Energieleveranciers

Hier ist op dit moment 18,5 binnen. Best nog wel ok al zal 18,5 in putje winter wel kouder aanvoelen dan 18,5 nu. We zijn best wel verwend geweest met de verwarming op 22 te zetten altijd.

Minder verbruiken is wat we kunnen doen en verwarming 3 graden kouder dat is maar een kleine moeite. Daarvoor hoef je nog niet geïsoleerd te hebben.

Die inspanning had de regering best ook wel kunnen vragen.
Die hebben ze toch gevraagd? Was toch hun laatste puntje dat de goedkoopste energie de energie is die je niet gebruikt ?

18,5 graad is best koud. We zitten hier nu op 21,2 graden en stijgend door de zon die er af en toe doorkomt.
Best knap voor een relatief oud huis.

Nu ga ik ook 19 graden proberen en aankijken wat het brengt. 15% besparing is 900€, de vraag is of ik voor 75€/maand extra kou wil leiden…
Aan de andere kant hou ik mijn geld liever in eigen beheer dan nodeloos uit te geven.

18,5 graad is best koud. We zitten hier nu op 21,2 graden en stijgend door de zon die er af en toe doorkomt.

Nu ga ik ook 19 graden proberen en aankijken wat het brengt. 15% besparing is 900€, de vraag is of ik voor 75€/maand extra kou wil leiden…
Aan de andere kant hou ik mijn geld liever in eigen beheer dan nodeloos uit te geven.
Het moet ook niet alles of niets zijn he, hier stond de thermostaat vorige winter van 6u tot 9u op 19.5 en dan de rest van de dag op 19. Als ik mijn dag "te koud" moest starten, voelde het voor mij ook veel onaangenamer aan dan wanneer het nadien nog een halve graad zakte

Vraag me wel ah in hoeverre dat klopt die 18,5 want onze drukknoppen van de domotica hebben ook een thermostaat en die geven allemaal 1,5 graad warmer aan. Moet 1 van de 2 eens calibreren

Maar is voor abonnees maar omdat dit maatschappelijke belangrijk is zet ik het hier helemaal
Sociaal zijn + kranten worden toch ook gesubsidieerd

Federale regering biedt 400 euro energiekorting. Wie krijgt dat energiepakket? Moet ik het apart aanvragen en wat als ik meer verbruik?​

© BELGA
Om de impact van de energiecrisis te verlichten krijgen zowel gezinnen als alleenstaanden een basispakket gas en elektriciteit, goed voor een kleine 400 euro. Wat moet ik doen om de korting te krijgen? En heeft iedereen er recht op?

Wat biedt de overheid nu aan?
Iedereen krijgt voor de maanden november en december 5.000 kWh gas en 1.500 kWh elektriciteit aan verlaagd tarief. Dat basispakket levert elke maand een korting van respectievelijk 135 en 61 euro op. Samengeteld is dat dus 392 euro korting.
Voor gezinnen die met stookolie verwarmen, wordt de bestaande stookoliecheque opgetrokken van 225 euro naar 300 euro.

Stijgt dat basispakket als ik met meerdere mensen samenwoon?
“Voor mensen die feitelijk samenwonen staat de factuur van het huis altijd op één naam. Het gevolg daarvan is dat er ook zal gekeken worden naar het inkomen van de persoon aan wie er gefactureerd wordtt”, zegt de woordvoerder van premier De Croo.

Wat als ik meer of minder verbruik dan het basispakket? Mensen die energiezuinig leven of alleen koken op gas?
“Het zal al heel straf zijn als je minder verbruikt”, zegt de woordvoerder van premier De Croo. Dan verbruik je maar ongeveer een derde van wat er gemiddeld verbruikt wordt. Verbruik je meer, betaal je wat je extra verbruikt aan markttarief.

Ik ben alleenstaand: hoeveel mag ik maximum verdienen om in aanmerking te komen?
Je krijgt het basispakket sowieso. Bij mensen met een netto belastbaar inkomen tot 62.000 euro zal een bijzondere heffing worden geheven aan een gemiddelde aanslagvoet maal 1,5. Dat gebeurt via het aanslagbiljet.

En als koppel?
Voor een koppel zonder personen ten laste ligt de grens op 125.000 euro netto belastbaar inkomen.

Stijgt het bedrag dat ik mag verdienen als ik kinderen heb?
Zeker. Per persoon ten laste stijgt het bedrag met 3.700 euro (zie grafiek). Concreet: Verdien je als koppel 125.000 euro netto en heb je drie kinderen komt de grens op 136.100 euro te liggen. Dat geldt overigens voor alle personen ten laste.

Wat betekent dat netto?​

Volgens het kabinet Van Peteghem gaat het om bedragen van ongeveer 3000 euro netto voor een alleenstaande en van 5000 euro netto voor koppels. Ook de premier sprak op de persconferentie over een bedrag van 5000 euro netto per maand per koppek. Het ACV maakte intussen heel gedetailleerde berekeningen. Voor de berekeningen wat een koppel of een gezin betreft, gingen ze van het scenario uit dat beide partners evenveel bijdragen.

Wat als ik te veel verdien?
“Zelf wie te veel verdient, zal maar ongeveer 50 procent tot 70 procent van de premie terugbetalen via de belastingen en houdt dus toch nog 30 tot 50 procent over”, zeggen Erik Van Laecke en Ive Rosseel van ACV. “Zelfs bij een gezinsinkomen waarbij beide partners samen 40.000 euro bruto per maand ontvangen houden ze volgens onze berekeningen nog steeds 124 euro over.”

Ik krijg nu al en sociaal tarief. Heb ik dan ook recht op dat basispakket?​

Neen. Mensen met een sociaal tarief betalen sowieso al minder.

Ik heb een vast energiecontract. Wat nu?
Het basispakket geldt voor alle variabele contracten en alle vaste contracten die werden afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021. De redenering van de regering is dat wie een vast contract afsloot voor de energiecrisis zijn of haar factuur niet heeft zien stijgen.
De energieleveranciers zullen de nieuwe tegemoetkoming van de federale regering “relatief snel” kunnen toepassen, laat sectorfederatie Febeg weten.

Hoe krijg ik de korting?
De korting zal automatisch verrekend worden via de voorschotfactuur. Je hoeft er dus zelfs niets voor te doen.
Indien je voorschotfactuur lager is dan de 135 euro (gas) en 61 euro (elektriciteit) dan krijg je een creditnota van je leverancier. Dat wil dus zeggen dat wie recht heeft op de 135 euro en de 61 euro het volle bedrag krijgt. Ook al hebben ze bijvoorbeeld zonnepanelen.

Wat met iemand die een managementvennnootschap heeft?​

“Wie een managementvennootschap heeft – bijvoorbeeld een dokter, beenhouw of notaris - en zichzelf maar het minimumloon van 45.000 euro uitbetaalt per jaar – het fiscaal meest voordelige – zal dus ook de premie krijgen. Ook als ze 50.000 euro reserve boeken en die zich pas later bijvoorbeeld dividend uitkeren. Die zal zelfs meer overhouden dan iemand die iets meer dan 3000 euro netto verdient”, legt Ive Rosseel (ACV) uit.

Dus als ik het goed heb komen wij wel in aanmerking aangezien het gaat over belastbaar inkomen
Dus:
Elektriciteitsverbruik: 2x 61€
Verwarmen op gas: 2x 135€
Verwarmen op mazout: 300€

Diegene die extra hebben geïnvesteerd in een warmtepomp ten opzichte van veel goedkopere doorstromer op gas worden hier na de invoering van de digitale teller die niet meer terugdraait nogmaals droog gepakt als die enkel recht hebben op die 2x 61€? Nog maar te zwijgen over de sukkelaars die nog verwarmen op elektrische accumulatoren.

Dus:
Elektriciteitsverbruik: 2x 61€
Verwarmen op gas: 2x 135€
Verwarmen op mazout: 300€

Diegene die extra hebben geïnvesteerd in een warmtepomp ten opzichte van veel goedkopere doorstromer op gas worden hier na de invoering van de digitale teller die niet meer terugdraait nogmaals droog gepakt als die enkel recht hebben op die 2x 61€? Nog maar te zwijgen over de sukkelaars die nog verwarmen op elektrische accumulatoren.
Dat eerste klopt al lang niet meer wegens hoge injectietarieven
Dat 2e klopt ja

“Waar een wil is, is een weg”

Nieuwe gasketel gestoken 2 j geleden toen er nog geen sprake was v gasproblemen.

Stuk of 6 ramen vervangen naar dubbel glas.

Voor beide premie aangevraagd.

Njet, ge verdient net teveel. Je mag enkel blauw betalen aan belastingen, succes!

Om dan nu te zagen dak ni genoeg isoleer…
🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️
Je kan kiezen hé.

Dat geld spenderen aan het opfikken van gas. Of dat geld spenderen aan isolatie en opfikken van gas.
Uiteindelijk gaan we werken om onze eigen keuzes te kunnen maken. En draaien we ook op voor de gevolgen van onze keuzes. De goede als de slechte.

“Waar een wil is, is een weg”

Nieuwe gasketel gestoken 2 j geleden toen er nog geen sprake was v gasproblemen.

Stuk of 6 ramen vervangen naar dubbel glas.

Voor beide premie aangevraagd.

Njet, ge verdient net teveel. Je mag enkel blauw betalen aan belastingen, succes!

🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️
Hangt dat nu tesamen vast met je loon??😱
15 jaar geleden niet,moest natuurlijk wel van enkel naar dubbelglas zijn

Het moet ook niet alles of niets zijn he, hier stond de thermostaat vorige winter van 6u tot 9u op 19.5 en dan de rest van de dag op 19. Als ik mijn dag "te koud" moest starten, voelde het voor mij ook veel onaangenamer aan dan wanneer het nadien nog een halve graad zakte

Zullen zien wat het geeft. Heb mijn nieuwe kleding met wat dikkere truien uitgebreid dan wat ik gewoonlijk draag. Verwacht dat ze op kantoor ook wat minder zullen verwarmen.

Lees ik nu goed dat ze bij feitelijk samenwonenden enkel gaan zien naar het loon van degene op wiens naam het contract staat? Dus dat je behandeld zal worden als een alleenstaande?

Is er een manier om de naam op het energiecontract te laten wijzigen zonder een duurder contract aangesmeerd te krijgen?

Lees ik nu goed dat ze bij feitelijk samenwonenden enkel gaan zien naar het loon van degene op wiens naam het contract staat? Dus dat je behandeld zal worden als een alleenstaande?

Is er een manier om de naam op het energiecontract te laten wijzigen zonder een duurder contract aangesmeerd te krijgen?
Uiteraard dat zijn fiscaal alleenstaande
Die hebben dan ook al elk ongeveer 20 euro meer loon per maand (hangt van uw brutoloon af natuurlijk)

Die hebben dan ook al elk ongeveer 20 euro meer loon per maand (hangt van uw brutoloon af natuurlijk)

Behalve als het om bvb studietoelage gaat, dan telt het gezinsinkomen. Hier doen ze maar wat, maar zeker nooit hetzelfde.

Als mijn zoontje zijn domicile bij mijn ex staat, zou die wel studietoelage krijgen. Zelfde kind, ander adres…

Engie. Mega kan er niet aan doen dat het niet in orde geraakt en blijft dan ook facturen sturen.
Kan zijn dat er iets vastzit bij Fluvius, maar het is aan Engie om dat uit te zoeken.

Als het contract effectief gestopt is bij Mega, waarom zou je nog de voorschotfacturen betalen?
Gestopt is gestopt. Als er geen lopend contract meer is, hoef je toch niks meer te betalen? (Uitgezonderd de slotfactuur)

Tenzij Cruez het foutief geformuleerd heeft en er nog een lopend contract is bij Mega omdat het overhevelen van het contract naar Engie niet gelukt is.
Idd wat verwarrend uitgedrukt, gas is effectief gestopt bij mega, elek niet.

Eens checken bij engie dan.

Behalve als het om bvb studietoelage gaat, dan telt het gezinsinkomen. Hier doen ze maar wat, maar zeker nooit hetzelfde.

Als mijn zoontje zijn domicile bij mijn ex staat, zou die wel studietoelage krijgen. Zelfde kind, ander adres…
Dus daar doen ze ook maar wat :p

Als ze het deels willen recupereren via belastingsaangifte kunnen ze niet anders wss?

Idd, trouwen (en wettelijk samenwonen) zou fiscaal nadelig zijn heeft onze notaris gezegd (tenzij je partner sterft, dan betaal je minder erfrechten ofzoiets), maar blijkbaar is het in dit geval dus wel fiscaal voordeliger...

Nvm, heb net de berekening van mijn netto belastbaar inkomen opgezocht en dat is een pak lager dan ik dacht. Al is het natuurlijk wel een berekening van 2020.

Terug
Bovenaan