Hier loopt ons Optifix contract voor gas nog tot 26/8 en dat van elektriciteit tot 21/10.
Met jouw blik op de markt, zou jij blijven zitten en een automatische verlenging van Optifix afwachten of zelf actie ondernemen?
Ik denk dat je normaal gezien (voor gas) deze maand al een contractverlenging voorgesteld zou moeten gekregen hebben? Dat is dan op basis van de tarieven optifix juni. Tarieven tijdens juli zullen normaal gezien wat hoger komen te liggen, vermoed ik. Dus wie graag vast heeft doet het beter deze maand dan volgende maand (of als je een voorstel gehad hebt, gaat het voor gas alvast automatisch).
En over vast vs variabel: er is altijd een bepaalde 'premium' die je betaalt voor vast in vergelijking met de op dat moment beste inschatting voor de variabele tarieven tijdens diezelfde periode. Het kost je wat om vast te klikken, maar als de marktprijzen dan spectaculair stijgen is dat het meer dan waard natuurlijk. De premium voor een vaste prijs was voor corona/de oorlog heel laag. Na wat we sindsdien gezien hebben (de prijspieken en de volatiliteit) is het natuurlijk logisch dat die premium serieus gestegen is.
Desondanks verkies ik zelf nog altijd een vaste prijs. Ik ken mijn verbruik, ik ken mijn tarief, ik kan perfect inschatten hoeveel ik moet betalen. Ik ben ook eerder risico-avers, moet ik er bijvertellen.
Verplichte afschakeling van gas, ik veronderstel niet voor particulieren?
Stel van wel en dat er dan een groot publiek tijdelijk overschakelt naar elektrische vuurtjes.
Krijg je dan geen problemen op het elektriciteitsnet?
Bij gas gaat afschakelen inderdaad enkel over industrie. Dat is dan geen fysieke afschakeling maar een instructie om het verbruik stop te zetten waarbij er boetes volgen indien achteraf blijkt dat je bent blijven afnemen. Er is ook sprake geweest van rantsoenering (wederom van de industrie, zelfde principe, er zijn nooit 'fysieke' afschakelingen van de pijpleidingen) maar praktisch gezien gaf dat ook heel wat ongewenste implicaties.
Er zijn trouwens twee soorten connecties: direct connected (sites die rechtstreeks op hogedruk zijn aangesloten) en via de DGO (dus via lagedruk netwerk, in Vlaanderen vooral Fluvius). Hoewel die direct connected sites in regel de grootverbruikers zijn (Air liquide met z'n Jupiter plant in haven Antwerpen zal nog altijd de grootste individuele afnemer zijn in Belgie denk ik) is het verband niet lineair. Sommige grote verbruikers zitten toch op lage druk omdat ze nu eenmaal niet dicht bij een hoofdleiding zitten. En andere relatief kleinere sites zitten toch direct connected omdat ze toch toevallig naast een hoofdleiding zitten.
Voor elektriciteit zijn de afschakelplannen van jaren geleden trouwens nog altijd van toepassing, veel mensen vergeten dat wel eens. Maar elektriciteit komt vooral vanaf 2025 in een penibele situatie. Als elk land z'n productiecapaciteit omlaag trekt en rekent op import om de moeilijke periodes te overbruggen, dan zie je waar het foutloopt. Iemand moet z'n productiecapaciteit blijven houden, anders is er niets om te importeren...