Energieleveranciers

Idem hier. In de winter is mijn afname rond de 600-1100kWh per maand door de warmtepomp en EV.
In de zomer is dat maar 150kWh per maand want dat draait de warmtepomp niet en laad ik mijn auto op de zon. Dus via het SLP profiel werd een zeer groot deel van mijn winter verbruik naar de zomer geschoven.
Maar geen idee hoeveel verschil dat nu echt zou maken. Als de prijzen zo blijven, dan zit de grootste kosten in netkosten, accijns, ... en niet in de ruwe stroomprijs.
ja, je zal een klein nadeel ervaren en een juistere prijs ontvangen. 1100 kWh is wel veel? Met de warmtepomp (lucht lucht) en EV zit ik op 500-550 kWh in een stevige wintermaand. Maart was. 305 kWh. Je woont waarschijnlijk groot?
 
ja, je zal een klein nadeel ervaren en een juistere prijs ontvangen. 1100 kWh is wel veel? Met de warmtepomp (lucht lucht) en EV zit ik op 500-550 kWh in een stevige wintermaand. Maart was. 305 kWh. Je woont waarschijnlijk groot?
In maart zat ik ook niet zo hoog hoor. Toen ik maar 345kWh afname. 55% van mijn energie kwam uit mijn zonnepanelen.
Ik heb de 1000-1100kWh wat te ruim gezien, ik zat naar verbruik i.p.v. afname te kijken. Het is eerder 800-1000kWh afname afhankelijk van hoe koud het is en hoeveel ik moest rijden.

Mijn afname en verbruik deze winter:
Oktober: 293kWh afname, 598kWh verbruikt
November: 564kWh afname, 717kWh verbruikt
December: 814kWh afname, 907kWh verbruikt
Januari: 973kWh afname, 1123kWh verbruikt
Februari: 576kWh afname, 769kWh verbruikt
Maart: 345kWh afname , 774kWh verbruikt

In januari had ik de meeste afname: 973kWh (1123kWh verbruikt, dus 13% kwam van de zon)
Daarvan is was er 412kWh voor de warmtepomp en 391kWh voor de auto. Dan schiet er nog 320kWh over voor huishoudelijk verbruik.
Het huis werd 24/7 op 21.5°C gehouden met een L/W warmtepomp. Het is een vrijstaande woning van 232m2 / 740m3.

In september zaten we maar op 130kWh afname. Ik woon er nog maar sinds juni, maar de kans is groot dan onze afname voor april onder de 150kwh zal zakken en zo zal blijven tot en met september. Het verbruikt ligt dan typisch tussen de 600 en 800kWh afhankelijk van hoeveel er gereden wordt en hoeveel we koelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nex
In maart zat ik ook niet zo hoog hoor. Toen ik maar 345kWh afname. 55% van mijn energie kwam uit mijn zonnepanelen.
Ik heb de 1000-1100kWh wat te ruim gezien, ik zat naar verbruik i.p.v. afname te kijken. Het is eerder 800-1000kWh afname afhankelijk van hoe koud het is en hoeveel ik moest rijden.

Mijn afname en verbruik deze winter:
Oktober: 293kWh afname, 598kWh verbruikt
November: 564kWh afname, 717kWh verbruikt
December: 814kWh afname, 907kWh verbruikt
Januari: 973kWh afname, 1123kWh verbruikt
Februari: 576kWh afname, 769kWh verbruikt
Maart: 345kWh afname , 774kWh verbruikt

In januari had ik de meeste afname: 973kWh (1123kWh verbruikt, dus 13% kwam van de zon)
Daarvan is was er 412kWh voor de warmtepomp en 391kWh voor de auto. Dan schiet er nog 320kWh over voor huishoudelijk verbruik.
Het huis werd 24/7 op 21.5°C gehouden met een L/W warmtepomp. Het is een vrijstaande woning van 232m2 / 740m3.

In september zaten we maar op 130kWh afname. Ik woon er nog maar sinds juni, maar de kans is groot dan onze afname voor april onder de 150kwh zal zakken en zo zal blijven tot en met september. Het verbruikt ligt dan typisch tussen de 600 en 800kWh afhankelijk van hoeveel er gereden wordt en hoeveel we koelen.
Ik zit wel aan de +1000kwh afname in de wintermaanden.
Dus zal wel heel nadelig zijn in mijn geval. :(
Geothermische warmtepomp met 2 EV's en vaak de baan op.
Zelfde grootorde huis.
Idee te geven:
Oktober: 642kWh afname, 818kWh verbruikt
November: 1062kWh afname, 1181kWh verbruikt
December: 1295kWh afname, 1406kWh verbruikt
Januari: 1277kWh afname, 1427kWh verbruikt
Februari: 882kWh afname, 1150kWh verbruikt
Maart: 784kWh afname , 1261kWh verbruikt

Waarbij +-550kWh voor de wagens zijn iedere maand.
 
Hier geen warmtepomp, maar gas.
5080Wp zonnepanelen op een 4,2kW omvormer. 1 EV, maar doe niet zoveel kilometers. Ben in de week nog een doelloos rondje over de autosnelweg gaan rijden om de batterij van 90 naar 75% te brengen zodat ik terug kon laden :p...

53644743715_636716220b_c.jpg

Waarbij +-550kWh voor de wagens zijn iedere maand.

Waarvan de kosten voor uw werkgever zijn?
 
Gelukkig wel. :)
Nu met de zonnige dagen kan ik veel van +-550kWh op zonnenpanelen doen.
Dus compenseert het winter verbruik dan weer.

Op jaarbasis cover ik heel mijn elektriciteitsfactuur met de EV. Maar ik heb wel nog gas natuurlijk, al is de jaarfactuur Juni 2023 - Mei 2024 wss geen 600 euro, ik zit op 500 euro momenteel, waarvan 7 euro voor April tot nu toe EN dan heb ik nog het dure basicfix...
 
Ik ben aan het bekijken om mijn contract te veranderen. Nu heb ik Engie Direct. Via vtest kom ik uit op Luminus Basicflex, maar als ik kijk op mijnenergie zie ik dat Luminus Comfyflex er nog eens onder gaat. Terwijl de afnameprijzen wel hoger zijn?

Wat is de catch? Is dat omdat mijnenergie de huidige promo van Luminus al in rekening brengt?
Zijn er extra verbindingen aan mijnenergie waardoor je niet zou kunnen overstappen voor een periode bvb?
 
Op jaarbasis cover ik heel mijn elektriciteitsfactuur met de EV. Maar ik heb wel nog gas natuurlijk, al is de jaarfactuur Juni 2023 - Mei 2024 wss geen 600 euro, ik zit op 500 euro momenteel, waarvan 7 euro voor April tot nu toe EN dan heb ik nog het dure basicfix...
In mijn case wordt dit ook zo gedragen. Dus zo hard lig ik er niet van wakker.
Vooral dankzij de zonnepanelen en het laden van de auto's slim doen zorgt ervoor dat mijn energierekening zeer laag is.
 
Hoe zit dat eigenlijk met capaciteitstarief en verhuizen? Ik vermoed dat de pieken gelinkt zijn aan de EAN, en dat je dus voor je factuur een stuk afhangt van het verbruikspatroon van de vorige bewoner, toch het eerste jaar dus.
Lijkt me niet zo'n probleem voor koopwoningen, maar voor huurders die voor kortere periodes op een adres wonen kan dat wel een relatief zware impact hebben.
 
Hoe zit dat eigenlijk met capaciteitstarief en verhuizen? Ik vermoed dat de pieken gelinkt zijn aan de EAN, en dat je dus voor je factuur een stuk afhangt van het verbruikspatroon van de vorige bewoner, toch het eerste jaar dus.
Lijkt me niet zo'n probleem voor koopwoningen, maar voor huurders die voor kortere periodes op een adres wonen kan dat wel een relatief zware impact hebben.
Waarom zou het capaciteitstarief enkel betrekking hebben op de ean? Het lijkt me logisch als de vorige persoon zijn ev laadde en zich elektrisch verwarmde dat jij als nieuwe huurder daar niet mee voor opdraait?

Kan ik dit staven? Nee. Lijkt me gewoon logisch?
 
Waarom zou het capaciteitstarief enkel betrekking hebben op de ean? Het lijkt me logisch als de vorige persoon zijn ev laadde en zich elektrisch verwarmde dat jij als nieuwe huurder daar niet mee voor opdraait?

Kan ik dit staven? Nee. Lijkt me gewoon logisch?

Capaciteitstarief wordt door de netbeheerder doorgerekend aan de leverancier, en de netbeheerder heeft niet de informatie wie een contract heeft op een afnamepunt. Leverancier rekent dit op zijn beurt ook gewoon door, zou ik denken.

Anders kan je ook telkens je eigen piek ‘resetten’ door gewoon om de x aantal maand je leveringscontract te veranderen tussen jou en je vrouw.
 
Capaciteitstarief wordt door de netbeheerder doorgerekend aan de leverancier, en de netbeheerder heeft niet de informatie wie een contract heeft op een afnamepunt. Leverancier rekent dit op zijn beurt ook gewoon door, zou ik denken.

Anders kan je ook telkens je eigen piek ‘resetten’ door gewoon om de x aantal maand je leveringscontract te veranderen tussen jou en je vrouw.
De netbeheerder kent je verbruik en piek. Die gaan geen tarief van de vorige bewoners aanrekenen hoor :p
 
Capaciteitstarief wordt door de netbeheerder doorgerekend aan de leverancier, en de netbeheerder heeft niet de informatie wie een contract heeft op een afnamepunt. Leverancier rekent dit op zijn beurt ook gewoon door, zou ik denken.

Anders kan je ook telkens je eigen piek ‘resetten’ door gewoon om de x aantal maand je leveringscontract te veranderen tussen jou en je vrouw.
Jawel? Als je inlogt op mijn fluvius hebben ze al mijn gegevens incl naw gegevens, piekvermogen.

Ik zie eerlijk gezegd geen scenario dat je voordeel haalt om een switch uit te voeren tussen een familielid? Er wordt toch gewoon pro rata gewerkt welke pieken je hebt gehad en als ondergrens 2,5 kw?

Trouwens met een maandelijkse afrekening wordt dit ook op deze manier toegepast.
 
Lijkt me toch ook dat je piekberekening bij intrede in een nieuwe woning vanaf 0 begint. Als ik nu mijn wagen begin te laden aan 22kW een heel jaar en ik verkoop dat zijn de volgende voor een heel jaar geshareld? Dat kan nooit standhouden.
 
Laatst bewerkt:
In mei loopt m'n contract voor gas en elektriciteit ook weer ten einde. Is het al de moeite om weer een vast te nemen met de huidige prijzen?
 
In mei loopt m'n contract voor gas en elektriciteit ook weer ten einde. Is het al de moeite om weer een vast te nemen met de huidige prijzen?
Ik ben hier een dag voor die aanval van Iran terug geswitcht naar Basicfix met het idee "het staat daar op ontploffen, ik evalueer wel ergens in september-oktober wanneer het gasverbruik hier weer begint te stijgen".

Nog altijd een ferme meerprijs hoor, maar met de lente en zomer in aantocht is die heel beperkt.
 
Terug
Bovenaan