Energieleveranciers

Engie heeft me gebeld, nadat ik hen via hun website had gecontacteerd met de vraag of ik mijn variabel contract kon omzetten naar een vast. Vast is dus wel degelijk nog een optie, maar je moet ze aan de lijn krijgen.

Gigantisch verbruik wel :eek:.
Hier dus geswitcht naar Optifix vanaf 20/06. Veel meer betalen dan nu, maar ik zie die prijzen niet meteen zakken en heb maar het zekere voor het onzekere genomen.

amai nog ni, da's 3x zoveel als ons voor een gelijkaardige opp.

@nls- koken jullie op gas? Groot gezin?

Wij zitten hier op 15 a 18000 kWh, koken op elektriciteit, 4 personen, stuk nieuw aangebouwd, stuk oud en slechter geïsoleerd (muren). Wel een kleinere oppervlakte (ongeveer 160m² schat ik).

Het is inderdaad een zeer hoog verbruik, zeker gezien we niet enkel twee-onder-één-kap zijn, maar ook ingesloten zijn aan de andere kant, dus eigenlijk vergelijkbaar met een gesloten bebouwing op vlak van isolatie door aanliggende gebouwen. Ik denk dat ik een mogelijke oorzaak heb gevonden; wij hebben beneden vloerverwarming en ook nog een radiator in de keuken + radiators op de slaapkamers en badkamer. Omdat het in onze living vrij fris aanvoelt naast enkele grote ramen die tot op de grond komen had ik onze thermostaat van de radiatoren op een constante 22° gezet zodat we ook extra warmte krijgen van die radiator in de keuken. Probleem is echter dat die thermostaat op onze slaapkamer hangt en daar staat een radiator die niet zo goed warm (heet) wordt als de anderen. Denk dan ook dat de thermostaat constant warmte bleef vragen omdat we die kamer met die radiator niet op 22° krijgen :p. Stond ook ingesteld op 22° van 05:40 tot 23:30 dus hopelijk was dat de oorzaak. Gelukkig wel gemakkelijk op te volgen nu we een digitale meter hebben!

Bedankt om jullie verbruik te posten, was zeer handig om te vergelijken en heeft me zeker aan het denken gezet!

Wij hebben hier ook een aardig verbruik. Vandaag de meterstand eens opgenomen aangezien dat dag op dag een jaar geleden is dat de netbeheerder het heeft opgenomen.

Verbruik elek:
dag: 2350 kWh
nacht: 1985 kWh

Verbruik gas: 25133 kWh (2000kWh minder door de zachte winter nu).

We zijn met 4,5, 2 volwassenen, 2 kinderen voltijds en 1 in co-ouderschap. Open bebouwing van 1994 met een grondoppervlakte van een 150 m2 en een netto woon oppervlakte van 330 m2, excl kelders/kruipkelders.

We hebben recent de frigo vervangen aangezien die 900kWh per jaar voor zijn rekening nam als ik het opgenomen verbruik berekende. Dus er gaat allicht al wat af volgend jaar. Verder proberen we de kinderen op te voeden de lichten overal uit te doen en de console + TV uit te zetten als je nietmeer gamed.
Mijn vriendin proberen bij te brengen om beter te wachten tot de vaatwasser terug vol is of die 5 glazen die overschieten maar even met de hand af te wassen ipv een 2de run te doen. Idem voor de was, een wasmachine en droogkast opzetten voor 1 broek... Nog veel werk dus :D.
Maar we zaten gemiddeld op 11,8kWh/dag over heel het jaar, waarvan we ingrepen hebben gedaan na Januari en we zien nu een gemiddeld verbruik van 9kWh/dag. Er zit dus verbetering in :).

Als ik op de markt kijk komen we uit op een maandprijs van 350 euro, wat exact het dubbel is van de 175 euro die we nu effectief betalen (vast contract tot 11/2022). Jammer van de 175 euro, maar kou lijden ervoor ga ik toch niet doen. Hopelijk gaat het verbruik wat naar beneden als ze hier wat opletten, dat zal de toekomst uitwijzen. Verbruik naar 10kWh/dag gemiddeld zou mooi zijn en een daling van bijna 20%.

Hoe staat het hier eigenlijk met de voorschotten bij Luminus? Een tijd terug las ik hier dat deze soms belachelijk hoog worden voorgesteld, en dat lijkt hier ook het geval te zijn.

Afrekening in mei, nieuwe prijzen (verlenging Comfy) gaan in eind deze maand. En toch lijkt het alsof ik een half fortuin ga moeten betalen bij afrekening. Ik zal moeten bijbetalen, want vorig jaar hebben we er geen volledig jaar gewoond (en voorschot is dus te laag), maar het lijkt me nogal overdreven.

Hoe staat het hier eigenlijk met de voorschotten bij Luminus? Een tijd terug las ik hier dat deze soms belachelijk hoog worden voorgesteld, en dat lijkt hier ook het geval te zijn.

Afrekening in mei, nieuwe prijzen (verlenging Comfy) gaan in eind deze maand. En toch lijkt het alsof ik een half fortuin ga moeten betalen bij afrekening. Ik zal moeten bijbetalen, want vorig jaar hebben we er geen volledig jaar gewoond (en voorschot is dus te laag), maar het lijkt me nogal overdreven.
was hier ook zo. Verlaagd naar het laagste dat ik kon...

Mijn voorschotten zijn verhoogd maar lijkt mij vrij normaal want dit was daarvoor eigenlijk op basis van verbruik zonder mijn EV. Ik heb wel geen gas en gaat dus enkel over elektriciteit.

waarschijnlijk al gepost hier, maar eigenlijk een beschamende zet van de regering, om enkel de bedrijven te paaien.

Volgende alinea vind ik op zijn minst opmerkelijk te noemen:

Van der Straeten benadrukt echter dat er geen tekorten zijn als het op energie aankomt. “De gasstromen gaan hoe ze altijd gaan, ondanks de oorlog. Er is nog steeds dezelfde continuïteit. De prijzen reflecteren niet de situatie die er is in de praktijk. Ze reflecteren een schaarste die er niet is”, aldus de minister.

Ja je krijgt een marge, maar de ondergrens van die marge is soms echt abnormaal hoog.
Bij mij staat gas nog veel te laag, zodra ik die aanpas, schiet die omhoog omdat de ondergrens een pak hoger is dan wat ik nu betaal.
Voorschot van elektriciteit staat dan weer veel te hoog (geen idee hoe dat gekomen is), dat compenseert dan weer voor gas. Dus daar blijf ik ook van af. Ik hoop dat het elkaar zowat opheft, zodat de eindrekening niet te zwaar wordt.
Ik weet eigenlijk niet of je de voorschotten lager kan zetten dan wat zij als ondergrens aanhouden.

Ja je krijgt een marge, maar de ondergrens van die marge is soms echt abnormaal hoog.
Bij mij staat gas nog veel te laag, zodra ik die aanpas, schiet die omhoog omdat de ondergrens een pak hoger is dan wat ik nu betaal.
Voorschot van elektriciteit staat dan weer veel te hoog (geen idee hoe dat gekomen is), dat compenseert dan weer voor gas. Dus daar blijf ik ook van af. Ik hoop dat het elkaar zowat opheft, zodat de eindrekening niet te zwaar wordt.
Ik weet eigenlijk niet of je de voorschotten lager kan zetten dan wat zij als ondergrens aanhouden.
Als je dat incalculeert maakt een laag voorschot niet uit eh.

Ik wist niet wat wij moesten en had 150 gas en 100 elek genomen. In totaal verbruiken wij 175 euro voor beiden. Bij nieuw contract 350 euro. Als dat voorschot blijft, weet ik dat ik 2000 moet bijbetalen eh. Of dat geld bij Luminus of bij mij geparkeerd staat is irrelevant. Ik bezie alles ook op jaarbasis, maandbedragen kijk ik niet naar...

Als je dat incalculeert maakt een laag voorschot niet uit eh.

Ik wist niet wat wij moesten en had 150 gas en 100 elek genomen. In totaal verbruiken wij 175 euro voor beiden. Bij nieuw contract 350 euro. Als dat voorschot blijft, weet ik dat ik 2000 moet bijbetalen eh. Of dat geld bij Luminus of bij mij geparkeerd staat is irrelevant. Ik bezie alles ook op jaarbasis, maandbedragen kijk ik niet naar...
Voor jou mss niet relevant, ik heb het liefst gewoon dat alles per maand correct verrekend wordt.
Daarom kijk ik ook uit naar die maandelijkse facturatie op basis van de digitale teller gegevens.

Volgende alinea vind ik op zijn minst opmerkelijk te noemen:

Van der Straeten benadrukt echter dat er geen tekorten zijn als het op energie aankomt. “De gasstromen gaan hoe ze altijd gaan, ondanks de oorlog. Er is nog steeds dezelfde continuïteit. De prijzen reflecteren niet de situatie die er is in de praktijk. Ze reflecteren een schaarste die er niet is”, aldus de minister.
Is ook zo. Zoals altijd is de gewone mens slachtoffer van beursspeculanten/hedge funds die de prijs de hoogte in jagen omwille van *insert reason here*. En een oorlog zou je kunnen beschouwen als een heel goede reden. Kijk naar de coronacrash op de beurs, ook compleet irrationeel, veel mensen die met zo'n flash crash veel geld verloren zijn, maar tegelijkertijd ook een aantal die er net heel rijk van geworden zijn (een aantal vs velen).

Vroeger was de beurs nog een redelijk goede weerspiegeling van de economische realiteit. Maar de laatste 2 decennia is die gewoon compleet van de pot gerukt. Allez, tis te zeggen, eigenlijk is het wel een weerspiegeling van de realiteit waarin in massa geld geprint wordt e de rentes laag gehouden worden om de beurs te pumpen...

Kans dat die er komt: heel klein. Zou een te gevaarlijke optie zijn voor 90% van de Belgen.
90% is natuurlijk serieus overdreven. Het is toch beter te weten wat je moet betalen dan de verrassing op het einde van het jaar in je gezicht te laten ontploffen om dan noodgedwongen steun te moeten geen vragen?

90% is natuurlijk serieus overdreven. Het is toch beter te weten wat je moet betalen dan de verrassing op het einde van het jaar in je gezicht te laten ontploffen om dan noodgedwongen steun te moeten geen vragen?

Dat wel, maar dan betaal je bij wijze van spreken 5 wintermaanden 600 euro per maand aan gas & elektricititeit om dan in de zomer terug te vallen op 150 of zo, ipv heel het jaar door een vast bedrag van 300.

Je zal ze in de winter es moord & brand horen schreeuwen.

Ik heb nu eindelijk mijn factuur van Luminus gekregen met een kleine teruggave. Ik kom er totaal niet aan uit eigenlijk
Hun welkomskorting van 1500kWh gratis op de energieprijs zou dus eigenlijk maar 106€ zijn

Stroom verbruik van 2.484kWh met 2volwassenen op 1jaar tijd (45% dagverbruik en 54%nacht)

Laatst bewerkt:
Net met Totalenergies gebeld ivm. facturatie. Was niet echt duidelijk aangegeven welke korting we nu hadden en voor welke duur.
We hebben blijkbaar het dure tip variabele contract maar met wel met ferme korting 1e jaar(-33% -E , 44% gas sinds 15/07/2021).
Zou met ons verbruik (e: 1400kwh, Gas: 9500 kwh) komen op 1076 euro jaarlijks. Na de tip korting switchen ze ons naar goedkopere online.

We hebben blijkbaar een enkelvoudig tarief. Wanneer is het de moeite om dubbel aan te vragen?(nu: verbruik - 700kwh dag/ 700kwhh nacht, inject: 1000 dag/ 400 nacht)

Terug
Bovenaan