Mijn bericht was wat kort door de bocht, toegegeven. Voor mij blijft het echter wel kloppen.
De prijzen van een variabel contract in juni vergelijken met een vast contract voor een jaar met elkaar vergelijken is niet helemaal eerlijk.
Als ik even enkel kijk naar het dagtarief van de afgelopen maanden (ook hier, het verleden is geen voorspeller voor de toekomst, maar het is het enige vergelijkingsmateriaal) dan heb ik bij Engie van november tem mei €85,28 betaald voor stroom, bij Luminus Maxxfix zou dit €71,03 zijn geweest.
Je vergeet ook te kijken naar de €130 cashback (die eigenlijk €80 is na verrekening vaste kosten) die je krijgt na 12 maanden, met mijn jaarverbruik van 1800kwh komt dat op 4,44 cent per kwh. Om de vergelijking eerlijk te houden heb ik bij Engie ook rekening gehouden met de €59 welkomstkorting (= wegvallen vaste kosten) die pro rata per maand werd verrekend.
Dan heb je nog de prijs van gas.
Als ik hetzelfde doe als bij elektriciteit en de prijzen per maand (na aftrek kortingen en cashbacks) verreken met mijn verbruik van november tem mei heb ik bij Engie €198 betaald voor de gas en bij Luminus was dit €189.
Bovenstaande gaat uiteraard enkel over de energiecomponent, taksen en dergelijk moet overal nog bijkomen maar dat staat los van de leverancier.
Het zijn geen schokkende verschillen, maar ze zijn (voor mij) effectief goedkoper over een jaar gezien en ze heffen mij over de komende winter, want het voordelige Engie contract loopt af in november.
Was er bij die Engie Flow niet de vereiste dat je 2 jaar erbij moest blijven voor de promo's?
Nee, werd onmiddellijk verrekend. Het contract duurt ook slechts een jaar.
@cege kan interessant zijn voor jou, €50 vaste kosten maar €130 cashback het eerste jaar.