Energieleveranciers

Mijn vast 4-jarig gascontract bij Eneco, loopt af begin januari 2026.
Was nog aan 0.04/kwh

Kan ik deze maand eventueel nog een nieuw gascontract afsluiten bij een leverancier, dat maar aanvangt begin januari?

Zou dit doen gezien de nervositeit op de energiemarkt door het conflict in het middenoosten.

Was nog aan 0.04/kwh

Kan ik deze maand eventueel nog een nieuw gascontract afsluiten bij een leverancier, dat maar aanvangt begin januari?

Zou dit doen gezien de nervositeit op de energiemarkt door het conflict in het middenoosten.
Dat is nog aan goede prijs. Mensen hier mogen mij verbeteren, maar ik dacht dat je slechts 6M in de toekomst een leverancierswissel kunt initieren. Dus nog paar dagen wachten.
.
En dan stilletjes hopen dat ze er geen zooitje van maken en je vroeger switchen. :laugh::laugh:

Was nog aan 0.04/kwh

Denk dat het zelfs maar 4 maanden is.
Mijn contract loopt af 04/2026, maar denk dat ik ook een nieuw ga aangaan.
Dat is dan wel 0,45c/kWh duurder, maar aan mijn verbruik spreek je over 30 euro/jaar. Zit dan wel weer 2 winters safe ipv 1.

Zijn er mensen die overwegen deze maand terug naar vast te gaan nu Iran de Straat van Hormuz wil sluiten. Geen idee of ze dit kunnen en het moet hier geen politieke discussie worden, maar het is duidelijk dat de beurzen en de olie/gasprijzen er wel op reageren.

Ik heb Engie Flow November 2024 voor zowel elektriciteit als gas dus variabel, maar ik heb geen idee of de premium van de huidige vaste contracten zo hoog is dat het de moeite niet is van over te stappen.

Heb voor gas al lang een vast contract en wou dat eigenlijk deze maand terug vastleggen (luminus basicfix). Maar dat was ik al van plan voor Amerika iets liet vallen op Iran.
Voor elektriciteit weet ik het niet goed, daar heb ik engie flow. We verbruiken in de winter wel wat, maar dat is nog wel een tijdje.

Zijn er mensen die overwegen deze maand terug naar vast te gaan nu Iran de Straat van Hormuz wil sluiten. Geen idee of ze dit kunnen en het moet hier geen politieke discussie worden, maar het is duidelijk dat de beurzen en de olie/gasprijzen er wel op reageren.

Ik heb Engie Flow November 2024 voor zowel elektriciteit als gas dus variabel, maar ik heb geen idee of de premium van de huidige vaste contracten zo hoog is dat het de moeite niet is van over te stappen.

Als ik nu naar de V-test kijk voor gas, is de premium vast vs. variabel (bv. voor Engie, gerekend zonder kortingen, tussen hun goedkoopste formules) ongeveer 33% op de energieprijs.
Ik ben ook in oktober 2024 overgestapt naar Engie Flow met de toenmalige kortingen, tegenover die prijs is de premium voor vast nu ongeveer 50%. Voor mij te hoog om de overstap naar vast te maken, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf afwegen.

Voor elektriciteit: premium bijna 20% op de energieprijs, wel ongeveer 50% tegenover het Engie Flow tarief met korting.

Heb voor gas al lang een vast contract en wou dat eigenlijk deze maand terug vastleggen (luminus basicfix). Maar dat was ik al van plan voor Amerika iets liet vallen op Iran.
Voor elektriciteit weet ik het niet goed, daar heb ik engie flow. We verbruiken in de winter wel wat, maar dat is nog wel een tijdje.
Is er een reden waarom je bij gas wel een vast hebt en voor elektriciteit niet? Beiden gaan toch ongeveer even fel reageren op de onrust?

Als ik nu naar de V-test kijk voor gas, is de premium vast vs. variabel (bv. voor Engie, gerekend zonder kortingen, tussen hun goedkoopste formules) ongeveer 33% op de energieprijs.
Ik ben ook in oktober 2024 overgestapt naar Engie Flow met de toenmalige kortingen, tegenover die prijs is de premium voor vast nu ongeveer 50%. Voor mij te hoog om de overstap naar vast te maken, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf afwegen.

Voor elektriciteit: premium bijna 20% op de energieprijs, wel ongeveer 50% tegenover het Engie Flow tarief met korting.
Is inderdaad wel een grote premium om wat zekerheid te hebben... Ik vraag me af of we echt weer zo'n torenhoge prijzen kunnen gaan krijgen zoals de pieken van enkele jaren terug. Lichte stijgingen zijn te verteren.

Is er een reden waarom je bij gas wel een vast hebt en voor elektriciteit niet? Beiden gaan toch ongeveer even fel reageren op de onrust?

Omdat ik gedurende 9 maanden mijn auto kan solarladen op kosten van de werkgever en dat de 3 maanden dat ik van het net moet afnemen ruimschoots compenseert. Bovendien heb ik sinds kort een thuisbatterij, ik heb de laatste maand 20kWh uit het net gehaald maar wel 300kWh in mijn auto geladen. Ik sta voor elektriciteit dus niet 'alleen' voor de kosten.

Gas is volledig uit eigen zak te betalen en daar kies ik dus voor vast. Maar geloof nooit dat de gasprijs omwille van dit conflict dezelfde recordhoogten gaat bereiken zoals 2022. Mijn verbruik is ondertussen ook met 75% afgenomen, dus het zal altijd wel verteerbaar blijven. We spreken hier over een jaarverbruik van 6000kWh. bij een strenge winter zal dat 8500kWh zijn oid, ook geen ramp natuurlijk.

Laatst bewerkt:

Is inderdaad wel een grote premium om wat zekerheid te hebben... Ik vraag me af of we echt weer zo'n torenhoge prijzen kunnen gaan krijgen zoals de pieken van enkele jaren terug. Lichte stijgingen zijn te verteren.

Bij gas maakt de energiecomponent een groter deel uit van de factuur (~60%) dan bij elektriciteit (~40%) omdat je bij elektriciteit meer heffingen, capaciteitstarief, groene stroomcomponent, WKK,... hebt.
Elke situatie is anders, maar voor een gemiddeld gezin zonder zonnepanelen (elektriciteitverbruik 3500 kWh/jaar) en met verwarming op gas (17000 kWh/jaar), is de energiecomponent voor gas ongeveer €700 per jaar, tegenover €450 voor elektriciteit; dus ook in absolute cijfers gevoeliger voor sterke stijgingen.
Ik zou ook hopen dat we niet meer dezelfde recordpieken als in de energiecrisis bereiken omdat er toch betere risicobeheersing op de wereld-gasmarkt. Denk ik, ik sta er te ver van om het effectief te kunnen inschatten.

Wie zich veel zorgen maakt over energieprijzen, is mogelijks beter af van nu te kiezen voor een vast contract dan binnen enkele maanden?
- onzekerheid over de impact van de oorlog Iran-Israël is nog niet verwerkt in de vaste tarieven; vermoedelijk stijgen die tarieven in juli omwille van de momenteel stijgende gasprijzen en grotere onzekerheid
- zomer is dacht ik typisch het moment waarop de vaste tarieven lager liggen
- procentueel liggen de premies voor een vast contract vs. variabel met korting hoog, maar in absolute cijfers per maand is dat nog relatief beperkt als je bv. gas zou hedgen als grootste energiekost: €350 premium + korting op vaste kosten die wegvalt is pakweg €30 - 35 per maand om je blootstelling aan stijgende energieprijzen te beperken tot enkel elektriciteit

Investeer 10k in een olie en gas boer. Pak een variabel tarief. Betaal je energiefactuur met dividenden, thank me later.

Grappig, ik heb deze winter redelijk wat stroom verbruikt en de EV veel opgeladen waardoor de Engie app elk maand wel kwam zeggen: ik zou uw bedrag per maand optrekken (which I did, ik kreeg de EV ladingen toch terugbetaald). Ben zo van 150 per maand naar 223 gegaan op een paar maand tijd. Dan zijn ze mijn nieuwe zonnepanelen komen installeren en mijn verbruik is sindsdien écht spectaculair gedaald. Ik laad de auto enkel nog op met overschot, er is nog voldoende voor de zwembadwarmtepomp en de zonnepanelen leveren nog voldoende vermogen om te koken 's avonds. Ik neem nog eigenlijk enkel sluimerverbruik af. Ergens een 4kWh per dag.

In de Engie app zie ik dan ook voor de maanden april, mei en juni dat ik totaal mijn ingeschatte afname niet haal.

Waar zit de popup van "je betaalt te veel, zou je je maandbedrag niet verlagen???" :lol:
En ze weten het hé, want mijn ingeschatte eindafrekening in de app is gedaald dus tegen oktober ga ik ongeveer 400 euro teveel betalen met mijn voorschotten.

Ergens een 4kWh per dag.

Perfect voor een thuisbatterij er bij te hangen :).
Ik ben ook eens benieuwd, ik betaalde tot voor de eindafrekening 55 euro per maand, veel te weinig met EV laden in de winter natuurlijk, maar over een volledig jaar gezien wel correct. Ik moet nu 125 euro/maand. Benieuwd of ik dat over een tijdje kan verlagen.
Mijn eerste maand na de afrekening sta ik op -3 euro bij engie...

Fluvius is een spelletje aan het spelen met ons. Wij krijgen een mail over de omschakeling van analoge naar digitale meter, met de vriendelijke vraag om een afspraak te maken. Wij negeren die mail vriendelijk en nu zijn we 2 weken verder.

Opeens krijgen wij van Eneco een afrekening van €4000 en van Total Energies een afrekening van €1500. Ik bel beide op en zij zeggen dat ze van Fluvius geen informatie gekregen hebben en dat ze daarom een serieuze overschatting invoeren.

Zij willen dat ik Fluvius opbel om de juiste standen door te geven. Maar uiteraard gaan ze op dat moment beginnen over die omschakeling. Ik kan dus kiezen: ofwel betaal ik volgende week (want dat is de einddatum van die afrekening) €5500 teveel. Teveel want dit is een overschatting. Dat geven ze zelf toe. Ofwel bel ik naar Fluvius en plannen we onze digitale meter in.

Met alle respect maar zulke praktijken moet je toch maar durven. Dat neigt al een beetje naar afpersen. Het voelt alleszins alsof ik schaakmat sta.

En ja; ik snap het. Heel wat Belgen zijn tegen die omschakeling en willen dit zo lang mogelijk uitstellen. Juist omdat dat niet afgesproken was (typisch onze overheid: eerst iets geven en beloven, om het dan af te pakken) , maar dit is toch ook niet echt de manier.

Stuur dan een aangetekende zending ipv een e-mail.

Volgens mij gaat dit eerder om een fout dan afpersing. De kans is groot dat de medewerker die je spreekt niet eens gaat beginnen daarover. En anders zeg je maar dat je op vakantie bent tot september.

Volgens mij gaat dit eerder om een fout dan afpersing. De kans is groot dat de medewerker die je spreekt niet eens gaat beginnen daarover. En anders zeg je maar dat je op vakantie bent tot september.

Inderdaad. Dat is zo'n grote organisatie, iedereen doet daar gewoon keurig wat binnen zijn/ haar functie valt en daar zal het stoppen.

Bij Fluvius bedoel je? Ik vind het gewoon raar dat zowel Eneco (elektriciteit) als TotalEnergies (gas) toegeven dat ze hier met hun pet naar gegooid hebben omdat ze geen correcte cijfers hebben gekregen van Fluvius en ze zeggen beide dat ik contact moet opnemen met Fluvius. Ik ben bij beide al jaren klant dus dit is iets te toevallig.

Bij Fluvius bedoel je? Ik vind het gewoon raar dat zowel Eneco (elektriciteit) als TotalEnergies (gas) toegeven dat ze hier met hun pet naar gegooid hebben omdat ze geen correcte cijfers hebben gekregen van Fluvius en ze zeggen beide dat ik contact moet opnemen met Fluvius. Ik ben bij beide al jaren klant dus dit is iets te toevallig.

Gewoon uw meterstanden doorgeven aan Fluvius (vermoedelijk/mogelijk heb je daarvoor al een verzoek ontvangen van Fluvius). Anders werken d leveranciers op basis van een inschatting.

Staat ook allemaal los van de installatie van de digitale meter.

Mijn meterstand staat al 5 jaar op nul, omdat wij een terugdraaiende teller hebben. Die kan niet onder nul.

Op de website kan ik die niet doorgeven want ze aanvaarden mijn EAN-code niet, met de foutmelding dat het geen digitale teller is.

Ik snap dat leveranciers op schatting werken; maar na ettelijke jaren klant te zijn slaat dit op niets. Dit is nog nooit gebeurd. Ons verbruik is redelijk stabiel. Laat staan dat we opeens duizenden euro’s moeten opleggen.

Mijn meterstand staat al 5 jaar op nul, omdat wij een terugdraaiende teller hebben. Die kan niet onder nul.

Op de website kan ik die niet doorgeven want ze aanvaarden mijn EAN-code niet, met de foutmelding dat het geen digitale teller is.

Ik snap dat leveranciers op schatting werken; maar na ettelijke jaren klant te zijn slaat dit op niets. Dit is nog nooit gebeurd. Ons verbruik is redelijk stabiel. Laat staan dat we opeens duizenden euro’s moeten opleggen.
Bel naar Fluvius?

Terug
Bovenaan