Energieleveranciers

Ik ben veranderd van leverancier maar ik kan in mijnfluvius geen toegang meer geven tot de digitale meter.

Heeft iemand dat nog recent gedaan? Het lijkt of die optie weg is.

Ik heb dat vorige week nog gedaan voor Engie app. Gaf toch geen issue.

In de vorige woning slurpten we nog rustig 25000-30000kWh gas per jaar, met 4500kWh voor warm water alleen.
In ons vorig huis zaten wij rond de 16000kWh aan gas en 4000kWh aan elektriciteit (gerenoveerd rijhuis uit 1940 zonder gevelisolatie).
Nog een flinke maand en half te gaan en we zitten een jaar in ons nieuwbouw HOB (all electric)
Ik denk net onder of boven de 5000kWh aan elektriciteit te landen.
Toch een immens verschil. Het eigen verbruik van de panelen zit er wel niet in. We steken zo een 1500 kWh terug op het net.

Ik zou eens moeten kijken voor een nieuw contract. Ons huidig contract loopt nog een jaar vast. Als ik de prijzen vergelijk met andere vaste contracten zitten we er wel nog onder.
Nog nooit een variabel of dynamisch contract gehad.

In ons vorig huis zaten wij rond de 16000kWh aan gas en 4000kWh aan elektriciteit (gerenoveerd rijhuis uit 1940 zonder gevelisolatie).
Nog een flinke maand en half te gaan en we zitten een jaar in ons nieuwbouw HOB (all electric)
Ik denk net onder of boven de 5000kWh aan elektriciteit te landen.
Toch een immens verschil. Het eigen verbruik van de panelen zit er wel niet in. We steken zo een 1500 kWh terug op het net.

Ik zou eens moeten kijken voor een nieuw contract. Ons huidig contract loopt nog een jaar vast. Als ik de prijzen vergelijk met andere vaste contracten zitten we er wel nog onder.
Nog nooit een variabel of dynamisch contract gehad.

We gebruiken een 7000kWh elektriciteit (combined) buiten de 6000kWh gas. Maar daar zit de EV voor veel tussen.

Trouwens ivm de dynamische kwartierprijzen, dit is het antwoord van Ecopower
"De overstap is net uitgesteld tot 30 september. Als de day-ahead prijs verandert naar kwartierbasis zullen we ook overschakelen op een kwartierprijs voor de dynamische prijs. Het nemen van gemiddelden lijkt ons altijd arbitrair."

Heb die VREG test gedaan en mij lijkt het variabel contract van Energyknights het interessantste. ik kom op 106/maand incl teruglevering. Momenteel bij Engie met Easy variabel contract. Wij verbruikten vorig jaar 4600kw en injecteerden 3472. Geschatte maandpiek 5.5. Zonnepanelen + geothermische warmtepomp. Geen gas.

Iemand ervaring met die Energyknights?

Ik stap met mijn dynamisch contract bij Engie over naar een dynamisch contract bij Energy Knights.
Iets betere tarieven voor zowel afname als injectie, maar wel 90 euro per jaar minder vaste kosten (10 euro tegenover 100 euro).

Ik volgde de kost van ons verbruik voor april de laatste dagen vd maand wat op en dacht onder een bepaald bedrag te blijven. Dit was ook zo, maar enkele dagen later zie ik in de Engie-app dat dit plots een stuk hoger ligt.
Lijkt dit nu niet een heel hoog bedrag?
We zitten trouwens, zoals enkele anderen hier, op Flow oktober, versie 25/10/24. Dus met die korting.
Energieprijs april: €0,12
Injectie: €0,05

Afname: 186 kWh - €77,61
Maandpiek: 4,27

Voor de volledigheid:
Injectie: 480 kWh - €22,92

Injectie lijkt te kloppen, maar is afname nu geen heel hoog bedrag?

Edit:
Ter extra info ook maart even meegeven:
Energieprijs maart: €0,14
Injectie: €0,06

Afname: 466 kWh - €153,60
Maandpiek: 6,39

Injectie: 284 kWh - €16,82

Laatst bewerkt:
Die afname prijs is incl. het deel vaste kost, capaciteitstarief en alle andere kosten zoals je zou hebben met een maandelijkse afrekening. En ook nog zonder korting.

ik heb in april 190kwh afname voor 74,68euro. En 811kwh injectie aan -38,73euro

Laatst bewerkt:
Als je maandelijkse facturatie hebt kan je dat per maand in je detailfactuur netjes opgesplitst zien. Het hoge bedrag komt vooral door de toeslagen (net tarieven, taksen, capaciteitstarief).

Ik volgde de kost van ons verbruik voor april de laatste dagen vd maand wat op en dacht onder een bepaald bedrag te blijven. Dit was ook zo, maar enkele dagen later zie ik in de Engie-app dat dit plots een stuk hoger ligt.
Lijkt dit nu niet een heel hoog bedrag?
We zitten trouwens, zoals enkele anderen hier, op Flow oktober, versie 25/10/24. Dus met die korting.
Energieprijs april: €0,12
Injectie: €0,05

Afname: 186 kWh - €77,61
Maandpiek: 4,27

Voor de volledigheid:
Injectie: 480 kWh - €22,92

Injectie lijkt te kloppen, maar is afname nu geen heel hoog bedrag?

Edit:
Ter extra info ook maart even meegeven:
Energieprijs maart: €0,14
Injectie: €0,06

Afname: 466 kWh - €153,60
Maandpiek: 6,39

Injectie: 284 kWh - €16,82
De effectieve elektriciteitskost is maar 45% van het totaalbedrag. Al die resten zijn heffingen, btw en netkosten.

Ik weet wel dat er nog taksen, kosten etc bijkomen 😉

Maar per kWh voor afname kom ik op:
Maart: 0,33
April: 0,41

Gezien de lagere energieprijs (en piek) in april leek (en lijkt) me dat bizar.

Ik weet wel dat er nog taksen, kosten etc bijkomen 😉

Maar per kWh voor afname kom ik op:
Maart: 0,33
April: 0,41

Gezien de lagere energieprijs (en piek) in april leek (en lijkt) me dat bizar.
Mm. Ik vind het ook wel veel? April zit ik aan 193 kWh afname. Voor 57,67 euro. Maandpiek is wel maar 2,8 (engie flow). Het zal wel kloppen maar die maandpiek doet het hem

prijzen zijn voor Engie serieus aan het zakken. En daar moet dan nog mijn 3,5 cent korting af. Qua kosten komt er ongeveer nog een kleine 12 cent bij aan net/capaciteit/tax (piek 5,8 gemiddeld)

LDE5fid.png

Heb mijn afrekeningen gehad ondertussen, voor gas de eerste keer een volledig jaar sinds we hier wonen:
- Elektriciteit (16/11/2024-8/05/2025), engie flow : 450 euro bijleggen (betaalde maar 55 euro voorschotten), nieuw voorschot 125 euro (wat op jaarbasis een overschatting is).
Afname dag: 818 kWh
Afname nacht: 1891 kWh
Injectie dag: 391 kWh
Injectie nacht: 112 kWh
Gemiddelde capaciteitspiek: 3.5kW

- gas (01/05/2024-30/04/2025), luminus basicfix 03/2024: 205 euro teruggave (betaalde 65 euro voorschot), nieuw voorschot zelf terug gezet op 65 euro.
5957 kWh verbruikt, temp is niet onder de 21 graden geweest beneden, niet onder de 20 graden boven. HOB 241m2 + SWW.

prijzen zijn voor Engie serieus aan het zakken. En daar moet dan nog mijn 3,5 cent korting af. Qua kosten komt er ongeveer nog een kleine 12 cent bij aan net/capaciteit/tax (piek 5,8 gemiddeld)

LDE5fid.png

Er is een surplus aan groene energie natuurlijk. Ik haal ook bijna niets van het net nu en zet zelfs met een EV meer op het net dan ik afhaal.
Zit deze maand aan een dikke 10 euro voor engie en moet er reeds 75 krijgen voor de EV te laden. Vorige maand ook al 90 euro over van laden. De buffer aanleggen voor de volgende winter.

Laatst bewerkt:
Ok Fluvius, ik weet niet of het zelfs technisch mogelijk is met mijn installatie :laugh:

jT0CkUr.png

Als ik op mijn grafieken van de P1 poort ga kijken heb ik op dat tijdstip de volle 350W getrokken voor sluimerverbruik.

Laatst bewerkt:
Awel je mag 1750€ afdragen naar Fluvius :p.

Heb toch maar een caseke geopend bij Fluvius, medewerker zei ook: "oei, hoe kan da?" nuff said.

Op mijn kwartierpieken is het ook te zien, 8,8kWh afgenomen op 1 kwartier tijd.

dWfNaZf.png

Op P1 meter is niks te zien.

K1vWT6r.png

Want als hun facturatie afhangt van dit automatisch systeem stel ik toch voor dat iedereen regelmatig zijn pieken op de digitale meter uitleest.

Heb toch maar een caseke geopend bij Fluvius, medewerker zei ook: "oei, hoe kan da?" nuff said.

Op mijn kwartierpieken is het ook te zien, 8,8kWh afgenomen op 1 kwartier tijd.

dWfNaZf.png

Op P1 meter is niks te zien.

K1vWT6r.png

Want als hun facturatie afhangt van dit automatisch systeem stel ik toch voor dat iedereen regelmatig zijn pieken op de digitale meter uitleest.

Er is een api call op de P1 dongle om de max kwartier piek voor de maand uit te lezen. Wat zegt die ? (Geen idee of die on the fly berekend wordt of dat dat gewoon somehow uit de digital meter komt en dan hetzelfde zou zijn als de fluvius piek).

Edit: Ik kan confirmeren dat het on the fly is. Ik heb het omgekeerde voor....

De auto was vorige week donderdag aan het solar chargen en uiteraard verliest dat spel zijn P1 connectie eventjes net als de zon achter een wolk kruipt, er een wasmachine opstaat en een droogmachine. Dan valt hij terug op safe current (= ~3kW) chargen. Ik kreeg in de HW app "above 6000W" notification maar had het uiteraard pas een half uur later gezien. Heeft meer dan een half uur tussen de 4 en 5 kW zitten hoppen. Op de API staat er duidelijk 4.5kw en de timestamp komt overeen met het event...

In de Fluvius app staat er gewoon 'max for the month 3.4 kW' (nota bene een gelijkaardig event waar de kabel al in zat de avond voordien om de dag nadien te beginnen solar chargen als de zon opkwam. Ook verbinding verloren en teruggevallen op safe current en 3h 3.4 kWh getrokken 's nachts... Heb de auto maar al ingesteld dat hij enkel tussen 9 en 18h mag laden want solar charging mijn hol). Is ondertussen een week geleden en in de fluvius app staat het verbruik van die periode gewoon op 0 en injectie op veel. Zie nu pas dat heel die dag op 'geschatte waarde' staat in Fluvius website. Lekker, dodging a bullet :laugh:. Ze hebben gewoon heel die dag op volle petrol injectie gezet terwijl ik zo goed als heel de dag aan het laden was. P1 zegt 8kw afname en 19.8 injectie. Fluvius zegt 5 afname, 31 injectie.

Zie ook dat er blokken van 15 minuten gewoon volledig ontbreken.

Allemaal goed en wel en dat er temporary glitches kunnen zijn, maar een belasting laten afhangen van een max blokje van 15 min in een maand dat random glitches geeft is wel beetje jammerlijk...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan