Energieleveranciers

Ik kreeg van Engie een brief dat mijn contract vanaf 1 augustus zal door lopen naar easy fixed voor gas en elektriciteit. Mijn jaar is dus bijna om en nu kijk ik uit naar een nieuwe leverancier voor over te stappen.

Sinds vorig jaar oktober zijn er zonnepanelen bijgekomen. Kan ik voor elektriciteit het beste overstappen naar ecopower? Zolang ik de terugdraaiende teller heb, ga ik geen verbruik hebben.

De gas is makkelijker te vergelijken dan de elektriciteit.
 
Ik kreeg van Engie een brief dat mijn contract vanaf 1 augustus zal door lopen naar easy fixed voor gas en elektriciteit. Mijn jaar is dus bijna om en nu kijk ik uit naar een nieuwe leverancier voor over te stappen.

Sinds vorig jaar oktober zijn er zonnepanelen bijgekomen. Kan ik voor elektriciteit het beste overstappen naar ecopower? Zolang ik de terugdraaiende teller heb, ga ik geen verbruik hebben.

De gas is makkelijker te vergelijken dan de elektriciteit.
Kijken voor degenen met de laagste jaarlijkse vaste kost. Of desnoods degene waar de welkomstkorting de vaste kost 1 jaar reduceert. Maar dan mag je niet vergeten om volgend jaar ook weer te wijzigen.
 
Kijken voor degenen met de laagste jaarlijkse vaste kost. Of desnoods degene waar de welkomstkorting de vaste kost 1 jaar reduceert. Maar dan mag je niet vergeten om volgend jaar ook weer te wijzigen.
Ik was van zin elk jaar te wijzigen. Maar ben dit jaar precies het overzicht kwijt.
 
Welk overzicht bedoel je?

Jij verandert best jaarlijks in de maand waarin dat je meterstanden ook door Fluvius worden opgenomen. Omdat je zonnepanelen en nog een terugdraaiende teller hebt en zo dan geen opgewekte energie verliest als je op een foute datum overstapt.

Verder kan je je verbruik ingeven op een site als mijnenergie.be en dan kijken wat er als goedkoopste uit de bus komt.

Ik ben ook klant geworden bij Ecopower. Je moet wel een aandeel kopen van € 250. Maar mij gaat het om het principe dat het een coöperatief bedrijf is en niet uit is op winst. Ik moet nu niet meer jaarlijks opvolgen of ik "in het zak" wordt gezet of niet.
 
Het overzicht over wat nu precies het voordeligste is.

Eens zien wanneer ik de meterstand heb doorgegeven. Ik denk ergens eind oktober. Mijn huidig contract eindigt 31 juli.

Hoe pak ik een nieuwe overstap het beste aan?
 
Laatst bewerkt:
Ga naar mijnenergie.be. Geef je verbruiksgegevens in, zie wat het beste resultaat is en volg de verdere stappen om een contract aan te gaan.

Mijn persoonlijke voorkeur is trouwens om niet naar Mega te gaan, ook al zijn ze de goedkoopste. Hun klantenservice is verschrikkelijk, je krijgt er niets van gedaan en fouten geven ze nooit toe. Geef dan liever paar euro's meer uit aan een andere leverancier.
 
Dankjewel of zou ik wachten met overstappen tot ik de jaarlijkse meterstand moet doorgeven?

Van mega blijf ik sowieso weg.
 
Welk overzicht bedoel je?

Jij verandert best jaarlijks in de maand waarin dat je meterstanden ook door Fluvius worden opgenomen. Omdat je zonnepanelen en nog een terugdraaiende teller hebt en zo dan geen opgewekte energie verliest als je op een foute datum overstapt.

Verder kan je je verbruik ingeven op een site als mijnenergie.be en dan kijken wat er als goedkoopste uit de bus komt.

Ik ben ook klant geworden bij Ecopower. Je moet wel een aandeel kopen van € 250. Maar mij gaat het om het principe dat het een coöperatief bedrijf is en niet uit is op winst. Ik moet nu niet meer jaarlijks opvolgen of ik "in het zak" wordt gezet of niet.
En hoe zit ecopower kwa prijs?
Brengt het aandeel ook wat op?
 
Eens opnieuw aan het vergelijken maar zowel Mijn Energie als V-test klopt niet met wat ik van aanbod krijg op site van vlaamse energieleverancier. V-test houdt ook geen rekening met sommige kortingen precies.
Hoe dan ook, probly kiezen voor luminus optimal. 1 500kWh "gratis" wel jaarlijkse kost 60 (-10 korting) maar omdat ik meestal maar 1800-2000kWh heb is dit wel interessant.
 
Eens opnieuw aan het vergelijken maar zowel Mijn Energie als V-test klopt niet met wat ik van aanbod krijg op site van vlaamse energieleverancier. V-test houdt ook geen rekening met sommige kortingen precies.
Hoe dan ook, probly kiezen voor luminus optimal. 1 500kWh "gratis" wel jaarlijkse kost 60 (-10 korting) maar omdat ik meestal maar 1800-2000kWh heb is dit wel interessant.
Die V-test klopt niet neen, houdt geen rekening met kortingen.

Uiteindelijk heb ik de vergelijking via aanbieders.be gedaan, daar leek die info wel up to date te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Link
Slecht nieuws voor consumenten die een variabel elektriciteitstarief hebben of van wie het energiecontract binnenkort afloopt: de prijzen voor gas en elektriciteit gaan momenteel door het dak. Aan verklaringen geen gebrek, aan oplossingen daarentegen. De beste raad? Hou je verbruik in toom.

In Vlaanderen bedroeg de gemiddelde prijs van de vaste contracten voor aardgas in juli vorig jaar 559 euro, tegenwoordig is dat 950 euro of 70 procent meer. De gemiddelde prijs van de variabele gascontracten is in diezelfde periode gestegen van 324 naar 914 euro, bijna een verdrievoudiging. En aangezien de gasprijzen uiteindelijk een impact hebben op de elektriciteitsprijzen, zitten ook die laatste in de lift: de gemiddelde prijs van de vaste tarieven ligt nu 35 procent hoger dan een jaar eerder, de variabele tarieven zijn gemiddeld zelfs 64 procent duurder geworden.

Het is al aan de late kant maar misschien toch nog maar overstappen naar een vast tarief? Deze trein lijkt niet meteen te gaan stoppen.
 
Het is al aan de late kant maar misschien toch nog maar overstappen naar een vast tarief? Deze trein lijkt niet meteen te gaan stoppen.
Je kan natuurlijk geen voorspellingen doen naar de toekomst toe, maar wat wel is nu:
1. variabele tarieven liggen nog steeds lager momenteel voor nieuwe contracten (8.5 cent vs 11 cent bij mijn leverancier)
2. Als je nu een vast contract aangaat zit je met dat hogere tarief voor X jaar.

Natuurlijk hangt het resultaat af van wanneer de daling wordt ingezet: als deze in het begin van jouw hernieuwingscyclus optreedt, dan verlies je op dat moment tegenover een vroeger variabel contract. Maar momenteel brengt een oud vast contract je dus geld op, omdat je nog een vroeger lager tarief geniet.
In the end komt het neer op hoe snel is de stijging en hoe snel is de daling (+timing afh van je contracttermijn).
 
Net even gekeken:
voor gas heb ik een vast contract dat startte in december 2020.
voor elektriciteit heb ik een variabel ( luminus optimal) die inderdaad wel gestegen lijkt: 6,84 naar 7,65. Maar injectievergoeding ook wel omhoog van 3,21 naar 5,22.
 
In augustus 2020 een vast contract afgesloten bij Vlaamse Energieleveranciers waar ik driemaandelijks 710 euro voorschot betaalde. Bij de afrekening moet ik nog eens 700 euro ophoesten.
Blijkt nu dat mijn nieuw driemaandelijks voorschot 1450 euro zal bedragen bij de aanvang van het nieuwe variabel contract dat nu van toepassing is :eek:

op mijnenergie en aanbieders is voor mij toch Engie Easy Indexed het meest voordelig met zo'n groot verbruik (gas: 41 000kWh, elektriciteit: 9600 kWh)

Volgend jaar bij het doorgeven van de meterstanden al eens werk van maken zoals hier gezegd wordt
 
Je kan natuurlijk geen voorspellingen doen naar de toekomst toe, maar wat wel is nu:
1. variabele tarieven liggen nog steeds lager momenteel voor nieuwe contracten (8.5 cent vs 11 cent bij mijn leverancier)
2. Als je nu een vast contract aangaat zit je met dat hogere tarief voor X jaar.

Natuurlijk hangt het resultaat af van wanneer de daling wordt ingezet: als deze in het begin van jouw hernieuwingscyclus optreedt, dan verlies je op dat moment tegenover een vroeger variabel contract. Maar momenteel brengt een oud vast contract je dus geld op, omdat je nog een vroeger lager tarief geniet.
In the end komt het neer op hoe snel is de stijging en hoe snel is de daling (+timing afh van je contracttermijn).
Kun je tegenwoordig niet gewoon elk jaar switchen zonder kosten?
 
Kun je tegenwoordig niet gewoon elk jaar switchen zonder kosten?
Sure, maar als 6 maanden geleden je een vast contract aan de helft van de prijs kon krijgen zit je na je jaarlijkse switch vast op de nu hogere prijs.
Je kan in principe op kortere termijnen switchen, en sommige leveranciers rekenen dan ook hun vaste kost pro rata aan (maar ook dan weer de korting), dus het blijft wat geven en nemen, en chance hebben.
 
Vandaag blijkbaar een brief gekregen van Fluvius dat ze een digitale meter komen hangen ipv de huidige analoge.

Gewoon particulier, geen zonnepanelen, geen warmtepomp of dergelijke.
Is dit nu positief of negatief dat ze nu al komen ?
 
Vandaag blijkbaar een brief gekregen van Fluvius dat ze een digitale meter komen hangen ipv de huidige analoge.

Gewoon particulier, geen zonnepanelen, geen warmtepomp of dergelijke.
Is dit nu positief of negatief dat ze nu al komen ?
Lichtjes positief omdat je dan al je data hebt voordat het capaciteitstarief ingevoerd wordt?
Anderzijds anders nemen ze bij gebrek aan data de minimum maandpiek en dus kan je nu duurder uitkomen?
 
Ik merk net dat Dats24 (van de Colruyt) ook elektriciteits- en gasleverancier is. Ik kan die spijtig genoeg niet in de vTest terugvinden... Zou die te nieuw zijn?
 
Terug
Bovenaan