Energieleveranciers

Lampiris heeft idd een bedenkelijke reputatie.. Die mijd ik ook als de pest.
 
Op bijna 4j tijd toch enkel goeie ervaring met Luminus.

Nuja, behalve bij afsluiten van het contract heb ik ze nog niet nodig gehad ook.
Na 1j overgestapt op een goedkoper vast tarief voor 3j en dat was ook direct in orde via de website.

Na 3 maanden belden ze wel eens voor ketelonderhoud en nog iets, gezegd dat ik een nieuwbouw heb en dat ze mij de eerste 10j dus niet moesten lastigvallen.

Op zich heb je van pakweg Proximus heel af en toe ook wel eens zoiets dat ze je een duurder abonnement proberen verkopen maar je beslist nog altijd of je daarnaar luistert.
Over het algemeen neem ik ook wel geen onbekende nummers op dus ik heb vrij weinig last van zo’n dingen.
 
Na 3 maanden belden ze wel eens voor ketelonderhoud en nog iets, gezegd dat ik een nieuwbouw heb en dat ze mij de eerste 10j dus niet moesten lastigvallen.
euchmm... ik heb ook een nieuwbouw woning, maar ook daar is toch blijkbaar een verplichting om die 2jaarlijks te laten nazien hoor...

(moet nu eerlijk wel bekennen dat ik er 5 jaar woon, en het zelf ook nog niet heb gedaan, maar als het ooit zou branden, en de verzekering kan het op u steken door te zeggen dat ge uw ketel niet hebt onderhouden, .... kzou het toch nie graag mee maken)
 
Ik zie nu per maand mijn piekvermogen als ik inlog bij fluvius? Dat is toch nieuw eh?

Voor de periode Jan-Apr is het telkens 4 a 6kW, lijkt me aan de hoge kant? (Gezin van 5, verwarming via WP)
 
Zijde nu serieus? Dat lijkt mij zelfs aan de lage kant voor een gezin van 5 (!) en verwarming via warmtepomp (!!!!!!!)
 
Voor mensen zonder digitale meter gaan ze uitgaan van 2.5kW dacht ik, dus dan leek +-5kW mij op het eerste zicht wel veel ja. Ons maximale dagelijkse verbuik (net na opstart WP) lag rond de 40kWh denk ik, dus das gemiddeld minder dan 2kW doorheen de dag (de grootste verbruiker draait snachts ook).
 
Er is een groot verschil tussen waar ze van uit gaan en wat het effectief zal zijn. Waar ze van uit gaan zeggen ze om iedereen te sussen.

Hier een gezin van 2 volwassenen en een baby. Ik had voor de zonnepanelen (en voor de baby) een verbruik van ongeveer 2100 kWh per jaar. Nu zonnepanelen die zo'n 3000 kWh opwekken. Nu dat het capaciteitstarief er aan komt zie ik piekverbruiken in februari 4,8; in maart 4,4 en in april 3,5.. De rekeningen gaan dus nog maar eens stijgen.
 
Er is een groot verschil tussen waar ze van uit gaan en wat het effectief zal zijn. Waar ze van uit gaan zeggen ze om iedereen te sussen.

Hier een gezin van 2 volwassenen en een baby. Ik had voor de zonnepanelen (en voor de baby) een verbruik van ongeveer 2100 kWh per jaar. Nu zonnepanelen die zo'n 3000 kWh opwekken. Nu dat het capaciteitstarief er aan komt zie ik piekverbruiken in februari 4,8; in maart 4,4 en in april 3,5.. De rekeningen gaan dus nog maar eens stijgen.
Niet noodzakelijk hé.

Als jij 2100kwh per jaar verbruikt, en uw piek zal rond de 5kw zitten. Dan betaal je op jaarbasis 2.5*50€ oftewel 125€ meer dan de referentiepiek.

Als je dan die 125€ afzet tov die 2100kwh dan kom je aan 0.0595€ per kwh dat u dat kost. Of anders gezegd met een verbruik van 2100kwh en een piek van continue 5kw op maandbasis draai je in principe afgerond break even. Aangezien men al vermeld had dat het de intentie was om de energieprijs met deze aanpassing met 6cent te doen zakken.
Je hebt zelf al vermeld dat uw piek soms lager is zonder dat je echt uw verbruikspatroon aanpast, dus in principe ga je iets beter gesteld zijn dan in de huidige omstandigheid dat je stroom moet kopen.

Natuurlijk is het wel een verhoging van de kost in vergelijking met de terugdraaiende teller... maar daar valt toch niets aan te veranderen. En is niet van tel voor het capaciteitstarief.
 
euchmm... ik heb ook een nieuwbouw woning, maar ook daar is toch blijkbaar een verplichting om die 2jaarlijks te laten nazien hoor...

(moet nu eerlijk wel bekennen dat ik er 5 jaar woon, en het zelf ook nog niet heb gedaan, maar als het ooit zou branden, en de verzekering kan het op u steken door te zeggen dat ge uw ketel niet hebt onderhouden, .... kzou het toch nie graag mee maken)
Beetje late reactie want was vergeten dat ik hier gepost had, maar:

Dat nazicht is hier vorig jaar (na 2j) ook gedaan hoor maar daarvoor moet ik zo’n geen abonnement-gedoe hebben.

Dat was ook iets voor defecten enzo dacht ik.
 
Als ik mijn elektriciteitsfaktuur bekijk, dan is de kostprijs van de elektriciteit zelf nog geen 20% van de faktuur, de rest zijn distributiekosten, groene stroom certificaten, accijnzen, BTW, ...
 
Eind juni verhuis gepland
Ik heb Luminus, vriendin Engie
Ik neem aan dat een van ons contract afgesloten gaat moeten worden en een andere 'verhuizen'?
 
Eind juni verhuis gepland
Ik heb Luminus, vriendin Engie
Ik neem aan dat een van ons contract afgesloten gaat moeten worden en een andere 'verhuizen'?
Ik zou eerder alletwee de contracten afsluiten en via aanbieders.be eens kijken er of erges een goede welkomstbonus is.
 
Ah zover had ik niet gedacht. Gaan we dat dan maar doen. Ik verhuis 30/6, wanneer maak ik dat dan in orde als nieuwe klant?
 
Ah zover had ik niet gedacht. Gaan we dat dan maar doen. Ik verhuis 30/6, wanneer maak ik dat dan in orde als nieuwe klant?

Kan je als startdatum 01/07 kiezen? Dat is net wat eleganter dan 30/6.
Opzeg + keuze nieuw contract moet dan in mei gebeuren.
 
Normaal zal dat geen probleem zijn.
Als ik die dagen stroom heb.. Maar dat kan ik wss aanduiden op overnameformulier.
En dan zal ik van die ene dag een afrekening krijgen?
 
Je kan pas een contract afsluiten op je nieuw adres als je ook de meterstanden hebt. Gezien je pas op 30/06 verhuist, zul je dan ook pas de meterstanden hebben en kan je vanaf dan een leverancier zoeken.

Vergeet jullie eigen leveranciers niet te contacteren om het contract stop te zetten op jullie 'oude' adressen. Reken niet op de makelaar of de overnemer hiervoor, dat kan nogal eens mislopen en jij zal daar dan de gevolgen van dragen. Je kunt je huidige leverancier voor de veiligheid nu al een bericht sturen met de melding dat je het contract wil beëindigen owv een verhuis. De eindmeterstanden zal je later nog kunnen bezorgen.

Bij een verhuis moeten einddatum van de vorige klant en begindatum van de nieuwe klant in principe gelijk zijn. Want wie gaat anders opdraaien voor die ene dag dat er geen leverancier is?
 
Niet noodzakelijk hé.

Als jij 2100kwh per jaar verbruikt, en uw piek zal rond de 5kw zitten. Dan betaal je op jaarbasis 2.5*50€ oftewel 125€ meer dan de referentiepiek.

Als je dan die 125€ afzet tov die 2100kwh dan kom je aan 0.0595€ per kwh dat u dat kost. Of anders gezegd met een verbruik van 2100kwh en een piek van continue 5kw op maandbasis draai je in principe afgerond break even. Aangezien men al vermeld had dat het de intentie was om de energieprijs met deze aanpassing met 6cent te doen zakken.
Je hebt zelf al vermeld dat uw piek soms lager is zonder dat je echt uw verbruikspatroon aanpast, dus in principe ga je iets beter gesteld zijn dan in de huidige omstandigheid dat je stroom moet kopen.

Natuurlijk is het wel een verhoging van de kost in vergelijking met de terugdraaiende teller... maar daar valt toch niets aan te veranderen. En is niet van tel voor het capaciteitstarief.

Klopt deze berekening wel?

Er wordt gesteld dat de wissel naar capaciteitstarief de kwhprijs zal verlagen met 6 cent per kwh. Als je enkel het piekverbruik boven de minimale 2,5 kw rekent, dan kom je break even uit.

Maar volgens mij vergeet je de minimale kost voor de eerste 2,5 kw. Dat zal je ook moeten betalen zoals de mensen met een analoge teller. Het is 5 x 50 of 250 euro en komt hij aan een verhoging van van 125 euro per jaar.

Of is de eerste 2,5 kw gratis? Vind ik niet terug.
 
Klopt deze berekening wel?

Er wordt gesteld dat de wissel naar capaciteitstarief de kwhprijs zal verlagen met 6 cent per kwh. Als je enkel het piekverbruik boven de minimale 2,5 kw rekent, dan kom je break even uit.

Maar volgens mij vergeet je de minimale kost voor de eerste 2,5 kw. Dat zal je ook moeten betalen zoals de mensen met een analoge teller. Het is 5 x 50 of 250 euro en komt hij aan een verhoging van van 125 euro per jaar.

Of is de eerste 2,5 kw gratis? Vind ik niet terug.
Gratis en Fluvius gaan niet samen in 1 zin....:thinking:

Het capaciteitstarief is een meting van het piekvermogen en zal apart te zien zijn op jouw factuur.


bron capaciteitstarief

Hoe werkt het capaciteitstarief?

Vanaf 2022 wordt elke maand jouw hoogste kwartierpiek geregistreerd, met een minimum van 2,5 kW. De kwartierpiek wordt bepaald door elk kwartier jouw verbruik in kWh te meten en dit getal te vermenigvuldigen met 4. Als jouw hoogste kwartierverbruik in een maand bijvoorbeeld 1,5 kWh was, heb je in dat kwartier een piek van 6 kW nodig gehad. Bij de jaarlijkse meteropname wordt het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken genomen en hierop wordt jouw bijdrage aan de nettarieven gebaseerd. Met een digitale meter kun je via het ‘Mijn Fluvius‘ portaal jouw kwartierverbruiken, en dus ook de pieken, opvolgen. Hiervoor moet je wel eerst de kwartiergegevens activeren. Lees hier hoe je dat doet. Als je nog geen digitale meter hebt, is het onmogelijk om het piekvermogen te registreren. In dat geval wordt een minimum piek van 2,5 kW aangerekend.
Omdat je een deel van de nettarieven betaalt op basis van het piekvermogen, zitten deze niet meer in het normale kWh-tarief. De prijs per kWh zal dus ook dalen, vermoedelijk met 5 à 6 cent. De VREG heeft nu de structuur bepaald, maar het is aan de elektriciteitsleveranciers om deze in te vullen met concrete tarieven.


Verwacht wordt dat je ongeveer €50 betaalt per kW piekvermogen met een minimumvermogen van 2,5 kW. VREG schat de gemiddelde piek van een gezin momenteel op 3,15 kW. De prijs per kWh daalt dan tot ongeveer 20 cent.
 
Terug
Bovenaan