Vraagje ivm Optifix. Laat ik niet beter dat contract vanaf oktober pas ingaan? Want Optifix is op dit moment toch veel duurder en dan profiteer ik nog van een goedkopere septembermaand.
Wat is je huidige contract? Vast/variabel? Welke tariefformule?
Ik heb Optifix eens bekeken. Optifix is voor ons 2x zo duur als variabel contract. Luminus gokt dus op een stijging van factor 2 van de energieprijs, jullie gokken met andere woorden op meer dan 2x zoveel? Ik ga ervan uit dat Luminus zich met hun prijszetting voor Optifix voldoende indekt tegen stijgende prijzen om dat vast tarief nog rendabel te houden de komende twee jaar. Wat is jullie redenering dat je beter weet dan Luminus om te zeggen dat de energieprijs nog duurder wordt?
Zijn de huidige hoge energieprijzen niet vooral het gevolg redelijk wat tijdelijke zaken: Alle landen die hun gasreserves tot 80% willen vullen, weinig waterkracht uit Noorwegen, algemene paniek op de markt? Wat is de redenering dat de energieprijs nog zoveel duurder gaat worden in het stookseizoen?
Moet maar eens wat posts van mij in dit topic opzoeken.
In het kort: stijgende marktprijzen sijpelen met enige vertraging door in de variabele tarieven (sneller in de maandelijks herzienbare tarieven, trager in de kwartaal herzienbare tarieven, etc). Daarom zijn de huidige simulaties, in een markt waar elke dag records gebroken worden, eigenlijk waardeloos omdat ze achterlopen op de realiteit.
Ter info, gas voor komende winter (dus 1 oktober tot 31 maart) trade nu live aan €313/MWh. Dat cijfer is de op dit moment best beschikbare indicatie van waar de variabele tarieven uiteindelijk heengaan. Dit is groothandelsprijs, dus zonder BTW, zonder marge etc.
Met Optifix zit je nu aan €237.6 BTW inc. De marktprijs moet dus met één derde dalen vooraleer een variabel tarief komende winter interessanter zou zijn dan de Optifix.
Daalt, door een of ander mirakel, de marktprijs met de helft, kan je alsnog intekenen op een nieuw variabel contract.
Maar echt, nu intekenen op Optifix is echt een no-brainer als je momenteel een variabel contract hebt, of als je vaste prijs binnenkort afloopt.