Energieleveranciers

Ik wil sowieso bij Luminus blijven.
Ik heb geen zonnepannelen of andere fancy zaken in het nieuwe huis. Gewoon elektriciteit en stookolie.
Goedkoopste tarief is doorgaans de Flex/BasicFlex/MaxxFlex. Of je moet een bepaald verbruik hebben en een goeie promotie met gratis kWh ofzo.
Natuurlijk zal je zelf de keuze moeten maken tussen vast en variabel tarief, dat is een gok voor de toekomst.

Maar als jullie in mijn situatie zitten. Welke zouden jullie nu dan kiezen, vast of flex?

Ik was ook van plan om na enkele maanden terug over te stappen naar basic fix. Is enkel nu dat'k gerust wil zijn dat'k hen kan bellen tijdens verhuis indien nodig.

Maar als jullie in mijn situatie zitten. Welke zouden jullie nu dan kiezen, vast of flex?

Ik was ook van plan om na enkele maanden terug over te stappen naar basic fix. Is enkel nu dat'k gerust wil zijn dat'k hen kan bellen tijdens verhuis indien nodig.
Dus je gaat voordat je verhuisd nog snel een ander contract aangaan waardoor je kan telefoneren naar de klantendienst. Dat is je opzet?

Ik begrijp je maar ik zou niet van contract veranderen. Heb je al eens in het verleden een verhuis uitgevoerd met bij leverancier luminus? Het komt er echt op neer dat je je verhuisformulier goed invult je niet vergist van cijfers bij het ean meterstand of datum. Meer ook echt niet. Vaak krijg je binnen de week bevestiging van wat je allemaal hebt ingevuld.

In de praktijk (we zijn allemaal maar mensen) komt het erop neer dat er typfouten gebeuren.

Of je nu een mail /chat of via telefoon doet voor een latere rechtzetting maakt niet zoveel uit? Om daar in wezen mogelijks 100€ voor bij te betalen omdat je van basic naar flex wil gaan om in wezen iets theoretisch te vermijden… persoonlijk vind ik dat verloren geld. T’is nu niet (wordt case) dat je je afgesloten gaat worden.

Voor dat geld kun je wat extra verf kopen voor in je nieuwe huis ;-)

Dus je gaat voordat je verhuisd nog snel een ander contract aangaan waardoor je kan telefoneren naar de klantendienst. Dat is je opzet?

Ik begrijp je maar ik zou niet van contract veranderen. Heb je al eens in het verleden een verhuis uitgevoerd met bij leverancier luminus? Het komt er echt op neer dat je je verhuisformulier goed invult je niet vergist van cijfers bij het ean meterstand of datum. Meer ook echt niet. Vaak krijg je binnen de week bevestiging van wat je allemaal hebt ingevuld.

In de praktijk (we zijn allemaal maar mensen) komt het erop neer dat er typfouten gebeuren.

Of je nu een mail /chat of via telefoon doet voor een latere rechtzetting maakt niet zoveel uit? Om daar in wezen mogelijks 100€ voor bij te betalen omdat je van basic naar flex wil gaan om in wezen iets theoretisch te vermijden… persoonlijk vind ik dat verloren geld. T’is nu niet (wordt case) dat je je afgesloten gaat worden.

Voor dat geld kun je wat extra verf kopen voor in je nieuwe huis ;-)
Ok thx, ik ga het dan toch maar houden op mijn huidige basic fix.
Ben nog nooit verhuisd (behalve in 2008 toen ik van ouderlijk huis naar huurwoning ging). Ben alles precies te hard aan't overdenken allemaal (komt misschien ook omdat'k single ben. Geen partner om zo'n zaken wat te verdelen of samen uit te zoeken).

Laatst bewerkt:
Eindafrekening gekregen.
Nu ben ik aan het twijfel tussen vast of variabel.
Advies?

dagverbruik: 1090 kWh
nachtverbruik: 1451 kWh
injectiedag: 1527 kWh
injectienacht: 604 kWh
zonnepanelen: 3850 WP
vermogen omvormer: 2.5 kW
maandpiek: 3.15 kW
Geen EV
Gezin van 5

aardgas: 8148 kWh

Eindafrekening gekregen.
Nu ben ik aan het twijfel tussen vast of variabel.
Advies?

dagverbruik: 1090 kWh
nachtverbruik: 1451 kWh
injectiedag: 1527 kWh
injectienacht: 604 kWh
zonnepanelen: 3850 WP
vermogen omvormer: 2.5 kW
maandpiek: 3.15 kW
Geen EV
Gezin van 5

aardgas: 8148 kWh
Eerst en vooral @Zhiii dat zijn nette waardes voor een gezin van 5. Daar mogen soortgelijke gezinnen een voorbeeld aan nemen. Vermoedelijk woon je in een nieuwbouw of appartement met goede EPC?

De keuze tussen vast en variabel is al enkele keren aan bod gekomen. Ik zal het kort samenvatten. Je wilt de best mogelijke prijs of laagst mogelijke afrekening? (Wie niet, right?) maar, macro economisch valt weinig uit te sluiten. Ben je een persoon dat liever op safe speelt ga dan voor vast. Als je niet vies bent van wat risico om een bodemprijs te scoren ga dan voor variabel.

Toch nog even stomme vraag. Als ik mijn luminus basic fix contract overzet naar nieuwe woning wegens verhuis, dan behoud ik toch mijn huidige tarief he? Of ga je dan naar het tarief dat nu van toepassing is? (Wil graag mijn tarief van maart 2024 kunnen behouden).

Toch nog even stomme vraag. Als ik mijn luminus basic fix contract overzet naar nieuwe woning wegens verhuis, dan behoud ik toch mijn huidige tarief he? Of ga je dan naar het tarief dat nu van toepassing is? (Wil graag mijn tarief van maart 2024 kunnen behouden).
Als je je bestaande contract meeneemt dan behoud je idd het tarief van je huidige contract.

Vraag het maar op voorhand. Ik heb mijn contract van eenmanszaak naar BV omgezet (zelfde adres) en via telefoon beloofden ze dat er niets zou wijzigen. Achteraf bleek het een totaal nieuw contract te zijn, waardoor ik de oude tarieven kwijt was 😠

Vraag het maar op voorhand. Ik heb mijn contract van eenmanszaak naar BV omgezet (zelfde adres) en via telefoon beloofden ze dat er niets zou wijzigen. Achteraf bleek het een totaal nieuw contract te zijn, waardoor ik de oude tarieven kwijt was 😠

Voor verhuis van particulieren is dat niet. Je neemt je huidig contract bij Luminus gewoon mee.

Hier ook een vraagje over Luminus BasicFlex. Als ik via Mijn Luminus mijn contract bekijk, zie ik volgende tariefformule staan:
0,11238 * Belpex RLP M + 2,194

Als ik echter op de algemene website van Luminus ga kijken, zie ik bij Luminus BasicFlex echter de volgende formule staan:

0,1124 x Belpex RLP M + 1,2270

Heeft mijn huidige BasicFlex abonnement dus een andere tariefformule heeft dat de meest recente tariefformule van BasicFlex?
En kan ik gemakkelijk overstappen naar dit "nieuwe" abonnement (met dezelfde naam??)?
Zijn er daar kosten aan verbonden die ik nu over het hoofd zie?

Hier ook een vraagje over Luminus BasicFlex. Als ik via Mijn Luminus mijn contract bekijk, zie ik volgende tariefformule staan:
0,11238 * Belpex RLP M + 2,194

Als ik echter op de algemene website van Luminus ga kijken, zie ik bij Luminus BasicFlex echter de volgende formule staan:

0,1124 x Belpex RLP M + 1,2270

Heeft mijn huidige BasicFlex abonnement dus een andere tariefformule heeft dat de meest recente tariefformule van BasicFlex?
Ja.
En kan ik gemakkelijk overstappen naar dit "nieuwe" abonnement (met dezelfde naam??)?
Ja, via de app of website van tarief wisselen (staat onder "meer"). Ik heb dat denk ik in oktober gedaan toen ze inderdaad die cent eraf kletsten.
Zijn er daar kosten aan verbonden die ik nu over het hoofd zie?
Normaal niet, Luminus rekent vaste kosten pro rata aan, behalve misschien als je korter dan 6 maand klant bent en dan terug naar een andere leverancier vertrekt.

Nieuwe maand, nieuwe basicfix tarieven electriciteit

Enkelvoudig 17,15
dag 21,68
nacht 13,53
exclusief nacht 13,53

Aardgas 6,61

Hier aan het twijfelen om mijn basicfix es op te zeggen.

Een jaar vast bij Engie met hun Drive contract: 153,46 €
2 jaar vast met MaxxFix bij Luminus: 176,77 €

Nu betaal ik met deze verbruikscijfers bij Basicfix nog 200 euro per maand, en heb gezien dat ik nu bij mijn afrekening eind september wss nog 300 euro ga kunnen opleggen. Ok, er zitten wat dure maanden bij met de basicfix van vorig jaar okt-december... maar dan nog, het verschil is wel groot. Met de Basicfix van aug 2024 komt dit verbruik op 172,9.

Drive Variabel bij Engie komt op 135,67 €

edit: Basicfix es aangepast met mijn tarieven van maart, komt op 156,97 euro per maand. Toch maar blijven dan. Engie is wel iets goedkoper, maar wel maar voor een jaar. Met de huidige basicfix zit ik goed tot maart 2026.

Je ziet dat niet iedereen er evenveel mee bezig is als wij hier ;)
Veel ouderen denk ik? (En al zeker als zoon of dochterlief dat allemaal doet voor hun?)
Als ik vraag aan mijn moeder welk contract ze heeft dan weet ze dit niet. ;)

En vraag aan mijn vrouw welke contracten wij hebben: Ze weet dit niet want IK beheer deze. Maar goed zij telt niet mee in dit onderzoek als ik het goed begrijp.

Dus die 30% klinkt mij ergens wel logisch.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan