Energieleveranciers

iemand wereldeconomisch genoeg aangelegd om te "durven" gokken wat de gasprijs het komende jaar gaat doen?

Prijzen zijn nu internationaal enorm gestegen omdat de economie weer aantrekt (zoals ook de bouwmaterialen, maar daar is blijkbaar een eind aan gekomen.)

ik moet van energieleverancier wisselen, durf ik nog es variabel gaan? of beter vaste prijs?

De 2 waar ik tussen twijfel hebben een gasaandeel van respectievelijk
  • G: + 590,23 € (variabel)
  • G: + 754,64 € (vast)
Het moet al 160 euro gaan stijgen om breakeven te zijn. Langs de andere kant, worden dalingen integraal doorgerekend? of zitten ze daar ook met zo een omgekeerd cliquet systeem waardoor dalingen door de overheid de helft weggetaxeerd worden?
 
Vandaag blijkbaar een brief gekregen van Fluvius dat ze een digitale meter komen hangen ipv de huidige analoge.

Gewoon particulier, geen zonnepanelen, geen warmtepomp of dergelijke.
Is dit nu positief of negatief dat ze nu al komen ?
Als je denkt dat je gemiddeld minimaal 1x per maand langdurige pieken haalt zal de analoge beter zijn.
 
Als je denkt dat je gemiddeld minimaal 1x per maand langdurige pieken haalt zal de analoge beter zijn.
Zal de vriendin moeten afleren dat de droogkas en wasmachine niet gelijktijdig mogen opstaan.
En zeker niet op een zondag als ook de dampkap en het inductievuur opstaat
 
iemand wereldeconomisch genoeg aangelegd om te "durven" gokken wat de gasprijs het komende jaar gaat doen?

Prijzen zijn nu internationaal enorm gestegen omdat de economie weer aantrekt (zoals ook de bouwmaterialen, maar daar is blijkbaar een eind aan gekomen.)

ik moet van energieleverancier wisselen, durf ik nog es variabel gaan? of beter vaste prijs?

De 2 waar ik tussen twijfel hebben een gasaandeel van respectievelijk
  • G: + 590,23 € (variabel)
  • G: + 754,64 € (vast)
Het moet al 160 euro gaan stijgen om breakeven te zijn. Langs de andere kant, worden dalingen integraal doorgerekend? of zitten ze daar ook met zo een omgekeerd cliquet systeem waardoor dalingen door de overheid de helft weggetaxeerd worden?

Hoe de energiecomponent wordt berekend kan je op de tarieffiche terugvinden (niet elk variabel tarief gebruikt dezelfde index/type index. Maar voor 99% van de mensen is die formule sowieso Chinees).
Verder zijn de taksen en belastingen deels vast, deels een percentage van je factuur (zoals nu, waar 21% BTW op energie de pil nog wat harder maakt om te slikken). Maar als de markt weer daalt naar 20€/MWh zal je wel gewoon weer evenveel betalen als de laatste keer dat de prijs op dat niveau zat.

Vast of variabel, ik verkondig hier al enkele jaren dat je best een vast contract voor 3 jaar neemt. En switcht naar een ander vast contract voor 3 jaar wanneer de marktprijs daalt, en rustig blijft zitten wanneer de markt stijgt. Ik hoop dat er toch een paar mensen hier mijn advies hebben opgevolgd.

Eerder dan een economist heb je een meteoroloog nodig. Wordt het een koude winter in Europa en Azië (en dan vooral een koud begin van de winter), dan staat er geen rem op de prijzen. Krijgen we een warme winter dan zullen de prijzen in elkaar zakken als een pudding.
Macro-economische elementen spelen mee maar je zit toch vooral met een ‘perfect storm’ van bullish factoren die enkel -of hoofdzakelijk- deze winter spelen.

Practice what you preach dus ik zit nog wel even goed met mijn vaste prijs. Maar als ik nu zou moeten kiezen, das een moeilijke. Aangezien de markt nog verder gestegen is sinds het begin van de maand (en de publicatie van de tarieffiches) moet je er wel rekening mee houden dat je 160 euro verschil in de test in de praktijk al minder zal zijn.
 
Ben ook benieuwd wat ik ga doen. HEb nu een Lampiris vast contract dat afloopt 1/12. 468 euro per jaar. Als ik hetzelfe verbruik nu neem is het goedkoopste 600 euro variabel via mijnenergie. Of 820 euro vast :wtf:
 
Ons huidig contract loopt af op 31 november. Dus 1 december nieuwe leverancier. Met de stijgende prijzen vraag ik me af of het interessant is om nu al die overgang te regelen, of toch zoals andere jaren, half oktober die overstap te regelen. Denken jullie dat de prijzen nog zullen stijgen of zou die periode eigenlijk niets meer uitmaken? Ik ga sowieso voor vaste prijs.
 
Ons huidig contract loopt af op 31 november. Dus 1 december nieuwe leverancier. Met de stijgende prijzen vraag ik me af of het interessant is om nu al die overgang te regelen, of toch zoals andere jaren, half oktober die overstap te regelen. Denken jullie dat de prijzen nog zullen stijgen of zou die periode eigenlijk niets meer uitmaken? Ik ga sowieso voor vaste prijs.
Een vaste prijs is toch wel een pak duurder.
 
Luminus stelde mij mijn nieuw voorschot voor. In totaal 1860 per jaar zonder prosumententarief, dus dat ging naar 2200+ eurokes voor een jaar.

Heb geswapped via mijnenergie.be naar engie, 1260 euro inclusief prosument, wel bijna 400 euro welkomstkorting. Toch een aardig verschilleke.
 
Variabele gaan dit jaar toch niet gewonnen hebben.
Is ook niet echt antwoord op de vraag. :unsure:
Ik heb weer ingetekend op een variabele. Ik weet niet of het nog veel gaat stijgen, de mensen zijn failliet als je die cijfers hierboven in dat hln artikel leest.

Edit: de goedkoopste vaste was nog es bijna 200 euro duurder
 
Ik heb weer ingetekend op een variabele. Ik weet niet of het nog veel gaat stijgen, de mensen zijn failliet als je die cijfers hierboven in dat hln artikel leest.

Edit: de goedkoopste vaste was nog es bijna 200 euro duurder
Welja, die variabele zijn idd goedkoper bij intekening, maar als je de stijgingen het laatste jaar ziet, is een variabele toch een risico.
Daarnaast tot nu toe eigenlijk geen enkel jaar gehad dat de prijs voor mij persoonlijk zo veel scheelde tussen vast en variabel.

Maar bon, mijn initiële vraag is toch nog anders.
 
Als de prijzen zo blijven stijgen zullen er meer mensen op het sociaal tarief komen of wel geen stroom meer bij een energieleverancier krijgen en dan moeten overstappen naar budget meter en stroom via fluvius moeten aankopen. En de prijs bij fluvius die je dan betaald is hoger dan bij een energieleverancier.
 
Als de prijzen zo blijven stijgen zullen er meer mensen op het sociaal tarief komen of wel geen stroom meer bij een energieleverancier krijgen en dan moeten overstappen naar budget meter en stroom via fluvius moeten aankopen. En de prijs bij fluvius die je dan betaald is hoger dan bij een energieleverancier.
Dan moet je er al van uitgaan dat de regels rond sociaal tarief worden aangepast.
In realiteit zal iedereen gewoon veel meer betalen.

Zijt ge trouwens zat? Heb 4x uw post moeten lezen om te weten wat je bedoelde.
 
Om de gas te blijven betalen!
Verklein dat gat in uw hand !!!!
In principe wanneer je beide gaat werken, zou die verhoging niet echt een impact mogen hebben.
Het zal zuur zijn, maar problematisch eigenlijk niet.

Daarbij, is er via het indexmechanisme kortelings wel een stijging in verschiet. Dus nog eventjes geduld.
Energiecontract (gas en elek) afgesloten bij de Vlaamse Energieleverancier in maart:
Is dit een beetje een OK tarief?
Ik zit voor 1 jaar aan een tarief van +/-4cent. Maar heb in maart ongeveer bij de actie 51% korting op de elektriciteitsprijs toen toegehapt die pas zou ingaan in mei.
 
Terug
Bovenaan