Energieleveranciers

3e herinnering gekregen van Mega, dit keer met 15 euro extra er bij! Wordt wel vermoeiend om die telkens te betwisten als ze er uiteindelijk niets mee doen. Spelletje duurt al van december. :rolleyes:

Er komt ook nooit reactie van hun kant op die betwistingen. Ik ga er van uit dat ik nog steeds in mijn recht ben als ik gewoon telkens betwist?

Het grote nadeel van de huidige vaste contracten is dat die een significant lagere injectievergoeding hebben.
Optifix: vast 2jaar, ik ken de prijzen van de andere leveranciers niet, maar hier lijkt de prijs voor het injectietarief toch goed mee te vallen? Of niet?

Enkelvoudige meter
Geleverde energie €c29,52
Injectietarief €c15,33

Optifix: vast 2jaar, ik ken de prijzen van de andere leveranciers niet, maar hier lijkt de prijs voor het injectietarief toch goed mee te vallen? Of niet?

Enkelvoudige meter
Geleverde energie €c29,52
Injectietarief €c15,33
Met mijn huidige Eneco contract was het 15 cent energieprijs en 19 cent injectie met de prijzen van december 2021 (dus afname index kwartaal 3 2021, de S21-BELPEX, terwijl de injectie maandprijzen gebruikt gebaseerd op de BELPEX).
Met de indexparameters van kwartaal 4 komt het op energieprijs 29 centen incl. BTW, en injectie toch 19 cent (maandprijzen updaten reageren sneller ondanks het feit dat de index ook een kwartaalindex is.
Met wat extrapolatie naar nog hogere indexparameters (in dezelfde stijgende lijn als voor de voorbije twee kwartalen, kan je voor 50 eurocent afname een 37 eurocent injectie verwachten. DIt is natuurlijik kort door de bocht en ik betwijfel of beide indexen nog eens gaan verdubbelen in april, maar dan valt het verschil tussen de injectie en afname nog wat lager. Met 6% BTW wordt het verschil nog wat verder de grond ingedrukt, maar da's met je vast contract ook.

Dus misschien niet significant, maar toch wel een aardige 25% verschil, in het slechtste/beste geval zelfs meer dan 100%, terwijl de afname niet dezelfde stijging ervaart.

Die €100 euro die we gingen krijgen op onze energiefactuur, ging dat niet al verrekend worden of is dat weer opgeschoven? Ik heb dat in elk geval nog niet gezien op mijn voorschotfacturen.

al die mizerie met klantendiensten die ik hier lees,
de kortingen 'door de regering' die we nog moeten ontvangen e.d....

ik vraag me af of ik niet gewoon bij mijn huidige leverancier moet blijven, nu ze toch quasi allemaal variabel zijn, kan je toch moeilijk een "goede" keuze nemen. Want de goede variabele je nu kiest, kan binnen 2 maanden een slechte variabele zijn opeens...

Die €100 euro die we gingen krijgen op onze energiefactuur, ging dat niet al verrekend worden of is dat weer opgeschoven? Ik heb dat in elk geval nog niet gezien op mijn voorschotfacturen.
Normaal ging die 100€ premie in april gestort of verrekend worden.

3e herinnering gekregen van Mega, dit keer met 15 euro extra er bij! Wordt wel vermoeiend om die telkens te betwisten als ze er uiteindelijk niets mee doen. Spelletje duurt al van december. :rolleyes:

Er komt ook nooit reactie van hun kant op die betwistingen. Ik ga er van uit dat ik nog steeds in mijn recht ben als ik gewoon telkens betwist?
Ik mag mij aldus morgen aan een briefje verwachten in mijn brievenbus. :S

De wetgeving is duidelijk. Bij een betwisting wordt het bedrag opgeschort / bevroren tot Mega een deftig antwoord op de betwisting geeft. (Positief of negatief). Pas na een deftig antwoord wordt het bedrag terug vrijgegeven. Bij een negatief antwoord moet je zo snel mogelijk een nieuwe betwisting doen OF betalen want na dat antwoord mogen ze wél extra kosten aanrekenen.

Dat je begint te twijfelen is normaal hé. 99% van de mensheid had de onterechte factuur al betaald. Dat is eigen aan de mens: Liever zekerheid dan het ongewisse / de stress ook al ben je in je recht.

Iets zegt mij dat er nog altijd geen enkele fysieke medewerker van Mega naar onze aanmaningsprocedures heeft gekeken. En waarom zouden ze? 99% betaalt finaal alsnog, dus niet antwoord is globaal genomen in Mega hun voordeel.

En je kent Mega al. Goedkoop en zeker NIET slecht ... TOT je een probleem hebt

Sterker nog. Je eerste betwisting is nog steeds geldig. Je hoeft wettelijk niet eens meer te reageren.
Je doet dit best wel, om straks sterker te staan moesten ze het op de spits drijven en je voor de rechtbank dagen.

Ik ben iets te snel geweest -->
hoe-een-factuur-protesteren

Dus best steeds alles opnieuw betwisten ... !
Quote: " Een aanmaning of factuur protesteren kost relatief weinig moeite, maar niet protesteren kan ernstige gevolgen hebben."

Laatst bewerkt:
Hier ook aan het zien om van leverancier te veranderen. We zitten momenteel bij Lampiris (nu TotalEnergies) hun online abo voor gas en electriciteit, en betaalden sinds deze zomer al een voorschot van €399/maand (gestart in 2018 tegen €166/maand nog..). Heb vrijdag een mail gekregen met daarin uitleg dat ons eindfactuur €2488 zou bedragen (schatting neem ik aan). Ze stellen dus voor om ons maandelijks voorschot te verhogen naar €1170 (o_O) om aan de nieuwe prijzen tegemoet te komen en om onze eindfactuur te reduceren naar €0. Ik ben nu dus die Optifix eens aan het bekijken, maar hoe vergelijk ik de prijs voor gas juist? Voor ons huidige abonnement zie ik dit staan:
Hier ook Lampiris (TotalEnergies nu), enkel voor gas. Ik had de voorbij periode al een tweetal keren de meterstand van gas doorgegeven om te bekijken of ons voorschot nog voldoende was. Daarop een kleine aanpassing van het voorschot gedaan (van 118 naar 145 euro).
Op 11 maart kreeg ik plots een mail "1156,2 € betalen? Energieprijzen exploderen!" met de dringende boodschap om mijn voorschot aan te passen, met daarbij drie suggesties (allemaal erg veel meer dan wat we betalen). Ik begreep er niets van, aangezien ik het dus nog maar net had gesimuleerd.

De volgende dag weer een mail "180,8 € betalen? Hoge energieprijzen." en de mededeling dat "door technische problemen de tool om je voorschot en jaarafrekening aan te passen, niet volledig beschikbaar was". Nogal een verschil 😅.
Voorschot staat nu op 171 euro en zou optimaal moeten zijn voor ons verbruik...

Misschien dat iemand van Mega hier mee leest en hier actie kan ondernemen.

Vandaar dat ik de volledige briefwisseling (belangrijke data weggelaten) hier even post

Mega (Automatische mail)
Klantnummer: X - Factuurdatum: 2022-01-28
Hieronder kan je een link vinden naar je slotfactuur --> Bedrag: € 63,96

Antwoord van mij (schriftelijk via email als bewijskracht)

Zie bijlages - Ik had gedurende het jaartal 2021 een verbruik van net boven de 10000
Kwh (10145,74 Kwh). Dwz de toegekende korting is volgens mijn afgelopen contract dan 180€ en
NIET 140€. Er is echter maar 140€ korting toegekend, dwz 40€ te weinig korting

Gelieve een correctie door te voeren, ten laatste tegen 14/02
Indien ik niets hoor tegen 15/02 dan zal ik een overschrijving uitvoeren
van 23.96€ en zonder tegenbericht van u, ga ik er dan vanuit dat daarmee
de kous af is.

FYSIEK antwoord van een medewerker van Mega

Hartelijk dank voor uw aanvraag betreffende slotfactuur Nr 2220060075
Het is in goede orde ontvangen door onze klantenservice. Deze spant zich in om u zo spoedig mogelijk te antwoorden.
X - Sales & CX Director
Mega (Power Online SA)

Ik heb de domicilie ter bedrage van 63,96€ geweigerd
Ik wens géén onjuiste bedragen te betalen

Mega (Automatische mail)
HERRINNERING! Gelieve de factuur blah blah te betalen binnen XX dagen of ...

Ik heb de slotfactuur officieel betwist. (slotfactuur Nr 2220060075)

Uw medewerker "X" heeft op deze betwisting schriftelijk via email geantwoord op 1 februari.
Hiermee heeft u bevestigd het bezwaar ontvangen te hebben.

Bij een bezwaar wordt het openstaande bedrag dat betwist wordt (40€) opgeschort tot zolang de behandeling van het bezwaar loopt
Dat staat ook zo letterlijk op de website van de VREG
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde...-ik-het-niet-eens-ben-met-mijn-energiefactuur

Dwz dat op het bedrag van 40€ wettelijk géén extra kosten aangerekend mogen worden tot het bezwaar afgehandeld is en een beslissing genomen is.

Mega (Herinneringsbrief)
Gelieve 40€ te betalen + 7,5€ extra aanmaningskosten ..

Ik heb ondertussen een betalingsherinnering ontvangen per email en sinds deze week ook ééntje via de post (zie bijlage)
Ik wil u eraan herinneren dat ik de eindfactuur officieel betwist heb en dat daardoor wettelijk de betaling werd opgeschort
Dwz dat zolang de betwisting niet behandeld werd door de klantendienst mogen er helemaal géén herinnering of aanmaningskosten worden aangerekend.

Ik wens dan ook het openstaand betwiste (en onterechte) bedrag van 40€ niet te betalen zolang deze niet behandeld werd door de klantendienst, ik ben daar wettelijk ook niet toe verplicht.

En morgen krijg ik dus een ingebrekestelling in de brievenbus .. net zoals Remake. :confused:

Laatst bewerkt:

Vandaar dat ik de volledige briefwisseling (belangrijke data weggelaten) hier even post

Mega (Automatische mail)

Zie bijlages - Ik had gedurende het jaartal 2021 een verbruik van net boven de 10000
Kwh (10145,74 Kwh). Dwz de toegekende korting is volgens mijn afgelopen contract dan 180€ en

de kous af is.

Het is in goede orde ontvangen door onze klantenservice. Deze spant zich in om u zo spoedig mogelijk te antwoorden.
X - Sales & CX Director
Mega (Power Online SA)

Mega (Automatische mail)

Uw medewerker "X" heeft op deze betwisting schriftelijk via email geantwoord op 1 februari.

Bij een bezwaar wordt het openstaande bedrag dat betwist wordt (40€) opgeschort tot zolang de behandeling van het bezwaar loopt
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde...-ik-het-niet-eens-ben-met-mijn-energiefactuur

Dwz dat op het bedrag van 40€ wettelijk géén extra kosten aangerekend mogen worden tot het bezwaar afgehandeld is en een beslissing genomen is.

Mega (Herinneringsbrief)

Ik heb ondertussen een betalingsherinnering ontvangen per email en sinds deze week ook ééntje via de post (zie bijlage)
Ik wil u eraan herinneren dat ik de eindfactuur officieel betwist heb en dat daardoor wettelijk de betaling werd opgeschort
Dwz dat zolang de betwisting niet behandeld werd door de klantendienst mogen er helemaal géén herinnering of aanmaningskosten worden aangerekend.

Ik wens dan ook het openstaand betwiste (en onterechte) bedrag van 40€ niet te betalen zolang deze niet behandeld werd door de klantendienst, ik ben daar wettelijk ook niet toe verplicht.

En morgen krijg ik dus een ingebrekestelling in de brievenbus .. net zoals Remake. :confused:
Idd exact hetzelfde verloop.
Ik heb nu wel [email protected] en een volledig verloop met datums van de communicatie en aanmaningen er bij gezet. Plus foutieve factuur in bijlage.
Ik blijf het vooral opvallend vinden hoe ze mij 6100kwh aanrekenen, terwijl er onderaan op dezelfde factuur een overzicht staat waar de correcte 2100kwh op staat.

Ik moest vanmiddag een uurtje rijden, dacht van: dit is het moment, ik bel ze en zie of ik binnen dat uur iemand aan de lijn krijg. Ik heb 2x de telefoon horen overgaan en dan leggen ze af. :lol:

Ik blijf het vooral opvallend vinden hoe ze mij 6100kwh aanrekenen, terwijl er onderaan op dezelfde factuur een overzicht staat waar de correcte 2100kwh op staat.
Vergissen is menselijk, ik reken Mega dat niet aan ... Het probleem is echter gewoon dat NIEMAND naar de betwisting aan het kijken is. Het process is volledig geautomatiseerd.

Worst case staat er straks ene van Mega in de rechtbank en als jij dan de betwisting tevoorschijn tovert, dan staat die mens met zijn mond vol tanden en weet ie niet meer wat zeggen of doen hé en stamelt ie: Heuuuuuuu ...

Maar bon, liefst wil ik niet tot de rechtbank gaan. Dat kost u dan weer ne vrije dag, dat kost ook Mega dan nutteloos geld en tijdsverdrijf en daarmee is echt niemand gediend.

Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar een elektriciteitscontract afgesloten met Engie (via groepsaankoop), net zoals alle anderen hier een voorstel gekregen voor een verlenging (vast tarief). Vandaag echter een mail gekregen met een nog ander alternatief (als reactie op mega), namelijk 'Direct Indexed' wat ook een variabel tarief is. 7 minuten nadat ik de eerste mail kreeg met het nieuwe voorstel kreeg ik een mail dat ik met succes het contract 'Direct indexed' afgesloten heb, terwijl ik dit zeker niet bevestigd heb (wat ook niet mijn bedoeling is). Wat kan ik hieraan doen? Schriftelijk beroep doen op mijn herroepingrecht of is een nieuw contract afsluiten bij een andere leverancier voldoende?

Hier ook Lampiris (TotalEnergies nu), enkel voor gas. Ik had de voorbij periode al een tweetal keren de meterstand van gas doorgegeven om te bekijken of ons voorschot nog voldoende was. Daarop een kleine aanpassing van het voorschot gedaan (van 118 naar 145 euro).
Op 11 maart kreeg ik plots een mail "1156,2 € betalen? Energieprijzen exploderen!" met de dringende boodschap om mijn voorschot aan te passen, met daarbij drie suggesties (allemaal erg veel meer dan wat we betalen). Ik begreep er niets van, aangezien ik het dus nog maar net had gesimuleerd.

De volgende dag weer een mail "180,8 € betalen? Hoge energieprijzen." en de mededeling dat "door technische problemen de tool om je voorschot en jaarafrekening aan te passen, niet volledig beschikbaar was". Nogal een verschil 😅.
Voorschot staat nu op 171 euro en zou optimaal moeten zijn voor ons verbruik...
Dan heb jij meer geluk, onze tweede suggestie was nog erger: €1220/maand lol. Intussen wel al getekend bij Optifix tegen €520/maand maar gasverbruik is ook sterk verminderd sinds ik de extra radiator niet steeds op 22° laat staan, hopelijk voornamelijk daardoor en niet door het weer dat iets beter is de laatste 10 dagen!

Mega (Automatische mail)

de kous af is.

X - Sales & CX Director
Mega (Power Online SA)

Mega (Automatische mail)

Mega (Herinneringsbrief)

Dat probleem komt ondertussen zo veel voor dat de vraag gesteld kan worden of het wel een menselijke vergissing is. Mega heeft zijn reputatie niet mee op dat vlak.

Normaal ging die 100€ premie in april gestort of verrekend worden.

Ik mag mij aldus morgen aan een briefje verwachten in mijn brievenbus. :S

De wetgeving is duidelijk. Bij een betwisting wordt het bedrag opgeschort / bevroren tot Mega een deftig antwoord op de betwisting geeft. (Positief of negatief). Pas na een deftig antwoord wordt het bedrag terug vrijgegeven. Bij een negatief antwoord moet je zo snel mogelijk een nieuwe betwisting doen OF betalen want na dat antwoord mogen ze wél extra kosten aanrekenen.

Dat je begint te twijfelen is normaal hé. 99% van de mensheid had de onterechte factuur al betaald. Dat is eigen aan de mens: Liever zekerheid dan het ongewisse / de stress ook al ben je in je recht.

Iets zegt mij dat er nog altijd geen enkele fysieke medewerker van Mega naar onze aanmaningsprocedures heeft gekeken. En waarom zouden ze? 99% betaalt finaal alsnog, dus niet antwoord is globaal genomen in Mega hun voordeel.

En je kent Mega al. Goedkoop en zeker NIET slecht ... TOT je een probleem hebt

Sterker nog. Je eerste betwisting is nog steeds geldig. Je hoeft wettelijk niet eens meer te reageren.
Je doet dit best wel, om straks sterker te staan moesten ze het op de spits drijven en je voor de rechtbank dagen.

Ik ben iets te snel geweest -->
hoe-een-factuur-protesteren

Dus best steeds alles opnieuw betwisten ... !
Quote: " Een aanmaning of factuur protesteren kost relatief weinig moeite, maar niet protesteren kan ernstige gevolgen hebben."
Je moet niet meer geloven in die automatische berichten hoor Makila.

Ik heb hen gisteren gemaild met de ombudsdienst in CC, en geheel toevallig krijg ik vandaag een mail terug. Dat ik een foto mag sturen van mijn meterstand en ze het dan zullen regelen.
We zijn echter 4 maand verder, dus die stand klopt niet meer, en bovendien is die stand door Fluvius opgenomen geweest en doorgegeven aan zowel Mega als Ecopower (waar we nu zitten en dit wel correct toegekomen is).
Ik geloof niet in toeval. Maanden aan een stuk mijn klachten negeren, en nu ik de ombudsdienst er bij betrek reageren ze?
Jammer dat mijn ingebrekestelling een paar uur eerder verstuurd is geweest, met alle briefwisseling in bijlage. Ik heb er echt geen schrik meer voor om eens een dagje verlof te pakken om bij de vrederechter te gaan uitleggen wat voor oplichters dat zijn. Enfin, die rechter zal dat ondertussen ook al weten, en het gaat maar om een 1000 euro in mijn geval, maar dat is voor mij erg veel geld tegenwoordig.

en het gaat maar om een 1000 euro in mijn geval, maar dat is voor mij erg veel geld tegenwoordig.
Hier gaat het om amper 40€. Een vriend zei doodleuk: "Voor zo'n klein bedrag, waarom die moeite doen? Betaal dat gewoon!"

Heu ... dus als ik morgen tegen u zeg dat je 40€ moet aan mij en ik dreig een beetje met extra kosten, incasso en zelfs de rechtbank, dan betaal je gewoon omdat het te veel moeite kost voor weinig geld? Neen toch? :unsure:

Dus ik begrijp die redenering totaal NIET ..

Bijna 2 maanden geleden hebben ze de digitale meters komen installeren bij mij. Door de verbouwingen heb ik wat moeten gokken wat mijn verbruik zou zijn. Ik krijg ongeveer 50€ terug.
Ik zou beter zo goed kunnen gokken op de lotto nummers of zo 😉

Nieuw maandelijks voorschot bedraagt 72€. Eind juli verloopt mijn contract.
Ik hou mijn hart vast voor wat het daarna zal zijn :unsure:

Iemand die bij Luminus zit en zich al heeft kunnen aanmelden voor de Luminus monitor app?
Hiermee kunnen we eindelijk relatief realtime onze meterstanden en dus de maandelijkse kostprijs zien bij Luminus. Dus ik wil daar graag zo snel mogelijk op kunnen inloggen.

Hoe staat het hier eigenlijk met de voorschotten bij Luminus? Een tijd terug las ik hier dat deze soms belachelijk hoog worden voorgesteld, en dat lijkt hier ook het geval te zijn.

Afrekening in mei, nieuwe prijzen (verlenging Comfy) gaan in eind deze maand. En toch lijkt het alsof ik een half fortuin ga moeten betalen bij afrekening. Ik zal moeten bijbetalen, want vorig jaar hebben we er geen volledig jaar gewoond (en voorschot is dus te laag), maar het lijkt me nogal overdreven.
Update: mijn verwachte afrekening is dus plots maar 1/3 of zelfs wat minder. Ik heb zelf niets veranderd, zelfde voorschot, geen nieuwe meterstanden ingegeven. Mijn voorgesteld voorschot is wel nog altijd gigantisch hoog.

Vreemd. Je zou echt bijna beginnen denken dat die tool geen rekening houdt met je werkelijk contract (vast) en/of ze gewoon veel geld willen binnenhalen.

Ik krijg dus nog steeds geen voorschotfacturen van Engie voor elektriciteit
Voor gas wel sinds begin van het contract
Voor stroom nog niks gehad (wel al een afrekening na meteropname) voor december/januari dus 2 "duurdere" maanden

Geraak ook op geen enkele manier in contact met hun
Als die nog 10 maand aansleept gaat het een leuke worden

Ik krijg dus nog steeds geen voorschotfacturen van Engie voor elektriciteit
Voor gas wel sinds begin van het contract
Voor stroom nog niks gehad (wel al een afrekening na meteropname) voor december/januari dus 2 "duurdere" maanden

Geraak ook op geen enkele manier in contact met hun
Als die nog 10 maand aansleept gaat het een leuke worden
Tijdelijk elke maand het bedrag dat je zelf dacht aan voorschot te geven sparen?

Terug
Bovenaan