Energieleveranciers

Ik zie niet in waarom een oorlog tussen China en Taiwan de prijs x5 zou doen? Stijging van de prijs van computerchips, dat kan ik mij inbeelden, maar …??? Denk eerder dat die daalt als er ook een negatieve impact zou zijn op de economie in China. Oorlog in Rusland plotse wending? Dat kan volgens mij vooral een daling van oa. de gasprijzen veroorzaken. De afhankelijkheid van Rusland is afgebouwd. Als alles weer koek en ei is, dalen de gasprijzen, als het verder escaleert en de economie gaat er verder onder lijden, dalen volgens mij de gasprijzen ook. En daarbij: de vaste tarieven zullen dan ook niet ploef ogenblikkelijk bij Engie en Luminus verdwenen zijn.

Er is zoiets als ‘ik zie niet in’, en er is zoiets als ‘ik kijk naar de feiten’😀. Maar toegegeven, dit is maar een kleine momentopname. En toch kunnen bepaalde factoren er sneller dan vroeger voor zorgen dat iemand met een vast contract komende winter in zijn handen wrijft. Maar nu betaal je daar inderdaad iets teveel voor. In mijn geval (zonnepanelen en E-peil 20) is er nu amper verbruik, dus ik voel dat niet.

Er is zoiets als ‘ik zie niet in’, en er is zoiets als ‘ik kijk naar de feiten’😀. Maar toegegeven, dit is maar een kleine momentopname. En toch kunnen bepaalde factoren er sneller dan vroeger voor zorgen dat iemand met een vast contract komende winter in zijn handen wrijft. Maar nu betaal je daar inderdaad iets teveel voor. In mijn geval (zonnepanelen en E-peil 20) is er nu amper verbruik, dus ik voel dat niet.
Gas heb ik momenteel vast (nauwelijks verbruik), elektriciteit variabel aangevraagd (vast bijna dubbel zo duur). Zoals herhaaldelijk al neergeschreven: vanaf 22/06 kan ik weer intekenen op (het dure) vast voor elektriciteit van juni 2023 moesten de Belpex prijzen gestegen zijn. Zijn de Belpex prijzen dan nog laag, gaat vast juli ook “goedkoop” zijn enz… Ik heb steeds alles in de hand en ondertussen heb ik goedkoper variabel tarief voor elektriciteit.
Zorg vooral dat je een plan hebt 😉.

Laatst bewerkt:
Hier is de voorlopig nog terugdraaiende teller na activatie van de zonnepanelen half april alvast wel een leuke gedeeltelijke recuperatie van de installatiekost van de zonnepanelen.
Op die nog geen twee maand heb ik ondertussen bijna alle dagverbruik sinds september teruggedraaid (nog een 180kWh terugdraaien en ik heb effectief nulverbruik) en het dalverbruik zal niet helemaal naar 0 raken tegen de eindafrekening van dit jaar, maar gaat toch ook vrij goed.

Concreet: vorige volledige jaarperiode: 4200 kWh electriciteitsverbruik
Waar ik me aan verwacht in september: 600-700 kWh electriciteitsverbruik

Ze mogen nog efkes wachten met die digitale teller... :)

Overstap naar vast tarief voor gas ga ik deze maand vermoedelijk wel doen. Nog even afwachten richting eind deze maand.

Hier is de voorlopig nog terugdraaiende teller na activatie van de zonnepanelen half april alvast wel een leuke gedeeltelijke recuperatie van de installatiekost van de zonnepanelen.
Op die nog geen twee maand heb ik ondertussen bijna alle dagverbruik sinds september teruggedraaid (nog een 180kWh terugdraaien en ik heb effectief nulverbruik) en het dalverbruik zal niet helemaal naar 0 raken tegen de eindafrekening van dit jaar, maar gaat toch ook vrij goed.

Concreet: vorige volledige jaarperiode: 4200 kWh electriciteitsverbruik
Waar ik me aan verwacht in september: 600-700 kWh electriciteitsverbruik

Ze mogen nog efkes wachten met die digitale teller... :)

Overstap naar vast tarief voor gas ga ik deze maand vermoedelijk wel doen. Nog even afwachten richting eind deze maand.

Bij Ecopower
  • in jan, feb, ma, april injectie 20 cent en afname <20cent (zonder net kosten)
  • sinds mei 11 cent injectie en afname was 14 of 16 centen (zonder net kosten)
Die terugdraaiende teller brengt heel wat minder op dan je denkt. Eens je aan 0 zit, zit je aan 0 en dan injecteer je aan 0 cent. Dan heb je 0 verbruik, akkoord, maar geinjecteerd voor niks.

Ik weet niet hoeveel panelen je liggen hebt, maar wij produceren 10k kwh per jaar. Verbruik van net is ~1500-2000kwh. Injectie is 8000-8500kwh. Met een terugdraaiende teller stopt het feestje na 1/3 van de injectie.

Bij Ecopower
  • in jan, feb, ma, april injectie 20 cent en afname <20cent (zonder net kosten)
  • sinds mei 11 cent injectie en afname was 14 of 16 centen (zonder net kosten)
Die terugdraaiende teller brengt heel wat minder op dan je denkt. Eens je aan 0 zit, zit je aan 0 en dan injecteer je aan 0 cent. Dan heb je 0 verbruik, akkoord, maar geinjecteerd voor niks.

Ik weet niet hoeveel panelen je liggen hebt, maar wij produceren 10k kwh per jaar. Verbruik van net is ~1500-2000kwh. Injectie is 8000-8500kwh. Met een terugdraaiende teller stopt het feestje na 1/3 van de injectie.

Goed punt. 21 panelen voor in totaal 8,505 KW/PIEK. Omvormer van 5KW. De digitale teller is een vereiste voor injectievergoeding neem ik aan?

Nu, ik ga de digitale teller sowieso niet tegenhouden. Sowieso zit ik nog goed tot aan de eindafrekening van september, want ik ga dit jaar toch niet op 0 raken.

Niet iedereen heeft de chance om bij Ecopower te zitten qua injectietarieven. En dan nog zit je met ruwweg een factor 3-4 verschil in prijs door alle accijnzen en capaciteitsheffingen etc. Dus je moet al 3-4 meer injecteren (niet enkel produceren, want je hebt altijd wel een 30-70% eigenverbruik naar gelang je gewoonten en setup) om voordeel te hebben van een digitale meter op injectievlak.
De overgrote meerderheid van installaties ten tijde van de terugdraaiende teller zijn gedimendioneerd op je verbruik. Dus die situatie van "ik zit aan nul en krijg niets meer" komt veel minder voor dan je lijkt te denken. Recentere installaties gaan waarschijnlijk doorgaans meer overgedimensioneerd zijn, maar dan is de terugdraaiende teller ook geen ding meer.
2000 kWh aan een 35-tal cent injectie van 8500 kWh aan 11 cent is niet "na 1/3 is het feestje gedaan". Je moet pakweg drie keer meer injecteren dan afnemen om break even te draaien. In jouw geval is het idd voordeliger, omdat je sterk overgedimensioneerd bent, logisch ook.
Maar dat als algemeenheid poneren is gewoon incorrect.

Ik ben ook zonet geswitched naar Optifix Gas aan de juni 2023 prijzen, leek me wel een goed moment tegenover het variabele die ik al jaren heb.
Ingang vanaf 27/06/2023.

Nu ben ik er nog niet uit wat ik met de elek. moet doen: vanaf oktober hebben we zonnepanelen (6500wp) en een batterij van 11kWh + de digitale teller uiteraard. Voorlopig heb ik het huidige ComfyFlex nog lopen.

Kleine vraag:
De akte van het huis dat we recent gekocht hebben, verlijdt op 27 juni. Het ziet er naar uit dat we daar in de eerste 12 maanden nog niet zullen wonen, maar we zullen hoogstwaarschijnlijk wel een energiecontract daar moeten nemen.

Iemand tips & tricks in deze situatie? Er wordt online veel gesproken over het energiecontract van je huidige woning overzetten, maar dat lijkt me pas het geval eens we effectief verhuizen. Ik vermoed dat we dus twee energiecontracten en facturen zullen hebben, maar ons verbruik op dat tweede adres zal zo goed als nihil zijn.

Wat doen we best?

Een contract zoeken waarbij je vooral kijkt naar de jaarlijkse abonnementskost (zo laag mogelijk) en niet zozeer naar de energieprijs (maakt niet veel uit als je amper iets verbruikt). Vroeger werd dat leegstandscontract genoemd.
Als je je administratie eenvoudig wil houden zijn er ook leveranciers die een tweede leverpunt kunnen toevoegen aan je contract en die toelaten dat dat verschillende abonnementen of die toelaten later je "hoofd"contract over te zetten.

Gezin krijgt voorstel om 6,5 miljoen euro per maand af te lossen voor gas: “Wat op de app staat, moet ik betalen, zei contactpersoon”

Wat een degoutant artikel om mensen wat schrik aan te jagen. Het komt erop neer dat de man in de webapplicatie ook de cijfers na de komma had genoteerd bij de meterstanden, waardoor de berekening uiteraard enorm hoog was.

Die contactpersoon blijkt helemaal geen werknemer van Luminus meer te zijn. Het was iemand waarbij hij destijds het contract had afgesloten, dus vermoedelijk zo een deur-aan-deur of mediamarktfiguur.

Het gezin stapt hiermee naar de krant en wanneer HLN vragen stelt aan Luminus is het natuurlijk al snel duidelijk wat het probleem is. Klantendienst belt zelf naar die man en probleem is op 1 minuut opgelost...

Gezin krijgt voorstel om 6,5 miljoen euro per maand af te lossen voor gas: “Wat op de app staat, moet ik betalen, zei contactpersoon”

Wat een degoutant artikel om mensen wat schrik aan te jagen. Het komt erop neer dat de man in de webapplicatie ook de cijfers na de komma had genoteerd bij de meterstanden, waardoor de berekening uiteraard enorm hoog was.

Die contactpersoon blijkt helemaal geen werknemer van Luminus meer te zijn. Het was iemand waarbij hij destijds het contract had afgesloten, dus vermoedelijk zo een deur-aan-deur of mediamarktfiguur.

Het gezin stapt hiermee naar de krant en wanneer HLN vragen stelt aan Luminus is het natuurlijk al snel duidelijk wat het probleem is. Klantendienst belt zelf naar die man en probleem is op 1 minuut opgelost...
maar je hebt er wel op geklikt / gedeeld, dus HLN is in hun opzet geslaagd :)

Ik zei het al in andere topics, maar door zo'n bullshitartikels op hln te linken voeden we als maatschappij die rioolgazet.
Elke dag een ander bullshitverhaal, zolang het maar kliks oplevert en er over gebabbeld wordt. Inhoud doet er niet toe.
Foto er bij van de dochter en een printje van de factuur omhooggestoken, anders is er niet genoeg drama.

Vraagje: We verhuizen begin juli en de huidige eigenaar zit bij Eneco voor zowel gas als elektriciteit. Ze hebben nog een terugdraaiende teller. Is het aangeraden om bij dezelfde leverancier te blijven om de teller te behouden voor nog een tijdje? Thanks !
Plan: 11 juli afsluiten meterstand vorige eigenaar => optifix gas vast nemen en elektriciteit variabel ( zonnepannelen + terugdraaiende teller ).

Heeft het zin om hiervoor al iets aan te vragen of best gewoon wachten tot de dag van verhuis ?

Thanks !

Plan: 11 juli afsluiten meterstand vorige eigenaar => optifix gas vast nemen en elektriciteit variabel ( zonnepannelen + terugdraaiende teller ).

Heeft het zin om hiervoor al iets aan te vragen of best gewoon wachten tot de dag van verhuis ?

Thanks !
Wil je de prijzen van juni of juli? :) Verder maakt het niet echt verschil.

Twijfel tussen Luminus, Engie en Bolt, welke is beste om te nemen?
Hang wat van je voorkeuren af. Heb je zonnepanelen, hoe verwarm en kook je? Een hoop vragen en je moet dat wat zelf uitmaken. Maar met enkel deze vraag kan ik geen antwoord voorzien.

Twijfel tussen Luminus, Engie en Bolt, welke is beste om te nemen?
De elektriciteit die binnenkomt is exact dezelfde. Enige verschil is de prijs.
Elementen die je kan meenemen in je keuze:
  • Extra voordelen (kortingen bij partners, ...)
  • Tariefformule en injectietariefformule
  • Jaarlijkse prijs + manier van berekenen wanneer je vroegtijdig verandert

Terug
Bovenaan