Energieleveranciers

Ik zocht een alternatief telefoonnummer van Mega via Google omdat ik altijd een bezettoon kreeg bij het telefoonnummer op de Mega website en dan kwam ik terecht bij CallMePower. Zij raadde me aan om i.p.v. Luminus Optifix voor elektriciteit toch te kiezen voor het variabele Eneco Zon & Wind Flex.

Als ik de V-test doe komt die echt niet zoveel goedkoper uit dan die het vaste tarief van Luminus en ik ga er vanuit dat de prijzen in april fameus omhoog zullen gaan voor de variabele tarieven. Ik begrijp dus niet goed waarom ze me Eneco aanraadt, terwijl ze onafhankelijk zouden zijn. Zij zouden toch ook moeten weten dat de variabele tarieven in april gaan stijgen en Eneco zelfs op dit moment al niet veel interessanter is voor mij.

Kent iemand CallMePower en hoe onafhankelijk zijn ze? Ze moeten toch ergens hun geld van halen.
Ik vind het alleszins misleidend, want op hun website lijkt het alsof je naar Mega belt en je komt dan bij hen terecht. Ze zei dat Mega en Luminus af te raden zijn wegens de praktijken die recent in het nieuws geweest zijn. Die van Mega kon ik makkelijk terugvinden, maar van Luminus vind ik toch niet echt iets negatief terug.

Ze ging me maandag terugbellen, maar ik zou niet weten waarom ik naar Eneco zou overgaan. :p

Zou het de moeite zijn om al mijn LED spots die momenteel 5 watt elk verbruiken, te vervangen door spots die 3.8 watt verbruiken te vervangen? Het gaat om 46 spots (wij hebben veel spots lol). 20 ervan moeten wel dimbaar zijn.

Zou het de moeite zijn om al mijn LED spots die momenteel 5 watt elk verbruiken, te vervangen door spots die 3.8 watt verbruiken te vervangen? Het gaat om 46 spots (wij hebben veel spots lol). 20 ervan moeten wel dimbaar zijn.
Per spot spaar je 1.2 Watt uit, op een uur branden is dat 0.0012 kWh verschil per spot. Allemaal samen brandend dus 0.0552 kWh uitgespaard per uur.

Kijk eens wat je per kWh betaalt en wat zo'n spot kost, volgens mij is die terugverdientijd nogal hoog. Vooral omdat je die waarschijnlijk niet allemaal samen urenlang laat branden.

Opgelet met ledspots en slechte powerfactor. Zeker als je reeds een slimme meter hebt.
Een 5W led met 0.9PF verbruikt 5.5W minder dan een 3.8W met pakweg 0.5PF (5.7W)
Een oude meter kan de blindstroom niet meten maar de slimme meters doet dat spijtig genoeg wel.

Stom voorbeeld maar de meeste leds die je kan kopen in de hubo of dergelijke hebben vaak een powerfactor van 0.5
https://www.hubo.be/nl/p/philips-led-spot-gu10-4-6w-6-stuks/898276.html#props
https://www.lighting.philips.co.uk/consumer/p/led-spot/8718696586013/specifications

Staat vaak niet op de site maar op het doosje van de leds staat deze normaal geafficheerd.
Met een analoge meter verbruiken die 6W maar met een slimme 9W :crazy:

Laatst bewerkt:
Opgelet met ledspots en slechte powerfactor. Zeker als je reeds een slimme meter hebt.
Een 5W led met 0.9PF verbruikt 5.5W minder dan een 3.8W met pakweg 0.5PF (5.7W)
Een oude meter kan de blindstroom niet meten maar de slimme meters doet dat spijtig genoeg wel.
Je betaalt toch volgens kWh, niet volgens kVA?
In andere woorden je betaalt voor het gebruikte actief vermogen*tijd, niet het schijnbaar vermogen*tijd.
Power factor zou daarbij in theorie dus helemaal niet mogen uitmaken.

Een spot van 5 watt die een uur brandt verbruikt 5wH, of 0,005kwH.
Do the math...

Je betaalt toch volgens kWh, niet volgens kVA?
In andere woorden je betaalt voor het gebruikte actief vermogen*tijd, niet het schijnbaar vermogen*tijd.
Power factor zou daarbij in theorie dus helemaal niet mogen uitmaken.
ah ik dacht dat deze wel gemeten werd. (nog geen slimme meter in huis)
https://www.lightexpert.nl/blogs/wat-is-powerfactor/wat-houdt-de-powerfactor-in/
Bij nieuwe energiemeters (de slimme meter) is dit probleem voor energieleveranciers opgelost. Slimme meters meten ook de blindstroom en dat maakt het kiezen van een led lamp met een hoge Power Factor aanzienlijk interessanter. Bij dergelijke energiemeters betaalt u dus voor zowel het werkelijk vermogen als het schijnbaarvermogen!

The proof of the pudding is in the eating. Kan iemand met leds en slimme meter eens een test doen :)

Hier lijkt toch dat stroom en spanning apart gemeten worden?
https://jensd.be/1205/linux/data-lezen-van-de-belgische-digitale-meter-met-de-p1-poort
1-0:32.7.0L1 spanning
1-0:52.7.0L2spanning
1-0:72.7.0L3spanning
1-0:31.7.0L1 stroom
1-0:51.7.0L2 stroom
1-0:71.7.0L3 stroom

Laatst bewerkt:
Je kan via de S1 poort wel aan de info komen.

Dus met een firmware update kunnen ze het toevoegen als ze willen ;)
Dat zullen ze dan wel doen voor grootverbruikers maar hopelijk voor woningen niet. :s
Maar ergens belgie kennende... opeens... out of the blue... iedereen met hubo leds 2x het verbruik op verlichting.
Zal afhangen van de harmonische op het net zeker? Als het problematisch wordt.

Ik heb nu eindelijk mijn factuur van Luminus gekregen met een kleine teruggave. Ik kom er totaal niet aan uit eigenlijk
Hun welkomskorting van 1500kWh gratis op de energieprijs zou dus eigenlijk maar 106€ zijn
Is nu niet echt onlogisch natuurlijk. Die 1500kwh was enkel op de kwhprijs.

Als je 0.08€ betaalt voor een kwh -> 1500 * 0.08 -> 120€.
De distributiekost blijf je betalen op uw verbruikte energie.

als ik de V test doe zie ik dat er toch weer meer vaste contracten mogelijk zijn (elektriciteit) dan eerder deze maand, niet? Bv Engie en nog andere kleine spelers waar ik nog nooit van gehoord heb. Engie komt er dan wel goedkoper uit dan luminus optifix bv. Spreek nu enkel over elektriciteit

Is nu niet echt onlogisch natuurlijk. Die 1500kwh was enkel op de kwhprijs.

Als je 0.08€ betaalt voor een kwh -> 1500 * 0.08 -> 120€.
De distributiekost blijf je betalen op uw verbruikte energie.
Het klonk beter en veel belovend toen ik het afsloot :cry:
Maar het is wat het is. Blij dat dat afgehandeld is na 4maand wachten

als ik de V test doe zie ik dat er toch weer meer vaste contracten mogelijk zijn (elektriciteit) dan eerder deze maand, niet? Bv Engie en nog andere kleine spelers waar ik nog nooit van gehoord heb. Engie komt er dan wel goedkoper uit dan luminus optifix bv. Spreek nu enkel over elektriciteit
Die zag je altijd staan volgens mij? Je kan ze alleen niet afsluiten. Bij Engie kan je enkel als bestaande klant een vast contract afsluiten voor zover ik weet (en is slecht een fractie goedkoper dan Luminus voor elektriciteit, met zonnepanelen mogelijk zelfs niet), bij Luminus via de juiste weg op de website ook als je nog geen klant bent (maar dat zou niet de bedoeling zijn volgens de klantendienst). De kleinere spelers check ik niet in deze woelige tijden. Dus m.a.w. is Luminus de enige optie nog voor een vast contract (maar hoelang nog?) als je geen klant bent bij Engie en geen risico wil lopen op een faillissement van je energieleverancier.

Het grote nadeel van de huidige vaste contracten is dat die een significant lagere injectievergoeding hebben.
Wij verwachten hier toch wat te gaan injecteren, dus dat is toch een extra factor dat met hoge prijzen meespeelt in de keuze of we nog snel switchen naar een vast contract (en dus ook korting en vaste vergoeding in de vuilbak gooien).

Aan de andere kant gaat dat als de prijzen weer gedaald zijn omgekeerd liggen, dus da's precies altijd een struikelblok(je) om te switchen 😅.

Laatst bewerkt:
Ik heb 5 dagen geleden ook ingetekend op Luminus Optifix, zou zijn voor 15/04, ik heb voorlopig enkel deze mail gekregen:

Bedankt om Luminus te kiezen als energiepartner voor je nieuwe woning!
Beste klant,

Bedankt dat je voor de groene, Belgische energie van Luminus kiest. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw energiediensten tegen de dag van je verhuis klaar staan op je nieuw adres!

Je zal je thuis voelen bij Luminus. Onze prioriteit? Altijd klaarstaan voor onze klanten. Vragen over onze diensten of over jouw contract? Raadpleeg onze FAQ.

Je ontvangt nog een bevestiging wanneer alles geregeld is.

Deze e-mail bevat ook enkele belangrijke documenten om te bewaren:
• Een overzicht van de overnamegegevens van de energiemeters en je facturatiegegevens
• De prijslijst(en) met bevestiging van je promotie
• Onze algemene verkoopsvoorwaarden

Tot snel,
Het Luminus-team

En dan mijn gegevens en een pdf met de huidige prijsfiche. Nu zie ik dat er bij anderen hier meteen een contract en nog andere mails kregen? Is dit de normale gang van zaken of zou ik eens bellen? Eerste keer dat ik energiecontract moet afsluiten.
Heeft iemand die ingetekend heeft op Optifix hier wat feedback over? Nog steeds geen verdere informatie ontvangen van hun.

Heeft iemand die ingetekend heeft op Optifix hier wat feedback over? Nog steeds geen verdere informatie ontvangen van hun.
Dit is ook de eerste mail die ik had ontvangen. Zo'n 2 uur later kwam de bevestigingsmail, dus 5 dagen lijkt me wel lang?

Terug
Bovenaan