Energieleveranciers

Klant sinds 01/01/2024. Eindafrekening periode 01/01/2024 -31/05/2024 deze nacht ontvangen.
Idem hier.
Mijn all-in prijs voor die periode was 0,2758euro/kWh als ik injectie niet meereken. (3.6kW facturatiepiek)

We wonen nu ook exact 1 jaar in ons huis en heb nu voor het eerst echt zicht op wat een jaar in dit huis wonen kost en ben aangenaam verrast.

Door de reclame van Luminus voor Maxxfix dat voorstel eens bekeken.Een deel gas en elektriciteit gratis en voor mijn ogen een goede prijs die twee jaar vast geklikt is.Dus overgestapt van het dure Eneco naar Luminus.
Misschien niet het beste,maar zoals zovelen zeggen,het is een verzekering voor de toekomst.

De 30% roerende voorheffing is er toch al vanaf? Moet het dan nog op de belastingsbrief?
In mijn geval heb ik 73 cent gestort gekregen. Ik laat om een reden geen dividenten uitkeren op mijn trackers...
Een Ecopower aandeel is een echt aandeel en je kan daar de roerende voorheffing op dividenden terugvorderen via je belastingen.
Op een ETF, wat een juridische/financiële constructie is, gaat dat niet, en kan je dus inderdaad beter de accumulerende varianten kopen.
"Geen dividenden laten uitkeren" lijkt me niet te gaan werken om die 30% roerende voorheffing te vermijden; ik vermoed dat de bank/broker dan het dividend (na afhouden roerende voorheffing) automatisch terug gebruikt om de ETF aan te kopen?

Anyhoo, off-topic voor hier.

Ecopower zal voor juni op 11,54c/kWh zitten voor afname en 7,5c voor injectie. Das ongeveer terug de prijs van februari en maart.

Geen idee. Kan alleen de prijs bereken voor de afgelopen maand aan de hand van de groothandelsprijs.

Wat juli brengt is een vraagteken. Ik volg het niet echt op de voet.

Voor ecopower moet je dat toch niet berekenen, de tariefkaarten staan online en daar staat 11,51 c/kWh afname voor Juni.
Injectie is al heel het jaar 7,5c/kWh.

Obscure pagina op ecopower website... "prijs"

AFNAMEPRIJS JUNI 2024: 0,1151 EURO/KWH
AFNAMEPRIJS MEI 2024: 0,1124 EURO/KWH
AFNAMEPRIJS APRIL 2024: 0,1094 EURO/KWH

TERUGLEVERVERGOEDING: 0,075 EURO/KWH

Voor ecopower moet je dat toch niet berekenen, de tariefkaarten staan online en daar staat 11,51 c/kWh afname voor Juni.
Injectie is al heel het jaar 7,5c/kWh.
Nu wel. Deze ochtend nog niet toen ik mijn Excelleke aant invullen was :D Soms duurt het een paar dagen eer het daar vermeld staat.
Vraag me wel af waar ze hun index parameter halen. Die zit deze keer een heel klein beetje naast de Nordpool tarieven van afgelopen maand.

Nu wel. Deze ochtend nog niet toen ik mijn Excelleke aant invullen was :D Soms duurt het een paar dagen eer het daar vermeld staat.
Vraag me wel af waar ze hun index parameter halen. Die zit deze keer een heel klein beetje naast de Nordpool tarieven van afgelopen maand.

Zou zelfs niet weten welke index ze volgen. Als er iets abnormaals gebeurd zal ik het hier wel lezen :P.

De formule voor Ecopower Groene Burgerstroom is gewoon
0,5(0,17+RLP gewogen Belpex DA)

Volgens mij is dat tweede dezelfde (Belpex RLP M) als die Luminus gebruikt voor hun BasicFlex?

Heb dat nu nog niet nagerekend maar het is een index dus die kan ik principe maar 1 juiste waarde hebben...

Wel, vorig jaar had ik een kleine afwijking opgemerkt. Dit was hun antwoord.

Op onze pagina https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-nieuw leggen we uit hoe onze prijsformule precies werkt. Onderaan staat het detail dat u zoekt. Het is niet de baseload BELPEX DA (of EPEX DA voor België, dat zijn synoniemen), maar wel de RLP gewogen BELPEX DA. Dat wil zeggen dat we de BELPEX DA voor elk uur wegen op een standaard verbruiksprofiel. Met de natte vinger zorgt dat ervoor dat de prijs 2 à 4% hoger ligt dan baseload (het rekenkundig gemiddelde) BELPEX DA.

Een paar dagen terug ook mijn eindafrekening gekregen.
01/01/2024 --> 30/06/2024.

Doe dit x2 en je hebt zo goed als het verbruik/injectie van periode 01/07/2023-->30/06/2024

Nu had ik wel een vraag over capaciteitstarief.
Deze wordt berekend op de hoogst gemiddelde kwartierpiek per maand en dat over een jaar. Omdat de eindafrekening bij mij over 6 maand gaat, is het uiteraard ook maar 6 maand.

Ik weet dat er wordt gewerkt met een minimum van 2,5kW, dus al je daar onder zit heb je "pech". Je wordt alsnog afgerekend op 2,5kW. Ik hou daar dus rekening mee.

Op mijn factuur staat er 3,18kW. Maar als ik deze uittel kom ik uit op 2,904kW , ik haal de gegevens evengoed uit mijn digitale teller, zoals Ecopower. Zie ik iets over het hoofd?

Piek over 6 maand: 2,904kW (door maand april/juni op 2,5kW te zetten)
Piek over 6 maand: 2,727kW (het werkelijk gemiddeld)
Piek over 6 maand: 3,18kW (volgens ecopower)

ecopower-eind.jpg
piek.jpg

Laatst bewerkt:
Omdat de invoering nogal slecht geregeld was, dacht ik dat de eerste maanden het gemiddelde maar liep tot begin 2024.
Dus in januari heb je 3,628, in februari (3,628+2,851)/2, in maart (3,628+2,851+2,95)/3 enzovoort. Nu, het gemiddelde over die maanden geeft me 3,12, dus da's ook nog niet helemaal juist...

Misschien eens mailtje sturen naar Ecopower met die vraag?

Doe dit x2 en je hebt zo goed als het verbruik/injectie van periode 01/07/2023-->30/06/2024

Deze wordt berekend op de hoogst gemiddelde kwartierpiek per maand en dat over een jaar. Omdat de eindafrekening bij mij over 6 maand gaat, is het uiteraard ook maar 6 maand.

Ik weet dat er wordt gewerkt met een minimum van 2,5kW, dus al je daar onder zit heb je "pech". Je wordt alsnog afgerekend op 2,5kW. Ik hou daar dus rekening mee.

Op mijn factuur staat er 3,18kW. Maar als ik deze uittel kom ik uit op 2,904kW , ik haal de gegevens evengoed uit mijn digitale teller, zoals Ecopower. Zie ik iets over het hoofd?

ecopower-eind.jpg
piek.jpg
Ge moet het over de laatste 12 maanden nemen, niet 6 maanden. Ook al wordt maar 1 maand gefactureerd, uw piek voor capaciteitstarief komt uit het jaargemiddelde. Maar dan verrekend voor het aantal maanden van uw afrekening.

ecopower-eind.jpg
piek.jpg
Je moet uw facturatiepiek bekijken op mijn Fluvius. Dat is het gemiddelde van de laatste 12 maand. Die wordt gebruikt voor de afrekening, ook is het maar een periode van 6 maand.

Ge moet het over de laatste 12 maanden nemen, niet 6 maanden. Ook al wordt maar 1 maand gefactureerd, uw piek voor capaciteitstarief komt uit het jaargemiddelde. Maar dan verrekend voor het aantal maanden van uw afrekening.
Je moet uw facturatiepiek bekijken op mijn Fluvius. Dat is het gemiddelde van de laatste 12 maand. Die wordt gebruikt voor de afrekening, ook is het maar een periode van 6 maand.
Merci voor de info.
Het zou inderdaad niet logisch zijn dat ze het gemiddelde zouden nemen van de max pieken van de voorbije 6 maanden.

Ik zie nu dat ik bij mijn Fluvius nog een aanvraag moest indienen om de facturatiepiek te zien. Nu zie je wel duidelijk hoe het berekend wordt.

Elke maand nemen ze het gemiddelde van de voorbij 12 maanden. Om dan de facturatiepiek te berekenen nemen ze hierna weer het gemiddeld over de facturatie periode.

Als ik het den uittel kom je mooi uit op 3,18kW. Alsook zie je het duidelijk op mijn fluvius.

pieken.jpg

Terug
Bovenaan