Energieleveranciers

Waarom zou dat technisch niet mogelijk zijn? Heeft de residentiële verdeling dan niet z'n eigen net?
Een net moeten ze toch sowieso kunnen afsluiten in geval van lekken en gevaar?
In de praktijk hangen pakweg rusthuizen, dokters, ziekenhuizen enzoverder evengoed aan dat lagedruknet. Verder is gas afsluiten veel riskanter dan stroom afsluiten, specifiek wanneer de gaskraan weer wordt opengedraaid. Denk aan waakvlammen zonder vlamdetectie, eindgebruikers die hebben zitten prutsen aan die vlamdetectie waardoor de gas blijft stromen, kookvuren, ... En technisch: Ketels die in veiligheid gaan omdat er geen gas binnenkomt, gebruikers die niet weten hoe die te resetten, ...
Elektriciteit afschakelen is veel simpeler.

Hier loopt ons Optifix contract voor gas nog tot 26/8 en dat van elektriciteit tot 21/10.

Met jouw blik op de markt, zou jij blijven zitten en een automatische verlenging van Optifix afwachten of zelf actie ondernemen?

Ik denk dat je normaal gezien (voor gas) deze maand al een contractverlenging voorgesteld zou moeten gekregen hebben? Dat is dan op basis van de tarieven optifix juni. Tarieven tijdens juli zullen normaal gezien wat hoger komen te liggen, vermoed ik. Dus wie graag vast heeft doet het beter deze maand dan volgende maand (of als je een voorstel gehad hebt, gaat het voor gas alvast automatisch).

En over vast vs variabel: er is altijd een bepaalde 'premium' die je betaalt voor vast in vergelijking met de op dat moment beste inschatting voor de variabele tarieven tijdens diezelfde periode. Het kost je wat om vast te klikken, maar als de marktprijzen dan spectaculair stijgen is dat het meer dan waard natuurlijk. De premium voor een vaste prijs was voor corona/de oorlog heel laag. Na wat we sindsdien gezien hebben (de prijspieken en de volatiliteit) is het natuurlijk logisch dat die premium serieus gestegen is.
Desondanks verkies ik zelf nog altijd een vaste prijs. Ik ken mijn verbruik, ik ken mijn tarief, ik kan perfect inschatten hoeveel ik moet betalen. Ik ben ook eerder risico-avers, moet ik er bijvertellen.

Verplichte afschakeling van gas, ik veronderstel niet voor particulieren?

Stel van wel en dat er dan een groot publiek tijdelijk overschakelt naar elektrische vuurtjes.
Krijg je dan geen problemen op het elektriciteitsnet?

Bij gas gaat afschakelen inderdaad enkel over industrie. Dat is dan geen fysieke afschakeling maar een instructie om het verbruik stop te zetten waarbij er boetes volgen indien achteraf blijkt dat je bent blijven afnemen. Er is ook sprake geweest van rantsoenering (wederom van de industrie, zelfde principe, er zijn nooit 'fysieke' afschakelingen van de pijpleidingen) maar praktisch gezien gaf dat ook heel wat ongewenste implicaties.
Er zijn trouwens twee soorten connecties: direct connected (sites die rechtstreeks op hogedruk zijn aangesloten) en via de DGO (dus via lagedruk netwerk, in Vlaanderen vooral Fluvius). Hoewel die direct connected sites in regel de grootverbruikers zijn (Air liquide met z'n Jupiter plant in haven Antwerpen zal nog altijd de grootste individuele afnemer zijn in Belgie denk ik) is het verband niet lineair. Sommige grote verbruikers zitten toch op lage druk omdat ze nu eenmaal niet dicht bij een hoofdleiding zitten. En andere relatief kleinere sites zitten toch direct connected omdat ze toch toevallig naast een hoofdleiding zitten.

Voor elektriciteit zijn de afschakelplannen van jaren geleden trouwens nog altijd van toepassing, veel mensen vergeten dat wel eens. Maar elektriciteit komt vooral vanaf 2025 in een penibele situatie. Als elk land z'n productiecapaciteit omlaag trekt en rekent op import om de moeilijke periodes te overbruggen, dan zie je waar het foutloopt. Iemand moet z'n productiecapaciteit blijven houden, anders is er niets om te importeren...

Een afschakeling van aardgas op industrie is een soort van “last resort” want dat doet niet alleen korte termijn de industrie ( en economie) pijn maar vooral op lange termijn waarbij energiebevoorrading niet gegarandeerd is.

Vergeet niet dat ons land de 2e grootste petrochemische site van de wereld heeft.

Blijf ook bij vast, voor gas toch. Gewoon voor mijn gemoedsrust. Ik weet dat in de nieuwe woning de gasfactuur rond de 1000 euro per jaar zal schommelen en hoef me dan al zeker 2 winters niets aan te trekken van de malaise op de markt. Die gemoedsrust wil ik voor een schamele 2-300 euro per jaar wel afkopen.

Vorige winter kreeg ik het vanzelf warm met een vooruitzicht van 9k euro, gelukkig was dat uiteindelijk 'maar' 4k, maar we hebben wel niet echt warm gezeten ook niet (huurden toen een oud huis zonder zonnepanelen). En dat is gebeurd omdat ik na mijn vast contract de markt niet in de gaten heb gehouden en daardoor op te dure optifix ben geland. Achteraf had ik beter naar variabel gegaan, maar dat was toen ook niet veel goedkoper. Nu zal ik het wel opvolgen en bvb volgend jaar al eens vernieuwen afhankelijk van de gasprijs dan.

Voor elektriciteit moet ik eens bekijken wat ik best doe, er ligt voor 5,2kWp zonnepanelen op, maar wel met een digitale meter. Aangezien ik een EV heb met terugbetaling van de werkgever wil ik daar wel zo goedkoop mogelijk zitten (onder creg tarief in elk geval).

Wat is eigenlijk het verschil tussen een basic en een comfy(flex) dan?

Mijn comfy zit momenteel op 22,5 c per kwh.

eletriek is toch eletriek -_-
Idem hier, ik was vandaag ook even aan het vergelijken en aan het twijfelen wat ik nu eigenlijk moet doen... . Misschien moet ik gewoon niks doen.
Er zitten hier zonnepanelen + batterij aan te komen en momenteel zit ik op ComfyFlex.
Die 'Basic' is weer variabel, maar scherp(er) in prijs en injectie is gelijk.
Die OptiFix is dan vast maar veruit de duurste op dit moment.

Beide hebben een lage vaste vergoeding tegenover de 63 EUR van ComfyFlex.

Ik zit nog op optifix van maart 22. Maar ik injecteer 3 keer zoveel dan dat ik verbruik…

Ik zoek dus een leverancier waar ik een 0 tarief kan bekomen…

Optifix vast, als ik nu afsluit, wanneer kan ik dan laten starten? (Aan nu afgesloten voorwaarden) is dat nog steeds die 4 maand? Momenteel Engie direct

Aan het kijken om nog deze maand over te schakelen. Zitten nu anderhalf jaar bij Engie Direct (gas & elektriciteit).
We hebben geen glazen bol dus in de toekomst kijken heeft geen zin.
Gaan wel voor een vast contract gaan deze keer (Optifix voor gas 17,09 jaarlijks - 7,6c€/kwh) doch bij comfy (42,4 jaarlijks en 7,72c€/kwh) krijg je 500kwh 'gratis' gas.
Aangezien we kleine verbruikers zijn (8000kwh per jaar) ben ik toch aan het nadenken hierover.
Qua elektriciteit weet ik nog niet waarheen de wind waait - hebben zonnepanelen en verbruiken niet bijster veel (2 personen).

Aan het kijken om nog deze maand over te schakelen. Zitten nu anderhalf jaar bij Engie Direct (gas & elektriciteit).
We hebben geen glazen bol dus in de toekomst kijken heeft geen zin.
Gaan wel voor een vast contract gaan deze keer (Optifix voor gas 17,09 jaarlijks - 7,6c€/kwh) doch bij comfy (42,4 jaarlijks en 7,72c€/kwh) krijg je 500kwh 'gratis' gas.
Aangezien we kleine verbruikers zijn (8000kwh per jaar) ben ik toch aan het nadenken hierover.
Qua elektriciteit weet ik nog niet waarheen de wind waait - hebben zonnepanelen en verbruiken niet bijster veel (2 personen).
Als ik het zo even uitreken, is het verschil miniem:
Optifix: (8000*0,076)+17,09 = 625,09 euro
Comfy: (7500*0,0772)+42,40 = 621,4 euro

Blijft dus een verschil van 3,69 euro in het nadeel van Optifix, maar ik veronderstel dat je een jaar bij je afgesloten Comfy contract moet blijven om die gratis 500kWh gas te krijgen? Dus als de prijzen nog zakken en je neemt een nieuw Comfy contract, weet ik niet of je die gratis gas nog krijgt. Als de prijzen vanaf nu blijven stijgen, heb je dan weer maar voor 1j een vaste prijs ipv 2 jaar. Daarbovenop is de Optifix gasprijs voordeliger, dus verbruik je toch meer, dan wordt het verschil nog kleiner. Ik zou persoonlijk gewoon voor Optifix kiezen.

Ik heb mijn contract zondag afgesloten, vroegste datum om levering te starten was 28/7.
Is er een optie om te spelen met de startdatum? Stel nu: je tekent nu voor start binnen 4 maanden, maar na 2 maanden ( we zijn dan augustus) zitten we met gasprijzen van 30 ct, kan je dan sneller laten ingaan?

Nee.

De enige speelruimte die je hebt is de 14 dagen bedenktijd.

Je gasverbruik in de zomer ligt sowieso erg laag (reëel en met verbruikersprofielen) dus waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?

Wat zijn de vooruitzichten voor de vaste gas contracten in juli? Recent wat schommelingen maar de prijs nu is ongeveer gelijk aan die begin juni? Veel blabla in de media dat er de voorbije week een sterke stijging was maar die kwam na een vrij sterke daling... Dus eerder volatiel dan een fundamentele stijging?

Hoe zijn de langetermijnpriizen gewijzigd? Of waar kan je de evolutie daarvan terugvinden?

Ik zit nog op optifix van maart 22. Maar ik injecteer 3 keer zoveel dan dat ik verbruik…

Ik zoek dus een leverancier waar ik een 0 tarief kan bekomen…
Momenteel is Ecopower daarvoor het beste want die geven 11 cent per kwh injectie. Maar die hebben momenteel een klantenstop. Voor de rest heb ik nog geen speler gevonden die ook zo'n hoge injectie geeft in combinatie met een fair afname tarief.

Wat zijn de vooruitzichten voor de vaste gas contracten in juli? Recent wat schommelingen maar de prijs nu is ongeveer gelijk aan die begin juni? Veel blabla in de media dat er de voorbije week een sterke stijging was maar die kwam na een vrij sterke daling... Dus eerder volatiel dan een fundamentele stijging?

Hoe zijn de langetermijnpriizen gewijzigd? Of waar kan je de evolutie daarvan terugvinden?
Hier bvb voor de TTF:
Onder de grafiek zie je de future prijzen voor periodes in de toekomst.
Klikken op ieder item geeft je het verloop van de prijzen.
Dit is natuurlijk gebaseerd op de huidige economische situatie, want financiële markten zijn nogal dom en houden in se niet veel rekening met toekomstige shifts en calamiteiten.
Moest China ineens alle gas opslorpen, of moest Rusland een bommetje droppen, dan gaan deze "voorspellingen" weinig waar blijken te zijn.

Veel if's en but's dus.

Momenteel is Ecopower daarvoor het beste want die geven 11 cent per kwh injectie. Maar die hebben momenteel een klantenstop. Voor de rest heb ik nog geen speler gevonden die ook zo'n hoge injectie geeft in combinatie met een fair afname tarief.
Enige dat ik wat ik mss op oog heb is van Bolt maar de vaste maandelijkse vergoeding is wat aan de hoge kant en is ook variabel

Hier bvb voor de TTF:
Onder de grafiek zie je de future prijzen voor periodes in de toekomst.
Klikken op ieder item geeft je het verloop van de prijzen.
Bedankt, exact wat ik zocht.

Iemand die ervaringen heeft met Bolt?

Na wat opzoeken op vreg en mijnenergie kwam ik op Luminus/Bolt/Engie uit, maar Engie is op elk vlak altijd duurder.
Bolt lijkt wel een stukje goedkoper dan Luminus te zijn (16,44c/kWh vs 21,14c/kWh, al liggen de abonnementskosten bij Bolt wel wat hoger

Terug
Bovenaan