Energieleveranciers

Ik ben hier een dag voor die aanval van Iran terug geswitcht naar Basicfix met het idee "het staat daar op ontploffen, ik evalueer wel ergens in september-oktober wanneer het gasverbruik hier weer begint te stijgen".

Nog altijd een ferme meerprijs hoor, maar met de lente en zomer in aantocht is die heel beperkt.
Is onmogelijk te voorspellen.

Dat is zoals @makila die een paar weken/maand voor de stijging van de elektriciteitsprijzen die had vastgelegd aan 8 cent voor 3 jaar. En ik die dat pas gedaan heb nadat er al een lichte correctie was gebeurd. Hij had een veel betere prijs dan degene waaraan ik mij had vastgeklikt. Maar ik had ook niet een prijs zoals waar sommige anderen mee geconfronteerd werden van factor 3 of 4 hoger tijdens die latere piek.

Dat is een keuze die iedereen voor zijn eigen moet maken. En waar iedereen voor zijn eigen de gevolgen van moet dragen. Ik betaal liever iets meer maar heb zekerheid over wat ik moet betalen, dan dat mijn kosten fluctueren op basis van iets waar ik geen enkele controle over heb.

Voor de rest met mijn 700€ op jaarbasis voor elektriciteit en verwarming, op dit moment - zonder EV, is het ook niet alsof ik failliet ben doordat het met het flexibel tarief maar vb 500€ was. Maar ik kan begrip opbrengen voor bij wie dit anders is.
 
Ik zit in dezelfde redenering als @Renegadexxripxx, al zijn mijn verbruiken vermoedelijk wat hoger.
Ik heb ecopower voor elektriciteit en die zijn cava van prijs (niet goed, niet slecht) maar hebben iets meer terugleververgoeding (vorig jaar heb ik 3500kWh teruggeleverd). Gas heb ik Basicfix.

Een variabel was zeker beter geweest afgelopen winter maar of ik nu 82 euro per maand of 60 euro per maand betaal interesseert me niet zo hard. Het is gewoon iets waar ik niet echt meer aan moet denken, behalve een keer per maand eens kijken wat de prijs gedaan heeft.
 
Merci voor de reacties. Ik ga denk ik voor een vaste tarief gaan.
het is moeilijk in te schaten wat de prijzen precies gaan doen. Maar zoals sommigen hier ook zeggen.. Gas prijzen hebben weinig nodig om snel de hoogte in te gaan. Ik kies zoals eveneens voor basic fix aardgas. Elek voor Ecopower vanwege de hogere injectie.
 
In 2018 een nieuwe hoogrendementsketel laten installeren. Nog nooit onderhoud laten uitvoeren. Zo'n onderhoudscontract via energieleverancier, is dat de moeite? Of laten jullie dat door firma naar keuze uitvoeren.

Klopt het, dat je niet verzekerd bent wanneer je niet jaarlijks een onderhoud laat uitvoeren? Iemand wist me dat te zeggen, terwijl ik dacht dat dat de eerste jaren niet nodig was. Pas nadien, om het rendement hoog te houden af en toe een onderhoud.

Alleszins dikke merci voor de reacties omtrent vast of variabel. Vandaag nog vastzetten.
 
In 2018 een nieuwe hoogrendementsketel laten installeren. Nog nooit onderhoud laten uitvoeren. Zo'n onderhoudscontract via energieleverancier, is dat de moeite? Of laten jullie dat door firma naar keuze uitvoeren.

Klopt het, dat je niet verzekerd bent wanneer je niet jaarlijks een onderhoud laat uitvoeren? Iemand wist me dat te zeggen, terwijl ik dacht dat dat de eerste jaren niet nodig was. Pas nadien, om het rendement hoog te houden af en toe een onderhoud.

Alleszins dikke merci voor de reacties omtrent vast of variabel. Vandaag nog vastzetten.
Gasketel onderhoud is wetteljk verplicht om de twee jaar, mazoutketel jaarlijks. Brandverzekering kan dacht ik alleen moeilijk doen als blijkt dat de brand effectief ontstaan is in de gasketel.

Hier laat ik dat doen door een lokale chauffagist (de persoon die indertijd de ketel heeft geplaatst). Er zitten cowboys tussen die gastjes die via zo'n onderhoudscontract werken.
 
het is moeilijk in te schaten wat de prijzen precies gaan doen. Maar zoals sommigen hier ook zeggen.. Gas prijzen hebben weinig nodig om snel de hoogte in te gaan. Ik kies zoals eveneens voor basic fix aardgas. Elek voor Ecopower vanwege de hogere injectie.
Mijn moeder haar mazoutketel heeft finaal de geest gegeven en ik heb voor haar een 'vast' contract genomen voor gas (want ze gaat nu gas laten installeren).

Voor mijzelf, vermits ik op een appartement woon kan ik nog gemakkelijk ne dikke trui aan doen moest het foutlopen. Ik heb dus voor mijzelf gekozen voor variabel. Of dit een goeie gok is weet ik niet. Laten we zeggen: Het is een berekende gok.

Met elektriciteit is het anders: Als je daar fout gokt, dan heb je nog altijd enig verbruik. Bij gas kan je nog altijd 0 verbruik hebben door ne dikke trui aan te doen, tenzij het hard vriest. En ba wah de lente komt er aan hé en een vast contract is ook maar voor max één jaar.
 
Laatst bewerkt:
Gasketel onderhoud is wetteljk verplicht om de twee jaar

Indoen toestel >20kW levert, wat bij de meerderheid wel effectief zo is. Zeker als je een doorstromer hebt.

Met elektriciteit is het anders: Als je daar fout gokt, dan heb je nog altijd enig verbruik. Bij gas kan je nog altijd 0 verbruik hebben door ne dikke trui aan te doen, tenzij het hard vriest. En ba wah de lente komt er aan hé en een vast contract is ook maar voor max één jaar.

Je moet nog steeds douchen natuurlijk en met 5 hier in de kou zitten ga ik ook niet doen.
Basicfix is overigens 2 jaar en zoals je zegt max. Het is een vrij goed moment om vast te gaan en in September kijken wat er in de wereld gebeurd is. Het kost je pak em beet 10 euro aan vaste kost dat je verliest + wat basis warm water verbruik. Pak hem beet 5 euro per maand meer tot September als alles blijft zoals nu.
 
Je moet nog steeds douchen natuurlijk en met 5 hier in de kou zitten ga ik ook niet doen.
Douche dat is hier 2m³ per maand :)
En wij zijn met twee, we hebben geen kinderen.

Bovendien heb ik een promo lopen en om dan al verlies te doen moet het al heel stevig stijgen.

Swoit elke gezinstoestand is anders én je moet jezelf afvragen of het het risico waart is of niet hé. Met 5 zou ik ook voor vast kiezen.

Een vast contract kan tot 2 jaar (basicfix) maar als consument moet je die één of twee jaar niet uitdoen, je kan elk moment terug switchen naar variabel.
Ah ja oeps, my bad.
 
Laatst bewerkt:
Swoit elke gezinstoestand is anders én je moet jezelf afvragen of het het risico waart is of niet hé. Met 5 zou ik ook voor vast kiezen.

Het risico wordt groter naarmate je veel verbruikt natuurlijk.
Jaar 1 dat we hier wonen gaan we wss uitkomen op 6000kWh gas, dat zijn de verbruiken ook niet. In een jaar met een strengere winter zal dit wss rond de 10000kWh zitten. Het moet voor ons al lelijk huishouden om onbetaalbaar te worden. We nemen hier voornamelijk gas om de maandelijkse bijdrage voor het volgende jaar in de gezinspot te bepalen. (als die niet voldoet, dan spring ik bij maar dat is zelden/nooit).

Als we hier snel een douche nemen en iedereen doet dat achter elkaar, dan verbruiken we ook niet zoveel. De kinderen douchen dan vaak nog na het sporten en gaan hier een keer of 2 per week in de douche.

Op dit moment betalen we maandelijks 82 euro/maand voor elektriciteit en gas, waarvan we 45-50 euro terugkrijgen van mijn werkgever om de EV op te laden (vermoed dat het in de zomer nog meer gaat zijn, want af en toe laad ik publiek op nu). We kunnen met semi-vaste elek en vast gas momenteel niet klagen. 30-40 euro per maand voor een gezin van 5.

Toen ik in 2020 nog alleen woonde betaalde ik op mijn eentje ook 50-55 euro/maand voor beide, waarvan mijn nettoverbruik 0kWh was en alles door het prosumententarief bepaald werd. Gas was iets van 20 euro/maand voor 24/24h 22 graden te stoken.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil bij dezelfde leverancier van een variabel contract naar een vast gaan, binnen een maand loopt het af.

Maar ik kan enkel vandaag een nieuw contract starten. Als ik het wil doen wanneer m'n contract afloopt moet ik dat op de dag zelf doen. Dus de prijzen van vandaag kan ik al naar fluiten.
 
Ik wil bij dezelfde leverancier van een variabel contract naar een vast gaan, binnen een maand loopt het af.

Maar ik kan enkel vandaag een nieuw contract starten. Als ik het wil doen wanneer m'n contract afloopt moet ik dat op de dag zelf doen. Dus de prijzen van vandaag kan ik al naar fluiten.
Gewoon vandaag een nieuw contract starten en dat gaat in over 21 dagen? Zo gaat dat toch via de site van luminus.
 
Gewoon vandaag een nieuw contract starten en dat gaat in over 21 dagen? Zo gaat dat toch via de site van luminus.
Hij zal misschien Engie bedoelen (?)
Toen ik bij Engie zat, kon ik zelf switchen. Maar was dan meteen op dat moment, niet "vanaf die datum".
Misschien als je hen contacteert dat het wel kan?
 
Gewoon vandaag een nieuw contract starten en dat gaat in over 21 dagen? Zo gaat dat toch via de site van luminus.
"Let op, door te bevestigen zal je nieuwe contract vandaag van start gaan!
Moet dit pas starten nadat je huidige contract is afgelopen, maak dan een nieuwe berekening zodra je contract is afgelopen of neem telefonisch met ons contact op."

Ik zal ze moeten opbellen. Eerst nog eens prijzen vergelijken met anderen. Geen idee of het nog veel zin heeft om klant te blijven. 2 jaar terug waren vaste contracten enkel voor vaste klanten, maar dat maakt nu niet veel meer uit denk ik.

Edit: ze maken het toch wel moeilijk hoor, met hun prijzen en vaste kosten door elkaar om deftig te kunnen vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil bij dezelfde leverancier van een variabel contract naar een vast gaan, binnen een maand loopt het af.

Maar ik kan enkel vandaag een nieuw contract starten. Als ik het wil doen wanneer m'n contract afloopt moet ik dat op de dag zelf doen. Dus de prijzen van vandaag kan ik al naar fluiten.
Je moet niet wachten tot je vast contract afloopt natuurlijk.
 
Ik heb ze opgebeld. Je kan enkel telefonisch bekomen dat uw nieuwe contract aansluit op uw huidig contract. Doe je het online dat start uw nieuw contract op de dag zelf, vandaag dus.
Ja, en dat is toch niet per se een probleem?
Allezja, bij Luminus is uw vaste vergoeding pro rata, maar ik dacht dat dat intussen ook wettelijk geregeld was voor contracten die al langer lopen dan 6 maanden? Could be mistaken here natuurlijk...
 
Terug
Bovenaan