Energieleveranciers

Je ziet dat niet iedereen er evenveel mee bezig is als wij hier ;)
Toen ik tegen collega's op het werk zei eind 2021 van eens naar hun energiecontract te kijken want dat de prijzen de pan uit dwingden toen werd ik helemaal niet serieus genomen. Ook familie had zoiets van: Makila ben je weeral aan het zagen en klagen?

Een jaar later kloeg iedereen dan dat ze (te) veel moesten opleggen. :S

Toen ik tegen collega's op het werk zei eind 2021 van eens naar hun energiecontract te kijken want dat de prijzen de pan uit dwingden toen werd ik helemaal niet serieus genomen. Ook familie had zoiets van: Makila ben je weeral aan het zagen en klagen?

Een jaar later kloeg iedereen dan dat ze (te) veel moesten opleggen. :S
Zag laatst een comment op FB bij een EV artikel. "Ik blijf lekker op benzine rondtuffen want ik moest 1900euro opleggen bij m'n laatste afrekening. Stel u voor dat ik een EV had."
Als je 1900euro moet opleggen, dat is er iets grondig mis imo. Wellicht een contract vernieuwing gehad toen de prijzen hoog stonden zonder daar eens naar te kijken.

Een artikel dat tot nadenken Stemt.

quote : het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat de gasprijzen de komende maanden het lage niveau van februari 2024 zullen aantikken....

Hoewel, dat een zachte winter toch denk ik tot de mogelijkheden behoort?

Tegen oktober is mijn 3-jarig gascontract helaas afgelopen. Wat is de laatste tijd best-practice?
6 maand geleden een vast contract genomen hebben? ;-)

Als je mijn mening vraagt.. nu nog vast nemen ( bvb luminus Basic Fix) met de voorwaarden van Juli. Contracten van september gaan zeker hoger uitvallen.

Momenteel Luminus Comfy Elektriciteit.
We hebben geen gas. Verwarming via geothermie.

Prijzen (dec 2023):
Dag: 22,16ct
Nacht: 18,54ct
Injectie dag: 6,22ct
Injectie nacht: 2,74ct
Vaste vergoeding van 63,60€/jr

Lijkt me nog ok te zijn tegenover we huidige tarieven.

Momenteel Luminus Comfy Elektriciteit.
We hebben geen gas. Verwarming via geothermie.

Prijzen (dec 2023):
Dag: 22,16ct
Nacht: 18,54ct
Injectie dag: 6,22ct
Injectie nacht: 2,74ct
Vaste vergoeding van 63,60€/jr

Lijkt me nog ok te zijn tegenover we huidige tarieven.
Ben je zeker? 22 en 18 cent energieprijs is echt wel aan de dure kant? Ik betaal dag/nacht rond de 11 cent (Ecopower). Basicflex van Luminus zit rond de 8 cent deze maand.

Geothermische verwarming is een interessante vorm van verwarming. Maar de winst die je doet wordt op,deze manier bijna volledig teniet gedaan door je hoge energieprijs.

Ben je zeker? 22 en 18 cent energieprijs is echt wel aan de dure kant? Ik betaal dag/nacht rond de 11 cent (Ecopower). Basicflex van Luminus zit rond de 8 cent deze maand.

Geothermische verwarming is een interessante vorm van verwarming. Maar de winst die je doet wordt op,deze manier bijna volledig teniet gedaan door je hoge energieprijs.
Vast tarief btw.
Hmm aan 8ct valt een flexibel tarief mss wel te overwegen 😅

Het Ecopower tarief is ook vaster dan andere variabele tarieven... Jij betaalt je echt blauw om eerlijk te zijn.
Heb gisteren nog ingetekend op Basic Flex.
Sinds de energiecrisis nooit meer naar variabele tarieven gekregen doordat ik dacht "die oorlog gaat nog vaak roet in het eten gooien".
Maarja..22ct versus 8ct..kan al tellen 😅

Het Ecopower tarief is ook vaster dan andere variabele tarieven... Jij betaalt je echt blauw om eerlijk te zijn.

Is ook alleen nuttig als je met veel overschot zit. Ik heb eigenlijk nog te weinig, maar haal ook weinig van het net af om er van weg te gaan.
De vaste van gumball is echt veel, dat gaat naar 40c/kWh incl andere kosten

Is ook alleen nuttig als je met veel overschot zit. Ik heb eigenlijk nog te weinig, maar haal ook weinig van het net af om er van weg te gaan.
True, of als je emotioneel gezien een burgercoöperatie wil steunen.
Nu, hun half-vaste prijs belooft ook iets beter bestand te gaan zijn aan felle stijgingen, waar de normale variabele sneller gaat reageren op de markt. Of ze dat effectief lang kunnen/gaan aanhouden is een andere vraag natuurlijk.

Ja kzat nog met een vast jaarlijks tarief van 63€.
Ik had Luminus Comfy.
De hogere vaste vergoeding van Ecopower is minder interessant voor mij. Ik produceer op goede dagen tussen 10-15kwh waarvan ik misschien 3-4kwh op het net zet.

Wij verbruiken quasi niks eigenlijk. Open bebouwing van +-250m2 netto oppervlakte. Nieuwbouw.

Van 18/06-31/07:
- Dag: 77,7kwh
- nacht: 186,6kwh

Injectie dag: 239kwh
Injectie nacht: 97kw

Heb nu een P1 meter van Homewizard gekocht mn verbruik efficienter in te plannen. Leuk mn real time verbruik te zien. En als ik merk dat ik overschot heb, zet ik mn wasmachine/vaatwasser op afstand aan.

Ja kzat nog met een vast jaarlijks tarief van 63€.
Ik had Luminus Comfy.
De hogere vaste vergoeding van Ecopower is minder interessant voor mij. Ik produceer op goede dagen tussen 10-15kwh waarvan ik misschien 3-4kwh op het net zet.

Wij verbruiken quasi niks eigenlijk. Open bebouwing van +-250m2 netto oppervlakte. Nieuwbouw.

Van 18/06-31/07:
- Dag: 77,7kwh
- nacht: 186,6kwh

Injectie dag: 239kwh
Injectie nacht: 97kw

Heb nu een P1 meter van Homewizard gekocht mn verbruik efficienter in te plannen. Leuk mn real time verbruik te zien. En als ik merk dat ik overschot heb, zet ik mn wasmachine/vaatwasser op afstand aan.
De cijfertjes die nu laat zien, spelen in het voordeel van Ecopower (meer injectie dan afname). Maar je moet het natuurlijk op jaarbasis zien voor om een deftige conclusie te maken.

Ik heb ook die P1 meter van HomeWizard. Kun je koppelen met Home Assistant en onze wasmachine is ook gekoppeld.
Zodra er genoeg injectie is, kun je dan de wasmachine automatisch laten starten.

De cijfertjes die nu laat zien, spelen in het voordeel van Ecopower (meer injectie dan afname). Maar je moet het natuurlijk op jaarbasis zien voor om een deftige conclusie te maken.

Ik heb ook die P1 meter van HomeWizard. Kun je koppelen met Home Assistant en onze wasmachine is ook gekoppeld.
Zodra er genoeg injectie is, kun je dan de wasmachine automatisch laten starten.
Ja...alleen werkt die Home Assistant niet deftig met mn vaatwasser 😅.
Hij start die dan op het juiste moment op. Na 2-3u is de vaat gedaan en krijg ik een melding. Om ineens 3-4u later weer een melding te krijgen...en is mn vaat 2x gedaan 😅. Ik vermoed dat dit komt doordat mijn vaatwasser niet open springt als hij klaar is en HomeWizard het dan nog ziet als "nog uit te voeren opdracht".

In verband met de injectie. Dit zit nu nog relatie ok, maar tegen de winter zit de zon lager en zal ik minder produceren. Ik woon namelijk in een bos.
Nu goed..ik heb nog geen ervaring met winters in deze nieuwbouw. Dus wie weet is het wel goed! Wordt dus wat afwachten.

Ja...alleen werkt die Home Assistant niet deftig met mn vaatwasser 😅.
Hij start die dan op het juiste moment op. Na 2-3u is de vaat gedaan en krijg ik een melding. Om ineens 3-4u later weer een melding te krijgen...en is mn vaat 2x gedaan 😅. Ik vermoed dat dit komt doordat mijn vaatwasser niet open springt als hij klaar is en HomeWizard het dan nog ziet als "nog uit te voeren opdracht".

In verband met de injectie. Dit zit nu nog relatie ok, maar tegen de winter zit de zon lager en zal ik minder produceren. Ik woon namelijk in een bos.
Nu goed..ik heb nog geen ervaring met winters in deze nieuwbouw. Dus wie weet is het wel goed! Wordt dus wat afwachten.
Ja, Home Assistant voert die triggers telkens opnieuw uit als de voorwaarde voldoet. Je moet daar dus een conditie bijbouwen zodat hij geen 2e keer van start gaat. Je kunt dat oplossen met een virtuele switch die je aanzet als de vaatwasser mag starten en die je dan uitzet automatisch op het moment dat de vaatwasser effectief start. Dan zal hij geen 2x na elkaar starten.
Verdere uitleg is nogal offtopic hier, maar vraag gerust verder in het HA draadje.

Ik heb dit jaar (01/01/2024 tot nu):
1200kWh afname
1200kWh injectie
1150kWh opladen EV (gemiddeld 30c/kWh opbrengst), beginnen laden in April.

De 3c/kWh die ik verlies bij afname maak ik goed bij de injectie. Zelf opgewekte energie gebruik ik voor 65% zelf.
All in all zou ik bij variabel niet veel winst danwel verlies doen. We kijken naar verbruik elektriciteit (en gas) ook naar niets tbh.
Momenteel staat het te betalen saldo dus op 0 als je EV in rekening brengt.

Ik heb dit jaar (01/01/2024 tot nu):
1200kWh afname
1200kWh injectie
1150kWh opladen EV (gemiddeld 30c/kWh opbrengst), beginnen laden in April.

De 3c/kWh die ik verlies bij afname maak ik goed bij de injectie. Zelf opgewekte energie gebruik ik voor 65% zelf.
All in all zou ik bij variabel niet veel winst danwel verlies doen. We kijken naar verbruik elektriciteit (en gas) ook naar niets tbh.
Momenteel staat het te betalen saldo dus op 0 als je EV in rekening brengt.
Dat is niet veel.
Ecopower rekent geen vaste kosten aan. Ze nemen 1.5cent/kWh als kost (voordelig bij kleine afnames, nadelig bij grote). Dus je zou eigenlijk zou je daarmee rekening moeten houden als je vergelijkt met een andere leverancier.

Nog eens mijn geschatte jaarverbruik & injectie in de V-test gegooid nu ik wat beter zicht heb op hoeveel elektriciteit ik nog injecteer nu ik een EV laad.
- Voor gas blijft Luminus Basic Flex het goedkoopste; het goedkoopste vast tarief komt neer op gemiddelde energieprijs die 40% hoger ligt over het ganse jaar, voor zo'n extra kost neem ik wel het risico van een variabel tarief
- Voor elektriciteit zou Ecopower 6% goedkoper zijn wegens veel hoger injectietarief. Maar die €250 van dat ene aandeel duurt aan dat prijsverschil 3-4 jaar om terug te verdienen (incl. dividendrendement), nogal lang om daarop te hopen dat dat verschil ongeveer even groot blijft. Zelfde voor vast tarief: komt neer op gemiddeld 44% hogere energieprijs

Nog eens mijn geschatte jaarverbruik & injectie in de V-test gegooid nu ik wat beter zicht heb op hoeveel elektriciteit ik nog injecteer nu ik een EV laad.
- Voor gas blijft Luminus Basic Flex het goedkoopste; het goedkoopste vast tarief komt neer op gemiddelde energieprijs die 40% hoger ligt over het ganse jaar, voor zo'n extra kost neem ik wel het risico van een variabel tarief
- Voor elektriciteit zou Ecopower 6% goedkoper zijn wegens veel hoger injectietarief. Maar die €250 van dat ene aandeel duurt aan dat prijsverschil 3-4 jaar om terug te verdienen (incl. dividendrendement), nogal lang om daarop te hopen dat dat verschil ongeveer even groot blijft. Zelfde voor vast tarief: komt neer op gemiddeld 44% hogere energieprijs
Je kan dat aandeel wel verkopen als je geen klant meer wil zijn bij Ecopower. Maar je moet het wel 3 jaar bijhouden denk ik.
En ik heb mijn aandeel bij Beauvent gekocht ipv Ecopower omdat die een garandeerd divident van 3.25% geven en Ecopower niet.

Terug
Bovenaan