Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
“Toen ik dat bedrag zag, moest ik toch even een half uur extra pauze nemen op het werk”, vertelt Nick.Gezin krijgt voorstel om 6,5 miljoen euro per maand af te lossen voor gas: “Wat op de app staat, moet ik betalen, zei contactpersoon”
Wat een degoutant artikel om mensen wat schrik aan te jagen. Het komt erop neer dat de man in de webapplicatie ook de cijfers na de komma had genoteerd bij de meterstanden, waardoor de berekening uiteraard enorm hoog was.
Die contactpersoon blijkt helemaal geen werknemer van Luminus meer te zijn. Het was iemand waarbij hij destijds het contract had afgesloten, dus vermoedelijk zo een deur-aan-deur of mediamarktfiguur.
Het gezin stapt hiermee naar de krant en wanneer HLN vragen stelt aan Luminus is het natuurlijk al snel duidelijk wat het probleem is. Klantendienst belt zelf naar die man en probleem is op 1 minuut opgelost...

“Toen ik dat bedrag zag, moest ik toch even een half uur extra pauze nemen op het werk”, vertelt Nick.
![]()

Cash overflow!Wel bizar dat zo'n meterstanden zonder problemen doorgaan - normaal krijg je een pop-up die zelfs bij licht "afwijkende" meterstanden waarschuwt. Of ze hebben daar 'OK' geklikt![]()

Gezin krijgt voorstel om 6,5 miljoen euro per maand af te lossen voor gas: “Wat op de app staat, moet ik betalen, zei contactpersoon”
Wat een degoutant artikel om mensen wat schrik aan te jagen. Het komt erop neer dat de man in de webapplicatie ook de cijfers na de komma had genoteerd bij de meterstanden, waardoor de berekening uiteraard enorm hoog was.
Die contactpersoon blijkt helemaal geen werknemer van Luminus meer te zijn. Het was iemand waarbij hij destijds het contract had afgesloten, dus vermoedelijk zo een deur-aan-deur of mediamarktfiguur.
Het gezin stapt hiermee naar de krant en wanneer HLN vragen stelt aan Luminus is het natuurlijk al snel duidelijk wat het probleem is. Klantendienst belt zelf naar die man en probleem is op 1 minuut opgelost...
Morgen in HLN 'toen nokeyboard het bedrag van het artikel zag moest hij toch even een half uur extra pauze nemen op het werk'“Toen ik dat bedrag zag, moest ik toch even een half uur extra pauze nemen op het werk”, vertelt Nick.
![]()
Morgen in HLN:Morgen in HLN 'toen nokeyboard het bedrag van het artikel zag moest hij toch even een half uur extra pauze nemen op het werk'
Bedenking die ik me maak: als effectief het probleem is dat er drie cijfers te veel werden ingegeven, dan zou zijn factuur grosso modo een factor duizend kleiner moeten zijn. 26 miljoen of 26.000 is al een heel verschil, maar ik vind 26.000 euro voor een jaar gas nog altijd gigantisch hoog.
Ik weet ook dat er vanaf bepaalde verbruiken hogere nettarieven en tarieven gelden, maar toch ... Wat zou het gasverbruik zijn van dat gezin, en waarom vindt HLN dat niet de grootste schande?
Tuurlijk wel. Ik heb het zelf ook al eens verkeerd ingegeven bij Luminus (gas en elektriciteit standen gewisseld) en je ziet direct aan de bedragen dat er iets niet klopt. Nadien gewoon zelf mijn fout recht gezet dus hoe dat koppel het zo verkeerd heeft kunnen doen is een raadsel.Kvraag me dan ook af of ze via dezelfde site niet gewoon de correcte meterstand hadden kunnen doorgeven om het zelf recht te trekken.
Misschien nog kWh en m³ verschil? Dan kan je er nog eens een factor 10 kleiner van maken en kom je op 2600 euro.Bedenking die ik me maak: als effectief het probleem is dat er drie cijfers te veel werden ingegeven, dan zou zijn factuur grosso modo een factor duizend kleiner moeten zijn. 26 miljoen of 26.000 is al een heel verschil, maar ik vind 26.000 euro voor een jaar gas nog altijd gigantisch hoog.
Ik weet ook dat er vanaf bepaalde verbruiken hogere nettarieven en tarieven gelden, maar toch ... Wat zou het gasverbruik zijn van dat gezin, en waarom vindt HLN dat niet de grootste schande?
Niet per se he. Als de meterstand 10 000 was en ze geven 10 000 000 in, of als die 20 000 was en ze geven 20 000 000 in, dan is hun ‘verbruik’ in het tweede geval dubbel zo hoog als ik het eerste. Je kan dus geen uitspraken doen over de factor van overschatting van de factuur zonder de meterstand te kennen.
Maar weer zo’n vreemd verhaal. Ik ben viavia het betalende artikel gaan opzoeken en het is dus niet gebaseerd op een afrekening. Ze hebben zelf de verkeerde meterstand ingegeven op myluminus en op basis daarvan werd een zot voorschot voorgesteld. Kvraag me dan ook af of ze via dezelfde site niet gewoon de correcte meterstand hadden kunnen doorgeven om het zelf recht te trekken.
Zo’n hoge meterstand kan je nooit bij Fluvius ingeven. Zou nogal wat collateral damage geven moesten die dat ooit verwerken…
Allebei zeer plausibel, zo ver had ik niet nagedachtMisschien nog kWh en m³ verschil? Dan kan je er nog eens een factor 10 kleiner van maken en kom je op 2600 euro.

Hier is het gelukkig (nog) niet tot een rechtzaak gekomen.Ik wil maar aantonen wat voor een triestige bedoening het is bij toch wel een grote leverancier.. Kwestie hoeveel mensen er zijn die bang hebben van de deurwaarder en onterecht maar alles betalen uit schrik voor meer kosten.
.Ondanks dat de meterstanden correct waren doorgegeven en bevestiging van Luminus op mai
Je bedoelt waarschijnlijk Fluvius en niet Luminus hier?
Aangezien vrijdag de gasprijs met 22 % is gestegen lijkt het nu slimmer om optifix gas al vast te leggen dan ?Wil je de prijzen van juni of juli?Verder maakt het niet echt verschil.
Gene paniekAangezien vrijdag de gasprijs met 22 % is gestegen lijkt het nu slimmer om optifix gas al vast te leggen dan ?
Het is nog vroeg in de maand. Het gaat zo'n beetje op en neer.Energieprijzen voor mei (excl BTW), nog steeds Luminus Basic voor alles:Voor de geïnteresseerden: hier de Luminus Basic energietarieven van mijn maandelijkse afrekening van april (excl 6% BTW):
gas: 5,67 cent per kWh
elektriciteit afname: 12,9 cent per kWh
elektriciteit injectie: 5,91 cent per kWh