Is er een reden waarom je bij gas wel een vast hebt en voor elektriciteit niet? Beiden gaan toch ongeveer even fel reageren op de onrust?
Is inderdaad wel een grote premium om wat zekerheid te hebben... Ik vraag me af of we echt weer zo'n torenhoge prijzen kunnen gaan krijgen zoals de pieken van enkele jaren terug. Lichte stijgingen zijn te verteren.
Bij gas maakt de energiecomponent een groter deel uit van de factuur (~60%) dan bij elektriciteit (~40%) omdat je bij elektriciteit meer heffingen, capaciteitstarief, groene stroomcomponent, WKK,... hebt.
Elke situatie is anders, maar voor een gemiddeld gezin zonder zonnepanelen (elektriciteitverbruik 3500 kWh/jaar) en met verwarming op gas (17000 kWh/jaar), is de energiecomponent voor gas ongeveer €700 per jaar, tegenover €450 voor elektriciteit; dus ook in absolute cijfers gevoeliger voor sterke stijgingen.
Ik zou ook hopen dat we niet meer dezelfde recordpieken als in de energiecrisis bereiken omdat er toch betere risicobeheersing op de wereld-gasmarkt. Denk ik, ik sta er te ver van om het effectief te kunnen inschatten.
Wie zich veel zorgen maakt over energieprijzen, is mogelijks beter af van nu te kiezen voor een vast contract dan binnen enkele maanden?
- onzekerheid over de impact van de oorlog Iran-Israël is nog niet verwerkt in de vaste tarieven; vermoedelijk stijgen die tarieven in juli omwille van de momenteel stijgende gasprijzen en grotere onzekerheid
- zomer is dacht ik typisch het moment waarop de vaste tarieven lager liggen
- procentueel liggen de premies voor een vast contract vs. variabel met korting hoog, maar in absolute cijfers per maand is dat nog relatief beperkt als je bv. gas zou hedgen als grootste energiekost: €350 premium + korting op vaste kosten die wegvalt is pakweg €30 - 35 per maand om je blootstelling aan stijgende energieprijzen te beperken tot enkel elektriciteit