Energieleveranciers

Engie introduceert "super daluren", van 1-6 's nachts en van 11-17u in het weekend. Prijs voor de piekuren (7-11 en 17-22) zou op 16c komen en voor superdaluren op 9c momenteel. Daluren zijn dan de resterende uren.

Vanaf volgend jaar zouden er ook voor alle klanten "happy hours" komen waarop stroom (excl. kosten uiteraard) 0c is.

Interessante formule voor wie semi-slim kan verbruiken, bv. toestellen programmeren maar wie geen volledig slimme sturing heeft en voor wie dynamische tarieven dus moeilijker liggen.

Ik las het ook. “Empower flextime”. Als het kind maar een naam heeft zeker? Die mannen bij marketing hebben weer niet stil gezeten met hun “super daluren”; ff serieus. Ik wil niet negatief klinken en ik snap de incentive om mensen meer te laten gebruiken tijdens die momenten maar 6,6 c (vandaag hé) als super daluur? Dat is echt niet interessant! Flow mei energieprijs staat op 10 c / kwh voor de piekmomenten. Reken daar de 3,5 c / kWh korting af..

Mis ik hier iets?

Wij zitten ook bij engie met een variabel contract.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik ondanks een totaal verbruik van amper 8,59 kWh aangekocht voor de volledige maand mei dankzij zonnepanelen en thuisbatterij toch nog 13,54€ moet betalen?
In verhouding klopt dit toch niet?

Kan iemand mij uitleggen waarom ik ondanks een totaal verbruik van amper 8,59 kWh aangekocht voor de volledige maand mei dankzij zonnepanelen en thuisbatterij toch nog 13,54€ moet betalen?

Hogere piek?

De vaste kosten die komen bij het hebben van een netaansluiting?

Zoals de minimum piekbelasting die op 2.5kw staat ingesteld. 2.5 * 50€ / 12 excl. BTW * 1.06-> 11,04 incl. BTW

Iets hogere piek, toch nog een beperkt verbruik, de andere vaste kosten zoals die voor de meter...
Dan nog te bekijken of het effectieve facturatie is of een voorafname.

Capaciteitstarief en vaste kost wellicht? Staat dat niet op uw factuur vermeld?

De vaste kosten die komen bij het hebben van een netaansluiting?

Zoals de minimum piekbelasting die op 2.5kw staat ingesteld. 2.5 * 50€ / 12 excl. BTW * 1.06-> 11,04 incl. BTW

Iets hogere piek, toch nog een beperkt verbruik, de andere vaste kosten zoals die voor de meter...
Dan nog te bekijken of het effectieve facturatie is of een voorafname.
Maandpiek voor mei was 0,38 kWh de laatste 12 maanden hoogste piek is 0,69 kWh. Het zullen wel vaste kosten zijn zoals die minimum piekbelasting zoals jij hier zegt.
Hoe weinig je ook verbruikt betalen doe je toch.

Maandpiek voor mei was 0,38 kWh de laatste 12 maanden hoogste piek is 0,69 kWh. Het zullen wel vaste kosten zijn zoals die minimum piekbelasting zoals jij hier zegt.
Hoe weinig je ook verbruikt betalen doe je toch.
Denk je dat het voorzien van elektriciteit naar jouw binneninstallatie gratis is?
Je hebt een aansluiting van pakweg 10-32 kW, en dat vermogen kan je wanneer jij dat wil direct aanspreken, 24/7. Lijkt me dat daar wel iets voor betaald mag worden?

Toch opmerkelijk dat men bij die "super daluren" helemaal geen rekening houdt met de middagpiek op zonnige dagen. De spot markt zit 's middags zelfs op werkdagen al geregeld negatief. De gehanteerde tarieven zijn ook niet bepaald interessant te noemen ten opzichte van een Flow (met korting). Zullen het maar houden op een ballonnetje van de marketing divisie.

Denk je dat het voorzien van elektriciteit naar jouw binneninstallatie gratis is?
Je hebt een aansluiting van pakweg 10-32 kW, en dat vermogen kan je wanneer jij dat wil direct aanspreken, 24/7. Lijkt me dat daar wel iets voor betaald mag worden?

Alles boven 10 kVA is al voor bijbetaald bij de indienststelling van de elektrische installatie. De standaard ligt anno 2025 nog steeds op 40A enkelfasig 230V (=9,2kVA). Dacht dat de regels (destijds toch met onze nieuwbouw 2 a 3 jaar geleden) zijn dat alles boven 25 kVA een bijkomende netstudie vereist (lees: nog wat extra bijbetalen). 32 kVA lijkt mij dan ook uitzonderlijk voor een particuliere installatie, of moet zijn dat die er al jaren ligt en men daar vroeger niet moeilijk over deed.

Hier is 32A 400V (=22kVA) in huis gekomen met dat het de zwaarste mogelijkheid is zonder netstudie.

Edit: standaard ligt tegenwoordig op 17,3 kVA wegens de standaard die 3fasig is geworden. Alles daarboven is nog steeds vermogensrecht op bij te betalen.

Laatst bewerkt:
We moeten niet klagen denk ik. In Nederland werken ze met een jaarlijks vastrecht. Daar kost het maar liefst jaarlijks 1700euro voor een 3 fases 35A aansluiting.

En voor 3 fase 25A is het 400euro/jaar. Ik heb eenmalig 400euro voor mijn 32A 3 fase aansluiting.

Alles boven 10 kVA is al voor bijbetaald bij de indienststelling van de elektrische installatie. De standaard ligt anno 2025 nog steeds op 40A enkelfasig 230V (=9,2kVA). Dacht dat de regels (destijds toch met onze nieuwbouw 2 a 3 jaar geleden) zijn dat alles boven 25 kVA een bijkomende netstudie vereist (lees: nog wat extra bijbetalen). 32 kVA lijkt mij dan ook uitzonderlijk voor een particuliere installatie, of moet zijn dat die er al jaren ligt en men daar vroeger niet moeilijk over deed.

Hier is 32A 400V (=22kVA) in huis gekomen met dat het de zwaarste mogelijkheid is zonder netstudie.

Edit: standaard ligt tegenwoordig op 17,3 kVA wegens de standaard die 3fasig is geworden. Alles daarboven is nog steeds vermogensrecht op bij te betalen.
Vermogensrecht betaal je inderdaad bij aansluiting, en inderdaad, hoogste zonder netstudie ($$$) is 32A op 3x400V+N (ik wisselde even kW en A bij dat hoogste getal).

Ik blijf erbij dat daarmee echt niet alle kosten gedekt zijn voor de 50+ jaren dat je aansluiting bestaat en bediend wordt.
Als je over iets moet klagen is dat Fluvius nogal royaal dividenden uitbetaald aan z'n aandeelhouders ipv dat geld te gebruiken voor investeringen...

Vermogensrecht betaal je inderdaad bij aansluiting, en inderdaad, hoogste zonder netstudie ($$$) is 32A op 3x400V+N (ik wisselde even kW en A bij dat hoogste getal).

Ik blijf erbij dat daarmee echt niet alle kosten gedekt zijn voor de 50+ jaren dat je aansluiting bestaat en bediend wordt.
Als je over iets moet klagen is dat Fluvius nogal royaal dividenden uitbetaald aan z'n aandeelhouders ipv dat geld te gebruiken voor investeringen...

Is dat dan verandert? Hier is een aansluiting gemaakt in 2020 voor 3X400V+N 40A. Zonder dat er een warmtepomp/airco etc voorzien was.

Is dat dan verandert? Hier is een aansluiting gemaakt in 2020 voor 3X400V+N 40A. Zonder dat er een warmtepomp/airco etc voorzien was.
Je kunt dat aanvragen hé, maar dat kost u dan wel ineens meer.

Ik heb in 2021 aanvraag ingediend bij FLuvius. Wij hebben gekozen voor 3x400v 32A. Wat eigenlijk al een zware overkill is voor ons.
Maar de meerprijs tegenover 20A/25A, was maar 50 euro eenmalige kost extra.
Als ik 40A koos, dan kwam daar ineens +50% extra bij. Ga je nog hoger dan betaalde ik meer dan het dubbel voor een aansluiting.

Ik denk dat die grote meerprijs komt door een netstudie?

In 2020 was dat zeker zo (het is dat tariefblad dat ik gebruikt heb aangezien daar alles nog netjes opgesplitst staat):
(tabel op pagina 4 laat alles netjes zien waarover we het hier hebben)

Op de huidige tariefbladen staan enkel de totaalbedragen, heb geen zin om te gaan uitrekenen vanaf wanneer er hoeveel onevenredige kosten erbijkomen...

Geen idee waarom dat hier 40A is, de originele bouwers verbruikte een 1500kWh van het net per jaar. Wij verbruiken wat meer, maar we zijn nog nooit boven de 5kW capaciteitspiek (over een uur, dus 1,25kW piek over 15 min) uitgekomen.
IMO totaal onzinnig.

Geen idee waarom dat hier 40A is, de originele bouwers verbruikte een 1500kWh van het net per jaar. Wij verbruiken wat meer, maar we zijn nog nooit boven de 5kW capaciteitspiek (over een uur, dus 1,25kW piek over 15 min) uitgekomen.
IMO totaal onzinnig.
1,25 kWh energieverbruik over 15 minuten, of over dat kwartier dus een gemiddeld vermogen van 5 kW. :wink:

Het voordeel van zulke zware aansluiting is dat je totaal geen rekening moet houden met uw zware verbruikers te spreiden over de verschillende fasen. In mijn ouderlijk huis met 16A 400V (yeah, don't ask...) aansluiting toch enkele keren geweten dat er één fase overbelast was en de hoofdzekering er uit vloog.

1,25 kWh energieverbruik over 15 minuten, of over dat kwartier dus een gemiddeld vermogen van 5 kW. :wink:

Het voordeel van zulke zware aansluiting is dat je totaal geen rekening moet houden met uw zware verbruikers te spreiden over de verschillende fasen. In mijn ouderlijk huis met 16A 400V (yeah, don't ask...) aansluiting toch enkele keren geweten dat er één fase overbelast was en de hoofdzekering er uit vloog.

Dat is ook waar.
Ik heb ook maar 2 3-fase verbruikers, het inductievuur en de laadpaal die in mono staat....

Overgestapt naar energy knights. Lage vaste kosten en nog een injectie tarief van 0.048 €
ik ben erook over aan het nadenken.
twijfel enkel ts standaard en dynamisch.
we hebben 2x elektrische wagens & laadpaal waar we creg tarief voor terugbetaald krijgen.
onze laadpaal is wel vrij 'dom' en kan dus niet gestuurd worden. voor de rest geen warmtepomp.
kan dynamisch interessant zijn?

RAMING verbruik (kwh)
Afname Dag 2400
Injectie Dag 1700
Afname Nacht 2900
Injectie Nacht 550

Laatst bewerkt:
ben erook over aan het nadenken.
we hebben 2x elektrische wagens & laadpaal waar we creg tarief voor terugbetaald krijgen.
onze laadpaal is wel vrij 'dom' en kan dus niet gestuurd worden. voor de rest geen warmtepomp.
ik ben erook over aan het nadenken.

RAMING verbruik (kwh)
Afname Dag 2400
Injectie Dag 1700
Afname Nacht 2900
Injectie Nacht 550

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen zonder een slim systeem.

Terug
Bovenaan