Energieleveranciers

Ik heb me vroeger weinig aangetrokken van energieprijzen maar ik ben in juni verhuisd en moest toen een nieuw contract aangaan. Ik had comfy bij Luminus en na wat oppervlakkige vergelijkingen leek me dat opnieuw de beste optie. Met dat het optifix-verhaal hier nogal veel aandacht krijgt heb ik alles nog eens naast elkaar gezet:

Huidige situatie: comfy vast sinds juni 2022
Elektriciteit 30,69 c€/kwh + €63/jaar
Gas 11,64 c€/kwh + €42/jaar
Als ik het goed heb gelden deze tarieven dus tot juni 2023 en dan zal het herbekeken worden?

Optifix in augustus 2022:
Elektriciteit 51,61 c€/kwh + €17/jaar
Gas 23,76 c€/kwh +€17/jaar
Voor twee jaar.

Dat betekent dus dat de prijs van optifix nu ongeveer het dubbel is van mijn huidig tarief maar dat het wel een jaar langer vaststaat. De gok is dus, gaat de prijs van gas en elektriciteit in juni 2023 hoger of lager zijn dan de huidige tarieven van optifix? Als ik het goed begrijp is de consensus in de thread dat de prijzen de komende twee jaar nog sterker gaan stijgen dan de huidige tarieven van optifix, anders zou men dit contract niet aangaan?
Ik heb ook nog eens over mijn situatie nagedacht en ik ga blijven bij comfy. Het prijsverschil tussen comfy in juni & optifix nu is 21 cent, gas is 12 cent. Dat wil dus zeggen dat ik als ik in juni 2023 een nieuw tarief krijg het al tegen 72 cent voor elektriciteit en 35 cent voor gas moet zijn om op het einde van de rit gelijk te draaien met de huidige tarieven van optifix. De volgende herziening van comfy gebeurt dan op +- hetzelfde moment als de stopzetting van optifix (juni/augustus 2024) dus dat gaat het niet maken. Wat zijn de kansen dat we in juni 2023 boven 72 c€/kwh voor elektriciteit en 35 c€/kwh voor gas zitten? Da's wel een gokje dat ik durf wagen.

Wat zijn de kansen dat we in juni 2023 boven 72 c€/kwh voor elektriciteit en 35 c€/kwh voor gas zitten? Da's wel een gokje dat ik durf wagen.
In theorie zou ik zeggen: Die kans is heel groot.

In praktijk? Als de prijzen over een klein jaar nog steeds zo hoog staan, dan zitten we in een zware recessie, staan de helft van alle burgers (van degenen die geen sociaal tarief genieten) aan de voedselbanken, bedrijven gaan massaal bankroet ..

Never say never, ik heb geen glazen bol, dus schiet mij niet dood als ik fout ben, maar in praktijk zou je dan toch denken dat die hoge prijzen na al die tijd onhoudbaar worden?

Maar verwacht tegen dan geen lage prijzen. Dat is ijdele hoop.

Ik heb ook nog eens over mijn situatie nagedacht en ik ga blijven bij comfy. Het prijsverschil tussen comfy in juni & optifix nu is 21 cent, gas is 12 cent. Dat wil dus zeggen dat ik als ik in juni 2023 een nieuw tarief krijg het al tegen 72 cent voor elektriciteit en 35 cent voor gas moet zijn om op het einde van de rit gelijk te draaien met de huidige tarieven van optifix. De volgende herziening van comfy gebeurt dan op +- hetzelfde moment als de stopzetting van optifix (juni/augustus 2024) dus dat gaat het niet maken. Wat zijn de kansen dat we in juni 2023 boven 72 c€/kwh voor elektriciteit en 35 c€/kwh voor gas zitten? Da's wel een gokje dat ik durf wagen.
Dank dat het in juni 2023 lager ligt dan boven 72 c€/kwh voor elektriciteit en 35 c€/kwh voor gas. De huidige “paniek” zorgt voor overdreven hoge prijzen. Ik denk dat de “paniek” dan lager is en de prijzen ook.

Dank dat het in juni 2023 lager ligt dan boven 72 c€/kwh voor elektriciteit en 35 c€/kwh voor gas. De huidige “paniek” zorgt voor overdreven hoge prijzen. Ik denk dat de “paniek” dan lager is en de prijzen ook.
Het artikel dat ik een tijdje terug deelde, vermeldde dat een prijs van 40 cent per kwh gas en 1 euro per kwh elektriciteit het nieuwe normaal zou worden. Het blijft natuurlijk een gok, maar ik geloof dat wel. De gaskraan gaat niet terug opengezet worden door Poetin imo, integendeel.

Hebben jullie Optifix voor zowel gas en elektriciteit?
Neen, enkel voor elektriciteit.

Aangezien mijn volledige woning gebaseerd is op elektriciteit... ik heb geen gasketel, wel een warmtepomp. Maar heb die vastgelegd toen die nog aan de 34 of zo cent stond.

Maar anders had ik die nu ook vastgeklikt op de 58 cent en gevloekt... en mijn vakantie- en eindejaarsgeld aan de kant gehouden hebben. Al valt het met het feit dat ik zonnepanelen heb en zo goed als 3000 - 4000kwh terug naar het net stuur met het injectietarief dat ik krijg nog wel goed mee.

Het artikel dat ik een tijdje terug deelde, vermeldde dat een prijs van 40 cent per kwh gas en 1 euro per kwh elektriciteit het nieuwe normaal zou worden. Het blijft natuurlijk een gok, maar ik geloof dat wel. De gaskraan gaat niet terug opengezet worden door Poetin imo, integendeel.
Misschien, maar wie gaat die prijzen betalen? Jan Modaal die tegen dan al een jaar lang een betalingsplan heeft lopen voor elec en gas en dan ineens 5000 balletjes moet ophoesten? (dewelke ie niet heeft). Een bakker die elke maand 10000€ energie verbruikt en dan broden moet verkopen aan 10€/stuk? De postbode met een salaris van 1800€ netto die als alleenstaande 600€ aan energie moet betalen en 1000€ aan huur? Om dan nog 200€ aan eten en drank te spenderen? Enzovoorts ..

Ik weet niet of dit nieuwe normaal, wel realistisch is. Misschien wel, misschien niet. Maar als dit het nieuwe normaal zal worden, dan gaan we schrijnende toestanden krijgen.

Maar goed we zullen wel zien.

Iedereen kijkt nu alleen naar boven. Hoe ver het stijgt weet niemand. Het kan nog ver doorstijgen, maar net zo goed aan zijn top zitten. Maar na een parabolische stijging komt meestal een fikse daling.

Ingetekend op Optifix vanaf eind september.
Het was dat of wachten op de afrekening in maart. Wanneer ik dan wil intekenen op een nieuw contract (Optifix of iets anders) is de kans groot dat de prijzen nog hoger staan dan nu.

Misschien, maar wie gaat die prijzen betalen? Jan Modaal die tegen dan al een jaar lang een betalingsplan heeft lopen voor elec en gas en dan ineens 5000 balletjes moet ophoesten? (dewelke ie niet heeft). Een bakker die elke maand 10000€ energie verbruikt en dan broden moet verkopen aan 10€/stuk? De postbode met een salaris van 1800€ netto die als alleenstaande 600€ aan energie moet betalen en 1000€ aan huur? Om dan nog 200€ aan eten en drank te spenderen?

Ik weet niet of dit nieuwe normaal, wel realistisch is. Misschien wel, misschien niet. Maar als dit het nieuwe normaal zal worden, dan gaan we schrijnende toestanden krijgen.
Geloof jij nu echt dat deze prijzen te kiezen zijn?

Ingetekend op Optifix vanaf eind september.
Het was dat of wachten op de afrekening in maart. Wanneer ik dan wil intekenen op een nieuw contract (Optifix of iets anders) is de kans groot dat de prijzen nog hoger staan dan nu.
Daar ben ik niet zo zeker van. Zou kunnen, maar de prijzen staan al extreem hoog.

Geloof jij nu echt dat deze prijzen te kiezen zijn?
Dat heb ik niet gezegd. Maar als de prijzen TE hoog komen te staan, dan zal er op een bepaald moment een breekpunt komen.
(Lees men kan de vraagprijs niet meer betalen, vraag daalt, aanbod stijgt .. in die zin kloppen mijn voorbeelden wel, toch deels .. t'is niet zwart/wit natuurlijk)

Hoe hoog dit breekpunt ligt, is echt niet te voorspellen. Ik weet het niet. Nobody knows ..

Ik hoop gewoon voor vele burgers, dat dit breekpunt niet te hoog komt te staan.

Nu goed, misschien dat Elon Musk gewoon bij nog veel hogere prijzen, gewoon alles opkoopt, en dan een foto van hem post in een extreem grote sauna met alles erop en eraan hé :tongue:

Misschien, maar wie gaat die prijzen betalen? Jan Modaal die tegen dan al een jaar lang een betalingsplan heeft lopen voor elec en gas en dan ineens 5000 balletjes moet ophoesten? (dewelke ie niet heeft). Een bakker die elke maand 10000€ energie verbruikt en dan broden moet verkopen aan 10€/stuk? De postbode met een salaris van 1800€ netto die als alleenstaande 600€ aan energie moet betalen en 1000€ aan huur? Om dan nog 200€ aan eten en drank te spenderen? Enzovoorts ..

Maar goed we zullen wel zien.
Ik denk dat je te hard focust op dat we het moeten kunnen blijven betalen. Als we het niet kunnen betalen, hebben we gewoon pech. Poetin couldn't care less en er is geen eenvoudige oplossing voor handen. We zullen het dan gewoon met minder moeten doen. Niet meer elk jaar op reis bvb. En isoleren tot je erbij neervalt. Mensen zullen niet anders kunnen.

Iedereen kijkt nu alleen naar boven. Hoe ver het stijgt weet niemand. Het kan nog ver doorstijgen, maar net zo goed aan zijn top zitten. Maar na een parabolische stijging komt meestal een fikse daling.
Het kan, maar ik geloof er niet in. Het zal wel terug dalen, om dan weer verder te stijgen, totdat we ergens stabiliseren. En de prijs waarrond het zal stabiliseren hebben we volgens mij nog niet bereikt met een piek. Not financial advice.

Voor degene die diepe interesse heeft, hier ook artiekels van Martin Armstrong. Hij is “bekend” in de beleggerswereld. Hij heeft een programma, “Socrates”, dat wereldwijde kapitaalstromen volgt en aan de hand van data van tientallen jaren en de kapitaalstromen, doet dat programme voorspellingen. Voor degene die interesse heeft: https://www.armstrongeconomics.com/...-off-germany-from-gas-thanks-to-zelensky/?amp en https://www.armstrongeconomics.com/...t-economy/eu-energy-panic-cycle-to-begin/?amp

Dat heb ik niet gezegd. Maar als de prijzen TE hoog komen te staan, dan zal er op een bepaald moment een breekpunt komen.
(Lees men kan de vraagprijs niet meer betalen, vraag daalt, aanbod stijgt .. in die zin kloppen mijn voorbeelden wel, toch deels .. t'is niet zwart/wit natuurlijk)

Hoe hoog dit breekpunt ligt, is echt niet te voorspellen. Ik weet het niet. Nobody knows ..

Ik hoop gewoon voor vele burgers, dat dit breekpunt niet te hoog komt te staan.

Nu goed, misschien dat Elon Musk gewoon bij nog veel hogere prijzen, gewoon alles opkoopt, en dan een foto van hem post in een extreem grote sauna met alles erop en eraan hé :tongue:
Ik denk dat het breekpunt op een niveau zal komen te staan waar de gewone modale vlaming nog juist enkele keuze's moet maken. Keuze's als in of hij nu 2 gele truien boven elkaar zal aantrekken of toch maar die gele en de groene.

Die recessie die hier aan het gebeuren is doet ook pijn in andere werelddelen. Als Europa door de energieprijzen niets af neemt van China, gaat het daar ook bergaf bvb.
En blijft China dan het vriendje van Poetin die de oorlog steunt, het is niet dat de modale rus veel kan spenderen aan geimporteerde goederen… Dan is europa een betere klant.

Ooit komt er een punt dat het moet dalen of er is geen markt meer.
En anders zal europa wel wat sancties opheffen, ze gaan de economie voor Oekraine niet totaal kapot laten gaan vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Wat mij wel verontrust zijn de uitspraken van enerzijds Alexander De Croo gisteren en Macron vandaag. Ik krijg een déja vu gevoel met het begin van de Covid-periode toen ze het volk begonnen voor te bereiden.

Ik denk dat het breekpunt op een niveau zal komen te staan waar de gewone modale vlaming nog juist enkele keuze's moet maken. Keuze's als in of hij nu 2 gele truien boven elkaar zal aantrekken of toch maar die gele en de groene.
Ik denk dat je te hard focust op dat we het moeten kunnen blijven betalen. Als we het niet kunnen betalen, hebben we gewoon pech. Poetin couldn't care less en er is geen eenvoudige oplossing voor handen. We zullen het dan gewoon met minder moeten doen. Niet meer elk jaar op reis bvb. En isoleren tot je erbij neervalt. Mensen zullen niet anders kunnen.
Laten we het hierbij gewoon houden. Alles is nu al wel gezegd. :)

50% van de mensen hier bekijken het eerder vanuit het meest negatieve standpunt: Hope for the best, but expect the (very) worst (scenario).
De andere helft gaat eerder uit van een positiever standpunt. Hopen dat het toch niet zo erg wordt en daarop eerder gokken / rekenen.

Ik denk dat al de rest een beetje rond te pot draaien is, en op hetzelfde neer komt :tongue:

De persoon die mij Easy3 heeft aangeraden een jaar geleden krijgt van mij een bak in plaats van een pintje.

Tragisch om nu iedereen 'blij' te zien met een vaste prijs x4.5 :eek2:
(kzal ook maar beginnen met aan de kant te leggen voor over 2 jaar zeker)

Terug
Bovenaan