Energieleveranciers

Allé als ik terug ben van vakantie ga ik ook eens kijken welk abonnement ik nu heb voor gas en elec en eens beginnen vergelijken.
Zodat ik nu ofwel na de winter kan veranderen voor een beter injectiearief.

Want ik zit al 5 of 6 jaar ongewijzigd en ik weet niet eens hoeveel ik betaal. Het enige dat ik weet is dat ik rond de 200 euro voorschot betaal al al die tijd voor gas en elek en nog niet heel veel heb moeten opleggen, maar heb steeds vast tarief gehad.

Dat staat er bij mij ook - maar ik heb dan ook wel zonnepanelen en heb dit aangegeven.
En bij gas staat er niks?
Ik heb gebeld en ze zeggen dat in hun systeem alles staat met startdatum 01/01. Maar ik zou graag iets op papier hebben. Zeker omdat er in hun mail stond "over 30 dagen stap je over naar de grootste producent van groene stroom..."

Waarschijnlijk een standaardmail maar toch...

Vergelijking met mijn huidig tarief bij Energie.be:

Elektriciteit: 23,32c /kWh

Gas: 11,13c /kWh

Die optifix is toch echt dubbel zo duur als wat ik vandaag betaal, ik hoop maar dat ik een goeie zet doe door nu in te stappen.

Vraagje ivm Optifix. Laat ik niet beter dat contract vanaf oktober pas ingaan? Want Optifix is op dit moment toch veel duurder en dan profiteer ik nog van een goedkopere septembermaand.

Vraagje ivm Optifix. Laat ik niet beter dat contract vanaf oktober pas ingaan? Want Optifix is op dit moment toch veel duurder en dan profiteer ik nog van een goedkopere septembermaand.
Zo doe ik het ook, eind Oktober gaat optifix bij mij pas in. Beetje gokken dat de variabele nog eronder blijft. Indien niet, zal dat ook niet lang zijn. 😁

Net de aanvraag online gedaan voor Optifix met als startdatum 01/01/23

Ik heb mijn contract per mail ontvangen en daar staat echter:

Bij elektriciteit: "gewenste datum van overschakeling (indien zonnepanelen): 01/01/23
bij aardgas staat er niets.

Dit klopt toch niet? Ik zou uiteraard nog graag van mijn goedkoop tarief bij Elegant (loopt tot 31/12) willen genieten.
Standaard email inderdaad, ik was ook wat in de war hierdoor. Bij bevestiging van de aanvraag klopte alles wel.

Ik heb gebeld en ze zeggen dat in hun systeem alles staat met startdatum 01/01. Maar ik zou graag iets op papier hebben. Zeker omdat er in hun mail stond "over 30 dagen stap je over naar de grootste producent van groene stroom..."

Is idd standaardmail, heb ik ook gehad en in de documenten in bijlage stond het wel juist.

Hier was het idem en schoot ook al efkes in paniek, gewoon inloggen op My Luminus en in u dashboard ga je gas & elektriciteit zien staan met gewenste startdatum. Heb daar screenshotje van genomen, kwestie van iets van bewijs te hebben. Niet te veel zorgen maken dus, de startdatums zitten juist in hun systeem.

Net de aanvraag online gedaan voor Optifix met als startdatum 01/01/23

Ik heb mijn contract per mail ontvangen en daar staat echter:

Bij elektriciteit: "gewenste datum van overschakeling (indien zonnepanelen): 01/01/23
bij aardgas staat er niets.

Dit klopt toch niet? Ik zou uiteraard nog graag van mijn goedkoop tarief bij Elegant (loopt tot 31/12) willen genieten.
Staat bij mij ook en ik heb ook geen zonnepanelen.
Ik heb wel op de website aangeduid vanaf 01/12

In de eerste mail die ik heb gekregen na het afsluiten staat dan weer dit :
•Start levering is voorzien vanaf: 01.12.2022

Ik heb Optifix eens bekeken. Optifix is voor ons 2x zo duur als variabel contract. Luminus gokt dus op een stijging van factor 2 van de energieprijs, jullie gokken met andere woorden op meer dan 2x zoveel? Ik ga ervan uit dat Luminus zich met hun prijszetting voor Optifix voldoende indekt tegen stijgende prijzen om dat vast tarief nog rendabel te houden de komende twee jaar. Wat is jullie redenering dat je beter weet dan Luminus om te zeggen dat de energieprijs nog duurder wordt?

Zijn de huidige hoge energieprijzen niet vooral het gevolg redelijk wat tijdelijke zaken: Alle landen die hun gasreserves tot 80% willen vullen, weinig waterkracht uit Noorwegen, algemene paniek op de markt? Wat is de redenering dat de energieprijs nog zoveel duurder gaat worden in het stookseizoen?

Ik heb Optifix eens bekeken. Optifix is voor ons 2x zo duur als variabel contract. Luminus gokt dus op een stijging van factor 2 van de energieprijs, jullie gokken met andere woorden op meer dan 2x zoveel? Ik ga ervan uit dat Luminus zich met hun prijszetting voor Optifix voldoende indekt tegen stijgende prijzen om dat vast tarief nog rendabel te houden de komende twee jaar. Wat is jullie redenering dat je beter weet dan Luminus om te zeggen dat de energieprijs nog duurder wordt?
Het is en blijft gokken.
Maar de prijzen die VANDAAG betaald worden voor gas, zitten nu nog niet in jouw huidige vooorschotten of voorstellen. Dus het kan zijn dat over 2 maand je variabel tarief 3x hoger ligt dan wat je vandaag betaalt.

Ik heb @parabellum daar al redelijk overtuigende argumenten voor zien geven. Zelf heb ik het afgesloten toen het nog wat minder duur was, maar ik zou het nu ook nog overwegen als vorm van gemoedsrust. Uiteindelijk ben je niet zoveel extra kwijt als je het goed aanpakt en dan kan je deze winter nog naar een goedkoper tarief overschakelen als alles lijkt mee te vallen.

We zullen het dan gewoon met minder moeten doen. Niet meer elk jaar op reis bvb. En isoleren tot je erbij neervalt. Mensen zullen niet anders kunnen.
Zo kort door de bocht en het wordt gewoon gezien als het nieuwe normaal.
Waarvoor gaan de meeste dan 40u / week gaan werken, om hun rekeningen te kunnen betalen en in de koude te leven :wallbash:

Zijn de huidige hoge energieprijzen niet vooral het gevolg redelijk wat tijdelijke zaken: Alle landen die hun gasreserves tot 80% willen vullen, weinig waterkracht uit Noorwegen, algemene paniek op de markt? Wat is de redenering dat de energieprijs nog zoveel duurder gaat worden in het stookseizoen?

Optifix dubbel zo duur? Goedkoopste variabele voor ons was 2500 euro per jaar, optifix 3000 euro. Voor die 500 euro heb ik een pak gemoedsrust gekocht.

Optifix dubbel zo duur? Goedkoopste variabele voor ons was 2500 euro per jaar, optifix 3000 euro. Voor die 500 euro heb ik een pak gemoedsrust gekocht.
Hier is het goedkoopste variabele 77 per maand, optifix 155.
Heeft mss te maken met het gebruiksprofiel ook? Meer extra kosten als je meer verbruikt?

Zo kort door de bocht en het wordt gewoon gezien als het nieuwe normaal.
Waarvoor gaan de meeste dan 40u / week gaan werken, om hun rekeningen te kunnen betalen en in de koude te leven :wallbash:
Niet anders dan wat 80% van de mensheid doet, hoor.
Het is wat cru gesteld maar het klopt wel dat op wereldschaal het nog altijd een ongeloofelijk luxeprobleem zal zijn dat de verwarming wat lager moet voor velen (ik spreek niet over mensen die echt niet rondkomen natuurlijk). Ik denk dat we het als samenleving best als een waarschuwing zien dat (stijgende) welvaart geen evidentie is.

Toch als ik Luminus met Luminus vergelijk in hun offertes; niet met de V-test. In de V-test komen de variabele er duurder en Optifix er goedkoper uit. Dan is Luminus var 3600 vs Optifix 4437. Optifix effectief aanvragen kom ik boven de 500 per maand, dus al heel wat verschil met de VREG.

Amai, het is wel klote om die energieprijzen te zien terwijl we in zo'n lek huis wonen, terwijl we letterlijk niet meer naar buiten kunnen kijken omdat de paketten isolatie voor onze verbouwing hiernaast zo hoog gestapeld liggen dat de zon niet binnenraakt. En dan beseffen dat we er niet voor de winter in gaan kunnen trekken. :p

Nu, de grootste hoop is wel dat onze energieprijs afgelopen jaar gewoon extra groot was doordat mijn vriendin zes maand thuis zat met een nieuwgeboren baby waarvoor we het toch tot 21°c gestookt hebben. Gelukkig is het een goeie eter, dus dat kind zit ondertussen goed in 't vet. 19°C, here we come. :p

Laatst bewerkt:
Idem. 3000€ vs 3600€

Natuurlijk, hoe hoger uw verbruik hoe groter het verschil in de verschillende testen.
De prijzen zijn al x 7 gegaan, waarom zou nu nog eens maar 2 zo gek zijn

Wat is je huidige contract? Vast/variabel? Welke tariefformule?

Moet maar eens wat posts van mij in dit topic opzoeken.

In het kort: stijgende marktprijzen sijpelen met enige vertraging door in de variabele tarieven (sneller in de maandelijks herzienbare tarieven, trager in de kwartaal herzienbare tarieven, etc). Daarom zijn de huidige simulaties, in een markt waar elke dag records gebroken worden, eigenlijk waardeloos omdat ze achterlopen op de realiteit.

Ter info, gas voor komende winter (dus 1 oktober tot 31 maart) trade nu live aan €313/MWh. Dat cijfer is de op dit moment best beschikbare indicatie van waar de variabele tarieven uiteindelijk heengaan. Dit is groothandelsprijs, dus zonder BTW, zonder marge etc.
Met Optifix zit je nu aan €237.6 BTW inc. De marktprijs moet dus met één derde dalen vooraleer een variabel tarief komende winter interessanter zou zijn dan de Optifix.
Daalt, door een of ander mirakel, de marktprijs met de helft, kan je alsnog intekenen op een nieuw variabel contract.

Maar echt, nu intekenen op Optifix is echt een no-brainer als je momenteel een variabel contract hebt, of als je vaste prijs binnenkort afloopt.

Kan je eigenlijk uw optifix contract vervroegd opzeggen en direct terug intekenen op een nieuw optifix contract met lagere tarieven? Of zou men dit pogen tegen te houden?

Terug
Bovenaan