Energieleveranciers

Door een interventie van Fluvius is mijn eindfactuur reeds getriggerd (1,5 maand te vroeg).
Van 28/06 tot en met 14/03 heb ik 5050kWh gas verbruikt, gezien de hoge' opti/basicfix komt dat overeen met 535 euro.


Ik mankeer nog 14 dagen maart, april, mei en juni, maar ik schat dat ik max nog een 1500kWh zal verbruiken ongeveer (maart tot en met gisteren staat op 375 kWh). Opzich is 6500 kWh niet verkeerd, betekend 10000kWh bij een strenge winter.

Nieuw voorschot staat op 65 euro/maand :). Dat is een overestimate met 15 euro per maand.

Kreeg ik vandaag een mailtje van Ecopower met de vraag of het correct is dat ik op 1/3 aan Fluvius gevraagd heb m'n elektriciteitsmeter af te sluiten :wtf:
Is dat nu Luminus dat mij op een of andere manier probeert te saboteren?

Denk eerder een automatisch process omdat ze geen nieuwe leverancier hebben doorgekregen.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwsbrief van ecopower is weer niet om gelukkig van te worden. Dividend zal wel opnieuw 0 zijn als ik zo tussen de lijnen lees.

Hun injectietarieven zijn nog het enige wat klanten kan binden, want voor de rest is het gene vetten meer...
 
De nieuwsbrief van ecopower is weer niet om gelukkig van te worden. Dividend zal wel opnieuw 0 zijn als ik zo tussen de lijnen lees.

Hun injectietarieven zijn nog het enige wat klanten kan binden, want voor de rest is het gene vetten meer...

Misschien gaat de frank bij sommige coöperanten vallen dat injectie van zonnepanelen nougabollen waard is op de markt.
 
Door een interventie van Fluvius is mijn eindfactuur reeds getriggerd (1,5 maand te vroeg).
Van 28/06 tot en met 14/03 heb ik 5050kWh gas verbruikt, gezien de hoge' opti/basicfix komt dat overeen met 535 euro.


Ik mankeer nog 14 dagen maart, april, mei en juni, maar ik schat dat ik max nog een 1500kWh zal verbruiken ongeveer (maart tot en met gisteren staat op 375 kWh). Opzich is 6500 kWh niet verkeerd, betekend 10000kWh bij een strenge winter.

Nieuw voorschot staat op 65 euro/maand :). Dat is een overestimate met 15 euro per maand.



Denk eerder een automatisch process omdat ze geen nieuwe leverancier hebben doorgekregen.
Jawel jawel, ze weten dat ik bij Ecopower ben, want die hebben ook al een factuur gestuurd na jaarlijkse opname. :unsure:
 
De jaarlijkse afrekening (elektriciteit) van Luminus gekregen:
Omdat ik zo'n trouwe Basicfix klant ben en elke maand braaf m'n tarief aanpas krijg ik een goede 331euro terug van hen.
M'n nieuwe voorschot bedraagt nu 53euro, daar kan ik mee leven.
 
Mijn huurder die al 2 jaar bij Luminus is kreeg ineens oproep van Fluvius om een contract aan te gaan terwijl hij al meer dan 2 jaar domiciliering en contract had bij Luminus. Lang verhaal kort want ik heb hem proberen helpen: Luminus ging alles oplossen, ze hebben dat gedaan en facturatieperiode gestart vanaf "nu". Die mens heeft vervolgens blijkbaar 2 jaar voorschotten terugbetaald gekregen van Luminus. Ik stuur een email naar Luminus "wie gaat die elektriciteit dan betalen voor die 2 jaar? Gaat die factuur nog komen? Er was een contract met jullie??" -> Nope moet niet betaald worden, "Fluvius heeft hun niks doorgegeven van een contract ofzo", daarmee is de kous af en de support afgelopen. Kan moeilijk al het 5de ticket gaan registeren om dat opgelost te krijgen, in zijn naam. Mijn vrees is alleen dat ik als verhuurder binnen x aantal jaar ineens alsnog de rekening gepresenteerd krijg van paar duizend euro. Maarja, tegen die machine is dus niks te beginnen.
 
Mijn huurder die al 2 jaar bij Luminus is kreeg ineens oproep van Fluvius om een contract aan te gaan terwijl hij al meer dan 2 jaar domiciliering en contract had bij Luminus. Lang verhaal kort want ik heb hem proberen helpen: Luminus ging alles oplossen, ze hebben dat gedaan en facturatieperiode gestart vanaf "nu". Die mens heeft vervolgens blijkbaar 2 jaar voorschotten terugbetaald gekregen van Luminus. Ik stuur een email naar Luminus "wie gaat die elektriciteit dan betalen voor die 2 jaar? Gaat die factuur nog komen? Er was een contract met jullie??" -> Nope moet niet betaald worden, "Fluvius heeft hun niks doorgegeven van een contract ofzo", daarmee is de kous af en de support afgelopen. Kan moeilijk al het 5de ticket gaan registeren om dat opgelost te krijgen, in zijn naam. Mijn vrees is alleen dat ik als verhuurder binnen x aantal jaar ineens alsnog de rekening gepresenteerd krijg van paar duizend euro. Maarja, tegen die machine is dus niks te beginnen.

De kous met Luminus is ook af. Geen contract, dus je voorschotten terug en ze hebben geen data.
Het zou dan alleen van Fluvius kunnen komen als nood leverancier, maar ze hebben nooit facturen gestuurd. Ze gaan niet actief terugtracen en dan nog.
Het was verhuurd, er is een huurcontract en je verhuurder is er gedomicilieerd. Het is snel te bewijzen dat jij die elektriciteit niet verbruikt hebt.
 
Plots is alles geregeld bij Luminus :oink:
Toch opgelucht dat die hele kwestie afgelopen is. En ze hebben het nog correct berekend ook precies... :oi22:
 
Misschien gaat de frank bij sommige coöperanten vallen dat injectie van zonnepanelen nougabollen waard is op de markt.

Nu vraag ik me af: hoeveel van die geïnjecteerde energie leidt er eigenlijk toe dat de andere productie verminderd wordt in diezelfde period (vooral nucleair en gas, al is wind natuurlijk wel gemakkelijker te moduleren)? Want die injectie energie moet natuurlijk ergens naartoe en veel buffer mogelijkheden zijn er denk ik niet.

Is dat voor veel energieleveranciers ook geen goedkope manier om "groene energie" aan te bieden? Ik bedoel specifiek, ze kopen tijdens de lente/zomer massaal geïnjecteerde zonne-energie aan een paar cent per kWh en kunnen voor elke dergelijke gekochte kWh tijdens de herfst/winter 1 kWh grijze stroom leveren onder een groen stroomcontract.
 
Zijn hier nog mensen met een Luminus Optifix elektriciteit van juni 2022? Die was 28.56 afname / 16.74 injectie. Afname ligt nu een heel stuk lager bij Basicflex, maar ook de injectietarieven zijn zeer laag... Is dit de (enige) logische keuze?

Voor gas ben ik al overgeschakeld van Optifix naar Basicflex (februari 2024)
 
Misschien gaat de frank bij sommige coöperanten vallen dat injectie van zonnepanelen nougabollen waard is op de markt.

De vraag is, 'wat is het energiebeleid in dit land?'. Willen we elektrificatie of niet ?

Je kunt niet EN elektrificatie willen EN terugdraaiende tellers weg doen EN batterijen niet subsidieren EN hopen dat de mensen panelen leggen voor de schone ogen van de politiekers.

Er is waarschijnlijk wel over nagedacht wat de mix moet zijn ifv de comitted klimaatdoelstellingen en hoe de onbalans gaan balanceren (sarcasme mode off)
 
Nu vraag ik me af: hoeveel van die geïnjecteerde energie leidt er eigenlijk toe dat de andere productie verminderd wordt in diezelfde period (vooral nucleair en gas, al is wind natuurlijk wel gemakkelijker te moduleren)? Want die injectie energie moet natuurlijk ergens naartoe en veel buffer mogelijkheden zijn er denk ik niet.

Is dat voor veel energieleveranciers ook geen goedkope manier om "groene energie" aan te bieden? Ik bedoel specifiek, ze kopen tijdens de lente/zomer massaal geïnjecteerde zonne-energie aan een paar cent per kWh en kunnen voor elke dergelijke gekochte kWh tijdens de herfst/winter 1 kWh grijze stroom leveren onder een groen stroomcontract.

Gas is even makkelijk te moduleren als wind hoor. Grote gascentrales hou je draaiende met een ploeg van een paar dozijn werknemers en die schakelen aan of uit in een kwestie van minuten. Kernenergie wordt in principe niet gemoduleerd, het aantal modulaties per brandstofcyclus is beperkt en in sommige fases van de reactie mag het gewoon niet.
Windenergie gaat niet altijd moduleren omdat daar, afhankelijk van de subsidiestructuur van die desbetreffende windmolens, niet altijd een financiële incentive voor bestaat. Voor sommige molens is het interessant om te produceren, zelfs al is de marktprijs negatief, omdat dat opgevangen wordt door de subsidies.
Flexibiliteit in de Belgische grid komt voornamelijk van gas, ook een stuk hydro (voornamelijk Coo), en import/export.

Niet mijn specialiteit maar wat je op de markt koopt (EPEX/BELPEX) is grijze elektriciteit. De certificaten om ze groen te maken worden apart verhandeld.


De vraag is, 'wat is het energiebeleid in dit land?'. Willen we elektrificatie of niet ?

Je kunt niet EN elektrificatie willen EN terugdraaiende tellers weg doen EN batterijen niet subsidieren EN hopen dat de mensen panelen leggen voor de schone ogen van de politiekers.

Terugdraaiende teller was een systeem waarbij de winsten individueel waren maar de kosten collectief. Leuk als je er gebruik van maakt, niet leuk als je er geen gebruik van maakt.
Zonnepanelen hebben nog altijd een terugverdientijd van 6-9 jaar, als je wat moeite doet om je verbruik af te stemmen op je productie. Wat exact is waar we naartoe moeten. Is je installatie verlieslatend misschien, als Ecopower de injectievergoeding zou verlagen? Dacht het niet he.

De switch naar renewables zorgt voor grotere swings in de marktprijzen. Lager wanneer renewables beschikbaar zijn, hoger wanneer ze dat niet zijn. En hoe meer renewables er op het net komen, hoe meer uitgesproken dat zal zijn. Tot op het punt dat thuisbatterijen misschien wel rendabel worden. Ecopower heeft die boot wat afgehouden maar waar jij nu over komt klagen is gewoon de realiteit: je geinjecteerde energie is weinig waard. Dus verbruik ze zelf, of stockeer ze, of plooi je naar de realiteit en accepteer dat je er niet veel geld meer voor krijgt. Het 'energiebeleid in dit land' moet er trouwens niet uit bestaan cege te verzekeren dat hij elk jaar een ROI van 30% heeft op z'n zonnepanelen. Het is al erg genoeg dat we dat ooit wel hebben gedaan, en dat Wallonië dat bijvoorbeeld nog steeds doet.
 
Gas is even makkelijk te moduleren als wind hoor. Grote gascentrales hou je draaiende met een ploeg van een paar dozijn werknemers en die schakelen aan of uit in een kwestie van minuten. Kernenergie wordt in principe niet gemoduleerd, het aantal modulaties per brandstofcyclus is beperkt en in sommige fases van de reactie mag het gewoon niet.
Windenergie gaat niet altijd moduleren omdat daar, afhankelijk van de subsidiestructuur van die desbetreffende windmolens, niet altijd een financiële incentive voor bestaat. Voor sommige molens is het interessant om te produceren, zelfs al is de marktprijs negatief, omdat dat opgevangen wordt door de subsidies.
Flexibiliteit in de Belgische grid komt voornamelijk van gas, ook een stuk hydro (voornamelijk Coo), en import/export.

Niet mijn specialiteit maar wat je op de markt koopt (EPEX/BELPEX) is grijze elektriciteit. De certificaten om ze groen te maken worden apart verhandeld.




Terugdraaiende teller was een systeem waarbij de winsten individueel waren maar de kosten collectief. Leuk als je er gebruik van maakt, niet leuk als je er geen gebruik van maakt.
Zonnepanelen hebben nog altijd een terugverdientijd van 6-9 jaar, als je wat moeite doet om je verbruik af te stemmen op je productie. Wat exact is waar we naartoe moeten. Is je installatie verlieslatend misschien, als Ecopower de injectievergoeding zou verlagen? Dacht het niet he.

De switch naar renewables zorgt voor grotere swings in de marktprijzen. Lager wanneer renewables beschikbaar zijn, hoger wanneer ze dat niet zijn. En hoe meer renewables er op het net komen, hoe meer uitgesproken dat zal zijn. Tot op het punt dat thuisbatterijen misschien wel rendabel worden. Ecopower heeft die boot wat afgehouden maar waar jij nu over komt klagen is gewoon de realiteit: je geinjecteerde energie is weinig waard. Dus verbruik ze zelf, of stockeer ze, of plooi je naar de realiteit en accepteer dat je er niet veel geld meer voor krijgt. Het 'energiebeleid in dit land' moet er trouwens niet uit bestaan cege te verzekeren dat hij elk jaar een ROI van 30% heeft op z'n zonnepanelen. Het is al erg genoeg dat we dat ooit wel hebben gedaan, en dat Wallonië dat bijvoorbeeld nog steeds doet.

Nounounou. Zo pedant moet je nu ook niet doen. We kunnen toch discussies voeren over energiebeleid zonder de persoonlijke situatie erin te betrekken? Ik kan gerust tegen mijn eigen kar rijden in discussies.

Zijn mijn panelen niet meer rendabel zonder injectie? I don't know. Weet jij wat de prijzen binnen 10y gaan zijn? Ik niet. Hoe lang gaan mijn panelen en omvormer meegaan, I don't know. Ga ik ooit een elektrische auto hebben, I don't know. Vorig jaar had ik 7.29% rendement als ik ze volledig naar 0 afschrijf op 25y. Dat lijkt me niet exorbitant.

Zijn ze niet meer rendabel aan ecopower tarief afname en 0 injectie. Zeker dat. Dan zit ik rond de -2 -3%. En ik heb <1 euro wattpiek betaald. Ik vraag me af of er nog veel rendabel gaan zijn als we structureel onder de 20 cent/kwh zakken. Bijna alle variabele contracten zitten rond het ecopower tarief niet ver van de all in 20 cent momenteel

1/3 zelf consumptie.
1.5 euro per wattpiek (btw in).
20 cent afname all in.
25y afschrijven.
0.9kwh per wattpiek

=> Kost: 5.5 cent/wp (1.5/25)
=> Opbrengst: 0.9x0.33x20 cent = 6 cent/wp

Veel marge is er niet en dan heb je al een goedkope installatie. Bij ecopower is mijn all in tarief rond de 22 23 cent momenteel. Niet dat het er echt toe doet, want reeel en profiel verbruik is toch schijte laag momenteel.

Ikzelf zit met maar 15% zelfverbruik, wel maar 1 euro all per wp betaald. Maar ik zal zonder injectievergoeding en huidige tarieven 1 2 cent verliezen per kwh.

En nee, ik moet geen 30% rendement trekken. Alles meer dan een spaarboek is goed. Maar als ik ondanks mijn 50% eigen verbruik dek nog jaarlijks paar honderd euro netvergoeding betaal, verwacht ik een performant systeem om excessen op te vangen/bufferen. Collectieve batterijen of een stuwmeertje dat we pompen, ... zodat injectie niet basically 0 waard is. Of een minimum vergoeding als de prijs onder x zakt en eventueel aftoppen als het erboven komt. Ik wil upside gerust opgeven voor gereduceerde downside risk. Het moet zelfs niet symmetrisch zijn.

Als overheid is het gemakkelijk om klimaatdoelstellingen erdoor te duwen, subsidies te schrappen en dan "aaah jammer" te roepen.
 
Holy fuck, hoe moeilijk kan het zijn om injectievergoeding nog uitbetaald te krijgen. Ik moet even ranten.
  • Eind augustus PV aangemeld bij Fluvius en die waren ook snel goedgekeurd. Ik zag meteen de injectie staan, toppie.
  • Blijkbaar duurt het dan even eer dat wordt doorgegeven aan de leveranciers, ok, no worries, zal dan wel verrekend worden.
  • Paar keer contact met Luminus of dat al doorgegeven was, blijkbaar niet, dat kon wel enkele maanden duren etc. etc.. Ok nog even wachten. Nog eens vragen. Nope, duurt enkele maanden hoor meneer. Jamaarja ik ben vanaf 1 januari bij andere leverancier, komt dat dan wel goed? Jaja meneer, eens we de gegevens hebben krijg je afrekening en alles komt in orde!
  • Uiteindelijk toch contact opnemen met Fluvius. Komt geen reactie. Dan maar via een klacht proberen. Kort erna bericht dat er iets niet goed gegaan was en dat het nu was doorgeven op 1 februari 2024 aan zowel Luminus als Ecopower (waar ik sinds 1 januari bij zit). Paar minuten erna ook nog reactie op mijn eerst bericht naar hen... Alle bon.
  • Ik zie inderdaad snel bij Ecopower dat ze zijn aangemeld en bij eerste afrekening van januari is injectie correct verrekend. Fijn.
  • Ik denk, we zullen Luminus toch wel een maandje de tijd geven om alles te verwerken en als ik dan niets heb gehoord, wederom contact opnemen. Uiteraard komt er niks.
  • Online formulier invullen, ze proberen mij te bellen, maar kon nooit opnemen. Uiteindelijk sturen ze toch nog via mail dat "We ontvingen nog niets van Fluvius. Om een verrekening te maken voor je injectievergoeding moeten we weten wat gedurende die periode je verbruik was en terugzetting op het net. De informatie die we nodig hebben kan je opvragen bij Fluvius. Zodra we dit ontvangen brengen we dit graag voor je in orde.". JAH
  • Ik, terug naar bericht van Fluvius om te vragen hoe het zit. Ahnee, na 30 dagen kan je daar niet meer op reageren. Bon, Luminus zegt dat ze gewoon die gegevens nodig hebben en dat ik die kan opvragen bij Fluvius.
  • Zo gezegd, zo gedaan. Via Mijn Fluvius kan je netjes aan CSV bestand exporteren met alle dagwaardes. Top. Denk je dat je kan terugmailen op dat Luminus bericht? Nee natuurlijk, dat zou veel te veel klantenservice zijn.
  • Dus dan maar nieuw bericht, waarin ik netjes refereer naar het eerdere bericht zodat ze alles duidelijk kunnen lezen en begrijpen. CSV bestand niet toegestaan. Godverdomme. Ok, nog mogelijkheid is 'rapport' downloaden, uiteindelijk een veredelde screenshot, maar OK. Bestand is te graad. FFS. Ok, dan maar gewone screenshots.
  • Bericht gestuurd, ze bellen, hoezee ik kan opnemen. Eerst verificatie met klantennummer etc., allemaal OK. Maar dan zegt die de woorden die mij nogal doen ontvlammen van binnen "intussen open uw bericht meneer" HOE BEDOELDE IK OPEN HET? Die kijken niet eens eerst waarover het gaat eer ze bellen?! Eerst eens uitzoeken hoe je de klant gaat helpen??? Begint ze alles voor te lezen, en na 5 seconden is het al duidelijk dat ze van toeten of blazen weet en totaal geen idee heeft waarover het gaat. Ahnee, want je zou ook nog het eerdere bericht moeten bekijken en wat er al van communicatie is geweest. Maar dat is klaarblijkelijk te moeilijk. Ik weet al niet meer wat ze dan vroeg, maar uit colere vroeg ik waarom ze al belden als ze nog iets wisten waarom ze belden en kreeg als antwoord dat ze de lijn ging verbreken als ik zo begon te doen en maar een nieuw bericht moest sturen. Bam gedaan.
  • Dusja, nieuw bericht, deze keer via 'klacht', wederom verwijzend naar de eerdere 2. We zullen zien. Als het niet snel opgelost is dan maar de ombuds?
  • Godmiljaar zeg.
Wat mij nog het meeste stoort is dat je het weer allemaal zelf mag doen en elvendertig keer opnieuw moet vragen.
Vervolg:
  • Nieuw bericht aan Luminus, met weer antwoord dat ze niets hebben ontvangen van Fluvius, neem contact met Fluvius.
  • Dus nieuw bericht aan Fluvius. Antwoorden weer dat ze alles hebben doorgegeven op 1 februari 2024 en dat ik moet contact opnemen met mijn leverancier.
  • Terug naar Luminus dus. Iets met een kastje en een muur.
To be continued.
 
Vervolg:
  • Nieuw bericht aan Luminus, met weer antwoord dat ze niets hebben ontvangen van Fluvius, neem contact met Fluvius.
  • Dus nieuw bericht aan Fluvius. Antwoorden weer dat ze alles hebben doorgegeven op 1 februari 2024 en dat ik moet contact opnemen met mijn leverancier.
  • Terug naar Luminus dus. Iets met een kastje en een muur.
To be continued.
Zie mijn vorige post, is van exact dezelfde soort miseri. Die mensen kunnen niet op een normale manier communiceren. Meestal weigeren ze al via mail te sturen en bellen ze u gewoon op, en als je ze dan toch kan laten mailen dan weigeren ze ook een ketting met Fluvius ofzo op te zetten of onderling Fluvius / Luminus te communiceren nee je blijft gewoon een speelbal en die mensen kunnen enkel voorgekauwde informatie doorgeven. "ik zie hier nochtans dat ons systeem het heeft doorgegeven" "ik zie hier nochtans dat ons systeem niks heeft ontvangen" "ik zal intern de betreffende dienst aansturen ..."

Op een gegeven moment zette ik bij elk ticket bij "gelieve mij niet te bellen enkel via mail schriftelijk te reageren", alsook "gelieve bijgevoegd ook alle voorgaande ticketten aangaande dit probleem te vinden, met alle bijlages"... want die firma's hebben het geheugen van een goudvis en kunnen echt niks terugvinden.
 
Zijn mijn panelen niet meer rendabel zonder injectie? I don't know. Weet jij wat de prijzen binnen 10y gaan zijn? I

Nu zijn de prijzen laag en draai je break-even. Maar omdat de prijzen laag zijn, en je nog steeds 2/3e van je energie van het net neemt, blijft je energiekost beperkt.
Stijgen de prijzen en krijg je meer voor je injectie kan het nog steeds zijn dat je onder de streep meer moet betalen. Je krijgt meer voor je injectie, maar je zal ook meer moeten betalen voor de energie die je van het net haalt.

Je rendabiliteit van je installatie bekijken kan dus eigenlijk niet zonder je totale factuur in rekening te brengen. Bij hogere prijzen zal je rendabiliteit hoger liggen, maar de winst van je zonnepanelen zal misschien ongedaan worden gemaakt door de hogere prijs die je voor je afname moet betalen. Maar zal het nog altijd rendabeler zijn dan alle energie van het net te halen.

In dat opzicht moet je je installatie misschien beginnen zien als een verzekering tegen exploderende energieprijzen.

=> Kost: 5.5 cent/wp (1.5/25)
=> Opbrengst: 0.9x0.33x20 cent = 6 cent/wp

Veel marge is er niet en dan heb je al een goedkope installatie. Bij ecopower is mijn all in tarief rond de 22 23 cent momenteel. Niet dat het er echt toe doet, want reeel en profiel verbruik is toch schijte laag momenteel.

Je eigenverbruik proberen opkrikken zou je investment case direct rendabeler maken. Lijkt me ook geen slechte evolutie te zijn: zonnepanelen rendabel door je eigen verbruik te dekken, niet door te injecteren.
Ik zie nog steeds niet mis met je zonnepanelen. De incentives zitten juist (verbruiken wanneer je produceert), de terugverdientijd is nu genormaliseerd, en je bent beter bestand tegen schokken in de energieprijs.

Als overheid is het gemakkelijk om klimaatdoelstellingen erdoor te duwen, subsidies te schrappen en dan "aaah jammer" te roepen.

Maar wat wil je dat de overheid exact doet? Je injectie gaan subsidiëren? Mocht de overheid dan ook wat bij jou komen halen toen de injectieprijzen op recordhoogte stonden, of hoe zie je dat dan?
Zonnepanelen zijn nog altijd rendabel, zeker als je je verbruikspatroon wil en kan aanpassen. En dat is de incentive die nodig is. Niet domweg het hele land vol zonnepanelen leggen, maar ook zorgen dat mensen die in de mate van het mogelijke slim gaan benutten.
 
... Maar als ik ondanks mijn 50% eigen verbruik dek nog jaarlijks paar honderd euro netvergoeding betaal, verwacht ik een performant systeem om excessen op te vangen/bufferen. Collectieve batterijen of een stuwmeertje dat we pompen, ... zodat injectie niet basically 0 waard is. Of een minimum vergoeding als de prijs onder x zakt en eventueel aftoppen als het erboven komt. Ik wil upside gerust opgeven voor gereduceerde downside risk. Het moet zelfs niet symmetrisch zijn.

Als overheid is het gemakkelijk om klimaatdoelstellingen erdoor te duwen, subsidies te schrappen en dan "aaah jammer" te roepen.

Daar volg ik je redenering helemaal, ik vind het al niet erg logisch dat we zoveel individuele installaties met zonnepanelen leggen want die hebben nooit de schaalvoordelen en de regelbaarheid die je van grote, centrale installaties zou krijgen. Idem als iedereen thuis wat kleine batterijen zet om het injectie-overschot op zonnige momenten te compenseren, dat kan toch nooit een efficiënte manier van bufferen zijn omdat je dat allemaal niet kan sturen.
Niet vanuit het perspectief van "financieel compenseren van injectie" maar persoonlijk denk ik eerder, als de overheid echt serieus is over klimaatdoelstellingen, dat ze dan zelf (of via externe partijen te stimuleren) mee helpen denken aan een oplossing om iets te doen met dat overschot aan groene energie, op een manier dat het ons minder afhankelijk maakt van gas.
 
Een netvergoeding is wat jij betaalt om van het net gebruik te maken. Die betaal je aan je leverancier en gaan dan integraal naar de netbeheerder.

Een netvergoeding dient niet om onbalanskosten te compenseren. De onbalanskosten zitten in je energieprijs en gaan naar je leverancier. Het is je leverancier die gaat investeren in flexibiliteit (batterijen, flexibele assets, of gewoon alles op de markt balanceren) om zo zijn onbalanskost naar beneden te halen, en daarop marge te kunnen nemen.

Dat is nu eenmaal het gevolg van een geliberaliseerde markt. De voor- en nadelen van liberalisatie, dat is een andere discussie.
 
Daar volg ik je redenering helemaal, ik vind het al niet erg logisch dat we zoveel individuele installaties met zonnepanelen leggen want die hebben nooit de schaalvoordelen en de regelbaarheid die je van grote, centrale installaties zou krijgen. Idem als iedereen thuis wat kleine batterijen zet om het injectie-overschot op zonnige momenten te compenseren, dat kan toch nooit een efficiënte manier van bufferen zijn omdat je dat allemaal niet kan sturen.
Niet vanuit het perspectief van "financieel compenseren van injectie" maar persoonlijk denk ik eerder, als de overheid echt serieus is over klimaatdoelstellingen, dat ze dan zelf (of via externe partijen te stimuleren) mee helpen denken aan een oplossing om iets te doen met dat overschot aan groene energie, op een manier dat het ons minder afhankelijk maakt van gas.
Het kan zeker efficiënter maar de kost bij het gezin plaatsen is natuurlijk goedkoper. En zonnepanelen zijn daarin een logische keuze want ze zijn gemakkelijk te plaatsen. Echter zou het wel redelijker zijn moest de overheid geen zonneparken aanleggen en focussen op wind / kern energie om zo de individu niet af te straffen op zijn bijdrage.

Een batterij zal zeker ook nuttig zijn als buffer, je drukt de totale afname en injectie naar beneden van het net. En je maakt afname meer voorspelbaar want pieken worden opgevangen door de batterijen.
 
Terug
Bovenaan