Dat verklaart alles14 kWp zonnepanelen en een thuisbatterij dat het verbruik dekt als de zon niet schijnt.
De 2 EV's zijn 100% solar charged.
Hoe groot is de batterij?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat verklaart alles14 kWp zonnepanelen en een thuisbatterij dat het verbruik dekt als de zon niet schijnt.
De 2 EV's zijn 100% solar charged.
Aan 0,7 piek bespaar ik mij op jaarbasis alleen al 300 euro capaciteitarief![]()
Mijn gemiddelde kWh piek op jaarbasis is 3,8kW. Dat kost mij boven het minumum tarief dus nog 70€ extra op jaarbasis. Voor 300 euro moet je al aan gemiddeld 7,5kWp zitten op jaarbasis.
Tarieven zijn dit jaar serieus omhoog gegaan. 300 euro is al maar 6kWp meer. Toch bij onze intercommunale.
Bij ons 5kWp, maar er werd over besparing gepraat. Dus 5+2,5 (dat is standaard) is 7,5kWp.
Vanaf juni stapt europa over op dynamische kwartierprijzen ipv uurprijzen, heeft iemand een idee of de Belgische leveranciers dit al gaan toepassen?
was spanje en portugal zo een testrunDie kwartierprijzen gaan hoogstwaarschijnlijk uitgesteld worden omdat de gridstabiliteit niet gegarandeerd kan worden (testruns waren geen succes).

was spanje en portugal zo een testrun![]()

Nee, maar dan hadden ze tenminste geweten wat de effectieve oorzaak daar was![]()
Dan valt die ene 230V fase die anders mooi staat naar 210V (212 213 213 gisteren bij de productie pieken)...

Als je dat met paar miljoenen panelen doet in een brak infrastructuur netwerk, pwapwapwa.
Direct een spanningsval van 20V bij een afnamestroom van amper 22A lijkt mij nu niet bepaald gewenst gedrag.
Zit jij in ware BG stijl eerst met een privé oprit van 100m (in combinatie met een klein aansluitkabeltje want moet toch ergens op besparen hé)?
Zeer waarschijnlijk te zwak uitgevoerd net in uw straat in combinatie met (te) ver van de cabine te zitten maar ik zou precies bij de buren toch eens navragen (of nog beter, direct eens meten) of zij ook dezelfde situatie ervaren. Voor hetzelfde geld is er toch iets mis met uw aansluitkabel (of aansluitingen aan uw meter) want 20V drop voor 22A afname lijkt mij vrij extreem. Dat is 440W verlies voor Fluvius op een netto verbruik van 4600W.![]()
Ik vermoed dat decentrale productie het probleem niet gaat geweest zijn omdat het effect daarvan te klein is. Het is niet alsof heel Spanje op hetzelfde moment onder een wolk verdwijnt, dat zijn lokale verschillen die op macro-niveau uitgevlakt worden.
Wat je wel kan hebben is dat grote zonneparken of windmolenclusters opeens offline gaan, vergelijkbaar met het trippen van een kernreactor. En één reactor of zonnepark die tript is geen probleem om op te vangen (kost wel wat, maar is geen bedreiging voor het net), maar als die om een of andere reden een kettingreactie veroorzaken en meerdere grotere assets laten trippen valt je hele net omver.
Bon soit, zeker niet mijn area of expertise, zal ooit wel eens het officiele rapport lezen wanneer het online komt. Hopelijk lezen West-Vlaamse CD&V burgemeesters mee en beseffen ze dat één black-out oneindig veel meer schade gaat berokkenen dan die paar mensen naast het Ventilus-tracé die niet willen verhuizen.
Het Europees Netwerk van transmissienetbeheerders ENTSO-E zal sowieso een rapport (laten) uitwerken zodat zoiets in de toekomst niet snel opnieuw voorvalt.Gaan we het raport ooit te lezen krijgen ? Gaan ze het ooit kunnen uitsnuffelen ?
. Met een variabel contract het het wellicht wat goedkoper gekund, maar that's on me.