Energieleveranciers

@eniac ok heb me ook laten verleiden door luminus optimal vanaf 1 juni..... via aanbieders.be

ik snap het wel aan geen kanten... momenteel betaal ik 55 euro voor gas en electriek bij VEL (correcte voorschotfactuur),
deze zou wel 50 % duurder worden in mijn 2de contract jaar (das dus de reden waarom ik verander),

en bij luminus, toch de beste die ze me voorstelden, gaat mijn voorschotfactuur zo maar eventjes naar 97 euro per maand...
das dus nog duurder dan die 50% duurder 2e contractjaar bij mijn huidige...

maar ja , ik heb toch ingetekend, ik zit wel wat met een dubbel gevoel hierbij... blindelings vertrouwd op aanbieders.be en ook wat op jouw :D
de naakte tarieven zijn wat aan de hoge kant hoor vind ik, maar ja, je spreekt van allerhande kortingen, en tja zal dan wel na 1 jaar veel terugkrijgen zeker (zoals die gratis hoeveelheid stroom en gas waar je over sprak, misschien is deze er niet in verrekend)
 
Wel, ik probeer me niet enorm meer te verliezen in welke factoren op welke manier aan de prijs toedragen. Ooit eens een spreadsheet proberen maken die alles meerekende qua tarieven, kortingen etc om aan een totaalprijs per jaar te raken maar het is echt verschrikkelijk lastig om dat correct te krijgen.

Dus ja, ik ga al op de prijs die ik daar meekrijg. Dat klopt jaarlijks wel goed wanneer ik mijn eindafrekening bekijk, meer moet ik niet hebben.
 
@eniac die Optimal formule is variabel zeker? Via aanbieders.be ziet de Eneco Zon & Wind + Aardgas VAST er wel interessant uit.
 
Ik vind dat altijd moeilijk om te beslissen of variabel het beste is of iets meer betalen voor een jaar vast.
 
Ik vind dat altijd moeilijk om te beslissen of variabel het beste is of iets meer betalen voor een jaar vast.
Mijn mening: vind je een aanbod voor 2 of 3 jaar vast en scheelt dat weinig met het beste variabel aanbod, dan kan je dat nemen.
Is het voor 1 jaar, imo gewoon de goedkoopste nemen, variabel of niet.

Toekomst voorspellen kan toch niemand. Maar een laag vast contract voor 2 of 3 jaar kan je mogelijk wel winst opleveren volgend jaar of het jaar erna.

Ik heb zo ook ooit eens via een Groepsaankoop een driejarig contract afgesloten met vaste prijzen dat ik 3 jaar gehouden heb omdat dat echt een heel goed aanbod was en standhield over die 3 jaar heen.
 
Mijn mening: vind je een aanbod voor 2 of 3 jaar vast en scheelt dat weinig met het beste variabel aanbod, dan kan je dat nemen.
Is het voor 1 jaar, imo gewoon de goedkoopste nemen, variabel of niet.

Toekomst voorspellen kan toch niemand. Maar een laag vast contract voor 2 of 3 jaar kan je mogelijk wel winst opleveren volgend jaar of het jaar erna.

Ik heb zo ook ooit eens via een Groepsaankoop een driejarig contract afgesloten met vaste prijzen dat ik 3 jaar gehouden heb omdat dat echt een heel goed aanbod was en standhield over die 3 jaar heen.
Da's een rare redenering he: de variabele prijs kan ook dalen, en dan zit je daar met je duur vast contract...
 
Da's een rare redenering he: de variabele prijs kan ook dalen, en dan zit je daar met je duur vast contract...
Neen, want dat kan je gewoon opzeggen na 1j wanneer er betere (vaste of variabele) aanbiedingen zijn :)

Je blijft jaarlijks (1.5 maand voor je vervaldatum) de vergelijking op een vergelijkingssite maken he, dat verandert niet.
 
Neen, want dat kan je gewoon opzeggen na 1j wanneer er betere (vaste of variabele) aanbiedingen zijn :)

Je blijft jaarlijks (1.5 maand voor je vervaldatum) de vergelijking op een vergelijkingssite maken he, dat verandert niet.
Aha. Dat is natuurlijk een ander verhaal dan :coolbrows:.

Wat een soep die vrijgemaakte markt...
 
Ik ben nu maar gegaan voor een vast contract waar ik toch een kleine 300 euro mee uitspaar t.o.v. mijn huidig variabel contract.
 
Normaal vanaf 1 mei ook luminus, maar bij mijn huidige (engie) staat nog altijd maar op aanvraag ontvangen, en nog niet in behandeling. Is dit normaal? Maand geleden wel meterstanden moeten doorgeven. 18 mei nog een factuur van engie ook, aangezien ze maar in juni de eerst factuur gestuurd hebben vorig jaar. Duurt dat altijd zo lang tot je uw eindafrekening krijgt?
 
Normaal vanaf 1 mei ook luminus, maar bij mijn huidige (engie) staat nog altijd maar op aanvraag ontvangen, en nog niet in behandeling. Is dit normaal? Maand geleden wel meterstanden moeten doorgeven. 18 mei nog een factuur van engie ook, aangezien ze maar in juni de eerst factuur gestuurd hebben vorig jaar. Duurt dat altijd zo lang tot je uw eindafrekening krijgt?

Waarom een maand geleden meterstanden? Moet je normaal doen op de wisseldag he. De eindafrekening komt dan meestal ergens 2-3 weken na de feitelijke overstap.

Mbt de status van je aanvraag, ik zou even contact opnemen met de klantendienst van Luminus. Normaal mag het geen probleem geven als je al communicatie van Luminus hebt gekregen dat je contract zal starten op 1 mei.
 
Waarom een maand geleden meterstanden? Moet je normaal doen op de wisseldag he. De eindafrekening komt dan meestal ergens 2-3 weken na de feitelijke overstap.

Mbt de status van je aanvraag, ik zou even contact opnemen met de klantendienst van Luminus. Normaal mag het geen probleem geven als je al communicatie van Luminus hebt gekregen dat je contract zal starten op 1 mei.
Omdat ik een mail van fluvius gekregen had om mijn meterstanden door te geven he :p ze vroegen om bij voorkeur op de wisseldatum te doen, maar gegarandeerd vergeet ik dat dus heb ze maar direct doorgegeven. Is bij engie dat het nog op in aanvraag staat.
 
man toch ik had beter in mijn broek gekakt dan naar luminus te gaan denk ik zo...


ook op google zijn hun reviews om bij te huilen....

ik heb al heimwee naar mijn huidige leverancier :'(
bovendien aanbieders.be, ook niet correct van hen, ik gaf als simulatie verbruik 2 PERSONEN in, automatisch gaf aanbieders aan dat dit ongeveer 100 euro per maand voorschot zou zijn.... BOEM dit bedrag werd al meteen zo op mijn contract luminus gezet.

na 2 keer te bellen naar klantendienst, verzekeren ze me dat ze dit gaan aanpassen, maar nog steeds geen bevestigingsmail gekregen, ook al hadden ze dit beloofd.

maar voor snel nog reclame te maken voor een extra betalende "home security " dienst, dat konden ze wel hoor....

heb al veel zin om heel de boel te annuleren (op hun contract staat dat je 14 dagen bedenk tijd hebt), maar hoe doe je dat dan in de praktijk, je bedenken? aangetekend brieven heen en weer sturen? pfff
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In principe moet dat aangetekend ja. Maar dat mag in feite ook gewoon schriftelijk. Je moet gewoon kunnen aantonen dat ze het hebben ontvangen. Als je het per gewone post doet, ga je dat achteraf niet kunnen bewijzen als Luminus zegt niets ontvangen te hebben. Als je de opzegging per mail stuurt en je ontvangt een ontvangstbevestiging, heb je een bewijs.

Eventueel kan je in je mail nog vragen of het ook aangetekend moet. Dan is het aan hun om daar nog op te antwoorden voor de herroepingstermijn verstreken is. Als ze niet antwoorden, moeten ze je bericht aanvaarden.
 
Die reviews op Trustpilot zou ik met een korrel zout nemen. Het zijn er 26 in totaal en allemaal met de minste score. Niet echt representatief lijkt me dus. Als ik sommige van die reviews lees, lees ik ook dat de schuld niet altijd bij Luminus ligt (bv over digitale meter en zonneproductie).

De laatste review van 6 dagen geleden bv:
hoezo blijf ik nog rekeningen krijgen vanuit mijn vorig adress nadat alles 100% is afgesloten, het gaat hier om pure oplichting.

Als je verhuist en je licht Luminus hier niet van in, dan kunnen zij dat ook niet rieken en blijven zij uiteraard nog facturen sturen van het vorig adres. Meer duiding bij de klachten is vaak nodig.

In het algemeen heb ik niet zo'n slechte ervaring met Luminus. De enige minpunten zijn hun verkoopsorganisaties en de bijkomende diensten die ze proberen aan te smeren zoals hun home repair of ketelonderhoud of dergelijke.

Een betere indicator is de Servicecheck van de VREG. Hier zie je dat Luminus 1,63 klachten op 5000 klanten heeft. Eneco 2,61, Lampiris 2,51, Mega heeft er 6,42 en Essent zelfs 10,89.
 
Heb zelf al bij Luminus gezeten eerder. Dat is gewoon OK hoor. Sowieso weet ik niet wat voor issues je verwacht met een energieleverancier. Ik heb daar letterlijk 0,0 communicatie mee doorheen het jaar.

Snap ook niet goed waarom je een simulatieverbruik van 2 personen neemt als je je echte verbruik kent. Geef dan dat echt verbruik in?
Of wacht tot je contract bij Luminus van start gegaan is en regel dan even een hoger of lager voorschot met hen? Sowieso is het toch maar een voorschot, dus op zich heeft dat toch ook geen giga impact voor die pakweg 20-30 euro dat je ernaast zit?

Allez, je lijkt nu heel veel problemen te zien waar ik er geen enkele zie :)
 
Ok heb het kunnen regelen, ze hebben het aangepast.

inderdaad ze probeerden telefonisch ook hun extra diensten aan te smeren, kheb gezegd , zorg eerst maar dat mijn voorschotten in orde komen, dan pas praten we verder....
 
Ok heb het kunnen regelen, ze hebben het aangepast.

inderdaad ze probeerden telefonisch ook hun extra diensten aan te smeren, kheb gezegd , zorg eerst maar dat mijn voorschotten in orde komen, dan pas praten we verder....
Daar hadden ze niet van terug!
 
Heb zelf al bij Luminus gezeten eerder. Dat is gewoon OK hoor. Sowieso weet ik niet wat voor issues je verwacht met een energieleverancier. Ik heb daar letterlijk 0,0 communicatie mee doorheen het jaar.
Dat is het probleem nu net. 99,9% van de tijd heb je de energiemaatschappij niet nodig. MAAR als je ze nodig hebt, dan is het soms een complete ramp. Ik ben syndicus en ik moest het contract van het gebouw overnemen. Bij mij is het Lampiris trouwens.

Na 4 maand is het nog niet helemaal in orde. Op een gegeven moment heb ik snel moeten rondbellen of de elektriciteit van het gebouw ging afgesloten worden .. :sop:
 
Terug
Bovenaan