Energieleveranciers

Ik moet ook weer switchen maar ben aan het denken om gewoon bij Engie Direct Variabel te blijven. Heb de V-test gedaan en Total Energies zou een €100 goedkoper uitkomen (gas + elektricteit samen).

Het nieuwe voorstel van Engie Direct bevat volgende parameters:

De geïndexeerde Direct-prijzen zijn berekend op basis van de indexatieparameters die beantwoorden aan de criteria die de overheidvastgelegd heeft. De prijzen zullen maandelijks geïndexeerd worden o.b.v. de waarden van de laatste gekende maand en worden uitgedruktin €/MWh. Uw nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de volgende formules (excl. btw): vaste vergoeding elektriciteit 26,34 €/jaar (incl. 6% btw),dagtarief 3,1454 + 0,1192 x EPEXDAM, nachttarief 3,0954 + 0,0949 x EPEXDAM. Vaste vergoeding aardgas 17,49 €/jaar (incl. 6% btw),aardgas 1,1264 + 0,1000 x ZTPDAM. De prijs voor de geïnjecteerde elektriciteit wordt geïndexeerd op basis van de parameter EPEX DAM.De formules (excl. btw) van toepassing zijn: dagtarief 0,0200 + 0,0834 x EPEXDAM, nachttarief 0,0200 + 0,0417 x EPEXDAM.

Het verbruik is niet zo heel hoog.
Gas: +- 5100 kWh/jaar
Elektriciteit dag/nacht: 1400/1700 kWh/jaar
Geen zonnepanelen.

En hieronder zijn de prijzen van de afgelopen maand als ik Engie mag geloven. Dus mij lijkt het op dit moment toch niet echt interessant om naar vast Optifix te gaan.

Prijs van elektriciteit sinds aangaan contract:
OZR3sjV.png

Prijs van gas sinds aangaan contract:
dBxOgQo.png

Ik kan op het einde van de maand nog naar tarieven van vast juni gaan, en als de prijzen dan nog laag zijn, gaat juli vast ook laag zijn en kan ik tot eind juli overschakelen enz… Ik kan dus switchen naar vast tarief van zodra er tekenen van stijging zijn. Hierbij bijna nul risico en toch behoorlijk potentieel.
Voor een mogelijk lichte prijsstijging kan ik deze redenering zeker volgen. Maar van een lichte stijging ben ik ook niet bang. Het is maar als de oorlog met Rusland plots een serieuze wending krijgt, of er een oorlog uitbreekt tussen Taiwan en China, of andere soortgelijke gebeurtenissen dat de prijs plots makkelijk x5 kan gaan. Wat de leveranciers in het verleden gedaan hebben is dan snel hun vaste tarieven van de markt halen. En dan sta je daar met je redenering natuurlijk…

Voor een mogelijk lichte prijsstijging kan ik deze redenering zeker volgen. Maar van een lichte stijging ben ik ook niet bang. Het is maar als de oorlog met Rusland plots een serieuze wending krijgt, of er een oorlog uitbreekt tussen Taiwan en China, of andere soortgelijke gebeurtenissen dat de prijs plots makkelijk x5 kan gaan. Wat de leveranciers in het verleden gedaan hebben is dan snel hun vaste tarieven van de markt halen. En dan sta je daar met je redenering natuurlijk…
Ik zie niet in waarom een oorlog tussen China en Taiwan de prijs x5 zou doen? Stijging van de prijs van computerchips, dat kan ik mij inbeelden, maar …??? Denk eerder dat die daalt als er ook een negatieve impact zou zijn op de economie in China. Oorlog in Rusland plotse wending? Dat kan volgens mij vooral een daling van oa. de gasprijzen veroorzaken. De afhankelijkheid van Rusland is afgebouwd. Als alles weer koek en ei is, dalen de gasprijzen, als het verder escaleert en de economie gaat er verder onder lijden, dalen volgens mij de gasprijzen ook. En daarbij: de vaste tarieven zullen dan ook niet ploef ogenblikkelijk bij Engie en Luminus verdwenen zijn.

Ik zie niet in waarom een oorlog tussen China en Taiwan de prijs x5 zou doen?
Op korte termijn kan dit altijd he. ;) Er zijn altijd wel speculanten op de beurs die de prijzen soms absurd en onlogisch hard doen dalen of stijgen.
Beursmanipulatie is eigenlijk verboden maar het gebeurt gewoon nog altijd.

Maar ik zou ook eerder zeggen dat het oa computerchips gaan zijn, die plots absurd duur worden. (misschien zelf prijs x5) maar inderdaad China én gasprijzen? Ik zie het ook niet, toch niet op de middellange termijn na de eerste paniekgolven op de beurs (die er dan wel gaan zijn).

Is het dan niet interessanter om nu het contract optifix aan te gaan maar om dit te laten in gaan binnen 3/4(?) maand? En zolang blijf je nog genieten van de variabele tarieven. Of is dit niet mogelijk/wenselijk?

Is het dan niet interessanter om nu het contract optifix aan te gaan maar om dit te laten in gaan binnen 3/4(?) maand? En zolang blijf je nog genieten van de variabele tarieven. Of is dit niet mogelijk/wenselijk?
Als je bij Luminus zit, gaat je contract in over 21 dagen. Als je over een andere leverancier hopt moet je zien hoe het zit met de vaste vergoeding en al.

Als je bij Luminus zit, gaat je contract in over 21 dagen. Als je over een andere leverancier hopt moet je zien hoe het zit met de vaste vergoeding en al.
Zit nu bij engie direct indexed. vaste vergoeding 26.34€ dus deze valt mee. Weet alleen niet hoelang je optifix kan uitstellen? Maar ik dacht zeker 3 maand?

Engie direct indexed: 0,042 € / kWh
Luminus optifix: 0,076 € / kWh

Los van het feit dat het gasverbruik nu minimaal is en de prijzen wellicht gaan stijgen deze zomer vind ik dat toch een ferm prijsverschil.

Los van het feit dat het gasverbruik nu minimaal is en de prijzen wellicht gaan stijgen deze zomer vind ik dat toch een ferm prijsverschil.
Als het over gasprijzen gaat. Zoveel verbruik heb je in de zomer niet he.

Je kan dan ook niet echt een variabel met vast product vergelijken.

Luminus basic zal nu ook pak goedkoper zijn dan optifix.

80% van je gasverbruik zit in de winter dus je moet die vaste prijs eigenlijk afzetten tegen de prijs op de termijnmarkt. En die staat nu, voor levering WIN23, op €43/MWh.

En WIN24, want optifix is een tweejarig contract, staat op €47.5/MWh.

Ja dat weet ik ook wel allemaal. 't Is alleen wel een heel ruime marge t.o.v. de variabele contracten vind ik. Ik pak wsl toch optifix hoor, valt toch perfect nog te herbekijken mochten de prijzen deze winter zo laag blijven.

Vaste prijzen gaan er hier trouwens ook uitgaan. Tenzij de overheid een verbrekingsvergoeding voorziet (die marktconform is, niet de 50 euro die in Nederland van toepassing is), of mensen bereid zijn een hoge risk premium te betalen t.o.v. de variabele tarieven om toch maar een prijs vast te klikken.

Tis niet alsof dat niet te voorspellen viel natuurlijk.

Inderdaad paniekvoetbal.

Begin april stond de TTF op 52
Begin mei op 40
Nu na die prijsverhoging op 29

Terug
Bovenaan