Energieleveranciers

ik ben erook over aan het nadenken.
twijfel enkel ts standaard en dynamisch.
we hebben 2x elektrische wagens & laadpaal waar we creg tarief voor terugbetaald krijgen.
onze laadpaal is wel vrij 'dom' en kan dus niet gestuurd worden. voor de rest geen warmtepomp.
kan dynamisch interessant zijn?

RAMING verbruik (kwh)
Afname Dag 2400
Injectie Dag 1700
Afname Nacht 2900
Injectie Nacht 550
Als je tussen 1h00 en 6h00 en 10h00 en 17h00 oplaadt, ga je op de lage tarieven zitten. Als de auto's het grootste deel van jouw verbruik zijn, zou dat wel eens voordelig kunnen uitvallen.

Ik ben zelf ook toevallig net overgeschakeld naar Energy Knights wegens beste uit de V-test dankzij vooral een redelijk hoog injectietarief. Wat mij ook aanspreekt is het gratis energiedelen.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met energiedelen?
Ik ben voornamelijk opzoek naar energiedelen in alle richtingen binnen mijn familie. Maar hiervoor moet je blijkbaar een energiegemeenschap oprichten.
Iemand ervaring met een energiegemeenschap want hier kan ik op het internet geen enkele ervaring over vinden.

Ik ben zelf ook toevallig net overgeschakeld naar Energy Knights wegens beste uit de V-test dankzij vooral een redelijk hoog injectietarief. Wat mij ook aanspreekt is het gratis energiedelen.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met energiedelen?
Ik ben voornamelijk opzoek naar energiedelen in alle richtingen binnen mijn familie. Maar hiervoor moet je blijkbaar een energiegemeenschap oprichten.
Iemand ervaring met een energiegemeenschap want hier kan ik op het internet geen enkele ervaring over vinden.
Ik ken iemand die daar ooit voor keek en blijkbaar komen daar gigantisch veel kosten bij kijken waardoor het voordeel bijna helemaal teniet gedaan wordt.
Wel al een tijdje geleden, misschien is het nu beter.

Ik ken iemand die daar ooit voor keek en blijkbaar komen daar gigantisch veel kosten bij kijken waardoor het voordeel bijna helemaal teniet gedaan wordt.
Wel al een tijdje geleden, misschien is het nu beter.

Zijn dat niet de administratieve kosten die je bij de meeste leveranciers hebt die je bedoelt? Is ergens rond de € 120, bij Energy Knights is dit gratis.

Voor de geïnteresseerden, via mijnenergie kan je momenteel bij Luminus maxxfix vastleggen voor 2 jaar waarbij het eerste jaar goedkoper is dan de Engie Flow uit oktober/november 2024.

Variabel bij Luminus is nog goedkoper indien de prijzen niet te zot doen, ik heb voor de zekerheid gekozen.

Voor de geïnteresseerden, via mijnenergie kan je momenteel bij Luminus maxxfix vastleggen voor 2 jaar waarbij het eerste jaar goedkoper is dan de Engie Flow uit oktober/november 2024.

Variabel bij Luminus is nog goedkoper indien de prijzen niet te zot doen, ik heb voor de zekerheid gekozen.

Maxxfix:
Piekuren: 19,23c/kWh - 24% korting - 14,61c/kWh
Daluren: 15,65 c/kWh - 24% korting - 11,89c.kWh

Engie flow November 2024, voorlopig voor deze maand:
Piekuren: 10,8c/kWh - 3,75c/kWh = 7,05c/kWh
Daluren: 10,5/kWh - 3,75c/kWh = 6,75c/kWh

IS verre van goedkopere prijzen, maxxfix is bijna dubbel zo duur. Enige voordeel is dat het vast is en je niet met stijgingen zit. Maar wss ga je veel meer betalen tot aan de winter, wat geen probleem hoeft te zijn als je dat afdekt met bvb zonnepanelen.

Nu mijn batterij hier staat, is het verbruik zo goed als 0. Gemiddeld zitten we aan 0.3kWh per dag. Ik ga er van uit dat we 8-9 mnd zo goed als niet gebruiken, in de winter zal de batterij wel iets doen, maar geen 100% coverage. Ik schat dat we op een jaar nog iets van 200-300kWh gaan verbruiken.

Engie Flow is leuk, maar vaste kost van 60 euro is veel, zeker als je niet veel verbruikt . Nu had ik nog 60 euro welkomskorting, maar volgend jaar niet. Mijn contract vernieuwt binnen paar maanden, en zou liefst naar iets anders switchen van Engie. Gaat dat typisch vlot bij Engie en kan dat via de website ?

Zit voor gas bij Luminus en daar kun je met 2 klikken gewoon switchen zonder kosten tussen hun producten. Zolang je maar in hun winkeltje blijft, zijn ze content.

Nu mijn batterij hier staat, is het verbruik zo goed als 0. Gemiddeld zitten we aan 0.3kWh per dag. Ik ga er van uit dat we 8-9 mnd zo goed als niet gebruiken, in de winter zal de batterij wel iets doen, maar geen 100% coverage. Ik schat dat we op een jaar nog iets van 200-300kWh gaan verbruiken.

Engie Flow is leuk, maar vaste kost van 60 euro is veel, zeker als je niet veel verbruikt . Nu had ik nog 60 euro welkomskorting, maar volgend jaar niet. Mijn contract vernieuwt binnen paar maanden, en zou liefst naar iets anders switchen van Engie. Gaat dat typisch vlot bij Engie en kan dat via de website ?

Zit voor gas bij Luminus en daar kun je met 2 klikken gewoon switchen zonder kosten tussen hun producten. Zolang je maar in hun winkeltje blijft, zijn ze content.
Overschat je je productie en batterij niet tijdens de wintermaanden? Volgens mij ga je daar op die donkere maanden toch een stuk meer verbruiken dan 300kwh zou ik denken.

Overschat je je productie en batterij niet tijdens de wintermaanden? Volgens mij ga je daar op die donkere maanden toch een stuk meer verbruiken dan 300kwh zou ik denken.

Ik heb gewoon voor de maanden dat afname >> injectie in vorige jaren de afname gezet op afname - injectie. Dan is dat 116+83+103. Edit, ik was vergeten om de andere 40 weken 2 kWh/w erbij te tellen. 400kWh dus.

Misschien zal het zelfs 450 kWh zijn. Open deur intrappen - veel hangt af van hoeveel zon er is. En conversie verliezen heb ik ook niet meegeteld.

In any case, de 400-500kWh die het dan zal zijn, zal een pak minder zijn dan de 1800-2000kWh die het nu is. Best veel eigenlijk als je er over nadenkt, 10 cent per kWh vaste kost, terwijl je dan zit te neuzelen over een centje hier, een centje daar door contracten te vergelijken... -_-

Mijn bericht was wat kort door de bocht, toegegeven. Voor mij blijft het echter wel kloppen.

De prijzen van een variabel contract in juni vergelijken met een vast contract voor een jaar met elkaar vergelijken is niet helemaal eerlijk.

Als ik even enkel kijk naar het dagtarief van de afgelopen maanden (ook hier, het verleden is geen voorspeller voor de toekomst, maar het is het enige vergelijkingsmateriaal) dan heb ik bij Engie van november tem mei €85,28 betaald voor stroom, bij Luminus Maxxfix zou dit €71,03 zijn geweest.

Je vergeet ook te kijken naar de €130 cashback (die eigenlijk €80 is na verrekening vaste kosten) die je krijgt na 12 maanden, met mijn jaarverbruik van 1800kwh komt dat op 4,44 cent per kwh. Om de vergelijking eerlijk te houden heb ik bij Engie ook rekening gehouden met de €59 welkomstkorting (= wegvallen vaste kosten) die pro rata per maand werd verrekend.

Dan heb je nog de prijs van gas.

Als ik hetzelfde doe als bij elektriciteit en de prijzen per maand (na aftrek kortingen en cashbacks) verreken met mijn verbruik van november tem mei heb ik bij Engie €198 betaald voor de gas en bij Luminus was dit €189.

Bovenstaande gaat uiteraard enkel over de energiecomponent, taksen en dergelijk moet overal nog bijkomen maar dat staat los van de leverancier.

Het zijn geen schokkende verschillen, maar ze zijn (voor mij) effectief goedkoper over een jaar gezien en ze heffen mij over de komende winter, want het voordelige Engie contract loopt af in november.

Was er bij die Engie Flow niet de vereiste dat je 2 jaar erbij moest blijven voor de promo's?
Nee, werd onmiddellijk verrekend. Het contract duurt ook slechts een jaar.

@cege kan interessant zijn voor jou, €50 vaste kosten maar €130 cashback het eerste jaar.

Laatst bewerkt:
Was er bij die Engie Flow niet de vereiste dat je 2 jaar erbij moest blijven voor de promo's?

Contract stipuleert 1y loopduur en 1 y korting.

Prijsvoordeel: geldig gedurende het eerste jaar van je contract
Welkomstvoordeel: 3,54 cEUR/kWh op de energieprijs (excl. vastevergoeding, kosten voor groene stroom en desgevallendWKK)
Prijsvoordeel geldig gedurende: het eerste jaar van je contract
Contract afgesloten via: een Erkend ENGIE Partner
Start op: 24/11/2024 (Deze datum is onder voorbehoud van de registratie van ENGIE als jouw leverancier in het toegangsregister van dedistributienetbeheerder).
Eindigt op: 23/11/2025
Looptijd van het contract: 1 jaar
Versie: 25/10/2024
Verderzetting van het contract: Het contract wordt telkens verdergezet met 1 jaar. De voorwaarden waaraan deze verderzetting gebeurt, kan je terugvinden in de Bijzondere Voorwaarden.
Herroepingsrecht: Zie voetnoot

@langun, zeg niet dat het niet slim is. Maar voorlopig is het niet goedkoper.
Van half November tot Mei heb ik een 26,5c/kWh betaald (all-in).

Mogelijks ga ik ook voor een vast contract, de bevoorrading voor de volgende winter lijkt alles behalve zeker, dus wat de prijs doet is ook zeer onzeker. Terugswitchen naar variabel kan ook nog altijd.

Ik verbruik op een sombere wintermaand rustig 700kWh… puur door de EV en huishouden voor 5 personen. Dan gaat het snel.

Gisteren mijn afrekening gehad. Van 1/06/2024 tot 15/11/2025 zat ik bij Ecopower. En vanaf 16/11/2024 tot mijn afrekening op Engie Flow met de korting.
Voor 1 jaar elektriciteit heb ik 1105euro betaald. Gas hebben we niet. Daarmee heb ik heel de winter ons huis op 21.5°C verwarmd en 18000km met de EV gebold. Als onkosten vergoeding voor het autoladen heb ik die periode 1095euro gekregen.
50% van onze verbruikte stroom kwam uit rechtstreeks uit de PV. Sinds eind mei staat er ook een batterij, dus ik hoop volgend jaar voor 60% zelfvoorzienend te zijn.

Ik heb een vraag over de engie app. Wij hebben sinds kort zonnepanelen. Maar hoe kan ik in de app zien hoeveel van onze eigen opgewekte energie ik verbruik?
Ik zie injectie en afname, maar niets over eigen verbruik. Of kijk ik daar nu zo over?

Sorry als dit al gevraagd is geweest, heb de laatste pagina's overlopen en de zoekfunctie gebruikt, maar vond het niet direct.

Ik heb een vraag over de engie app. Wij hebben sinds kort zonnepanelen. Maar hoe kan ik in de app zien hoeveel van onze eigen opgewekte energie ik verbruik?
Ik zie injectie en afname, maar niets over eigen verbruik. Of kijk ik daar nu zo over?

Sorry als dit al gevraagd is geweest, heb de laatste pagina's overlopen en de zoekfunctie gebruikt, maar vond het niet direct.
Niet. Engie heeft geen contact met uw PV omvormer.
In de app van uw omvormer kun je dat zien indien je een smartmeter hebt.

En anders via EnergyID of Home Assistant als je de digitale meter en de omvormer koppelt.

Niet. Engie heeft geen contact met uw PV omvormer.
In de app van uw omvormer kun je dat zien indien je een smartmeter hebt.

En anders via EnergyID of Home Assistant als je de digitale meter en de omvormer koppelt.
Ah super, merci!

Ik kijk eens welke app ik het beste kan gebruiken. Maar nu weet ik dus wel al dat ik niet verder moet zoeken in de engie app :)

Ah super, merci!

Ik kijk eens welke app ik het beste kan gebruiken. Maar nu weet ik dus wel al dat ik niet verder moet zoeken in de engie app :)

Of een Excelsheetje.

Productie van maand X * (1 - conversieverlies) - injectie van maand X = zelf-consumptie. Ik gebruik zelf 1.5% conversieverlies factor. Gebaseerd op natte vingerwerk en productie/injectie cijfers van als we op reis zijn en enkel baseline verbruik hebben.

Terug
Bovenaan