselijke scanningscentrum van de FOD Financiën toekomen.
Allee ze weten het daar zelf niet goed
Aanslagjaar gaat altijd over de inkomsten van het voorgaande jaar

Aanslagjaar 2022 -> inkomsten 2021

Ik begrijp die "kijk of je er recht op hebt niet goed"
Ze geven het toch aan iedereen, om het nadien gedeeltelijk terug te vragen

Een groot gedeelte van de bevolking zal zijn aanslagbilet ook gewoon pas in 2023 krijgen

Als ik het moet terugbetalen mogen ze het skippen. Allemaal werk dat niks opbrengt.

Ik blijf het absurd wel vinden die regel met de vaste contracten.

Iemand die minumloon netto( 1500 en iets )heeft en een lang vast contract krijg geen premietje

Iemand die dubbel zoveel verdient en een variabel wel.

De premie stelt niet veel voor , maar deze met het minimumloon zal de premie ook wel goed kunnen gebruiken en als hij dan binnenkort met iets zit zal er weer geen geld meer voor zijn of te weinig belangstelling.
Als ge al weinig betaald ist toch maar normaal

Premie of niet maar ik krijg nu het voorstel om elek + gas op 908 EUR te plaatsen als voorschot.
Ik zal het maar mooi zo laten zoals het is en zelf wel maandelijks wat meer aan de kant zetten voor de afrekening.

edit: screenshots toegevoegd, zijn die prijzen nu acceptabel voor een variabel contract of zijn die pagina's niet up to date bij Luminus?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2022-09-17 om 21.34.57.png
    Schermafbeelding 2022-09-17 om 21.34.57.png
    214,9 KB · Weergaven: 18
  • Schermafbeelding 2022-09-17 om 21.36.44.png
    Schermafbeelding 2022-09-17 om 21.36.44.png
    152 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Die prijzen lijken mij wel heel in orde tbh? En met die prijzen moet je bijna 1k voorschot betalen?
Ja, begrijp niks van die voorstellen. Of ik kijk naar de verkeerde prijs of dat voorstel is berekend op een toekomstig gemiddelde en niet mijn historiek.
Ik geef dan nog om de 2 weken mijn meterstanden in. Je zou dan denken dat de schatting alleen maar accurater wordt maar ze lappen er telkens wat euro's bij :crazy:

Premie of niet maar ik krijg nu het voorstel om elek + gas op 908 EUR te plaatsen als voorschot.
Ik zal het maar mooi zo laten zoals het is en zelf wel maandelijks wat meer aan de kant zetten voor de afrekening.

edit: screenshots toegevoegd, zijn die prijzen nu acceptabel voor een variabel contract of zijn die pagina's niet up to date bij Luminus?
Dit is comfyflex.

In de tariefkaart is vermeld : Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt elk kwartaal geïndexeerd. Kwartale indexering wil dus zeggen dat die prijszetting voor oktober (en dus eind september) zou herzien worden. Ik dacht verstaan te hebben dat die prijszetting zoals je ze daar ziet gebaseerd is op een energieprijs van +/- 110€/MWH voor gas, en dat deze op grofweg 220€/mwh ligt.

MAAR belangrijker : De Belpex-waarde van het lopende trimester is pas aan het eind van het trimester bekend.
Deze informatie staan allemaal in de kleine lettertjes onder INFORMATIE OVER UW TARIEF

Dus logischerwijze zou dit willen zeggen dat de prijzen die je nu ziet helemaal niet correct zijn en gebaseerd op bovenstaande hypothese (het kan misschien naar vb 180-200 gaan of zelfs naar 240 - 260...), en dat je in oktober dus pas de prijs per kwh gaat zien die jij in juli, augustus en september gaat mogen betalen. Maar op basis van de hypothese zou dat dan willen zeggen dat uw tarief die je in uw screenshot laat zien effectief en in realiteit verdubbelt (of iets meer of iets minder).

Ik weet niet exact hoeveel jij op jaarbasis verbruikt aan gas of elektriciteit. Maar het lijkt mij dat ze dan al anticiperen op die verdubbeling door uw voorschot verhoogd te hebben. En je kan het hen niet kwalijk nemen dat ze met deze prijzen zeker willen zijn dat ze hun geld krijgen...

Aangezien we nu op vakantie zijn eens de kans om ons sluimerverbruik op te volgen.
2,70 - 2,75kWh per dag.

Dat is bijna 1000kWh per jaar. (weten dat we maar rond de 2400 zitten is dat toch wel veel)

Toen we verhuisde hebben we van mijn vriendin haar oma een 2e koelkast gekregen. Voor in de kelder drank koud te leggen, als we thuis zijn die eens een dag uittrekken, dat lijkt me de grote schuldige te zijn.

Aangezien we nu op vakantie zijn eens de kans om ons sluimerverbruik op te volgen.
2,70 - 2,75kWh per dag.

Dat is bijna 1000kWh per jaar. (weten dat we maar rond de 2400 zitten is dat toch wel veel)

Toen we verhuisde hebben we van mijn vriendin haar oma een 2e koelkast gekregen. Voor in de kelder drank koud te leggen, als we thuis zijn die eens een dag uittrekken, dat lijkt me de grote schuldige te zijn.

Wij verbruiken ongeveer 100Wh, dus 2,5kW per dag. Grootste boosdoeners zijn de Telenet modem, frigo en diepvries.
Al de rest gaat in de energiezuinigste off stand. Dus of je er veel af krijgt is maar de vraag.

Zit je niet gewoon heel dicht tegen je jaarlijkse afrekening?
Het voorstel van Luminus heeft als doel om zo min mogelijk te moeten bijbetalen bij de afrekening. Als ze voorzien dat je bv 1000 euro op de afrekening zal moeten bijbetalen en de afrekening komt binnen een maand ofzo dan wordt die 1000euro verdeeld over 1 maand. Daarom is het voorgestelde voorschot zo hoog.

Dit is comfyflex.

...
Ok, bedankt.
Zit je niet gewoon heel dicht tegen je jaarlijkse afrekening?
Het voorstel van Luminus heeft als doel om zo min mogelijk te moeten bijbetalen bij de afrekening. Als ze voorzien dat je bv 1000 euro op de afrekening zal moeten bijbetalen en de afrekening komt binnen een maand ofzo dan wordt die 1000euro verdeeld over 1 maand. Daarom is het voorgestelde voorschot zo hoog.
Nee, die is in april.
Die mannen gaan gewoon hun cashflow willen optimaliseren volgens hun modellen.

Terug
Bovenaan