Energieleveranciers

Gezin krijgt voorstel om 6,5 miljoen euro per maand af te lossen voor gas: “Wat op de app staat, moet ik betalen, zei contactpersoon”

Wat een degoutant artikel om mensen wat schrik aan te jagen. Het komt erop neer dat de man in de webapplicatie ook de cijfers na de komma had genoteerd bij de meterstanden, waardoor de berekening uiteraard enorm hoog was.

Die contactpersoon blijkt helemaal geen werknemer van Luminus meer te zijn. Het was iemand waarbij hij destijds het contract had afgesloten, dus vermoedelijk zo een deur-aan-deur of mediamarktfiguur.

Het gezin stapt hiermee naar de krant en wanneer HLN vragen stelt aan Luminus is het natuurlijk al snel duidelijk wat het probleem is. Klantendienst belt zelf naar die man en probleem is op 1 minuut opgelost...
“Toen ik dat bedrag zag, moest ik toch even een half uur extra pauze nemen op het werk”, vertelt Nick.
:rofl:

“Toen ik dat bedrag zag, moest ik toch even een half uur extra pauze nemen op het werk”, vertelt Nick.
:rofl:

Wel bizar dat zo'n meterstanden zonder problemen doorgaan - normaal krijg je een pop-up die zelfs bij licht "afwijkende" meterstanden waarschuwt. Of ze hebben daar 'OK' geklikt :p

Bedenking die ik me maak: als effectief het probleem is dat er drie cijfers te veel werden ingegeven, dan zou zijn factuur grosso modo een factor duizend kleiner moeten zijn. 26 miljoen of 26.000 is al een heel verschil, maar ik vind 26.000 euro voor een jaar gas nog altijd gigantisch hoog.
Ik weet ook dat er vanaf bepaalde verbruiken hogere nettarieven en tarieven gelden, maar toch ... Wat zou het gasverbruik zijn van dat gezin, en waarom vindt HLN dat niet de grootste schande?

Gezin krijgt voorstel om 6,5 miljoen euro per maand af te lossen voor gas: “Wat op de app staat, moet ik betalen, zei contactpersoon”

Wat een degoutant artikel om mensen wat schrik aan te jagen. Het komt erop neer dat de man in de webapplicatie ook de cijfers na de komma had genoteerd bij de meterstanden, waardoor de berekening uiteraard enorm hoog was.

Die contactpersoon blijkt helemaal geen werknemer van Luminus meer te zijn. Het was iemand waarbij hij destijds het contract had afgesloten, dus vermoedelijk zo een deur-aan-deur of mediamarktfiguur.

Het gezin stapt hiermee naar de krant en wanneer HLN vragen stelt aan Luminus is het natuurlijk al snel duidelijk wat het probleem is. Klantendienst belt zelf naar die man en probleem is op 1 minuut opgelost...

Dat mensen a) dergelijke artikels lezen en b) mensen denken dat gewoon naar de helpdesk niet zou helpen...

Morgen in HLN 'toen nokeyboard het bedrag van het artikel zag moest hij toch even een half uur extra pauze nemen op het werk'
Morgen in HLN:
Orgineel artikel
Nokeyboard gaat op de vregtest opzoek naar een nieuwe energieleverancier en het goedkoopste contract was x euro bij Luminus. 'toen ik die bedragen zag was ik 2 dagen werkonbekwaam' reageert een misnoegde Nokeyboard.

Update na 6uur:
Na ons onderzoek blijkt dat nokeyboard het verschil niet kent tussen kWh en m3.

Nokeyboard is blij dat het opgelost is en kan er nu mee lachen.

Bedenking die ik me maak: als effectief het probleem is dat er drie cijfers te veel werden ingegeven, dan zou zijn factuur grosso modo een factor duizend kleiner moeten zijn. 26 miljoen of 26.000 is al een heel verschil, maar ik vind 26.000 euro voor een jaar gas nog altijd gigantisch hoog.
Ik weet ook dat er vanaf bepaalde verbruiken hogere nettarieven en tarieven gelden, maar toch ... Wat zou het gasverbruik zijn van dat gezin, en waarom vindt HLN dat niet de grootste schande?

Niet per se he. Als de meterstand 10 000 was en ze geven 10 000 000 in, of als die 20 000 was en ze geven 20 000 000 in, dan is hun ‘verbruik’ in het tweede geval dubbel zo hoog als ik het eerste. Je kan dus geen uitspraken doen over de factor van overschatting van de factuur zonder de meterstand te kennen.

Maar weer zo’n vreemd verhaal. Ik ben viavia het betalende artikel gaan opzoeken en het is dus niet gebaseerd op een afrekening. Ze hebben zelf de verkeerde meterstand ingegeven op myluminus en op basis daarvan werd een zot voorschot voorgesteld. Kvraag me dan ook af of ze via dezelfde site niet gewoon de correcte meterstand hadden kunnen doorgeven om het zelf recht te trekken.

Zo’n hoge meterstand kan je nooit bij Fluvius ingeven. Zou nogal wat collateral damage geven moesten die dat ooit verwerken…

Kvraag me dan ook af of ze via dezelfde site niet gewoon de correcte meterstand hadden kunnen doorgeven om het zelf recht te trekken.
Tuurlijk wel. Ik heb het zelf ook al eens verkeerd ingegeven bij Luminus (gas en elektriciteit standen gewisseld) en je ziet direct aan de bedragen dat er iets niet klopt. Nadien gewoon zelf mijn fout recht gezet dus hoe dat koppel het zo verkeerd heeft kunnen doen is een raadsel.

Misschien nog kWh en m³ verschil? Dan kan je er nog eens een factor 10 kleiner van maken en kom je op 2600 euro.

Niet per se he. Als de meterstand 10 000 was en ze geven 10 000 000 in, of als die 20 000 was en ze geven 20 000 000 in, dan is hun ‘verbruik’ in het tweede geval dubbel zo hoog als ik het eerste. Je kan dus geen uitspraken doen over de factor van overschatting van de factuur zonder de meterstand te kennen.

Maar weer zo’n vreemd verhaal. Ik ben viavia het betalende artikel gaan opzoeken en het is dus niet gebaseerd op een afrekening. Ze hebben zelf de verkeerde meterstand ingegeven op myluminus en op basis daarvan werd een zot voorschot voorgesteld. Kvraag me dan ook af of ze via dezelfde site niet gewoon de correcte meterstand hadden kunnen doorgeven om het zelf recht te trekken.

Zo’n hoge meterstand kan je nooit bij Fluvius ingeven. Zou nogal wat collateral damage geven moesten die dat ooit verwerken…
Misschien nog kWh en m³ verschil? Dan kan je er nog eens een factor 10 kleiner van maken en kom je op 2600 euro.
Allebei zeer plausibel, zo ver had ik niet nagedacht :)

Heb zonet een vonnis van een vrederechter onder ogen gekregen.

Een klant vroeg aan Mega om zijn voorschotten op te trekken van € 125 naar € 175. Mega bevestigde dit onmiddellijk per mail. Maar desondanks begonnen ze voorschotten te sturen van bijna € 240. De klant betwistte dit telkens per mail en betaalde altijd netjes € 175.

Ondertussen waren er ook problemen met zijn eindafrekening waar hij ook maar geen antwoord op kreeg.
Hij kreeg maar geen antwoord, maar wel aanmaningen en dergelijke en zijn dossier werd naar een deurwaarder gestuurd die de klant uiteindelijk gedagvaard heeft.

De klant liet aan de vrederechter al zijn mails zien en het feit dat er maar geen inhoudelijk antwoord kwam, enkel "onze klantendienst loopt maanden achter" en "wij kunnen u niet antwoorden, u moet zich wenden tot de gerechtsdeurwaarder".

De vrederechter stelde vast wat voor een chaos het was en dat "er op geen enkel niveau (Mega/deurwaarder/raadsman) een correcte uitleg gegeven kon worden."

Ook de vrederechter kon geen enkel verband leggen tussen de som die in de dagvaarding werd gevorderd en de stukken die de advocaat van Mega meebracht.

De eis van Mega werd bijgevolg ongegrond verklaard en de klant moest niets meer betalen. Mega moest opdraaien voor de gerechtskosten.

Ik wil maar aantonen wat voor een triestige bedoening het is bij toch wel een grote leverancier.. Kwestie hoeveel mensen er zijn die bang hebben van de deurwaarder en onterecht maar alles betalen uit schrik voor meer kosten.

Ik wil maar aantonen wat voor een triestige bedoening het is bij toch wel een grote leverancier.. Kwestie hoeveel mensen er zijn die bang hebben van de deurwaarder en onterecht maar alles betalen uit schrik voor meer kosten.
Hier is het gelukkig (nog) niet tot een rechtzaak gekomen.

Na 14 maanden heeft Mega de rechtzaak geschrapt tegen mij (nadat een medewerker dit eindelijk eens grondig bekeken heeft na een zoveelste klacht via Trustpilot - triestig dat het dan finaal nog via die weg gelukt is) maar door een nieuwe fout eisen ze nu opnieuw geld van mij en die zaak is nu pending (voor alweer 2 extra maand en counting)

Mega heeft zijn zaakjes gewoon niet in orde.

Gisteren de eindfactuur gekregen van ons vorig adres. Tussen de laatste 2 afrekeningen zat 3,5 maanden, met 1,5 maand quasi 0 verbruik. Factuurtje van 1100 euro in de bus...

Ondanks dat de meterstanden correct waren doorgegeven en bevestiging van Luminus op mail is de berekening gebeurd op geschatte gegevens van de distributeur. (gebeurd wel meer volgens Luminus).
Via de online chat (want aan de telefoon mochten ze me niet helpen) vlot geholpen om de factuur te betwisten. Heb eens snel gerekend en ipv 1100 euro zou de eindfactuur een 360 euro moeten zijn, wat betekend dat we nog wat terug moeten krijgen.

Ik kan wel bevestigen dat vaste vergoeding optifix pro-rata berekend wordt, er staat er zelfs eentje tussen van 1 dag :).

Je bedoelt waarschijnlijk Fluvius en niet Luminus hier?

Nee, Luminus heeft het ontvangst van het overnamedocument en meterstanden bevestigd.
Tijdena de plaatsbeschrijving heeft de immo de meterstanden doorgegeven en heb daar onmiddellijk van Luminus 2 mails over gehad.
1 met het overnamedocument, 1 met de meterstanden en dat alles door hun geregeld ging worden.

Ik had dus logischerwijs niets meer opgestuurd. Voor het water is dat ook zo gegaan. Niets zelf gedaan en eindfactuur in de bus (2€ bijbetalen).

Ik heb ons moeder afgelopen weekend alvast overgezet naar Engie easy Fixed (1 jaar vast) vanaf 1 juli. (Ze is al heel haar leven bij Engie en ik kon haar niet overtuigen om naar Luminus te gaan)

Ze was bij de gelukkigen die tijdelijk gedurende de crisis het sociaal tarief verkregen maar Engie had nu voorgesteld om Engie Flow te nemen vanaf 1 juli.

Ze verbruikt amper tot niks en dan is het gewoon beter om vast te nemen. Met de huidige tarieven was het verschil 8€ / maand.

Het gaat hier nu wél over elektriciteit.

Aangezien vrijdag de gasprijs met 22 % is gestegen lijkt het nu slimmer om optifix gas al vast te leggen dan ?
Gene paniek ;) Het is nog vroeg in de maand. Het gaat zo'n beetje op en neer.

Laatst bewerkt:
Voor de geïnteresseerden: hier de Luminus Basic energietarieven van mijn maandelijkse afrekening van april (excl 6% BTW):
gas: 5,67 cent per kWh
elektriciteit afname: 12,9 cent per kWh
elektriciteit injectie: 5,91 cent per kWh
Energieprijzen voor mei (excl BTW), nog steeds Luminus Basic voor alles:
gas: 4,56 cent per kWh
elektriciteit afname: 10 cent per kWh
elektriciteit injectie: 4,24 cent per kWh

Terug
Bovenaan