Energieleveranciers

Naast het feit dat zo'n grove overschatting in een situatie waarbij een leverancier geen gegevens krijgt van Fluvius, een complete absurditeit vanwege de leveranciers is, wat hoop je te winnen bij het verder uitstellen van de digitale meter?

Je weet goed dat ze snel overgaan naar rechterlijke actie, en dat kost je dan ook snel geld...

Ik heb voorlopig enkel een mail gekregen, en die zat dan nog in mijn spamfolder. Dus nog even wachten. Waarom?

Uit principe: we hebben geïnvesteerd in zonnepanelen vroeger en deze zullen nu veel minder opbrengen. Misschien moet ik eens opzoeken hoeveel we nu meer zullen betalen met die digitale meter.

Als dat €100 per maand is vind ik dat nog acceptabel. Als dat €200 meer zal zijn per maand, ga ik dit niet zo leuk vinden en ga ik mij opgelicht voelen.

Ik heb voorlopig enkel een mail gekregen, en die zat dan nog in mijn spamfolder. Dus nog even wachten. Waarom?

Uit principe: we hebben geïnvesteerd in zonnepanelen vroeger en deze zullen nu veel minder opbrengen. Misschien moet ik eens opzoeken hoeveel we nu meer zullen betalen met die digitale meter.

Als dat €100 per maand is vind ik dat nog acceptabel. Als dat €200 meer zal zijn per maand, ga ik dit niet zo leuk vinden en ga ik mij opgelicht voelen.

De mijne brengen nog meer op dan vroeger met de anaoge teller. Zonne energie tanken en terugbetaald worden aan 30+ cent creg tarief.

De mijne brengen nog meer op dan vroeger met de anaoge teller. Zonne energie tanken en terugbetaald worden aan 30+ cent creg tarief.

34 cent/kWh in Q3 :cheer:

@Horse - je vecht een zinloze strijd. Tegenwoordig kun je zoveel doen met je digitale teller dat wat je verliest met afschaffen analoge teller (if any) ruimschoots gecompenseerd wordt met extra functionaliteit die niet mogelijk is met een oude teller.

We zijn 2025, niet 1960. Ooit moet je naar de moderne wereld en je aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Edit: Ik heb net dat prosumententarief gecheckt. Dat is toch best veel? Ik zou bijna 600 euro betalen, enkel prosumententarief. Dan nog ~150 capaciteitstarief (min 2.5kW @60 euro/kW). Aangezien je een electriciteitscontract moet hebben, zal er wel nog 50 euro of zo vaste kost bijkomen. Dan zou ik met 0 verbruik rond de 800 EUR zitten.

Ik heb de voorbije jaren nooit aan 800 euro gezeten, zelfs als ik de injectie op 0 zet. Met de injectie erbij zat ik de voorbije jaren steeds rond 0 of paar 100-200 euro per jaar. Nu zijn de injectietarieven gezakt, maar het zal nog altijd een pak minder zijn dan 800. En dan heb ik de EV (solar charging met CREG tarief katchiing) en batterij die er sinds dit jaar staat nog niet in rekening gebracht.

Om maar te zeggen, je bent niet per definitie gepoept door te switchten van analoog naar digitaal. Ze zetten dat prosumententarief uiteraard op een niveau dat het verschil niet al te groot is vs digitaal. Kwestie van de mensen mee te krijgen...

Laatst bewerkt:
Is er ergens een handleiding met 'best practises' voor zo'n digitale teller? Of moet ik gewoon opladen en de was doen als de zon schijnt en zo weinig mogelijk elektriciteit verbruiken als de zon niet schijnt? Is het dat?

Is er ergens een handleiding met 'best practises' voor zo'n digitale teller? Of moet ik gewoon opladen en de was doen als de zon schijnt en zo weinig mogelijk elektriciteit verbruiken als de zon niet schijnt? Is het dat?

Pretty much.

Ik had dus toch gelijk met mijn vermoeden. Naar Fluvius gebeld om mijn meterstanden door te geven en dat kon op de een of andere manier niet via telefoon of online. Neen, daarvoor moet er iemand van Fluvius langskomen.

Afspraak gemaakt in september.

Als ik dan vroeg waarom dit opeens wél moet en de laatste 10 jaar niet... wisten ze het niet :)
Truuken van de foor met andere woorden.

Ik had dus toch gelijk met mijn vermoeden. Naar Fluvius gebeld om mijn meterstanden door te geven en dat kon op de een of andere manier niet via telefoon of online. Neen, daarvoor moet er iemand van Fluvius langskomen.

Als ik dan vroeg waarom dit opeens wél moet en de laatste 10 jaar niet... wisten ze het niet :)
Die man/vrouw zal gewoon in september uw meterstand komen noteren en daarmee is de kous af hoor. Die gaan niet opeens ne digitale meter meebrengen en u gijzelen tot die hangt.

Wellicht een steekproefcontrole omdat uw meter al elk jaar op 0 blijft staan.

Ik denk ook dat ze die diensten (analoge tellers) beetje per beetje aan het afbouwen zijn. Daar gaan op den duur ook enkel nog wat wappies met beperkte kennis overblijven. Best case paar oldies dicht bij pensioen met wat kennis en weinig goesting. Worst case wat goedkope nietsnutten die ze erin smijten om de boel op te kuisten en het licht uit te doen in de wetenschap dat ze binnen paar jaar wat anders mogen gaan doen.

Ik denk dat je spoken ziet die er niet zijn.

Mensen zitten altijd te lachen met de disorganisatie van grote (semi) overheidsbedrijven en dan gaan ze plots wel efficient zijn en intern communiceren ? Nah. Jos van de analoge tellers babbelt niet met Peter van de digitale tellers, hoor.

Dat prosumententarief is absoluut niet goedkoop, maar als ik zo snel bekijk zou het in ons geval met analoge meter toch een +- €100 per jaar goedkoper zijn (enkel prosumententarief en 2,5kW fix capaciteitstarief ten opzichte van onze Engie flow voorspelling), zouden we ons geen hol moeten aantrekken van capaciteitstarief (=luxe), en zouden we nog een 1000 a 1500 kWh injectie op overschot hebben die vrij te besteden is aan whatever (injecteren op jaarbasis beduidend meer dan we afnemen). Stel dat de omvormer wat ondergedimensioneerd was (zoals vaak ten tijde van analoge meter) dan had het verschil nog groter geweest in het voordeel van de analoge meter.

Anderzijds, reken er een thuisbatterij bij die de afname van maart tot eind september vrijwel naar 0 brengt en de situatie is vrijwel zeker in het voordeel van de digitale meter. Maar dat vereist ook weer een bijkomende investering...

Dat prosumententarief is absoluut niet goedkoop, maar als ik zo snel bekijk zou het in ons geval met analoge meter toch een +- €100 per jaar goedkoper zijn (enkel prosumententarief en 2,5kW fix capaciteitstarief ten opzichte van onze Engie flow voorspelling), zouden we ons geen hol moeten aantrekken van capaciteitstarief (=luxe),

Veel hangt uiteraard van de prijzen. Als de injectie prijzen plots weer 10 cent zijn, is het rushen naar de digitale teller.

En 'geen hol aantrekken van capaciteitstarief' is natuurlijk kort door de bocht. Net-congestion is een probleem en enkel oplosbaar met digitale tellers. Wie niet wil meespelen, zullen ze moeten forceren. Niks houdt ze tegen om forfaitair 2.5-->3-->3.5 te gaan voor analoge tellers als blijkt dat ze inderdaad niks van aantrekken.

De luxe van oude regels die profitable zijn, kan uiteraard geen reden zijn om de nieuwe regels niet te aanvaarden. Het was vroeger ook gemakkelijker om olie in de grachten te kappen en DDT te sproeien. De wereld evolueert nu eenmaal.

en zouden we nog een 1000 a 1500 kWh injectie op overschot hebben die vrij te besteden is aan whatever (injecteren op jaarbasis beduidend meer dan we afnemen). Stel dat de omvormer wat ondergedimensioneerd was (zoals vaak ten tijde van analoge meter) dan had het verschil nog groter geweest in het voordeel van de analoge meter.

Anderzijds, reken er een thuisbatterij bij die de afname van maart tot eind september vrijwel naar 0 brengt en de situatie is vrijwel zeker in het voordeel van de digitale meter. Maar dat vereist ook weer een bijkomende investering...

Ik denk dat de discussie ook fout gevoerd wordt. Er is geen keuze of discussie om te switchen van analoog naar digitaal. Die switch komt er. Ze proberen dat wat te verzachten uit sympathie, maar die switch zal er gewoon komen. Ofwel vroeg ofwel laat. Het is niet dat er veel oldies met digitale tellers zijn die niet veel winst gemaakt hebben met hun panelen.

Mijn pa heeft indertijd ~10k betaald voor 3kWp. Renteloze lening gekregen van gemeente, installatie subsidie en 400 of 450 euro per kWh aan groene stroom certificaten. Die zit ook altijd te neuten over zijn switch van analoog naar digitaal. Terwijl zijn teller ondertussen bijna 20y teruggedraaid heeft en hij na 5y zijn gratis installatie lening heeft kunnen terugbetalen. Ja, de laatse 5 y voor hij zijn digitale teller had, heeft hij prosumententarief mogen betalen. Al die andere jaren heeft hij gewoon 1500 euro per jaar gekregen op een investering van 0 euro uit de eigen zak. Ik zou durven zeggen 'stop keer met zagen en pak die digitale teller nu eens'.

De digitale meter heeft natuurlijk ook wel het voordeel dat je life je verbruik kunt volgen en vb grote verbruikers kunt identificeren als je vb een P1 dongle hebt van 20 euro. En dat voor zowel elektriciteit en gas.

Ik heb eindelijk de volledige uitleg gekregen: de reden dat ze een mega factuur sturen, is omdat wij al 3 jaar geen meterstanden doorgeven. Dat gaat trouwens niet met een analoge meter. Alles is geregeld. Mijn afrekening bedraagt nu €13, omdat ik een screenshot heb gemaild naar Eneco.

Wij verbruiken 0 elektriciteit per jaar. Maar je moet blijkbaar sowieso een €600 betalen ieder jaar. Minimum, ook als je niets verbruikt.

Ik heb eindelijk de volledige uitleg gekregen: de reden dat ze een mega factuur sturen, is omdat wij al 3 jaar geen meterstanden doorgeven. Dat gaat trouwens niet met een analoge meter. Alles is geregeld. Mijn afrekening bedraagt nu €13, omdat ik een screenshot heb gemaild naar Eneco.

Wij verbruiken 0 elektriciteit per jaar. Maar je moet blijkbaar sowieso een €600 betalen ieder jaar. Minimum, ook als je niets verbruikt.

Prosumenten tarief (valt weg met digitale teller), capaciteitstarief, vaste kost electriciteitscontract, ...

haja hé, prosumententarief (dat wegvalt als je digitale meter hebt) en capaciteitstarief voor analoge meter (2.5kW)

Mijn meterstand staat al 5 jaar op nul, omdat wij een terugdraaiende teller hebben. Die kan niet onder nul.

Ben je zeker? In mijn vorig huis is de teller nooit boven de 0 geweest, die telde elk jaar gewoon achteruit verder, ale, terug dus :D.

Zoals gezegt, met alle kosten die wegvallen voor een analoge meter kan je indien je wat oplet goedkoper uitkomen. Hier is een digitale meter niet duurder dan een analoge door de hoeveelheid elektriciteit dat we verbruiken.

Laatst bewerkt:
Vergeet ook niet dat sommige leveranciers een meerkost aanrekenen (onder het mom van "netbalanceringskosten") als je nog een analoge meter hebt en zonnepanelen. Dat komt dus bovenop de prosumentenvergoeding.

Vergeet ook niet dat sommige leveranciers een meerkost aanrekenen (onder het mom van "netbalanceringskosten") als je nog een analoge meter hebt en zonnepanelen. Dat komt dus bovenop de prosumentenvergoeding.

Het is voor iedereen betrokken in het systeem lastig als er nog analoge figuren rondlopen die ze niet kunnen monitoren, sturen, prijsprikkels geven om mee te helpen met netbalancering. Ze gaan die mensen hoe langer hoe meer kloten pushen om toch te switchen naar digitale teller.

@cege Maandag komt hier de digitale teller. We hebben onze EV al meer dan 1 jaar gewoon via de granny charger opgeladen zonder issues. Gaat het nu de investering waard zijn om een laadpaal te installeren met load balancing? ( we hebben zonnepannelen )

Terug
Bovenaan