Energieleveranciers

Maar echt, nu intekenen op Optifix is echt een no-brainer als je momenteel een variabel contract hebt, of als je vaste prijs binnenkort afloopt.
Met die Comfy hier van iemand tot juni 23 zou ik het toch nog aandurven om te wachten. In 9/10 andere gevallen is Optifix de way to go.. Benieuwd naar de tariefkaart voor september.

Hier was het idem en schoot ook al efkes in paniek, gewoon inloggen op My Luminus en in u dashboard ga je gas & elektriciteit zien staan met gewenste startdatum. Heb daar screenshotje van genomen, kwestie van iets van bewijs te hebben. Niet te veel zorgen maken dus, de startdatums zitten juist in hun systeem.
Maar ik kan nu nog niet inloggen. Ik ben aan het denken om met een bic op het contract te schrijven "afname elektriciteit en aardgas startend vanaf 1/1/23". Of is dat beter not done? :D

Dus een laagverdiener die 600€/maand moet betalen? --> Dat is pech voor die mens. Die mens krijgt juist 'niks'. Als je echt in de shit zit en de rekeningen niet meer kan betalen, dan kan je -zoals mensen hier meermaals hebben aangegeven- beter uw job opzeggen en gaan stempelen, zodat je plots wel in aanmerking komt voor al die voordelen van sociaal tarief.
Goh ja, stempelen. En dan? Alle dagen gamen en die factuur ook zien stijgen? Ik zie overal flexi jobbers die €100 verdienen iedere zaterdag. Het is maar een idee maar het komt wel op €400 per maand extra, als koppel €800 extra.​

Als ik wanbetaler zou zijn, krijg ik géén sociaal tarief. Ik kom namelijk niet in aanmerking voor het leefloon, ik kan wel steun krijgen van het OCMW, maar dat is onvoldoende om het sociale tarief te kunnen krijgen. Véél verdienen maar de rekeningen niet kunnen betalen? --> Dat is dan toch gewoon pech? Of mis ik iets?

Dus een laagverdiener die 600€/maand moet betalen? --> Dat is pech voor die mens. Die mens krijgt juist 'niks'. Als je echt in de shit zit en de rekeningen niet meer kan betalen, dan kan je -zoals mensen hier meermaals hebben aangegeven- beter uw job opzeggen en gaan stempelen, zodat je plots wel in aanmerking komt voor al die voordelen van sociaal tarief.

Dat klopt niet. Heb een vriendin en die is vastbenoemd ambtenaar, 2500 euro netto en zit reeds in achuldbemiddeling --> sociaal tarief.
Het nadeel is dat je lang geen hypotheek kan krijgen en voor je in schuldbemiddeling kan je je eigendom moet verkopen.
Voor de meeste onder ons geen oplossing.

Kwa verbruik, we monitoren dat nu even. En we komen aan 3kWh dag, waarvan de helft standy en nacht was 0,9kWh (alles standby). Zijn nu wel dagen dat er weinig gebruik is omdat buiten stofzuigen,, pomp waterput, koken en 2h-3h tv kijken plus wat lampen niks verbruikt is. Maar gemiddeld zitten we aan 12kWh per dag, 50/50 verdeeld.
We hebben wel een gloednieuwe a+++ frigo ipv dat ding van 30j dat bijna nooit afsloeg, maar dat is alleswat veranderd is.

Zit ook wel 100% thuiswerk bij, ga nu al naar kantoor maar wss in de toekomst nog veel meer.
Goedkoper en gratis auto laden, 3 maand de autofactuur voorschieten kost ook gewoon 700+ euro met de nieuwe optifix.

Laatst bewerkt:
Met die Comfy hier van iemand tot juni 23 zou ik het toch nog aandurven om te wachten. In 9/10 andere gevallen is Optifix de way to go.. Benieuwd naar de tariefkaart voor september.

Ja heb die post hier ook zien passeren. Heb de exacte berekening niet gemaakt maar dat is inderdaad een moeilijke.
"1 jaar goedkoper + 1 jaar onbekend" versus "2 jaar duurder". Als ik de termijnmarkt bekijk dan zal die "1 jaar onbekend" op dit moment op zo'n prijsniveau vallen dat hij inderdaad beter z'n huidig contract uitdoet en dan die 1 jaar onbekend kiest.
Maar elke dag dat de markt stijgt wordt dat verschil minder en minder uitgesproken. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik het zelf niet moet beslissen. Dat is nu eens een persoon die (afhankelijk van z'n verbruik) makkelijk een paar honderd tot een paar duizend euro zou kunnen 'winnen' of 'verliezen' door nu de juiste of foute beslissing te nemen. Maar wat de juiste of foute was ga je pas volgend jaar weten.

Gas blijft intussen gewoon vrolijk door stijgen tot rond 310. Die prijs is al grofweg maal 3,5 gegaan sinds midden juni.
Is wel de Nederlandse spotmarkt maar mogen vrijwel zeker zijn dat Zeebrugge en andere gas future indexen waarop variabele contracten gebaseerd zijn dezelfde evolutie maken. Ik denk dat er volgende maand / volgend kwartaal veel mensen met variabel contract plots gaan verschieten zo vlak voor het stookseizoen. Of zoals het merendeel helemaal niet opvolgen en dan totaal uit de lucht gaan vallen bij de afrekening die (meerdere) 1000 € boven verwachting ligt.

Er is een reden dat je optifix bijna niet kan vinden op de site van luminus: ze willen echt niet dat mensen dat momenteel aanvragen want ze gaan daar zwaar verlies op maken. En worst case (voor de optifixgebruikers) zouden de prijzen toch stabiliseren, dan kan je na een maand gewoon een nieuw contract aangaan.
Ge zou u bijna afvragen waarom ze het wel nog aanbieden op hun website

Gas blijft intussen gewoon vrolijk door stijgen tot rond 310. Die prijs is al grofweg maal 3,5 gegaan sinds midden juni.
Is wel de Nederlandse spotmarkt maar mogen vrijwel zeker zijn dat Zeebrugge en andere gas future indexen waarop variabele contracten gebaseerd zijn dezelfde evolutie maken. Ik denk dat er volgende maand / volgend kwartaal veel mensen plots gaan verschieten zo vlak voor het stookseizoen.

Veel Belgische contracten zijn ook gebaseerd op de Nederlandse prijs hoor. Is altijd zo geweest. België is er, ondanks z'n positie als transitland, nooit in geslaagd om een liquide termijnmarkt te ontwikkelen. Vroeger was de Britse markt (NBP) de Europese maatstaf. De laatste tien jaar is die positie overtuigend ingenomen door TTF.

Momenteel is er een grote spread tussen BE en NL (eigenlijk voor de eerste maal ooit. Er ligt veel transitcapaciteit tussen Belgie en Nederland maar die wordt nu al maanden maximaal gebruikt. Er kan gewoon niet meer gas vloeien naar NL (en DE) als nu al het geval is) waarbij Belgisch gas goedkoper is dan Nederlands gas (in de praktijk iets ingewikkelder omdat laagcalorische connecties in België eigenlijk enkel kunnen beleverd worden van gas via Nederland, dus laagcalorische aansluitingen kunnen niet profiteren van die lagere prijs). Maar die spread wordt weer veel nauwer naar de winter toe.

Volgens mij hebben die toch serieus wat gekocht op de langetermijnmarkt, anders zou men dit toch niet doen.

Geen idee maar elke dag verbaas ik er mij meer en meer over dat ze dit blijven aanbieden. Luminus heeft de naam risico-avers te zijn dus dit strookt daar niet mee.

Even een vraag: Europa is een gasvoorraad aan het opbouwen. Wie koopt die gasvoorraden aan? Als de gasvoorraden helemaal vol zouden zijn, en de gasprijs zou onverwacht toch fel zakken, wie heeft dan het grote verlies van die duur aangekochte voorraden?

Hoe hebben jullie bij Optifix de startdatum gewijzigd als bestaande klant? Heb effe gas al naar Optifix geswitcht en kon nergens een startdatum kiezen..

Hoe bereken je de totale prijs?

Is dat energie+transport+bijdrage energie+accijns en dat +6%btw en dan nog de vaste vergoeding + vaste distributiekost?
Dus die variabele distributie telt niet mee?

Ik ko voor limburg dan op een all in van 25,5c/kWh plus vaste kost. Klopt dit?

Geen idee maar elke dag verbaas ik er mij meer en meer over dat ze dit blijven aanbieden. Luminus heeft de naam risico-avers te zijn dus dit strookt daar niet mee.
Ik heb me al vaak de bedenking gemaakt dat als deze formule zeer populair wordt, ze daarmee wel eens zouden kunnen stoppen. Tenzij ze echt sterk geloven in de strategie die @utred aanhaalde.

Net de berekening gemaakt voor Luminus Optifix, 500€ per maand ipv 200€ nu bij Engie Direct variabel.
Ter vergelijking, 1/8/2021 vast contract bij Eneco en op jaarbasis 1545€ betaald.

Ik kan het toch niet opbrengen om dat nu al aan te passen.
We gaan onze spouwmuren laten isoleren begin december en de verwarming (op gas) zal niet meer op 23° staan zoals vorig jaar.
Hopelijk is dat genoeg.

Ik heb Optifix eens bekeken. Optifix is voor ons 2x zo duur als variabel contract. Luminus gokt dus op een stijging van factor 2 van de energieprijs, jullie gokken met andere woorden op meer dan 2x zoveel? Ik ga ervan uit dat Luminus zich met hun prijszetting voor Optifix voldoende indekt tegen stijgende prijzen om dat vast tarief nog rendabel te houden de komende twee jaar. Wat is jullie redenering dat je beter weet dan Luminus om te zeggen dat de energieprijs nog duurder wordt?

Zijn de huidige hoge energieprijzen niet vooral het gevolg redelijk wat tijdelijke zaken: Alle landen die hun gasreserves tot 80% willen vullen, weinig waterkracht uit Noorwegen, algemene paniek op de markt? Wat is de redenering dat de energieprijs nog zoveel duurder gaat worden in het stookseizoen?
Let wel op dat de variabele tariefkaarten de "vorige" prijs tonen, aangezien de indexen van dit kwartaal nog niet bekend zijn, en dus de prijs die je ziet op een variabel contract berekend is tegen een oude index.
Je kan een inschatting maken op basis van de huidige spotprijzen of al reeds geupdatete maandelijke indexen maar dat is wat koffiedik kijken eerlijk gezegd.

Ik zit bij Engie voor gas en electr. met terugdraaiende teller. Als ik voor gas naar optifix overschakel, word dan ook de afrekening voor elec. gemaakt? Uiteraard wil ik vermijden dat we de opgebouwde overschotten nu kwijt zijn.

Iemand een idee wat je let dat Optifix contract dient te doen die je per mail krijgt? Ondertekenen en naar waar bezorgen? Staat letterlijk nergens.

Hoe hebben jullie bij Optifix de startdatum gewijzigd als bestaande klant? Heb effe gas al naar Optifix geswitcht en kon nergens een startdatum kiezen..
Ging hier ook niet. Startdatum is 15 september.
Zal eens contact opnemen met de klantendienst om het een maand later te laten starten. En ik heb per ongeluk ook de domiciliëring niet uitgevinkt :sarcastic:

Terug
Bovenaan